SR-71 Blackbird (Lockheed, USA)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
Csak ezt a pillanatot emelném ki.

A Légierő Vezérkari főnöke megkérdezde Kelly Johnsont (a gép főkonstruktőrét), hogy mennyibe kerülne a gépeket megsemmisíteni. Erre KJ azt a választ adta, hogy 86 millió dollár. Gépenként. A videóban előadást tartó megjegyzi, hogy KJ nyilvánvalóan nem szerette volna, ha megsemmisítik a gépeket.

Erről már hallott valaki?

 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 762
17 838
113
nem sok Blackbird marad fent. Ha valaki San Diego-ban jár, akkor ezt a jóképű gépet lencsevégre kaphatja a Balboa parkban (nászúton arra felé voltunk. Volt benne Patton-múzeum, SpaceX, USS Midway, meg a Balboa park..)
 
  • Tetszik
Reactions: Rotten878

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 076
24 928
113
nem sok Blackbird marad fent. Ha valaki San Diego-ban jár, akkor ezt a jóképű gépet lencsevégre kaphatja a Balboa parkban (nászúton arra felé voltunk. Volt benne Patton-múzeum, SpaceX, USS Midway, meg a Balboa park..)
És az újdonsült asszonyka mit szólt hozzá, tetszett neki?
 
M

molnibalage

Guest

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 153
60 805
113
Az egész linket nem értem. Többi pilóta és más ember is mondta a YT-n és a flight manual is ismert. M3.2 volt a normál csúcssebesség és M3.4-ig elvitte talán kétszer az egyik tesztpilóta. Aztán soha többet senki. Nem volt M3.5 nemhogy felette. A hajtómű nem bírta volna más mellett sem.
Ez azért különös, mert pont ez a link és ez a dedikált eset világít rá arra a konkrét dologra, hogy az összes SR-71-es leírásban kihangsúlyozzák, hogy a gép a hivatalos Mach 3.2-es csúcssebességén minimálfáklyával repülhetett csak, itt pedig a pilóta szándékosan maximális forszázson tartotta a gázkart. Kétlem, hogy csak 0.2 Mach-nyit nőtt volna a sebesség...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
M

molnibalage

Guest
Ez azért különös, mert pont ez a link és ez a dedikált eset világít rá arra a konkrét dologra, hogy az összes SR-71-es leírásban kihangsúlyozzák, hogy a gép a hivatalos Mach 3.2-es csúcssebességén minimálfáklyával repülhetett csak, itt pedig a pilóta szándékosan maximális forszázson tartotta a gázkart. Kétlem, hogy csak 0.2 Mach-nyit nőtt volna a sebesség...
Az nekem teljesen új, hogy minimálfáklyával repült az SR-71 M3.2-őt, egyetlen pilóta sem így beszélt róla. Akkor az M3 alatti sebességet hogyan tartották volna? Az egyik pilóta még meg is jegyzi, hogy M2.8 éles határ volt a kiképzés alatt. Mert még a minimálfáklya és max gáz között is van azért elég komoly tolóerő difi.

https://forum.htka.hu/threads/lockheed-sr-71-blackbird.313/page-6#post-483328
 

rappali_

Well-Known Member
2016. szeptember 18.
3 559
16 098
113
Talán a top gun 94-es évfolyamában volt, hogy egyes küldetések idejei csak úgy magyarázhatók, ha a gép Mach 3,6 és 4,1 közötti sebességeket is elért. Hogy ebből mi igaz, azt nem tudom (meg a mach számhoz tartozó magasság is kérdés), de azért az érdekes, h 90-es években nyugdíjazott gép műszaki dokumentációja titkos maradt.
 
M

molnibalage

Guest
Talán a top gun 94-es évfolyamában volt, hogy egyes küldetések idejei csak úgy magyarázhatók, ha a gép Mach 3,6 és 4,1 közötti sebességeket is elért. Hogy ebből mi igaz, azt nem tudom (meg a mach számhoz tartozó magasság is kérdés), de azért az érdekes, h 90-es években nyugdíjazott gép műszaki dokumentációja titkos maradt.
Biztosan nem igaz. Városi legenda.

A TG időben elég sok tévedés volt amúgy azért mai tudással nézve az újságban. A M3.6 is nehezen hihető, mert a kompresszor előtti hőmérséklet miatt gáz lett volna. Az 4.1 merő fantázia.

A műszaki dokumentáció titkossága részt nem tudom értelmezni annak fényében, hogy az flight manual elérhető. Csak azért, mert egy gép régi és kivont nem jelenti azt, hogy titkos, csak nem hozzáférhető bárkinek. Ennyi.
A gép "dokmentációja" annyira titkos, hogy a NASA és más oldalon is tengernyi fejlesztési és teszt doksi is elérhető.
 

Pocok75

Well-Known Member
2010. április 19.
2 819
2 534
113
Duxfordban is van egy! :p:rolleyes:

5WhdG63.jpg
 

rappali_

Well-Known Member
2016. szeptember 18.
3 559
16 098
113
Biztosan nem igaz. Városi legenda.

A TG időben elég sok tévedés volt amúgy azért mai tudással nézve az újságban. A M3.6 is nehezen hihető, mert a kompresszor előtti hőmérséklet miatt gáz lett volna. Az 4.1 merő fantázia.

A műszaki dokumentáció titkossága részt nem tudom értelmezni annak fényében, hogy az flight manual elérhető. Csak azért, mert egy gép régi és kivont nem jelenti azt, hogy titkos, csak nem hozzáférhető bárkinek. Ennyi.
A gép "dokmentációja" annyira titkos, hogy a NASA és más oldalon is tengernyi fejlesztési és teszt doksi is elérhető.
Lehetséges. A műszaki doksi meg a flm között óriási a különbség, ahogy egy autó felhasználói kézikönyv alapján sem lehet legyártani azt. Feltételezem a nasa oldalán sem ezek elérhetőek.
 
M

molnibalage

Guest
Lehetséges. A műszaki doksi meg a flm között óriási a különbség, ahogy egy autó felhasználói kézikönyv alapján sem lehet legyártani azt. Feltételezem a nasa oldalán sem ezek elérhetőek.
Milyen film?
Az megvan, hogy akkora sebesség esetén a torlóponti nyomásból számolt hőmérséklet miatt a gép túl van régen minden limitijén, amit említenek is?
Felőlem higgyél hülyeségekben, max. kiröhögnek egyesek.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Talán a top gun 94-es évfolyamában volt, hogy egyes küldetések idejei csak úgy magyarázhatók, ha a gép Mach 3,6 és 4,1 közötti sebességeket is elért. Hogy ebből mi igaz, azt nem tudom (meg a mach számhoz tartozó magasság is kérdés), de azért az érdekes, h 90-es években nyugdíjazott gép műszaki dokumentációja titkos maradt.

Talán ez a poszt segít...
 
T

Törölt tag 1945

Guest
azért az érdekes, h 90-es években nyugdíjazott gép műszaki dokumentációja titkos maradt.

Hmmm, az összes rendszerére (REH, és felderítőt kivéve) részletes leírása elérhető.

SR71-temp.jpg


A gép végsebessége alapvetően hőmérséklet limitált, amit az alábbi görbe alapján lehet becsülni:

2019-10-28-17-31-54-Window.jpg


A maximális CIT hőmérséklet elvileg 427°C lehet, látható, hogy a legforróbb napon is tudja a Mach3.2-t a gép.
Hűvösebb napon a Mach 3.4 is elvileg mehet, függ a CIT pillanatnyi hőmérsékletétől ami alapján a pilóta a gép maximális sebességét beállítja.
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 762
17 838
113
90-es években nyugdíjazott gép műszaki dokumentációja titkos maradt.
Ami azt illeti, gyakorlatilag metszeti rajzokig fent van a neten a Blackbird. Elég jól összeszedtem, hogy mit, milyen anyagból építettek, azoknak az anyagoknak mi a nyűgje.

A NASA oldalán rengeteg aerodinamikai, hőtani és szilárdságtani okfejtést lehet találni a miértekről. A NATO/NASA archívumokban szintén, számos anyagtudományos, gyártástechnológiai érdekességet lehet találni, kezdve az elektronsugaras hegesztéstől a forgácsolásnélküli megmunkáláson át akár az Li-Be ötvözetekig.

Most per pillanat az US ARMY ballisztikai tesztjeit olvasgatom, hogy befolyásolja az oldott oxigéntartalom a titánlemezek ballisztikai tulajdonságait...

Szóval rengeteg minden van fent a neten, csak meg kell keresni. Rakétahajtóművek vannak fent a neten. Az SR-71-es szívócsatornájának CFD-je fent van. A sort sokáig folytathatnám. Ha tudod mit keresel, bármit megtalálsz.
 
M

molnibalage

Guest
Ami azt illeti, gyakorlatilag metszeti rajzokig fent van a neten a Blackbird. Elég jól összeszedtem, hogy mit, milyen anyagból építettek, azoknak az anyagoknak mi a nyűgje.

A NASA oldalán rengeteg aerodinamikai, hőtani és szilárdságtani okfejtést lehet találni a miértekről. A NATO/NASA archívumokban szintén, számos anyagtudományos, gyártástechnológiai érdekességet lehet találni, kezdve az elektronsugaras hegesztéstől a forgácsolásnélküli megmunkáláson át akár az Li-Be ötvözetekig.

Most per pillanat az US ARMY ballisztikai tesztjeit olvasgatom, hogy befolyásolja az oldott oxigéntartalom a titánlemezek ballisztikai tulajdonságait...

Szóval rengeteg minden van fent a neten, csak meg kell keresni. Rakétahajtóművek vannak fent a neten. Az SR-71-es szívócsatornájának CFD-je fent van. A sort sokáig folytathatnám. Ha tudod mit keresel, bármit megtalálsz.
Fogalmazzunk úgy, hogy rappali sztereotípikában kommentelt. Ő nem tudja, vagy más nem, akkor = azzal, hogy titkos. Az, hogy utána nézzen, az luxus. De persze én vagyok a "konstans menopauzás ronda nő" és persze csak nekem lehet stílusom. És akkor csodálkoznak egyesek, hogy néha lerepül az ékszíj...
 
  • Tetszik
Reactions: ozymandias