F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 330
13 667
113
Járó hajtómű mellett ki hallja azt meg?
Mert a gép ezek szerint fel tudott szállni, tehát ezeknek még felszállás előtt kéne csipogni.
Hallottál már tűzcsengőt? A pokolból is felrohannak rá :D
Amúgy a lényeg, hogy szerintem sem a gépre kell tenni további szenzort, hanem a covereket ellátni aztán egy check tetszőleges állapotban a procedureban - legyen mondjuk az orrfutó stift kiszedése. Azt úgyis kiveszed mindenképpen, akkor meg már le kell jönnie ezeknek mindenképp (persze ez csak példa, lehet bármi más fázis).
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
(a hajtóművek típusjelölésénél a Pentagon nem használ kötőjelet, csak a repülőgépeknél)

Yepp, ezt elnéztem, 1x sikerült csak helyesen leírnom. :p

Külön hátrány volt, hogy az F135/F136 hajtóművek a méretük miatt nem igazán alkalmasak más platformon demonstrálni, mint az F-35-ös család, márpedig 2011-ig (és azóta is) az F-35-ösökben csak a Pratt&Whitney hajtóműve dolgozott, így a GE akkori vezére egy olyan portékával volt kénytelen házalni, ami el se hagyta még az anyaföldet. Hogy is mondjam… ez nem volt egy jó tárgyalási pozíció…

Külföldre vajon próbálták árulni a hajtóművet?
A KF-X esetén például érdekes lehetett volna, hiszen egy hajtóműves típusként lehetett volna életre hívni...

És ehhez a felálláshoz vegyük hozzá, hogy Jeff Immelt alatt a GE túlhízta magát és mélyrepülésbe kezdett, ami azóta is tart.
A brand romokban, a repülőgéphajtóműves üzletágat elegánsan kiegészítő többi pillért (ilyenei a Pratt&Whitney-nek nem nagyon voltak) kényszerből el kell adogatni.
A jelenlegi legújabb felállás szerint 2023 után semmi más nem marad a GE-ből, csak az Aviation, csak repülőgép hajtóműveket fognak fejleszteni és gyártani.

Amennyire én tudom, ezt azóta (2018-ban volt téma, hogy nagyjából mindent levágnak a GE Aviation-ról) felülvizsgálták, így az amúgy profitot hozó ágazatok, mint a GE Healthcare, GE Renewable Energy vagy a GE Digital maradnak.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and bel
T

Törölt tag 1945

Guest
Pedig az F136-os önmagában valójában egy impozáns konstrukció volt, csak az egész programot tekintve nem lett volna akkora haszna, mint amennyivel bonyolította és legfőképp megdrágította volna az egész rendszert és logisztikát.

Ezzel az egy megállapítással vitatkoznék.
Nincs annál drágább, mint amikor csak egyetlen beszállító van, és az nyeregben érzi magát.
Az egész F-35 program az egyetlen beszállító elpofátlanodását nyögi.

Régebben ezt sokkal okosabban csinálták, de a nagy beszállítók emberei bediffundáltak a döntéshozásba így az akkori módszereket manapság már nem használják.

Amikor a Sidewinder valamelyik változatát tendereztették (korabeli csúcstechnológia) akkor úgy írták ki a tendert, hogy a későbbi nyertes köteles a know-how-t átadni a konkurrenciának, és ugyan az első megrendelés adagjának nagyobb részét ő kapja, a konkurencia is kap kisebb részt. A második adag megrendelésénél, újra ártárgyalás...

Szóval a fejlesztés és a gyártást külön is lehetne tendereztetni...
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Amikor a Sidewinder valamelyik változatát tendereztették (korabeli csúcstechnológia) akkor úgy írták ki a tendert, hogy a későbbi nyertes köteles a know-how-t átadni a konkurrenciának, és ugyan az első megrendelés adagjának nagyobb részét ő kapja, a konkurencia is kap kisebb részt. A második adag megrendelésénél, újra ártárgyalás...

Erre később is volt példa, a Leopard 2-őt például nem csak a KMW gyártotta, hanem a megrendelést ketté osztották és a MaK is kapott megbízást, aztán 1990-ben a MaK-ot felvásárolta a Rheinmetal.

Az Arleigh Burke-osztály esetén is bár kiválasztották a győztes design-t, mind az Ingals, mind a Bath Iron megkapta a megrendelést, felváltva 1-1 egységre. Ez a Zumwalt-osztálynál is így történt, illetve a Burke Flight III. esetén, vagy a Virginia-osztálynál (ott az Ingals és a GD Electric Boat a két hajógyár).

Tény, hogy a repülőgép-iparban ez nem jellemző már...
 
M

molnibalage

Guest
Hallottál már tűzcsengőt? A pokolból is felrohannak rá :D
Amúgy a lényeg, hogy szerintem sem a gépre kell tenni további szenzort, hanem a covereket ellátni aztán egy check tetszőleges állapotban a procedureban - legyen mondjuk az orrfutó stift kiszedése. Azt úgyis kiveszed mindenképpen, akkor meg már le kell jönnie ezeknek mindenképp (persze ez csak példa, lehet bármi más fázis).

Ezzel az egy megállapítással vitatkoznék.
Nincs annál drágább, mint amikor csak egyetlen beszállító van, és az nyeregben érzi magát.
Az egész F-35 program az egyetlen beszállító elpofátlanodását nyögi.

Régebben ezt sokkal okosabban csinálták, de a nagy beszállítók emberei bediffundáltak a döntéshozásba így az akkori módszereket manapság már nem használják.

Amikor a Sidewinder valamelyik változatát tendereztették (korabeli csúcstechnológia) akkor úgy írták ki a tendert, hogy a későbbi nyertes köteles a know-how-t átadni a konkurrenciának, és ugyan az első megrendelés adagjának nagyobb részét ő kapja, a konkurencia is kap kisebb részt. A második adag megrendelésénél, újra ártárgyalás...

Szóval a fejlesztés és a gyártást külön is lehetne tendereztetni...
Csak ez meg annak az üzenete, hogy fejlesztesz egy valag pénzért, majd a vesztes megkapja a know-how és még az üzlet egy részét is.
Így hova törje magát bárki?

Az F-15 és F-16 szoli elején szép, kvázi homogén hajtómű flotta volt a core rész azonos volt köztük.
1995 tájára sikerült elérni, hogy a következő hajtóműveket használták...

(F100-PW-100 is volt még régi F-15-ben FADEC nélkül...)
F100-PW-220
F110-GE-100
F100-PW-229
F110-GE-129

Amikor a történet onnan indult, hogy volt egy féle, lett belőle négy féle.
Biztos nagyon gazdaságos ez. Persze teljesítmény szempontjából lehet indokolni a -229 és az F110 alkalmazását is, de akkor is ez egy nagyon nagy számban használt hajtómű helyett lett négy kisebb számban használt.
 
S

speziale

Guest
Amennyire én tudom, ezt azóta (2018-ban volt téma, hogy nagyjából mindent levágnak a GE Aviation-ról) felülvizsgálták, így az amúgy profitot hozó ágazatok, mint a GE Healthcare, GE Renewable Energy vagy a GE Digital maradnak.

nem egészen:

https://techxplore.com/news/2021-11-ge-conglomerate-companies.html

lesz egy GE Healthcare, lesz egy GE Power, GE Renewable, GE digital-ból összeálló cég, és marad végül az eredeti GE név alatt az Aviation

mondjuk számomra meglehetősen érdekes ez a felosztás (értsd: nehezen érthető)
 
  • Tetszik
Reactions: Cifu

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 172
61 008
113
Ezzel az egy megállapítással vitatkoznék.
Nincs annál drágább, mint amikor csak egyetlen beszállító van, és az nyeregben érzi magát.
Az egész F-35 program az egyetlen beszállító elpofátlanodását nyögi.

Régebben ezt sokkal okosabban csinálták, de a nagy beszállítók emberei bediffundáltak a döntéshozásba így az akkori módszereket manapság már nem használják.

Amikor a Sidewinder valamelyik változatát tendereztették (korabeli csúcstechnológia) akkor úgy írták ki a tendert, hogy a későbbi nyertes köteles a know-how-t átadni a konkurrenciának, és ugyan az első megrendelés adagjának nagyobb részét ő kapja, a konkurencia is kap kisebb részt. A második adag megrendelésénél, újra ártárgyalás...

Szóval a fejlesztés és a gyártást külön is lehetne tendereztetni...
Sokmindenre igaz, amit írsz, de a hajtóművekre nem.
Még mindig a hajtómű a fajlagosan legdrágább önálló komponense egy repülőgépnek.
A példa, amit te írsz teljes technológia transzfert jelent a különféle, egymással konkurens beszállítók között.
Egy nyeri meg a tendert, kifejleszti a terméket, majd a többiekkel közösen gyártják.
Az F-35-ös esetében ilyen a sárkányszerkezet, amit a Lockheed tervezett, de a Northrop Grumman-el közösen gyártanak.

Ezzel szemben ha egy egyfajta repülőgép flottához különféle hajtóműveket alkalmaznak párhuzamosan, ugyanarra a célra, az minden, csak nem olcsó.
Vagy a GE-vel közösen kellett volna fejleszteni, vagy a GE-vel közösen gyártani, bár kétlem, hogy e téren pont a kapacitáshiány lenne a gond a P&W-nél.

A közforgalmi repülésben teljesen elfogadott, hogy egy Boeing-et, vagy Airbus-t rendehetsz GE, P&W, vagy RR hajtóművel.
F-16-ost is lehet GE, vagy P&W hajtóművel rendelni, de ettől még semmivel se lett olcsóbb a homogén flotta önmagában. A GE-hajtóműves F-16-os beszerzése és üzemeltetése pontosan annyiba kerül, mint a P&W hajtóművesé, csak egy elköteleződést jelent a hajtómű kiválasztása.
Az USAF-nál, meg a görögöknél pedig, ahol párhuzamosan operál mind a kettő, rosszabbak a fajlagos költségek.
Ha összeadjuk a görög block 30, block 50 és block 52 gépek darabszámát, a kapott mennyiségre három különféle hajtómű jut, két külön beszállítótól.
Nyilván más rendszerek terén is eltérnek ezek a gépek, de az F-16-os A/B/C/D típus a block 5-től a block 42-ig egyféle P&W hajtóművet használt, melyekbe visszafele kompatibilis a block 52-es újabb hajtóműve is. Ez önmagában komoly homologizációs és upgrade potenciál egyszerre.
Ezzel szemben a block 30-as és 40-es GE hajtóműve önálló sárkányokat követel meg, velük csak a block 50-es lenne kompatibilis, de érdekes, hogy idáig még ezt se lépték meg.
Nem úgy a P&W hajtóműves block 42-es ANG gépeknél, melyek a korábbi F100PW220-as hajtóműveket használták, de menet közben megkapták a block 52-esek PW229-eseit.

Szóval az F-35-ösnél én nem látom, hogy mitől járna jobban a vevő, ha kétféle tök azonos képességű, de teljesen eltérő kialakítású hajtómű bonyolítaná meg a gép gyártását és a logisztikáját is egyaránt.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 172
61 008
113
nem egészen:

https://techxplore.com/news/2021-11-ge-conglomerate-companies.html

lesz egy GE Healthcare, lesz egy GE Power, GE Renewable, GE digital-ból összeálló cég, és marad végül az eredeti GE név alatt az Aviation

mondjuk számomra meglehetősen érdekes ez a felosztás (értsd: nehezen érthető)
A GE Healthcare-t 2022-ig kell értékesíteni, a GE Power-t 2023-ig. Ezek nem egy cégben fognak egyesülni.
Én azon se lennék meglepve, ha Macron 2030 utáni nukleáris álmaihoz nélkülözhetetlen Alstom turbinák miatt az EDF venné meg a Power-t :)
Magyarán visszavásárolná a francia állam, ami egyszer már az övé volt, csak időközben a GE kicsit összébb integrálta.
De ez itt off.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and fip7

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 172
61 008
113
Ezzel az egy megállapítással vitatkoznék.
Nincs annál drágább, mint amikor csak egyetlen beszállító van, és az nyeregben érzi magát.
Az egész F-35 program az egyetlen beszállító elpofátlanodását nyögi.
De ezzel a résszel érdemes még egy kicsit foglalkozni, ugyanis árnyalja a képet.
Ugyanis az F-16-os (és az F-15-ös) megjelenésekor a Pratt&Whitney F100PW100-as hajtóműve bár ígéretes képességűként kezdett, minden volt, csak nem jó.
Sok volt vele a gond.
Már sosem fogjuk megtudni, de erősen kétséges, hogy a Pratt vajon ugyanennyire törte volna magát a kijavított és azóta is kiválóan üzemelő PW200-as és 220-as létrehozásában, ha nem jelenik meg a GE az F101DFE hajtóművével, amiből az F110GE100-as család jött létre.
És ebből az a GE129–es, ami miatt a P&W-nek is meg kellett bíróznia a végül igencsak jóra sikeredett PW229-essel.

Ez egy nagyon szép történet, csak annyiban nem állja meg a helyét, hogy az F-35-ösök F135-ös hajtóműveinél ilyen konkurencia által kikényszerített fejlesztésre nincs valós igény.
Az F-16-osok esetében a típusba valóban egyre jobb hajtóműveket eredményezett a verseny, hiszen a problémástól sikerült eljutni a jól működőn át a kiválóig, de napjainkra ez az inhomogén állomány már inkább hátrány, mint előny.
Ezzel szemben az F135-ös ellenében nincs igény a versenyre, mert összességében jól működik.
Márpedig így felesleges lenne megosztani a flottát.
 

csakb

Well-Known Member
2014. március 2.
396
651
93
A brit F-35 tengerbe zuhanásának pillanata videón:

Ez nagyon kemény! Jól látom, hogy az ernyő végül fennakad a rámpa szélén?
Gondolom, a QE is nyélen hasít előrefelé az idításokkor, durva lehet, hogy nem csak katapultálni kell ilyen vészhelyzetben, de miután a hajó előtt csobban az ember, az még le is gázolhatja.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 172
61 008
113
Kanadai tender hírek.

Igazából senki sem akar Super Hornet-et venni.
Az ausztrálok is Raptor-t akartak, csak befogták a szájukat némi SH/Growler biznisszel, amíg az F-35 meg nem érkezik.
Tudtommal nincs bajuk a Super Hornet-tel, de a sztori lényege, hogy még az egyetlen külföldi üzemeltető se ezt vette volna meg.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 007
73 481
113
A brit F-35 tengerbe zuhanásának pillanata videón:




 
K

kamm

Guest


Anyamnesirass, nem vettek le a "takarot"...? Ha igaz, hat $150-200M kar egy ekkora baromsag miatt, nem hiszem el, hogy ez nincs benne a protokollban, a checklisten duplan valahol.
 
T

Törölt tag 2361

Guest
igy nez ki a "takaro"

FFaC6zQaAAEoVcd.png
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Bleroka