1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Lockheed Martin F-35 Lightning II

Diskurzus a(z) '5. generációs, vagy afölötti vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    A Mirage 2000-et nem baszták el. Teljesen rendben van az a gép, csak van egy olyan kiadódó képessége, aminek nem sok haszna van a statisztika szerint. Ennyi.

    Ide közbevetnék két érdekességet. Anno a MiG-29-esnél is felmerült, hogy a forszázs üzemmódon a hajtómű nem teljesen nyitott helyzetben (sosincs azon, valamennyire a hidraulika ellentart a fúvócsőben levő nyomásnak) legyen nagy magasságon, hanem a kilépő keresztmetszetet lehessen szabályozni, hogy a jelentősen lecsökkent környezeti nyomás hatására a kilépő gázsugár "szétnyílásának" elejét vegyék. Ezt a jelenséget hívják sugárrobbanásnak és nagyon szépen megfigyelhető az űrhajózási hordozórakétáknál, ahol a vákuumba kiérve a gázsugár átmérője már a rakétafokozat közel 5-8-szorosa is lehet. Nem véletlen, hogy a hidegháborús nagy sebességű és magasságú gépeken nem Laval-fúvócsöves hajtóműveket látunk, hanem az úgynevezett ejektoros megoldást. Az ilyen fúvócső előnye, hogy nagyobb magasságon a szétnyíló kúpszögű kilépő gázsugarat a külső nagyobb átmérőjű fúvócső összébb tartja.

    Ilyen a Mirage-2000-es Snecma M53-as hajtóműve, ami amúgy a világ legegyszerűbb kétáramú utánégetős hajtóműve. Egyetlen forgórésze van, akár az F-4-es vagy az F-104-es GE J79-esének (de írhattam volna az orosz Al-21-es családot is), csakhogy minösszesen 8 fokozata, mint a MiG-21MF és bisz R-13-asának és 25-ösének. A nyomásviszony megintcsak a 21-eseket idézi, 9.8, csak példaként a korszellem a hetvenes évek végén már 24-28 volt, PW F100-ast vagy a GE 404-est, illetve az orosz RD-33-ast és AL-31F-et tekintve. És erre még ráadásul kétáramú is volt, meg persze nélkülözött bárminemű állítható állólapátokat. Ennek ellenére kiválóan bírja az olyan extrém megfúvási helyzeteket, mint pl a Harang manőver.

     

    Ja, ha már off és MiG-21, azon is volt egy úgynevezett II. forszázs üzemmód, ami csak nagy magasságban üzemelt és nem szólt másról, mint a teljes fáklyánál a fúvócső rászűkítése a gázsugárra, ha jól tudom 11-12 ezer méteren. Nálunk nem volt rendszerben.

    Ne keverjük a bisz gépek R-25-ösein meglévő CsR-rel.

    És ha már CsR, én a magyar szakirodalomban sosem találtam említést, így most itt és most megteszem, CsR-e nem csak az R-25-ösöknek volt! A MiG-21MF-ek hajtóműve ugyanis a közkeletű leírással szemben nem R-13F-300, hanem csak R-13-300 (sokan nem is tudják, hogy az az F komoly jelentőséggel bír ebben az esetben). A különbség annyi, hogy az F-300-as (ami a MiG-21SzMT-ken és néhány Szu-15-ösön volt, itt még az R-25 alkalmazásának szóbajövetele előtt) egy olyan R-13-as alverzió volt, ami megkapta az R-25-ös CsR üzemmódját, de az R-25-ösre egyébként jellemző további újítások átvétele nélkül. Valóban tény, hogy a MiG-21MF-ek esetében is felmerült, hogy megkapják vagy az R-25-öst, vagy legalább az R-13F-300-ast, hogy a CsR-üzemmód áldásos tevékenységét kihasználhassák, de végül ebből nem lett semmi, mert az egészet megette reggelire a teljes MiG-21SzMT flotta. Kivéve azok, amelyek megkapták az R-25-öst, mert ilyen, amúgy kis gerincű SzMT volt pl Tökölön is. Beömlő az MF-é, gerinc a bisz-é, hajtómű a bisz-é, a gépet pedig SzMT-nek hívták.

     

    Na elnézést.
     
  2. AIM-120

    AIM-120 Member Szerkesztőségi tag

    <p class="new-blogpost-notice">Új, a topic témájához kapcsolódó híranyag került publikálásra:
    Először indított AIM-120 rakétát egy F-35A
    Első ízben került sor rá, hogy egy F-35A valódi rakétaindítást hajtson végre egy AMRAAM-mal.
     
  3. joker

    joker Well-Known Member

    <p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: Először indított AIM-120 rakétát egy F-35A
    Milyen pöttyös. A gép hasán a fegyvertér ajtajai úgy néznek ki, mintha épp készülnének leszakadni.
    A szárnyra felszerelt kisebb rakétának mi értelme volt? Azt is tesztelték csak az már nem fért bele a cikkbe vagy valaki rajtafelejtette?
     
  4. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    A jelek szerint szinte mindig visz a gép őket. Vagy egy olyen sejtésem, hogy biztos ami biztos alapon, az RCS-t barmolják el vele. Ilyen felbontásból meg nem mondom, hogy ez csak súlymakett, vagy a "RCS szögvisszaverős" eszköz vagy valami más.
     
  5. alfa74

    alfa74 Active Member

    <p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: Először indított AIM-120 rakétát egy F-35A
    Ha figyelmesen nézed a képet, akkor látod a rakéták is pöttyösek! Amik valójában 4 részre osztott körök,amik fekete fehér körcikkekből állnak. Ha jól tudom az autó iparban is ezt a jelölési megoldást alkalmazzák a teszteken. A nagy sebességű kamerákkal könnyebben lehet a mozgás minden pillanatát követni a segítségükkel.
     
  6. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    <p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: Először indított AIM-120 rakétát egy F-35A
    Molni, feltennék egy roppant vad elképzelést: Mi van akkor, ha azoknak a rakétáknak (maketteknek) jótékony hatása van a gép viselkedésére, és azért viszik magukkal?
     
  7. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Kizártnak tartom. Egyetlen olyan esetet tudok, amikor a külső függesztménynek jótékony hatása is lehet, amikor a vadászok közül a wingtipen van fent légiharcrakéta, a szárnyvégi örvények miatt. Az F-35-nél nem wingtipen van, a gép felülete nő és a hullámellenállásba is beleszól kismértékben.
     
  8. samsal911

    samsal911 New Member

    <p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: Először indított AIM-120 rakétát egy F-35A
    Nekem elsőre az ugrott be, hogy ezt egy gyakori konfignak tervezik és szándékosan rontott áramlásokkal végzik a tesztet.
     
  9. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Ennek sem lenne sok értelme. Két kis hatótávolságú IR rakétáért hazavágni az alacsony észlelhetőséget nincs értelme. Ha már hazavágják, akkor nem ilyenekkel finomkodnának. Sok AMRAAM-ot, nagy méretű és tömegű csapásmérő fegyerzetet van értelme felrakni. Arra kíváncsi lennék, hogy lesz -e dupla AIM-120 indító a szárny függesztési pontokhoz.
     
  10. todjo

    todjo New Member

    <p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: F-35 kontra 4. generációs vadászgépek
    Szia Molni!

    Köszi az írást, nagy érdeklődéssel olvastam. Ami leginkább megdöbbentett, az a Gripenjeink költsége. A kormányzat részéről azt hangoztatták, hogy a lízingszerződés-módosítással az eredeti összeget 20 év alatt fizetjük ki. Hol lehet olvasni a részletekről, hogy végül is mi az igazság?
    Azt írtad, hogy a második 10 év 490 milliárdba kerül, ez gyakorlatilag kétszer annyi, mint az első 10 év díja. Akkor az egy repült órára eső díjnak is kétszer annyinak kellene lenni, vagy nem jól értelmezem?
     
  11. samsal911

    samsal911 New Member

    <p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: Először indított AIM-120 rakétát egy F-35A
    A GBU-12 tesztoldás fényképén is ugyanott van a két szögvisszaverő vagy rakéta.
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e8/An_F-35B_test_dropping_a_bomb.jpg
    Ez nagyobb kép. Hátha erről már el tudod dönteni. (Feltételezem, a funkciója ugyanaz.)
     
  12. boki

    boki Well-Known Member

    Integrálták a JSM-et a belso fegyvertárba:

    http://www.militaryparitet.com/perevodnie/data/ic_perevodnie/4648/
     
  13. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Ezek az infláció és árfolyam változás nélkül korrigált értékek. Amennyire én tudom, hogy mindig svéd koronában fizettük. A forint önmagában is értéktelenedett - viva infláció - és a valuta paritás is más. Ezt a számítást nem én csináltam, másnál láttam és engedélyével felhasználtam. Sajnos már nem tudom, hogy kitől kértem rá engedélyt, mert csak egy forum vagy blog kommentben volt benne még január táján. Sanszosan az AP blogon volt. Még +/- 30%-os pontatlanság* esetén is az jön ki, hogy a Gripen minden, csak nem olcsó gép.

    *Koncepció szintű vizsgálatnál ilyen pontosságot várnak el tőlünk az iparban, de legfeljebb +/- 20%-ot. A kiviteli terv szitnű költségbecslés az, amit 5-10%-os pontosságú.
     
  14. dudi

    dudi Well-Known Member

    <a title="" rel="nofollow">samsal911</a>

     

    Az ott a képen egy Wild Weasel akar lenni ugye? :)

     

     
     
  15. luperator

    luperator Active Member

    Két új F-35A-val bővült és így 25 gépre bővült az átképzést segítő gépek száma (már ha jól értem[​IMG]):

     

    http://www.defencetalk.com/fleet-grows-training-increases-for-f-35-48089/
     
  16. samsal911

    samsal911 New Member

    <p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: Először indított AIM-120 rakétát egy F-35A
    dudi

    Nehezen esett le, de most már éééétem. :)
    Ő Kolbász Úr, a vadmalac. Teljes nevén Kolbinho La Muerte Peluda. :)
     
  17. hunter

    hunter New Member

    Az  izraeli  lap biztosan  jól tájékozott, de hihetetlen  az állítása a gyártott mennyiség csökkentését illetően. Jelenleg  153 millió dollár egy F-35  ára  !  Akkor ez még mennyit emelkedhet ?

     

    http://kitekinto.hu/iszlam/2013/06/21/kevesebb_segelyt_ad_amerika_izraelnek/#.UccYS5yjJGl
     
  18. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    A hír alapján már bocs, de kurvára nem.

    Az USA egymagában ~ 2000 darabra tart igényt és szó nincs arról, hogy kb. megfeleznék az a szükséges mennyiséget... Ha elgépelték és 2500 helyett 2200 lesz - ezeket a számokat sem vágom, hogy hogyan sakkozátk ki... - akkor ennek nincs komoly hatása az árakra. A 153 millás árat sem tudom, hogy honnan vettték, a már leszállított gépekért volt kicsivel 100 milla alatti ár is, de lényegébn 100 milla volt.

    Röviden, semmit ne vegyél komolyan abból, amit linkeltél, irgalmatlan marhaságok vannak benne...
     
  19. hunter

    hunter New Member

    A hír alapján már bocs, de kurvára nem.

    Az USA egymagában ~ 2000 darabra tart igényt és szó nincs arról, hogy kb. megfeleznék az a szükséges mennyiséget... Ha elgépelték és 2500 helyett 2200 lesz - ezeket a számokat sem vágom, hogy hogyan sakkozátk ki... - akkor ennek nincs komoly hatása az árakra. A 153 millás árat sem tudom, hogy honnan vettték, a már leszállított gépekért volt kicsivel 100 milla alatti ár is, de lényegébn 100 milla volt.

    Röviden, semmit ne vegyél komolyan abból, amit linkeltél, irgalmatlan marhaságok vannak benne...</blockquote>
     
  20. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    1. Nemrégen írtam, hogy a Jetfly-t nem olvasom vagy 4 éve. Az ok az, hogy pár vendégszerző írását leszámítva harmatgyenge a színvonal.
    2. A 153-as szám a wikiről jött és terjedt el...
    3. Az konkrét ok az, hogy a linkelt cikk 1200-as számra orbitális marhaság. Csak a USAF majdnem 1800 darabot akar jelen állás szerint beszerezni.
     

Ezen oldal megosztása