1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Magyar Néphadsereg

Diskurzus a(z) 'Magyar hadtörténelem' témában - Terminator által indítva @ 2016. január 15..

  1. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    A lőszer az mire vonatkozik? Mert volt az a városi legenda, hogy a MiG-ekhez alig volt fegyver. Aztán a módszerváltás után a lejárt szavatosságú és semmire se jó fegyverek listáján pislogott mindenki. Valami 2000+ db R-3Sz rakéta és ilyen tételek voltak.

    Ja, én ezt úgy hallottam, hogy akkor akarták ezeket eladni, amikor már az évtized végnél. Na, így alakulnak ki a legendák.
     
  2. honved

    honved Well-Known Member

    Megmondhatatlan talán. Lőszer a szárazföldi erőknek bőven volt szerintem. 3 napi harcra való mennyiség alapban az alakulatok kezében volt. A többi központi raktárakban. De hogy mennyi ??? Passz.
     
    tonyo and fedett_mókus like this.
  3. dudi

    dudi Well-Known Member

    Nem tudom pontosan,ezt egy interjúsorozatban az egyik volt vezérkarfőnök mondta(az aki a román balhé idején volt)de ő nem részletezte.
     
  4. torsen

    torsen Well-Known Member

    Anyám nagybátyja is egy ilyen később forradalmi ezrednek nevezett vidéki alakulatnál szolgált '56-ban. Elmondása szerint amint az Üllői úton haladtak a város belseje felé, valahonnan lelőtték az egyik tisztet. A parancsnok pedig ott helyben bevezényelte az alakulatot a közeli légvédelmi pincékbe. Ott is érte őket a forradalom vége....
     
    rejsz felügyelő and antigonosz like this.
  5. torsen

    torsen Well-Known Member

    Ezt, debreceni polgárként, napi szinten éltük meg...pompás volt. (Másoknak persze szórakozás. Már írtam egyszer, de a reptér végétől úgy 300-400 méterre van a 47-es főút. Azon végig megállni tilos és fényképezni tilos táblák voltak. És végig ott álltak a nyugati lakóautók, ültek rajtuk, bennük a spotterek (bár ezt a szót még akkor nem ismertem) és ezerrel fotóztak. Néha a rendőrök elzavarták őket)
     
    fishbed and misinator like this.
  6. papajoe

    papajoe Well-Known Member


    Bakker,1100 db 55-ös,140db 72-es,ha most lenne csak a harmada arányaiban,pl 350db jobb féle T90,meg vagy 50db Armata,rettegnének a szomszédok napi 25órát.
     
  7. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Mivel én is sokszor hallottam a majd Ukrajnából érkező hatalmas második lépcsőről, fel is dobtam egy térképre a Kárpáti Katonai Körzet alakulatait, és technikáját.

    [​IMG]

    Hozzánk a 38. (Ivano-Frankovszk-i) hadtestet tervezték erősítésként küldeni, a Lengyelekhez a 13. hadtestet, a 8. hadtest meg általános tartalékként szolgált.
    A fenti adatok 1989-90-es állapotot mutatják, és bizony a Munkácsi 128. Gárda hadosztályon (T-64-esein) kívül, már csak két T-55-ösökkel felszerelt hadosztály jött volna erősítésnek, valahol a korabeli MN átlagos technikai színvonalán.
    :cool:
     
    fishbed, fonak9, therob and 9 others like this.
  8. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    És szerinted mekkora lenne a védelmi költségvetés ezzel? Nincs reális oka egy fele ekkora erőnek sem.
     
  9. Galcom

    Galcom Well-Known Member


    Helló,

    szuper amit megosztottál és nagyon jól jellemzi a helyzetet! Annyi gondolat hozzá, hogy nálunk a Déli-Hadseregcsoport és a bemutatott Kárpáti Katonai Körzet nem egy parancsnokság alá tartozott. A Kárpáti Katonai Körzet a Nyugati Főparancsnokság alá tartozott és feladata elsősorban a csehszlovák és dél lengyelországi előrenyomulás lett volna.

    Míg a nálunk települő Déli-Hadseregcsoport a Délnyugati Főparancsnokság alá tartozott. Azaz hozzánk elsősorban a Kijevi Katonai Körzet Első Gárda Összfegyvernemi Hadserege érkezett volna, bár ugyanazzal a technikával, mint amit a rajzon részleteztél.

    Aztán persze lett volna a háborús valóság, amiben valószínűleg a Kárpáti Katonai Körzetből is szóródtak volna ide alakulatok.
     
    fishbed, therob, Bleroka and 5 others like this.
  10. papajoe

    papajoe Well-Known Member


    Mekkora lenne, mekkora lenne, mekkora ha keresztbe-hosszába megcsinálnak minket mert jelképes a hadseregünk?
    Olcsóbb a fél hadseregünk árán szétkapni a románokat a határon,mintha a teljes hadsereg rámegy az első héten,és be tudnak jönni 100km-t,pl.
    Szerintem semmi okunk a mostani szövetségi rendszerben sem félvállról venni a védelmi képességeket.
    Jó, tudom akkor lesz megint 300 tankunk,ha az usa vissza adatja a románokkal Erdélyt,de a lepényhal meg uccsónak.:oops:
     
  11. leplezo

    leplezo Well-Known Member

    Igen az egy más világ volt. Elhúzódó anyagháborúra készültek. Be volt számolva a 2 hét alatt több mint 50%-os veszteség is.
    Nem járható út manapság. 2x 44/56db leo A7-el és 2 század grippennel, (hozzá való ivf és légvédelmi egységekkel, meg lőszerrel) magasan erősebbek lennénk az összes szomszédos országnál.
     
  12. antigonosz

    antigonosz Well-Known Member

    Ez valami 2250 harckocsi a rajt van, csak a harckocsi.
     
    Bleroka likes this.
  13. tonyo

    tonyo Well-Known Member

    Vajon milyen nagyságrendet képviselt abban a mennyiségben a hadrafoghatóság. 90-100% biztos nem lehetett. Én saccra úgy 70-80 % közötti értéket tippelek. Az is szép szám lenne. 1800 körüli hk al. Hiábba ha nagy része elavult 55 öcsi. Továbbá számoljunk a menet közbeni kiesőkkel is. Akkor is 700-1000 db hk át tudtak volna lökni pár napon belül.
     
  14. Bleroka

    Bleroka Active Member

    Minek? A Néphadsereg egyetlen vezetöje sem gondolta komolyan hogy a Magyar Néphadsereg menetböl átkel az osztrák hegyeken,és diadalmasan bedübörög a Pó sikságra,az éljenzö olasz munkások sorfala között.:) A mi hosszú menetelésünk,az elsö osztrák hágóig tartott volna.és ott szépen feltorlodott volna a technika és az ember.
    Ide helikopterek,légideszant+hegyi csapatok kellettek volna,hegyvidékre ezzekel megyünk kirándulni,nem harckocsival.
     
  15. honved

    honved Well-Known Member

    Hát, jó a kérdés, felvetés. Azért mernék hozzászólni ehhez, mert élményeim aztán vannak abból az időből. A hadrafoghatóság messze nem volt szerintem egységes, ahogy a kiképzettség sem, ami a Néphadsereget illeti. A Dunántúlon települt úgynevezett 1. lépcsős dandárok feltöltöttsége, 80-90 % volt. A hiányzó létszámot 24 órán belül fel tudták tölteni ,az adott megye kiképzett tartalékosaiból. Volt olyan bőven akkor. Kiképzettségük, én úgy gondolom, megfelelt az akkori követelményeknek, az éles harctevékenységre. Ami a fegyverzetet illeti, a hadrafoghatóság nagyon jó volt. Alig volt a használatban lévő harcjárművekből műszaki meghibásodás miatt álló. Az is rövid ideig, mert igyekeztek megjavítani. Az alakulatoknál forgás volt, gyakran változtatták a kiképzésre használt és M zárolt harcjárműveket. Amit M zároltba raktak, azt előtte alaposan átnézték és javították, ha kellett. Az indító akkumulátorokat a századszinten, a fegyverszobában tároltuk mi is a BMP-1-hez. Azért hogy bármilyen körülmények között, azonnal indulni lehessen. Az M zárolt gépek fel voltak tankolva, lőszer bemálházva. A BMP-1 harcjárművekben, a lőszeres ládák mellett, kézigránátok, stb is bent voltak. Így álltak a telephelyen, lezárva, azonnali bevetésre készen. Ezeken kívül, emlékeim szerint, a szombathelyi dandárnál, volt még telephelyen, rengeteg PSZH, és régi Csepel teherautó is, elvileg tartalék. A PSZH konzerválva volt-e, nem tudom. A Csepeleken annyit láttam, hogy a szélvédőkön is zsírpapír borítás volt. Az, hogy ebből mi működött, vagy sem, hát passz. Arról szintén nem tudok, ohgy az ország keleti felében lévő keretalakulatok harceszközei milyen állapotban lehettek. Viszont nem emlékezem olyanra, hogy kannibalizátltak volna bármit is, hogy egy másik eszközt javítani tudjanak. Szerintem a 80-as évek végén, még ez nem volt megszokott eljárás.
     
    vata, Masztiff and Bleroka like this.
  16. honved

    honved Well-Known Member

    Volt már, de berakom újra, hátha valaki még nem olvasta el.

    https://www.nyugat.hu/cikk/savaria_laktanya_katonak_haboru_hadero
     
    vata, svajcibeka, arbalest and 2 others like this.
  17. tonyo

    tonyo Well-Known Member

    Az Ukrán/Szovjet Kárpátoki egységekre értettem.
     
    Bleroka likes this.
  18. Bleroka

    Bleroka Active Member

    Szerintem a Szovjet Kárpáti egységek harckészültsége,köszönő viszonyban sem volt az NSZK/NDK határon állomásozó első lépcsős elit hadosztályokhoz képest.

    Kiképzés+gyakorlatozás+legjobb technika+emberanyag náluk.

    Az Ukrajnai alakulatoknál,meg tavaszi+őszi besegítés a földeken+levetett technika.

    Azonkívül a Kárpátok és Nyugat Európa közötti 1000 kilométert lánctalpon kellett volna megtenniük,mert a NATO minden vasúti csomópontot+pályaudvart+hidat olvadt üveggé bombázott volna.
     
  19. misinator

    misinator Well-Known Member

    Hm...1989-ben a Nagykanizsán székelő Dózsa György laktanya járműállománya valóban 70-80% körüli hadrafoghatósággal bírt - a laktanya kapuig...
    A hosszú távú vezetési gyakorlaton (a kilométernagyságra bevallom, nem emlékszem) a Csepelek, PSZH-k, DAC-665 ösök hullottak el, mint a legyek.
    Csepelek - amúgy főleg télen - már beindításkor hengerfejesek lettek, kapásból két PSZH egy-egy kereke önállósította magát (szerencsére mindkettő bele az árokba), a DAC-okat meg nem volt tanácsos sokáig hagyni alapjáraton hagyni (meg 40 km/h felett menni se, mert felrobbantak a Victoria gumik) - pedig álltunk eleget...
    A laktanyaparancsnok autója volt a legfiatalabb; egy világos kereklámpás zöld Lada 1300-as - rozsdától lyukas bal első sárvédővel.
    Ő volt - messze - a legnormálisabb a tisztikarban; valami Havril Andrásnak hívták... Mond ez a név valakinek valamit?:rolleyes:
    A technikai parancsnok meg csak üvöltött a kerekes romokat megjavítani próbáló sorállománnyal, hogy a "Technika Bajtársak (89 ősze), a Technika!" Mi meg néztünk, hogy hol? :confused:(Fejvakarás) "Helyezze üzembe!":eek:o_O

    Én parancsnoki (pont a technikai parancsnoké...) sofőrként próbáltam úton tartani - no meg ha kellet, akkor megállítani - a karos lengéscsillapítós, aszinkron váltós, egykörös fékrendszerű (Alpok hágói éérted?) UAZ-t.

    ...A mai Szlovénia közepéig nem jutottunk volna el.

    Lehet, hogy máshol jobb volt a helyzet, de a soktíz éves Technika (bajtársak a Technika!) csak Patyomkin falunak volt való. Időnként "Lejöttek Pestről a Fejesek", megnézték az olajjal, gázolajjal szépen átkent - kellő időben(!) kiállított Technikát, elégedetten bólogattak, (minden nagyon szép, minden nagyon jó, mindennel nagyon meg vagyok elégedve), beflamóztak, aztán szépen visszamentek Aminisztériumba' a fekete 2410-es, 3102-es Volgákkal, 2015-ös Ladákkal meg a zöld fehér Latvijákkal.

    Most sem jobb a helyzet, mindig a látszatra adunk. A Pestről Jött Politikus Megtekint, a dolgozók szépen kiöltözve, mint Szaros Pesta Jézus Nevenapjára, a nőihölgyek előző nap fodrásznál, szüzek kivakolva, mindenki mosolyog, és kicsattan az egészségtől, még a betegek is (ja kórházról beszélek, eddig nem írtam?:D), minden működik, minden rendben, ugye milyen aranyos a megtekintésügyi biztos? Pedig ugye le is lövethetett, mit is mondok ki is rúgathatott volna... (Nem félreérteni; az egész elmúlt harminc évről beszélek!)

    Nem változott ebben az országban semmi; a problémákról kussolunk, kérdésre a szabályokat maximálisan betartjuk, mindenki mindig védőfelszerelésben stb.

    Én mindenkit köteleznék, hogy menjen el parancsnoki, meg igazgatói sofőrnek, s az ünnepség alatt/után/helyett nyitott szemmel sétáljon egyet a színfalak mögött, s elegyedjen beszélgetésbe a helyi pórnéppel is.

    Talán egyszer, talán (tudom, szóismétlés) lehullana a hályog a szemekről azoknak is, akik "bemondta a tévé, meg a rádió, az újság is megírta" jobban hisznek, mint a saját időpont előjegyzésüknek...
     
    gergo55, Bleroka, papi and 4 others like this.
  20. Flexus

    Flexus Active Member

    Így felalomban, egy 12 órás műszak után, telefonról: amire én emlékszem 89-bol, a szfvari Nagy Sanyibol... Nálunk pl. Minden hksz remekül működött, mindenki szintidőre a helyén volt, az összes gépjármű kiállt, minden tiszt happy volt. Egészen addig mígnem egyszer egy pizsamas átballagott a Munichbol, aki ismeri az tudja mekkora távolság volt ez, és teljesen váratlanul elrendelt egyet. Mivel senki nem tudott róla előre akkora bukás lett, hogy ihaj. Persze amikor mindenki arra készült egy hétig akkor lehetett villogni az időre kiálló gépkocsikkal. Mondjuk a gyakorlatok is hasonlóan zajlottak. Tanultunk morzet, meg geptavirot, a gyorsado meg ott figyelt a kocsiban csak használni nem tudta senki. A gyakorlaton még szóban a diktalgattuk a rejtjelezett szövegeket egymásnak. A mint Aladár, N mint Nóra. Az egyik jobb érzésű tabornokunk egyszer odajött a kocsihoz (az enyém volt a PK1 akinek ez mond valamit, pár száz méterre.a.pillangotol ahová a jó kis fekete/barna tavbeszelo kábelt kihúztuk, a kurblis telefonhoz) és felvilágosított minket, hogy mennyi idő után érkezne be az első üdvözlő csomag az ellentol, miközben mi itt fel.oraig diktalgatunk egy nyamvadt telegrammot. Vagy amikor nem.sikerult a 26-bol, csak 14 ők-t összehozni a gyakorlat végéig, fogalmunk sincs mit csinált a maradék 12. Vagy amikor elrendelték a radiocsendet és simán ropkodtek a mondatok az éterben, mert voltak egyenlobbek minden alakulatnál akikre valahogy nem vonatkozott... És minek utána háromszor is jeleztem az aznapi "kóddal" hogy 36 (radiocsend) egy több csillagos pizsomanadragos az R142-esembe beulve tájékoztatta a renitens ezredest hogy kuss legyen már... Vagy amikor egy jól.kepzett őrmester egy napig kereste, hogy hol tudná csatlakoztatni a nehéz kábelt a kocsinkhoz, mert ő vezérelni akarja ezt, és.hiaba mondtuk neki, hogy bocsi de nincs ilyen csatlakozó a kocsin és nem.hinnenk hogy a PK1 -et akarná valaki vezérelni, hacsak nem a jóisten kuldte őt, vagy inkább Mars hamar háború. Szóval a kiképzés, legalább is a 80-as évek vége felé már eléggé hanyatlott, mint ahogy a technikai színvonal is.
     

Ezen oldal megosztása