1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Lockheed Martin F-35 Lightning II

Diskurzus a(z) '5. generációs, vagy afölötti vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. Rotten878

    Rotten878 New Member

    Pontosan!

    Ezért is nem értem ezeket az aggodalmakat hogy egyesek azt gondolják a NATO légvédelmi adatok az oroszokhoz kerülhetnek.
    Eleve nem kompatibilisek a NATO és orosz légvédelmi rendszerek számítógépes rendszerei.

    Sarcasm on:

    Nem elég egy SCART vagy HDMI csatlakozót rákötnöm egy S-400 központra és onnantól Putyin sakkozhat Medvegyevvel a NATO légvédelmi rendszerekkel.

    Sacrasm off :)
     
  2. dudi

    dudi Well-Known Member

    Aki megvesz valamit az titkolja annak képességeit mert ez a saját érdeke..Nyilván azelől aki vette nem tudja titkolni de azelől nem is kell.
     
  3. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Előre leszögezném, hogy a radaros/légvédelmes/lopakodó technológiás dolgokat én max. ugatom. Szóval most lehet, hogy égbekiáltó marhaság fog jönni:
    Volt nemrégiben egy cikk, hogy az amerikaiaknak megvolt az első éles bevetése az F-35-tel. Ez egy JDAM bombázás volt Irak felett. Az volt az érdekessége, hogy éles bevetésen is hordozta a gép a Luneberg (Lüneberg) reflektorokat, ami elvileg arra jó, hogy a stealth gépet feltegye a radartérképre. Magyarán bár egy stealth gépről van szó, ezen a misszión nem ekként volt bevetve. Ez azért furcsa, mert így a saját gépüket veszélyeztették, éles bevetésen. Mondjuk Irak felett nem nagyon volt veszélyben a normál légifölény miatt. Ugyanakkor, sokkal nagyobb veszélyt jelentett volna az, hogyha full stealth konfigurációban menet közben elhalad egy olyan terület felett/mellett, ahol modern orosz légvédelem üzemel, mert így egy "ártatlan" szituációban "felfedődne" (hülye szó, tudom) a gép valós radar keresztmetszete. És ez nem elsősorban arra az egy gépre lett volna veszélyes, hanem az egész F-35 flottára.
    Mert ugyebár a stealth gépnek is van radar keresztmetszete, csak töredéke a valós fizikai keresztmetszetnek. Ez a keresztmetszet/minta viszont egy jellemző adat.
    Az oroszok nem véletlen próbálják megszerezni "békeidőben", mert egy későbbi konfliktus során a légvédelmi rendszerük kezelőszemélyzete ha ezt a - békében rögzített - mintát már ismeri, akkor azt könnyedén azonosíthatja, és nyilvánvaló lesz, hogy nem egy nagyobb ragadozó madár raj közeledik éppen, hanem egy kötelék F-35.
    Erről a törekvésről (mármint, hogy mindent megadnának az F-35 stealth nyomáért) természetesen az amerikaiak is tudnak. Pl. nemrégiben megjárattak egy F-35-öst csalirepülésben (értsd bekapcsolt transponderrel) a Baltikum felett, miközben 3-4 EW repülő kísérte, csak azért, hogy nagy igyekezetükben felfedjék magukat az oroszok Kalinyingradba telepített - különben magukat rejtő - radarjai. Ez egy macska-egér harc. (Sajna, erről már nem találtam meg a cikket, bocs.)
    Ezért nem mindegy, hogy egy olyan országba kerül orosz csúcslégvédelem, amelyik natív módon üzemeltet F-35-ösöket is, mert olyankor az S-400 személyzete még olyankor is látni fogja az F-35-öt, amikor full stealthben repül. Elég hozzá egy orosz instruktor, aki a betanítás időszakában ott ül az S-400 monitora előtt, vagy egy oroszok által levezényelt időszakos karbantartás, amikor hozzáférnek a teljes üzemelési rekordhoz. De lehet szimplán csak egy preparált rendszer is, ami adatokat továbbít real time mondjuk Moszkvába.
    Persze örökké nem marad majd rejtve az F-35 valós "radarképe", de az amerikaiak ezt értelemszerűen minél jobban szeretnék kitolni. Mert onnantól kezdve az F-35 harcértéke elég komoly csökkenést szenved el egy oroszok elleni konfliktus esetén.
    Szóljatok, ha nem jól gondolom!
     
    kamm, wolfram and Mokiengine like this.
  4. Roni

    Roni Well-Known Member

    U.S. Marine Corps conducts first ever F-35B fighter jet ‘elephant walk’
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Python and arcas like this.
  5. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    A lengyelek a május első felében tervezik aláírni a 32 darabos F-35A beszerzést és az amerikai csapatok állomásozásának meghosszabítását.
     
    Python, Nagy Csaba, fishbed and 2 others like this.
  6. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    A folyamatban levő 6 AMRAAM-os "Sidekick" program látványterve:

    [​IMG]
     
    Python, wolfram, fishbed and 3 others like this.
  7. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    A 2 db AIM-120 helyett AIM-9X is mehet majd vajon?
     
  8. dudi

    dudi Well-Known Member

    Ránézésre nagyobbak a vezérsíkjai a Sidewindernek.
     
  9. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    [​IMG]

    Biztos hogy azok radarkeresztmetszet növelő eszközök? Nem valami antenna vagy áramlásmódosító, ami utólag vált szükségessé?

    Elhelyezése alapján, csak az F-35-tel azonos magasságról vagy magasabbról érkező radarjelekre lehet hatása.

    Az eredeti képen nem említik:
    https://www.mildenhall.af.mil/News/...force-f-35as-conduct-first-combat-employment/


    Alig találni olyan képet, ahol nincsenek ott a "dudorok":

    [​IMG]

    Nekem úgy tűnik, hogy csak a teszt- és előszéria gépeiről hiányzik a két dudor.

    Keresgéljetek már egy kicsit ti is. Hány olyan képet találtok, ahol nincs ott a két dudor?


    (Persze ettől még lehet RCS növelő és szigorúan betartják az utasításokat, mert mindig fenn van. De hogy még bevetéseken is?!.)
     
  10. therob

    therob Active Member

    Nem.
     
    dudi likes this.
  11. therob

    therob Active Member

    A dudorokból alul is van kettő. Bár érdekes, hogy a Raptornál egy darabbal megoldják.
     
    Terminator likes this.
  12. wolfram

    wolfram Well-Known Member

    99.9%-ra biztos.



    [​IMG]

    De valóban nem sok ilyen kép van. Amúgy a Luneburg-lencsék a polgári légiirányítás számára is kifejezetten hasznosak egy polgári légtérben repkedő stealth-gép esetén.


    Ilyen bevetéseken naná, hogy fent van. Pont az lenne a furcsa, ha nem lenne rajtuk.
    A szírek-irániak elleni izraeli mókázások esetén viszont esélyesen nem volt fent. Csak épp arról nem nagyon fogunk képet látni...
     
    fishbed and Terminator like this.
  13. wolfram

    wolfram Well-Known Member


    Elvileg ez lesz a Block 5 változat. És többek között pont ezért is mondom, hogy ha akarnánk is venni F-35-öst, akkor Block 5 alattit nem kéne.
     
  14. emel

    emel Well-Known Member

    A Raptor az alapból nagyobb magasságú bevetésekre tervezett gép, arra nemigen lát rá felülről egy AWACS, míg az F-35 elsősorban inkább közepes magasságra tervezett csapásmérő, amire üzemszerű működésének nagy részében felülről simán rámérhet az AWACS. Ott nem árt ha békeidőben van komoly visszaverő eszköz felül is - ha nincs ellenséges vadász-fenyegetés.
     
  15. Mike

    Mike Well-Known Member

  16. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  17. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  18. anonim999

    anonim999 Well-Known Member

    Közös vadászgép? Soha többet...

    A jelek szerint a Lockheed Martin F-35 Lighnting II-es vadászgépcsalád után ismét külön-külön típust fejlesztenek majd a fegyvernemek. Ami elméletben mindenre jó lenne, az a gyakorlatban drága és rengeteg kompromisszummal jár...

    Mint ismeretes, az F-35A változatot, amely hagyományosan, repülőterekről üzemelhet csak az amerikai légierő vásárolta meg. Az F-35B a helyből fel- és leszállni képes változat, a tengerészgyalogság igényeit kielégítendő (az A és a B változatot számos külföldi ország is megvásárolta). Az F-35C pedig a haditengerészet katapulttal indítható és speciális fékezőrendszerrel „befogható” változata. Az ötödik generációs Lightning II-eseknek, mint látható, teljesen más igényeknek kellett megfelelnie, méghozzá úgy, hogy a lehető legtöbb közös alkatrészt, elemet, fedélzeti rendszert kapja meg mindhárom alváltozat.

    [​IMG]

    Az amerikai haditengerészet leendő, új generációs vadászbombázó repülőgépét már nem a légierővel közösen együttműködve fejlesztik ki. Ennek oka, hogy eltérő feladatrendszerrel kell majd megküzdenie az akár a pilóta jelenléte nélkül is harcolni képes gépeknek. A leendő légierős vadászgéppel szemben ugyanis alapkövetelmény lesz a jól működő, modern légvédelmi rendszerekkel lefedett területek feletti támadás – ez viszont minél jobb (és drágább) „lopakodást”, azaz a radarok elől hatékony védelmet nyújtó, nehezen észlelhető kialakítást kapott.

    [​IMG]

    Ezzel szemben Angie Knappenberger, a haditengerészet légi hadviselési igazgatóhelyettese szerint erre a tengerészeknek nincsen szüksége. S ha nem kell, akkor fizetni se szeretnének érte: fejlesztessen ki és gyártasson le a légierő olyan „szuperlopakodót”, amilyet csak szeretne, az az ő dolguk. A tengerészek a mélységi csapásmérést viszont nagy hatótávolságú, szintén „lopakodó” cirkálórakétákkal oldanák meg, de ha kell, majd kérnek segítséget a csúcsfegyverzettel ellátott légierőtől. Ez azonban nem jelenti azt, hogy egyes rendszereket ne vennének át: a az elektronikai önvédelmi és hadviselési fedélzeti eszközök, a radar, a titkosított adat- és hangkommunikációért felelős berendezések, a fegyverzet ettől még lehet közös. Az egyelőre a hangzatos „Következő Generációs Légifölény” (Next Generation Air Dominance, NGAD) nevet kapott elképzelésben szereplő gép akár az F-35B/C-kben már működő és ott bizonyított elemekből is kaphatna. Attól viszont Knappenberger kifejezetten óvakodott, hogy az NGAD-t hatodik, tehát új generációs gépnek nevezze. Képességekben gondolkodunk, nem elnevezésekben, tette hozzá az igazgatóhelyettes.

    http://iho.hu/hir/kozos-vadaszgep-soha-tobbet-190507
     
    rudi likes this.
  19. gacsat

    gacsat Well-Known Member

  20. Anti

    Anti Well-Known Member

    Elég érdekes videó nem csak a Lockheed és a politika viszonyáról

     
    Kurfürst likes this.

Ezen oldal megosztása