F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

S

speziale

Guest
Én személy szerint a légifölényt egy teljesítménykategóriához kötöm - ez jellemzően kéthajtóműves, nehezebb, nagyobb hatótávolságú, karcsúbb elrendezésű sárkányok, ahol sok a keró és magas a Cl/Cd. Az NGAD lényegében az F-22 egyfajta új kihívásoknak megfelelő folytatása, ahogy az F-35 is az F-16 továbbvitele. Mindegyik az előd feladatait viszi tovább a nagyoknál (tervezési szemponból a szegényebbek nem számítanak - a nagyhatalmaknál az F-15/F-16 kategória és annak megfelelői az irányvonal).
Az EF az légifölény gép, ahogy az F-22 is, más kérdés képes AG feladatokra - de NATO vs. VSZ helyzetben légifölény lett volna a dolga, AG szerepkörre a Tornado volt az európai vas. Aztán persze a 90-es évek dilije lett a multifunkciós mindenség - ami ok is, de egy ilyen gép soha nem lesz képes arra, mint egy célsárkány (lásd F-35 formája az emelőlégcsavar miatt).
Remote carrier feladatra meg a legjobb a B-52 meg az A-400/C-17.


Itt már megint az ipar vs. haderő igénye játék van, megfűszerezve némi szövetségen belüli elkülönüléssel. Ezekkel amúgy semmi baj, csakhogy azt látni kell, hogyha az USA az NGAD kategóriát hadrenbe állítja, úgy Kína is (meg Japán és a többiek idővel), amit Európának le kell követni, ha akar valamit.
A gond onnan indul, hogy ez egy más árkategória. Egy F-35 mondjuk 80 milla, míg az NGAD a tervek szernt is valahol 200-300 milla között lesz, mert ez lesz a lándzsa hegye, az abszolút csúcs, az R&D krémje - vagyis ehhez kell igazodni, ha bárki a légifölény témakörébe akar beleszólni. Na most innentől belefogni egy nem csúcsteljesítmény gépbe azt eredményezi, hogy egyszerűen nem lesz elérhető itt ez a kategória (mert az USA fix nem adja el), ellenben konkurál egy már kész, több ezer példányban létező és a kontinensen már most elterjedt AG platformal, vagyis az F-35-el.

Amit az egészből ki akarok hozni, hogy az F-35 egyszerűen megeszi a nyugati AG piacot, ellenben a nagyteljesítményű, de drágább gépet eredményező, elsősorban légifölényre (és LW hubként szolgáló) optimalizált plaformra sehol a konkurencia - így mind az FCAS, mint a Tempest tökéletes lenne ha ebbe az irányba indulna.

szerintem érdemes 2 dolgot külön választani:

1) szerinted minek kellene lennie az FCAS-nak és

2) a jelenlegi tudásunk alapján mi körvonalazódik

amit jelenleg tudunk, hogy az FCAS a Rafale-t és EF-t váltaná. A Rafale kezdetőktől kezdve multirole gépnek készült...az EF valóban ASF-nek készült eredetileg de napjainkra az is multirole lett és ebben a minőségében is fog majd szolgálni a leváltásáig

másrészt én azt gondolom, hogy a technológia fejlődésével pont elmosódnak a korábbi élesebb határok aközött, hogy melyik gép mire jó...

az F22 game changer képessége 2 dolgon alapult:

1) a korabeli Amraam esetében a plusz kinematika amit tudott neki adni jelentős HMZ növekedést adott és ezzel szoros összefüggésben

2) mivel eleve ő volt az egyetlen stealth gép a nagyobb hmz-vel kiegészülve az ellennek kb. esélye sem volt érzékelni a Raptort...

és maws meg sok esetben beépített EW nélkül tényleg csak annyit érzékeltek a célpontok, hogy a semmiből potyognak rájuk az amraam-ok...

namost az IR érzékelők fejlődésével/terjedésével, a beépített EW rendszerek és Maws fejlődésével/terjedésével a 2. pont eléggé megbicsaklik...
az első pont esetében meg ugye megjelentek a ramjet-es rakéták amik eleve jelentős hmz-t adnak...ráadásul azzal hogy terjed a stealth a cél leküzdési korlát szerintem nem a rakéta hmz lesz a jövőben

a loal ir rakéták meg sisakcélzók fejlődésével meg a WVR-ben is jelentősen csökkent a manőverezés fontossága

számomra jelenleg elég nagy talány, hogy az NGAD miben hozna olyan típusú előrelépést amit utána egy F35-be ne lehetne átemelni
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 431
18 869
113
Én mindig csak pislogok mikor ilyen gyorsan látom repülni az f-35 alacsonyan ! Képes lenne ugyan erre a j-20-as is ? o_O
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 315
13 369
113
Én mindig csak pislogok mikor ilyen gyorsan látom repülni az f-35 alacsonyan ! Képes lenne ugyan erre a j-20-as is ? o_O

Viccelsz, nem lehet 500 KIAS, nagyon is meg van adva, milyen magasságon és sebességgel lehet embercsoportok felett áthúzni.
Arra gondolj ilyenkor, hogy repülőgépek esetén nagyon ritkán lehet érzékelni a valódi sebességet, mert vagy egy másik repülőgépről filmezik, vagy a földről, nagy távolságról.
Itt van néhány jó áthúzás:


 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 315
13 369
113
szerintem érdemes 2 dolgot külön választani:

1) szerinted minek kellene lennie az FCAS-nak és

2) a jelenlegi tudásunk alapján mi körvonalazódik

Szerintem az FCAS légifölény gép kell, hogy legyen, mert a nyugati szövetségi rendszer számára ott az F-35, ami supportolva, fejlesztve lesz vagy a következő fél évszázadban. Nem lehet vele érdemeben ezen az oldalon vesenyezni - ne érts félre, jó lenne, de egyrészt nem jönne be, másrészt, minek, ha van egy másik szegmens, ahol meg totál géphiány lesz, mert az amerikaiak nem adják el azt a kategóriát, ahogy az előd F-22-t sem.

És igen, éppen ez körvonalazódik. Egy nagy teljesítményű, nagy hatótávolságú nehézvadász - mint egy AA jellegű F-111 vagy egy MiG-31 felturbózva.
másrészt én azt gondolom, hogy a technológia fejlődésével pont elmosódnak a korábbi élesebb határok aközött, hogy melyik gép mire jó...

Ez így szerntem túl merész. Egy non-stealth gépbe rakhatsz te akármit, attól az még másodvonalas gép, mert egyes képességekkel már nem rendelkezik. Vannak egy eszköznek fejleszthető részei, mint az elektronika, meg a nem fejleszthetőek, mint az LO sárkány, a beömlők levegőáteresztő képessége, a homlokfelület, vagy a belső fegyvertér/ szárnyak hardpoint száma és terhelhetősége.

az F22 game changer képessége 2 dolgon alapult:

1) a korabeli Amraam esetében a plusz kinematika amit tudott neki adni jelentős HMZ növekedést adott és ezzel szoros összefüggésben

2) mivel eleve ő volt az egyetlen stealth gép a nagyobb hmz-vel kiegészülve az ellennek kb. esélye sem volt érzékelni a Raptort...
Meg mondjuk az egyik legjobb LO kasztni, az első sorozat AESA radar, emellett tetű jó erőtartalékei vannak és nagy állászögű tartományokban is vezethető... azeért ez s benne van a game changerban. A cél az F-15-ről való előrelépés volt, ami maradéktalanul sikerült is.
és maws meg sok esetben beépített EW nélkül tényleg csak annyit érzékeltek a célpontok, hogy a semmiből potyognak rájuk az amraam-ok...

namost az IR érzékelők fejlődésével/terjedésével, a beépített EW rendszerek és Maws fejlődésével/terjedésével a 2. pont eléggé megbicsaklik...
az első pont esetében meg ugye megjelentek a ramjet-es rakéták amik eleve jelentős hmz-t adnak...ráadásul azzal hogy terjed a stealth a cél leküzdési korlát szerintem nem a rakéta hmz lesz a jövőben

a loal ir rakéták meg sisakcélzók fejlődésével meg a WVR-ben is jelentősen csökkent a manőverezés fontossága
MAWS/EW nélküli célpont egy F-15 számára is ennivaló volt már akkor...

Az, hogy nagyobb HMZ jelent meg a raksikon ok - de ez visszafelé is igaz. Az F-22 megkapja az AIM-260-at és ez az előny megintcsak leolvadt. Az, meg hogy terjed a stealth behozza a szóródott jelek hálózatán lapuló érzékelést meg a kombinált érzékelőket - HMZ fontossága ugyanígy megmarad (főleg, ha a raksinak megmarad annyi hajtóanyaga, hogy a végfázisban manőverezzen - mert akkor a célpontnak reszeltek).
A manőverezés fontossága nem a LOAL miatt csökken igazán, hanem az hamarosan megjelenő önvédelmi raksik miatt...

számomra jelenleg elég nagy talány, hogy az NGAD miben hozna olyan típusú előrelépést amit utána egy F35-be ne lehetne átemelni

Szerintem néhány, amit nem lehet átemelni:
  • HF stealth - ez a kasztnival jön, nagyon nem tudod alkalmassá tenni rá a régebbi gépet.
  • Új hajtómű, amit AO tök jól kiszámolt, hogy pont nem az az átmenő levegő (átmérő és tolóerő) kategória, ami belefér az F135 helyére. Visszafelé nem lesz csereszabatos de nem is kell, van elég tartalég az F135-ben és egy AG gépnek nem is ez a lényeg.
  • Aktív védelmi rendszer - alap lesz ezeken a gépeken, de mivel itt is jelentős méret az egész rendszer, kell rá a hely és nem látom az F-35-ön erre hol van ez meg. Legalább egy tucat ellenraksi/projectile kell (ez nem egy tank, amire rászerkeszted utólag az APS-t, repcsin közel sem olyan egyszerű).
Természetesen az elektronika, fegyverzet, stb... mehet lefelé vissza, sőt, szerntem a 4.th gen is kap ezekből, ami piszok mókás lesz :D
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 431
18 869
113
Szerintem az FCAS légifölény gép kell, hogy legyen, mert a nyugati szövetségi rendszer számára ott az F-35,
Na de mi lesz akkor ha az NGAD így fog kinézni ?
vision-of-the-ngad-manned-fighter-program-implemented-for-the-us-air-force-by-lockheed-martin-corporation-2G3M75W.jpg


Az európai meg ilyen yf-23 izé ? :confused:Te mit gondolsz erről ? Ráadásul a fcas egy elkésett 5 gen gép koncepció amire ráírják mjad hogy na lám ez 6 generáció
japánnal együtt .
main-qimg-10616ae65042ca33756e047c6fd80410
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 178
113
Végre egy olyan videó, ahol a Nap pont belesüt a fúvócsőbe és jól megvilágítja azt, amit az összes közeli fotón valahogy egy fólia vagy borítás takar:


Az F135 hajtómű lángstabilizátoráról eddig nem nagyon volt jó minőségű felvétel, de az is nyilvánvaló, hogy a fúvócső Laval-profiljából valahogy hiányzik a szűkülő rész. Azt valahogy máshogy oldják meg.
 
T

Törölt tag 2361

Guest
bekapot egy madarat..

SEOUL, Jan. 14 (Yonhap) -- South Korea's F-35A fighter jet made an emergency belly landing following a bird strike on its left engine intake earlier this month, the country's Air Force announced Friday, adding there will be a follow-up investigation on the exact cause of the incident.

 

zolkas

Well-Known Member
2016. október 19.
5 080
11 761
113
bekapot egy madarat..

SEOUL, Jan. 14 (Yonhap) -- South Korea's F-35A fighter jet made an emergency belly landing following a bird strike on its left engine intake earlier this month, the country's Air Force announced Friday, adding there will be a follow-up investigation on the exact cause of the incident.

valamit nagyon meg vagy szét kellet csapnia , hogy ez történjen vagy nem verébbel találkozott, kérdés hajtóművel mi történt vagy oda már nem jutott semmi, ill mekkora sebességnél történt mindez?
 
T

Törölt tag 2361

Guest
valamit nagyon meg vagy szét kellet csapnia , hogy ez történjen vagy nem verébbel találkozott, kérdés hajtóművel mi történt vagy oda már nem jutott semmi, ill mekkora sebességnél történt mindez?
a madarak elege jol szet tudjak csapni a repulogepeket.

sok gep es emberi elet mar odaveszet miattuk.

ebben a cikben vmi 13 vesztet geprol es 27 pilotarol irnak az amcsi hadseregben a madarak miatt.
 
M

molnibalage

Guest
Na várjunk csak. Az F-35 M1.6 csúcssebessége adminisztratív tudtommal a szívócsatorna miatt. Max. utánégető egészen biztosan eltolná M1.6 fölé 20-25k láb felett. A 1G envelope teszt seregnél, amit láttam függőleges vonal volt M1.6-nál, ami szintén erre utal.
Részletes utánégetéssel is sanszosan tudná tartani azt. Az, hogy a gyorsulása milyen addig fel, az szintén egy más kérdés.

Hogy az Ibris hogyan hoz ki 90 km-et -20 dBsm ellen az homályos, amikor a radar egyenlet alapján az Sz-400 MFR-je sem tud annyit, az elég homályos...