F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 179
61 054
113
Visszatérve az IR alapú stealth detektálás jövőjére. Itt teljesen el kell felejteni a hagyományos egy szenzor - egy irányszög - egy céljel felfogást.
Az IRST21 Legion Pod lényege a hálózati megközelítés.
Nagy magasságon, ahol eleve tisztább a légkör, homogén, vagy kvázi-homogén égháttér előtt, ha egy időben, egyszerre több nagyfelbontású és nagy nagyítású IR szenzor, több szögből is detektálja ugyanazt a különbségjelet (és az F-35 sem láthatatlan), akkor akár egy rakétához képest két nagyságrenddel kisebb infravörös sugárforrás is detektálható, körkörös, hálózati alapú megerősítéssel.
“Több szem - többet lát” alapon.
A távoli mozgó IR forrás, mint a háttérhez képesti különbségjel elválasztása a zajtól, pont azáltal lesz lehetséges, hogy egyszerre több, nagyteljesítményű IR pod szenzora fogja detektálni ugyanazt az “anomáliát”.
A nagy teljesítményű fedélzeti számítógépek hálózati műveleteivel a nagymennyiségű adathalmazból kiemelhetővé válik a cél maga.
A távolság és helyszög ismeretében pedig könnyebb lesz lekövetni is a célt.
Az IR képalkotás, mint passzív (ezáltal rejtett) detektálás jövője pedig közvetlenül csak a szenzoros és optikai felbontáson illetve nagyításon múlik.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
M

molnibalage

Guest
Komolyabb belepofázás részemről kimarad, de akit érdekel a téma, érdemes ezeket elolvasni. Egy pár PDF, melyekből én sokat tanultam:


Egy szuperjó összefoglalás a Stealth témakörről:

THE RADAR GAME



Egy a szerkezeti felépítésekről (mi miért stealth):

STEALTH TECHNOLOGY AND ITS EFFECT ON AERIAL WARFARE



Illetve egy átfogóbb elemzés mindenféle álcázási technikáról a katonai eszközökkel kapcsolatban (szárazföldi, légi, tengeri):

On the Military Utility of Spectral Design in Signature Management: a Systems Approach
A VIVEK KAPUR féle könyvbe beletekertem, megláttam egy táblázatot és elment a a kedvem.
  • 0.1 m2 B-2 RCS.
    Ha annyi lenne, akkor meg sem építették volna a gépet, mert semmi értelme. Értelmezhető előnyt nem adott volna. Ezzel a SAM-ek area denial képessége nem szűnt volna meg.

  • 0.01 m2 A-12/SR-71. RCS
    Akkor a büdös életben nem indított volna rá rakétát sem Dvina, sem Volhov, de a nagy hatótávolságú felderítő radarok sem tudták volna követni. Ehhez képest a civil radarok látták ezeket a gépeket...

  • A B-1A/B jelölés eleve vicces, mert a két gép közötti M2.0 vs M1.2 eltérést pont az RCS eltérés okozza, a hajtómű szívócsatornába tett elem miatt.
Ettől persze lehet benne helyes más, de ez játékos szóval élve gamebreaking bug.
Mindenféle kritika nélkül átvette és betette ezeket az ordító tévedéseket és végig sem gondolta, hogy ezek mit jelentenek,

Visszatérve az IR alapú stealth detektálás jövőjére. Itt teljesen el kell felejteni a hagyományos egy szenzor - egy irányszög - egy céljel felfogást.
Az IRST21 Legion Pod lényege a hálózati megközelítés.
Nagy magasságon, ahol eleve tisztább a légkör, homogén, vagy kvázi-homogén égháttér előtt, ha egy időben, egyszerre több nagyfelbontású és nagy nagyítású IR szenzor, több szögből is detektálja ugyanazt a különbségjelet (és az F-35 sem láthatatlan), akkor akár egy rakétához képest két nagyságrenddel kisebb infravörös sugárforrás is detektálható, körkörös, hálózati alapú megerősítéssel.
“Több szem - többet lát” alapon.
A távoli mozgó IR forrás, mint a háttérhez képesti különbségjel elválasztása a zajtól, pont azáltal lesz lehetséges, hogy egyszerre több, nagyteljesítményű IR pod szenzora fogja detektálni ugyanazt az “anomáliát”.
A nagy teljesítményű fedélzeti számítógépek hálózati műveleteivel a nagymennyiségű adathalmazból kiemelhetővé válik a cél maga.
A távolság és helyszög ismeretében pedig könnyebb lesz lekövetni is a célt.
Az IR képalkotás, mint passzív (ezáltal rejtett) detektálás jövője pedig közvetlenül csak a szenzoros és optikai felbontáson illetve nagyításon múlik.
Számottevően oldalról kell rálátni a gépre, mert különben gép sárkánya kitakarja a meleg gázcsóva nagy részét. Tehát a teljesítmény, amit érzékelni kéne töredéke annak, mint 30-60-90 fokban oldalról látna rá a célra.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
M

molnibalage

Guest
Ok, hogy az infra magát a gépet is látja, és közelről a képalkotón neked nem tűnik számottevőnek a hajtómű és gázcsóva.
Csak az sugárzás energiatartalma erősen hőmérsékletfüggő. Tehát hiába nagy fizikailag a gép, azt nem fogja neked látni az infra messziről. A gázcsóval kell.

Az "all aspect" AIM-9L és M valójában at jelentette, hogy kb. 20-25 fokos szögnél lehetett indítani. Pontosan szemből közelítésnél olyan kis távolságnál fogta be a célt, ha nem utánégetőzött és volt lassú, hogy indítani sem lehetett...

Ezek a generálisan megadott 50-80-100 km-es IRST észlelési távok számomra értelmezhetetlenek. A hh-s nem képalkotós IRST-re is írtak 20-30 km-eket. Aztán a valóságban volt olyan, hogy szabad szemmel látta a pilóta a közeledő célt az IRST meg nem mutatott semmit...

Ok, hogy eltelt 30 év, de a fizika az ugyanaz. A gázsugárra nem látsz rá vagy csak a lehűlt részre és arra is részlegesen, akkor a mesében lesznek ilyen érzékelési távolságok. Igen, hálózatba tett érzékelőn igen, de az időjárás elkerülésére levegőbe téve a probléma az, hogy ami sokáig fennmarad, azt úgyis lelövik. Mert lassú.

A radar esetén ilyen gond nem volt, mert az E-3 vs nem stealth gép esetén 300 km táv is tartható volt. Én ne, kellett 5-8 db platfrom, hogy működjön , hanem 1 db. Az meg kapott HAVCAP-ot. Hogyan adsz egy drónrajnak HAVCAP-et...?

 
  • Tetszik
Reactions: endre

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
6 977
14 031
113
Nem kell infra olyan messziről:
Mr. Musk pont most építi ki --jórészt civilek pénzéből-- az amerikai haderő részére a a drón-infó-távközlési hálózatot pár(tíz)-ezer műholddal.

De mivel lesz rádió-frekis zajszintje is --rendesen--, passzív-radarnak is elegendő a jelszint.
Megint szaladhat utánuk(USA) a Világ 10-20 évig.
Még jó, hogy addigra összeomlik a gazdasági-/pénzügyi rendszerük. ....vagy nem (jó).
...vagy...?
 
  • Hűha
Reactions: Kim Philby
K

kamm

Guest
Forbes: The U.S. Air Force Just Admitted The F-35 Stealth Fighter Has Failed.
 
M

molnibalage

Guest
Forbes: The U.S. Air Force Just Admitted The F-35 Stealth Fighter Has Failed.
Ekkora clikbait fos írást...
Csak azt nem magyarázza meg, hogy kit érdekel, hogy:
  • Nem könnyű. Ez nem volt elvárás. Ellenben fegyverterhelés, repteljesítmény és hatósugár meg igen. Ahhoz meg hajtómű és keró kell. Mert csodák nincsenek.

  • A gép üres tömege az F-15EX-szel majdnem azonos és egyhajtüműves mégis az F-15EX-ből az első 8 gépre laza 1.2 milliárdos rendelést adtak le. Amikor ez csak az F-15SE és más fejlesztésekből összelegózott gép, amiben semmi forradalmi nincs. Nem stealth, nincs integrált EOTS, se vontatott csali se semmi.
Szóval az F-35A kurvára nem műszaki fail, de még költségben sem, ha egy Lot 14 utáni gép 80M vagy alatta van, de n+1-dik F-15E legacy gépért van pofája rendelést adni bárkinek és aláírja a 150M USD gépet. És nem, ez nem export. Ez bizony USAF gép. Ennyiért.

Értem én, hogy az JSF menedzsmentje elcsúszott és ettől gyártottak le harcra nem alkalmas gépeket, de ettől a gép képessége és ár/érték aránya a jelek szerint olyan, hogy az F-15EX segget csókolhat neki.

Meg lehet nagyokat mondani a clean sheet bullshittel, de csoda nincs. Ha kisebb gépet akarnak meg olcsót, akkor valamiből engedni kell...
Az USAF meg soha nem alkalmazott másodvonalbeli butított gépeket. Lásd F-5..
 
T

Törölt tag 2361

Guest
Ekkora clikbait fos írást...
Csak azt nem magyarázza meg, hogy kit érdekel, hogy:
  • Nem könnyű. Ez nem volt elvárás. Ellenben fegyverterhelés, repteljesítmény és hatósugár meg igen. Ahhoz meg hajtómű és keró kell. Mert csodák nincsenek.

  • A gép üres tömege az F-15EX-szel majdnem azonos és egyhajtüműves mégis az F-15EX-ből az első 8 gépre laza 1.2 milliárdos rendelést adtak le. Amikor ez csak az F-15SE és más fejlesztésekből összelegózott gép, amiben semmi forradalmi nincs. Nem stealth, nincs integrált EOTS, se vontatott csali se semmi.
Szóval az F-35A kurvára nem műszaki fail, de még költségben sem, ha egy Lot 14 utáni gép 80M vagy alatta van, de n+1-dik F-15E legacy gépért van pofája rendelést adni bárkinek és aláírja a 150M USD gépet. És nem, ez nem export. Ez bizony USAF gép. Ennyiért.

Értem én, hogy az JSF menedzsmentje elcsúszott és ettől gyártottak le harcra nem alkalmas gépeket, de ettől a gép képessége és ár/érték aránya a jelek szerint olyan, hogy az F-15EX segget csókolhat neki.

Meg lehet nagyokat mondani a clean sheet bullshittel, de csoda nincs. Ha kisebb gépet akarnak meg olcsót, akkor valamiből engedni kell...
Az USAF meg soha nem alkalmazott másodvonalbeli butított gépeket. Lásd F-5..
az F15EX -t kar szamitasba venni az ar miatt.

mivel a boing-nal 30 evet dolgozo csavo volt a vedelmi miniszter amikor jott a rendeles, ez semmi mas nem lehet csak egy korupcios/lobista katyvasz...
 
  • Tetszik
Reactions: endre
M

molnibalage

Guest
az F15EX -t kar szamitasba venni az ar miatt.

mivel a boing-nal 30 evet dolgozo csavo volt a vedelmi miniszter amikor jott a rendeles, ez semmi mas nem lehet csak egy korupcios/lobista katyvasz...
Anno az F-16C Block 50/52 gépeket vették kb. 30-35 misiért. Csak ez 1998-2000 táján volt. Ez ma 30 milló tája. Csak hát ez mindössze egy újabb F-16C iteráció volt és persze nincs rajta:
  • AESA radar
  • DAS
  • TGP
  • HTS
  • vontatott csali
  • sisakdisplay
  • nem stealth
  • kisebb tömeg = olcsóbb gép
Ha csak a podok és a többi árát hozzáadom, akkor egy Block 50 is csont nélkül mai áron 60 millás gép lenne. 60M vs 80M ilyen képességdifivel? Inkább veszek 4 db F-35A-rt, mint 5 db F-16C-t.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 179
61 054
113
Mivel a Lockheed nyakig el van merülve az F-35-ös programban, ezt az új “clean sheet lightweight concept” dolgot sanszosan az egyre nagyobb szarban levő Boeing háza tájáról súghatják a Biden-adminisztrálta új Pentagonnak.
Nem direktbe, csak így a megmondóemberek kattintásvadász médiamegjelenésein keresztül.
Semmi konkrétum, semmi bizonyíték, csak egy kis hablaty, meg némi számok, valós kontextus nélkül.
Szerintem a Boeingnél valakik most azt nézik, hogy ha lefeleznék az F-15EX-et, akkor kapnának egy F-16-ot, de sajátot, amire rámondanák, hogy lightweight.
De a rendszerei a 15-ösével lennének azonosak, így mehetne a párhuzamos gyártás.
És lehet, hogy ennek keresnek most igényt ezekkel a cikkekkel.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 417
46 268
113
Mivel a Lockheed nyakig el van merülve az F-35-ös programban, ezt az új “clean sheet lightweight concept” dolgot sanszosan az egyre nagyobb szarban levő Boeing háza tájáról súghatják a Biden-adminisztrálta új Pentagonnak.
Nem direktbe, csak így a megmondóemberek kattintásvadász médiamegjelenésein keresztül.
Semmi konkrétum, semmi bizonyíték, csak egy kis hablaty, meg némi számok, valós kontextus nélkül.
Szerintem a Boeingnél valakik most azt nézik, hogy ha lefeleznék az F-15EX-et, akkor kapnának egy F-16-ot, de sajátot, amire rámondanák, hogy lightweight.
De a rendszerei a 15-ösével lennének azonosak, így mehetne a párhuzamos gyártás.
És lehet, hogy ennek keresnek most igényt ezekkel a cikkekkel.
Én ezt nem gondolom.
Az az igazság, hogy az elhangzott igényeket nézem, akkor gyakrolatilag a KF-X programot írták le.
Mindenesetre pikáns lenne, ha egy később kiírásra kerülő tendert pont a KF-X nyerne meg.... :)
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 331
13 677
113
Én továbbra is tartom azt, hogy a JSF nem az ipar kudarca, hanem az időzítés áldozata. Pontosan ugyan az nyomorította meg embrionális állapotában, ami az F-22est is elvágta kiteljesedésében - az USSR felbomlása utáni világbéke elmélet.

Akkoriban ugyanis a Szovjetúnió MÁR nem volt sehol (O. romokban volt), de Kína MÉG nem volt komolyan vehető (senki nem hitte, hogy gazdaságilag kitör de a rendszer marad). namármost a JSF programot ekkoriban fogalmazták meg - egyszerűen nem volt olyan ellenfél, ami ellen high end platform kellett. Senki nem kérdőjelezte meg az USA elsőségét. Namármost ezzel az járt, hogy egy olyan platform, ami lehetett volna jobb is, ha nem akarnak egy olyan verziót, amiben van egy emelőlégcsavar - egyszerűen nem volt lényeges. Akik akkoriban számításba jöhettek, azok ellen még így is iszonyat túlerőt jelentett. Eszerint állt össze a program.

Aztán ugye elindult a változás, Oo nem omlott össze, Kína meg kommunista vezetését megőrizve elindulta növekedés és modernizáció útján - az X-35/F-35 iránt pedig elkezdtek növekedni az elvárások. Na és ekkor kezdett kiütközni a B variáns nyomorító hatása - mert már nem gyenguszok ellen kellett készülni. Meg ugye nyomta fel az árat.
Vagyis a gép egyszerűen rosszkor született - ahogy az F-22-ből is lenne 750 darab, ha nem jön a "békekor terv". Pedig emlékszem annó a haderő már akkor küzdött érte, pl. mikor F-15öseiket direktbe lealáztatták az Indiai Szu-30-asokkal, csak még több Raptort vehessenek.

Szóval az F-35 szerintem a kezdeti követelményrendszert meghatározó politikai környezet miatt lett az, ami - és becsületükre legyen mondva, így is kihoztak belőle, amit lehetett. Lehetett volna jobb ha mondjuk csak A és C variáns van? Biztos. De amikor ezt kitalálták, egyszerűen a látóhatáron sem volt J-20 vagy az orosz légvédelem feltámadása. Akkoriban belefért a B a tervekbe, pedig a mérnökök nyilván levágták, ez mekkora kompromisszum.

(Amúgy a B értelme annyi mégis lett, hogy kisebb országok tudnak hordozókkal operálni, vagy legalábbis emiatt belevágtak. Egy C variánsal nem tették volna. Ez meg a NAVY számára tehermetesítés a jövőben).




BTW ez a mostani F-16 szerű utód felvetés is pont ugyan az, mint a kis hordozós elmélet - az új garnitúra le akarja nyomni az árakat, pontosabban az üzemeltetési költségeket. Mert az F-35 magas üzemelési költségeit műszakilag semmi nem igazolja - az 100% az LM szervezéséből van, hogy minél jobban tudják fejni az államot.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and endre

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 179
61 054
113
Ha valóban kellene egy F-16 szerű új gép az USAF-nak, akkor felmerül a kérdés, hogy azt ki tudná idejében leszállítani?
A Boeing? Ő mit gyárt? A Super Hornet-et és az F-15EX-et.
Ha megfelezzük a Super Hornet-et, akkor ezt kapjuk:

maxresdefault.jpg


Ezt a SAAB-al közösen csinálták igazából ez egy modernkori T-38-as Talon, egy kiképzőgép. Azaz egy olyan F-5-öst, netán F-20-ast tudnának belőle faragni, ami sose kellett az USAF-nak. Igazodva az USAF fegyverzetéhez, ez pont túl kicsi. Az úgynevezett Gripen-effektus.

És mit kapunk, ha megfelezzük az F-15EX-et?
Lényegében a block 70-es F-16V-t, amit a konkurens Lockheed gyárt. Akinek amúgy volna a tarsolyában még egy ennél is modernebb F-21 (az indiaiaknak szánt extra verzió), de azon se lennék meglepve, ha egy ráncfelvarrás után az LM előállna ismét az F-16XL-el. Ha valamikor, most időszerű lehetne.
Tényleg nem látom, hogy a Boeing-nek hol osztottak ebben a történetben lapot...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 334
76 978
113
Én továbbra is tartom azt, hogy a JSF nem az ipar kudarca, hanem az időzítés áldozata. Pontosan ugyan az nyomorította meg embrionális állapotában, ami az F-22est is elvágta kiteljesedésében - az USSR felbomlása utáni világbéke elmélet.

Akkoriban ugyanis a Szovjetúnió MÁR nem volt sehol (O. romokban volt), de Kína MÉG nem volt komolyan vehető (senki nem hitte, hogy gazdaságilag kitör de a rendszer marad). namármost a JSF programot ekkoriban fogalmazták meg - egyszerűen nem volt olyan ellenfél, ami ellen high end platform kellett. Senki nem kérdőjelezte meg az USA elsőségét. Namármost ezzel az járt, hogy egy olyan platform, ami lehetett volna jobb is, ha nem akarnak egy olyan verziót, amiben van egy emelőlégcsavar - egyszerűen nem volt lényeges. Akik akkoriban számításba jöhettek, azok ellen még így is iszonyat túlerőt jelentett. Eszerint állt össze a program.

Aztán ugye elindult a változás, Oo nem omlott össze, Kína meg kommunista vezetését megőrizve elindulta növekedés és modernizáció útján - az X-35/F-35 iránt pedig elkezdtek növekedni az elvárások. Na és ekkor kezdett kiütközni a B variáns nyomorító hatása - mert már nem gyenguszok ellen kellett készülni. Meg ugye nyomta fel az árat.
Vagyis a gép egyszerűen rosszkor született - ahogy az F-22-ből is lenne 750 darab, ha nem jön a "békekor terv". Pedig emlékszem annó a haderő már akkor küzdött érte, pl. mikor F-15öseiket direktbe lealáztatták az Indiai Szu-30-asokkal, csak még több Raptort vehessenek.

Szóval az F-35 szerintem a kezdeti követelményrendszert meghatározó politikai környezet miatt lett az, ami - és becsületükre legyen mondva, így is kihoztak belőle, amit lehetett. Lehetett volna jobb ha mondjuk csak A és C variáns van? Biztos. De amikor ezt kitalálták, egyszerűen a látóhatáron sem volt J-20 vagy az orosz légvédelem feltámadása. Akkoriban belefért a B a tervekbe, pedig a mérnökök nyilván levágták, ez mekkora kompromisszum.

(Amúgy a B értelme annyi mégis lett, hogy kisebb országok tudnak hordozókkal operálni, vagy legalábbis emiatt belevágtak. Egy C variánsal nem tették volna. Ez meg a NAVY számára tehermetesítés a jövőben).




BTW ez a mostani F-16 szerű utód felvetés is pont ugyan az, mint a kis hordozós elmélet - az új garnitúra le akarja nyomni az árakat, pontosabban az üzemeltetési költségeket. Mert az F-35 magas üzemelési költségeit műszakilag semmi nem igazolja - az 100% az LM szervezéséből van, hogy minél jobban tudják fejni az államot.
Ez szerintem marhaság!Nincs olyan,hogy figyi elég lesz a gyenge gép is,mert nincs ellenfél.Főleg nem a technokrata USA legtechnokratább USAF-jában.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
K

kamm

Guest
Ideat mindent a korrupció mozgat, értsétek mar meg. @Allesmor Obranna pontosan ugyanazt irta le, csak részletesen, amit en szoktam mindig mondani, amikor ostoroxom a military-industrial complex takeoveret es az abbol fakado hajmerezzto pazarlast, inkompetnciat es korrupciót.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Mivel a Lockheed nyakig el van merülve az F-35-ös programban, ezt az új “clean sheet lightweight concept” dolgot sanszosan az egyre nagyobb szarban levő Boeing háza tájáról súghatják a Biden-adminisztrálta új Pentagonnak.
Nem direktbe, csak így a megmondóemberek kattintásvadász médiamegjelenésein keresztül.
Semmi konkrétum, semmi bizonyíték, csak egy kis hablaty, meg némi számok, valós kontextus nélkül.
Szerintem a Boeingnél valakik most azt nézik, hogy ha lefeleznék az F-15EX-et, akkor kapnának egy F-16-ot, de sajátot, amire rámondanák, hogy lightweight.
De a rendszerei a 15-ösével lennének azonosak, így mehetne a párhuzamos gyártás.
És lehet, hogy ennek keresnek most igényt ezekkel a cikkekkel.

Especiel a clean sheet koncepció még játszik a Northrop Grumman esetén is...
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 331
13 677
113
Ez szerintem marhaság!Nincs olyan,hogy figyi elég lesz a gyenge gép is,mert nincs ellenfél.Főleg nem a technokrata USA legtechnokratább USAF-jában.

Lehet akkor nem fogalmaztam jól - simán arról van szó, hogy akkoriban nem a valódi high end edge volt az abszolút prioritás (mert az USA fölénye akkora volt), hanem a kölstéghatékonyság, a hadiipar számára a teljes nyugati piac letartolása, stb...
Egyszerűen nem volt az a fenyegetettségi kényszer, ami annó egy F-15 létrehozását (vagy más aspektusban egy TOP GUN megalapítását) igényelte volna. Így más szempontok hangsúlyosak lettek - az X-32-őn ezek sokkal jobban kijöttek (egyszerű, lehetőleg olcsó de potens vas).

Egy mérnök akkor is megmondta ugyanígy, hogy sokkal optimálisabb gépeket lehetett volna megalkotni - de a környzetet nem indokolta akkor azt, hogy a katonák szavát megfelelően figyelembe vegyék (nem volt rettegett ellenséges gép, nem fenyegettek MiG hordák, stb...), még ha a katonák sokkal potensebb gépet is akartak (aztán az F-22-őt is alig kapták meg, csak állatira lecsökkentett számban. Annak az volt a szerencséje, hogy elég korán elkészült).
 
  • Tetszik
Reactions: bel and Bleroka

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 179
61 054
113
Especiel a clean sheet koncepció még játszik a Northrop Grumman esetén is...
Ebben nem vagyok biztos. A negyvenöt évvel ezelőtti YF-17 Cobra óta csak egy harcászati repülőgépet fejlesztettek ki, az F-20-as Tigershark-ot, kb ugyanabban a darabszámban és sikerrel. Ennek is már bő harminc éve.
Amúgy a teljes repülőépítő kapacitásukat leköti a B-21 Raider összerakása és várható megrendelése esetén, annak gyártása.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Ebben nem vagyok biztos. A negyvenöt évvel ezelőtti YF-17 Cobra óta csak egy harcászati repülőgépet fejlesztettek ki, az F-20-as Tigershark-ot, kb ugyanabban a darabszámban és sikerrel. Ennek is már bő harminc éve.
Amúgy a teljes repülőépítő kapacitásukat leköti a B-21 Raider összerakása és várható megrendelése esetén, annak gyártása.

Az YF-23 tán sose létezett?
Indultak a JSF tenderen, indultak KC-X tenderen (az Airbus-al, de indultak), a T-X tenderen (oda-vissza, mindegy, a lényeg, hogy esélyt láttak), stb.
Adott esetben simán Ők is bevállalnák, hidd el...