F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

erdifefe3

Member
2013. január 15.
97
2
8
Kanadaiak tehat avval szamolnak hogy egy gepre kell kolteniuk evente 30 million dollart.

Persze ebben gondolom benne van minden,a fegyverzettol kezdve a repult orakon at a foldi karbantartokon keresztul a pilotaig minden. Szakerto uraktol kerdeznem hogy ez a 30 millio dollar / gep ez megis minek szamit.Nagyon sok, vagy megfelelo,??
 

Unio

Member
2011. május 5.
663
3
18
Nem értek hozzá, szóval megkérdezem:  A legfelső képen mi az a babakék/zöldes csík a farokrésznél/hajtóműnél? Valami le nem festett kompozit rész, vagy valami teszt/díszfestés?

 
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 535
72 543
113
Megtalálták a hiba okát, hamarosan újra repülhetnek az F-35-ösök.

http://www.flightglobal.com/news/articles/engineers-discover-culprit-behind-f-35b-fueldraulic-line-failure-381574/

 
 

raptor

New Member
2011. október 28.
3
0
1
MIERT NEM AZ ADOTT CIKHEZ TARTOZO HOZZASZOLASOK VANNAK ITT?????

Nem ez az elso alkalom, hogy felkerul egy u hir, mint pl.a mai kanadai F35 beszerzes, es a kommentek alatt csak az elozo hir hozz

 

 

 
 
M

molnibalage

Guest
46538 said:
MIERT NEM AZ ADOTT CIKHEZ TARTOZO HOZZASZOLASOK VANNAK ITT?????

Nem ez az elso alkalom, hogy felkerul egy u hir, mint pl.a mai kanadai F35 beszerzes, es a kommentek alatt csak az elozo hir hozz

Az új rendszer úgy működik, hogy minden F-35-tel kapcsolatos hírnél ehhez a topikhoz fogsz hozzászólni.
Az új módi az, hogy vannak ketóriák, és ha abba illekszkedik a hír, akkor minden ahhoz kapcsolódó téma hsz-ei ottl lesznek. Én legalábbis ezt vettem észre. Számomra az a homályos még, hogy pl. ha egy hír több orosz gépről szól, akkor pl. független új fórumtoik lesz, vagy meg MiG-29 és Szu-27-hez is? Stb.

A rendszernek vannak előnyei - hiszen minden F-35-tel kapcsolatos hsz itt lesz - de nekem még mindig átláthatatlan. Jó lenne a HTKA stáb részéről ehhez valami blokk diagram vagy séma, hogy megértsük az oldal működését.
 
M

molnibalage

Guest
2/3 Super Hornet a többi F-35

Tekintve, hogy F-35 lesz lassan a patás ördög sokak szemében erre kevés esélyt látok.

Ha az F-35 önmagában nem tetszik az ár miatt, akkor miért maradnának mellette bármilyen okból? (Az nagyvonalúan elhallgatják, hogy a többlet ár mennyivel berutálisabb képességeket takar...)

Ha probléma van a merev csöves megoldás átálására akkor vegyenek C vagy B verziót mivel azok mind hajlékony tömlős utántöltésüek.

Apró gond, hogy sanszosan a fix ára szerződés nem erre a változatra vonatkozik. Tehát, ha más F-35 változatot akarnak, akkor pápá fix áras szerződés...

Ha az F-35 szerződés bukik, akkor eleve ott kezdődik, hogy ezt minden következmény nélkül lemodhatják...? Semmi kötbér vagy bünti?
 

Pela

Member
2013. január 9.
126
0
16
Nem olvastam ki, de tavaly óta én nem tudom,hogy tényleg mennyire éri meg kifejleszteni... Már a japánok,kínaiak,oroszok, törökök is dolgoznak hasonló gépeken...  bár tudom nem biztos,hogy eléri az amerikai szintet...
 

Vitya

Member
2010. április 22.
89
0
6
még mindig nem ugrik oda a hozzászólások olvasása automatikusan, ami a hír kirakásának az időpontjában kéne legyen (illetve ahol már olvastam...)

 

Ha ezt megjavítják akkor utána már minden szuper lesz! Minden fórumtémában meg lesznek a pontok, ahol egy-egy cikk bekapcsolódott, ami könnyebben kereshetővé is teszi a dolgokat.
 

Kuruc71

Member
2010. április 20.
829
7
18
Elek a gyanuperrel hogya kabat forditva lett gombolva !

 

Az az nem azert kapja meg a RAAF az elso ket F-35 ost csak 2020 ban mert akkor tud szallitani a gyarto hanem mert a vevo kvazi az ausztral allam akkora keri akkor fog fizetni ete.  Ahogy korabban irtam a mostani baloldali kormany szorta a penzt orba szajba minden fele hulyesegre es megigertek hogy az ucso ket evben vegre ( 1989 utan eloszor ) pluszba hozzak a koltsegvetest. Nagy esku megvolt cca hat honapja de cca egy honappal  bejelentettek hogy meg sem fog menni. ( ennyi tudnak )

 

No kozben ahol lehet ott tovabbra is vagjak a kiadasokat es szerintem ez a F-35 vs F-18F is egy ilyen adunk is valamit ami hasonlit ahoz amit igertunk meg sporolunk is.

 

 
 

duckdodgers™

Well-Known Member
2012. március 5.
3 597
19 651
113
Az hogy fejlesztés során sok probléma jön elő manapság szerintem általános jelenség, ez a gépek egyre komplexebbé válásából adódik.  Az pedig hogy nyilvánosságra kerül nem az USA adófizetők miatt van, azért ennyire naiv ne legyen senki... Szrintem legalábbis sokkal inkább az az oka, hogy sok ország tett pénzt a fejlesztésbe, rendelések is voltak így a fejlesztő kénytelen kommunikálni a csúszások okait. Azoknál a gépeknél amiket csak saját célra fejlesztettek valahogy elmaradtak vagy nagyon késve jöttek ki az ilyen hírek...
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 291
10 364
113
duckdodgers: "...Az hogy fejlesztés során sok probléma jön elő manapság szerintem általános jelenség, ez a gépek egyre komplexebbé válásából adódik..."

Erről a csúszásról nekem a - nagyon régen, vagy 25 éve olvasott könyv jut eszembe: Az Olof Johannesson által írt "A nagy számítógép".

http://moly.hu/konyvek/edwin-a-abbott-olof-johannesson-sikfold-a-nagy-szamitogep

S mielőtt pl. Molni nekem esnél :), nemcsak az F-35-ről, hanem az EF-2000-ről, Rafale-ról, stb, stb.

Mire gondolok? Emlékeim szerint a könyv többek között arról szólt, hogy a számítógépek azon "elmélkednek", hogyan is jutott oda az emberiség, ahova.

Pl. nem értik, hogyan is élhettek a nagyvárosokban, ami nem volt hatékony stb.  Az emberiség gyorsabban "fejlődött", mint ahogy pl. a jogszabályokat alkotta, s csúszásban, volt, egyre nagyobb lemaradásban a kor kihívásainak megválaszolásához. Gyakorlatilag tényleg ez történik a valóságban is:-(

A mai  pl. harci repülőgépek fejlesztése, pláne rendszerbe állítása is annyira csúszik az nagyobb komplexitás miatt, hogy mire bevethetőek lesznek, addigra  teljesen új kihívásoknak kéne megfelelniük. Ha megnézzük, hogy  - tisztában lévén azzal, hogy pl. a processzoraiknak azért másabb követelményeket is kell teljesíteniük, mint a polgári életben - hogy a harci gépekbe fejlesztett elektronikák hol tartanak, lassan több generációs lemaradásban vannak az első jöttment okosmobilokhoz képest. Lásd szenzorfúzió :)))

A fejlesztések ideje lassan  töredék annyi időre elég válaszokat adnak, mint ami kellett a fejlesztéshez. S a tempó gyorsul, az olló nyílik...

Szerintetek?

 
 

 
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 535
72 543
113
Milyen japán alkatrészek vannak az F-35-ben?

A japánoknak lelkiismereti problémái vannak a japán alkatrészeket is tartalmazó F-35 exportjával kapcsolatban...

http://ajw.asahi.com/article/behind_news/politics/AJ201301300055

 
 

duckdodgers™

Well-Known Member
2012. március 5.
3 597
19 651
113
Azért az összevetés nem ilyen egyszerű. Persze ha csak a nyers adatokat veted össze akkor kijöhet ez mint kép. De ugyanakkor azt is számold bele hogy mondjuk egy harci repülőgép esetében +/- 10 G között kell üzemelnie a hardvernek,  míg egy légiharcrakéta esetén ez akár 50 G is lehet.  Eközben egy rosszul elejtett telefon sok esetben azonnal tönkremegy. A másik vetülete a dolognak hogy attól is függ mit hasonlítasz. Mert mondjuk egy AWACS-en vagy más légtérellenőrzőn/harcállásponton azért gyanítom brutális számítási teljesítmény van az adatfeldolgozó és összesítő vonalon. Egyszerűen oda raknak erős hardvert ahová szükséges is...
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 291
10 364
113
Látom  nem jött át a mondanivalóm :-(

Arra én is utaltam, hogy "kissé" más az elvárás a katonai területen, mint a polgári életben pl. egy processzorral szemben.

De ez igaz volt pl. az ötvenes - hatvanas években is! Szeretett volna a nyárspolgár katonai minőségű pl. rádiót venni, de természetesen akkor sem kapott. Csakhogy akkor a haditechnika eszközök fejlettségben messze a polgári eszközök előtt voltak, ha egy polgári eszköz hasonló képességet tudott, az csak a szerencsének volt köszönhető, pl. Tu-16/TU-104.

De nem is tíz évekbe került egy eszköz rendszerbeállítása. Ma mire letesztelnek egy rendszert, több generációval újabb eszközök születnek - amiből el lehetne készíteni...

Csak gondolj bele, hogy amikor el kezdték fejleszteni a Rafale-t, akkor hol járt a civil társadalom pl. kommunikációban és hol, mikor használhatóan rendszerbe állt - s itt nem a kütyü a lényeg, hanem a társadalmi impulzusok/változások.

/Lásd arab tavasz net alapú szervezkedése/

 
 

duckdodgers™

Well-Known Member
2012. március 5.
3 597
19 651
113
Értem mit akarsz mondani, de sztem nem igazán szerencsés ez a fajta hasonlítgatás.  Egyes részterületeken persze előfordulhat hogy időközben a civil eszközök jobbak lettek némely szempontból, de ugyanakkor komplex egészként mégis korszerű. Mondjuk nézd a különböző kamerákat szenzorokat, amik mostanában lényegesek katonai alkalmazás terén. Megjegyzem az arab tavasz netalapú szervezése is csak az adott helyzetben volt lehetséges. Egy rendes háború esetén (én legalábbis biztosan) azonnal blokkolnám a teljes nethozzáférést és úgy általában a kommunikációt. A rendvédelmi szervek rendelkeznek saját kommunikációs csatornákkal azt meg pont le..arnám hogy nem tudsz a faxbukra postolni :))) A Rafale pedig szerintem annyira nem jó példa mert egy európában is egyre csökkenő súlyú ország önálló projektje...
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 291
10 364
113
A lényeg az eszmecsere :)

Oké, a Rafale rossz példa, legyen.

De akkor mi van az F-22-vel, F-35-el? Azért az USA - ha netán csökkenő súlyú ország is - forrásokban nagyságrenddel más méret... S mégis évtizedekig fejlesztenek egy sárkányt, abba elektronyikát.

Akkor az USA is rossz példa? /Incselkedés/
 
M

molnibalage

Guest
46758 said:
Látom nem jött át a mondanivalóm :-( Arra én is utaltam, hogy “kissé” más az elvárás a katonai területen, mint a polgári életben pl. egy processzorral szemben. De ez igaz volt pl. az ötvenes – hatvanas években is! Szeretett volna a nyárspolgár katonai minőségű pl. rádiót venni, de természetesen akkor sem kapott. Csakhogy akkor a haditechnika eszközök fejlettségben messze a polgári eszközök előtt voltak, ha egy polgári eszköz hasonló képességet tudott, az csak a szerencsének volt köszönhető, pl. Tu-16/TU-104. De nem is tíz évekbe került egy eszköz rendszerbeállítása. Ma mire letesztelnek egy rendszert, több generációval újabb eszközök születnek – amiből el lehetne készíteni… Csak gondolj bele, hogy amikor el kezdték fejleszteni a Rafale-t, akkor hol járt a civil társadalom pl. kommunikációban és hol, mikor használhatóan rendszerbe állt – s itt nem a kütyü a lényeg, hanem a társadalmi impulzusok/változások. /Lásd arab tavasz net alapú szervezkedése/

Te összekevered a dolgokat szerintem. Civil számítástechnika lehet, hogy teljeítményre lekörözi a katonait. Csak éppen a használhatóság nem ebből áll össze. Teljesítmény x megbízhatóság x üzemi tartomány. Na ebből az asztali számítógéped két kategóriában simán elhasal. Tehát úgy élből kijelenteni azt, hogy a civil jobb, az nem igaz. Másra van kihegyezve. Egy pont olyan, mint a harckocsik szentháromsága, hogy melyik a hangsúlyosabb. A STS sem véletlenül használt 386-os CPU architektúrát. Nem azért mert olyan bénák voltak, hanem mert műszaki oka volt.

A repcsiknél sem a teljesítmény mindenáron a cél...
 
M

molnibalage

Guest
46771 said:
A lényeg az eszmecsere :) Oké, a Rafale rossz példa, legyen. De akkor mi van az F-22-vel, F-35-el? Azért az USA – ha netán csökkenő súlyú ország is – forrásokban nagyságrenddel más méret… S mégis évtizedekig fejlesztenek egy sárkányt, abba elektronyikát. Akkor az USA is rossz példa? /Incselkedés/

A gépek aerodinamikai kialakítása születik ma meg talán már a leggyorsabban, a szoftver az, ami a géphez olyan csigalassan készül a mérete és komplexitása miatt, hogy ahhoz képest egy fagyott gleccser sebessége már-már villámgyors.
 

duckdodgers™

Well-Known Member
2012. március 5.
3 597
19 651
113
AZ F-22höz konkrétan nincs mit szembeállítani. Az F-35 még fejlesztés alatt áll de az előzetes alapján nem lesz rossz gép. A sok időt nem a sárkány fejlesztése hanem a különböző alrendszerek integrációja és a teljes egész összehangolása viszi el. Mert egy katonai eszköznél nem elfogadható a kék halál majd újraindítás, annak működnie kell elsőre.  De akkor megkérdezem Tőled ha már PC-t emlegetsz hogy egy egy OPrendszer fejlesztése és tesztelése mennyi idő? És a végeredmény tökéletes? :))) Egy valódi katonai felhasználásra készült eszköz pedig ma is kenterbe veri a polgári cuccokat sztem.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 535
72 543
113
Amíg ti itt vitatkoztok, elkezdték összeszerelni a 100. F-35-öst.

http://www.aviationnews.eu/2013/01/30/100th-f-35-on-lockheed-martins-production-line/