Magyar katonai repülőgépek a kezdetektől 1990-ig

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
27 641
51 518
113
Jól halad a MiG-19PM felújítása...

mig-19pm_02.jpg
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
7 967
17 107
113
A második rész első katasztrófáját, az "50" MiG-21Bisz (Groszmann István főhadnagy) katasztrófájának sajnos szemtanúja voltam. Azonnal jelentettem az osztály pk.-nak, aki a légvédelmi dandár pk.-ságnak, azok a lé. hadtest pk.-ságnak jelentették, aki értesítette a pápai bázist, mivel azok vadászrepülőgépei repültek akkor. Azt írták, hogy "Ellentmondásos dolgok láttak világot az esemény bekövetkezésének okairól is." Már elnézést, de egy nagy sz@rt.
Az első jelentés alapján egyértelműen meg lett határozva a katasztrófa helye, ideje, leírása, elég nagy pontossággal. Mivel a repülőgép a légvédelmi dandárnak repült célt, szinte felettünk (11/3. légvédelmi osztály - Zsámbék) húzott át kis magasságban (kb. 150-200 m-en) Gyermely irányába. Az enyhe bal fordulója közben eltűnt a domb felett a szemem elől és ahelyett, hogy megint megjelent volna, egy nagy füst oszlop jelent meg. Ez alapján egyértelmű volt, hogy földbe csapódott. Kis magasságon utánégetést kapcsolt a pilóta, de a pillanatnyi tolóerő vesztés miatt leadta a hátulját, ami a födnek ütközött a kis magasság miatt. Mivel a vadász repülőgépek kis magasságú repülése sokáig le volt tiltva, amit akkoriban oldottak fel, a pilóták ezírányú tapasztala nem volt megfelelő szinten. A repülőgép a Zsámbék-Szomor úttól jobbra kb 200 m-re csapódott a földbe Felsőőrspuszta és Szomor között a Bajna-Epöli vizfolyástól nem messze, a domb tetején, nagyjábó Zsámbék és Gyermely között félúton. Gyorsan kiderült, hogy egy MiG-21Bisz repülőgép hiányzik az éppen azelőtt, augusztus 1.-én az MH 47. Harcászati Pápa Repülőezred-ből átnevezett, MH 47. Stromfeld Aurél Harcászati Vadászrepülő Ezred állományából. Annak ellenére, hogy elég pontosan meg lett határozva a katasztrófa helye, a Pápáról elindult mentő alakulatnak sikerült Zsámbéktól az ellenkező irányban "eltévedni", amit nagy nehezen sikerült általunk korrigálniuk, miközben az egyik járművük "lerohadt", azt is menteni kellett (Jellemző az akkori viszonyok pénztelenségére, leépítésekre). Végül "csak nehezen" sikerült rátalálniuk a füstölgő repülőgép roncsra. Nagyjából 600 m hosszú és kb. 100-150m széles árkot "ásott" a repülőgép. A gépágyú darabjait kb. 12 m mélyről szedték össze, a pilóta maradványaiból a sisak (meg ami benne maradt) és a fél hajózó cipő maradt meg.
Nekem még a repülőgép egy darabja ereklyeként sokáig meg volt.
A katasztrófa jegyzőkönyvében, mint szemtanú, benne vagyok. Urbán János ezredes úr, az OLP repülőfőnöke személyesen keresett meg az osztálynál engemet is az osztály pk.-al együtt. Nem volt ott semmilyen ellentmondás, eléggé egyértelmű volt a baleset és oka.
Sajnos akkoriban nagyon "rájárt a rúd" a légierőre, mert a posztomusz Groszman István százados temetésével egyidőben (szeptember 12-én), Kecskeméten a repülőtér "munkaterületén" lezuhant Horváth Sándor őrnagy "9605" MiG-21 MF típusú repülőgépével, ahol a pilóta szintén meghalt. A felkészítő-gyakorló repülés során, alacsony magasságú áthúzást követően, a repülőgép felvételkor, tévedésből törzsféklapot nyitott. A törzsféklap nyitása után, a repülőgép elvesztette sebességét és lezuhant. Szintén repüléstechnikai hiba, nem műszaki. A hajózónak esélye sem volt katapultálni. A kivizsgáló bizottság tagjai a temetésről mehettek a következő katasztrófához. Ez a katasztrófa nincs benne a 2. részben.
MiG-21 Bisz 75AP
9d9bba317c13f0341a8b4a854be13076_f1219.jpg

OLP - Országos Légvédelmi Parancsnokság
https://abparancsok.hu/sites/default/files/parancsok/50-10-4_1977.pdf
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
7 967
17 107
113
Annyit pontosítanék, hogy 600 m hosszú és kb. 100-150 m széles területen égett le a terület, szóródtak szét a repülőgép darabjai. Az "árok" kb. 20 m széles lehetett. A repülőgép sebessége kb. 250 m/s volt a becsapódáskor.
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
9 503
21 935
113
oldottak fel, a pilóták ezírányú tapasztala nem volt megfelelő szinten. A repülőgép a Zsámbék-Szomor úttól jobbra kb 200 m-re csapódott a földbe Felsőőrspuszta és Szomor között a Bajna-Epöli vizfolyástól nem messze, a domb tetején, nagyjábó Zsámbék és Gyermely között félúton. Gyorsan kiderült, hogy egy MiG-21Bisz repülőgép hiányzik az éppen azelőtt, augusztus 1.-én az MH 47. Harcászati Pápa Repülőezred-ből átnevezett, MH 47. Stromfeld Aurél Harcászati Vadászrepülő Ezred állományából. Annak ellenére, hogy elég pontosan meg lett határozva a katasztrófa helye, a Pápáról elindult mentő alakulatnak sikerült Zsámbéktól az ellenkező irányban "eltévedni", amit nagy nehezen sikerült általunk korrigálniuk, miközben az egyik járművük "lerohadt", azt is menteni kellett (Jellemző az akkori viszonyok pénztelenségére, leépítésekre). Végül "csak nehezen" sikerült rátalálniuk a füstölgő repülőgép roncsra. Nagyjából 600 m hosszú és kb. 100-150m széles árkot "ásott" a repülőgép. A gépágyú darabjait kb. 12 m mélyről szedték össze, a pilóta maradványaiból a sisak (meg ami benne maradt) és a fél hajózó cipő maradt meg.

Ez a hely a Kakukk-hegy lehetett? Az a legmagasabb domb (vagy hegy) azon a környéken, kb. 320 m magas.