1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Magyar Néphadsereg

Diskurzus a(z) 'Magyar hadtörténelem' témában - Terminator által indítva @ 2016. január 15..

  1. dudi

    dudi Well-Known Member

    Így nevezték a magasabbegységet vagy ez mire utal?Mert ebből semmi nem derül ki arra vonatkozóan,hogy mit is takar maga a megnevezés ami ugye katonáéknál nem szokás.
     
  2. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Persze hogy nem derül ki, mivel a (hazánkban ideiglenesen állomásozó) Dél Hadseregcsoport egy olyan vegyes-felvágott volt, ami csak az egykori MN csapataival kiegészülve alkotott értelmezhető magasabb egységet (Dunai frontot).

    Önmagában a 4 hadosztály, és egy csomó önálló dandár/ezred/vezetési szerv elnevezésének nincs sok értelme.
     
  3. dudi

    dudi Well-Known Member

    Így már érthető.Mondjuk mi DHCS-nek(Dél Hadseregcsoport) neveztük mondjuk kicsit jobban képbe voltunk a szervezetet illetően mint a NATO.
     
  4. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Hogy egészen pontosak legyünk, DHDSCs-nak rövidítettük a (hazánkban ideiglenesen állomásozó) Dél-HaDSereg-Csoport-ot.
     
  5. dudi

    dudi Well-Known Member

    Bocsánat!Bár ez amolyan nem tudom mi volt mert háború esetén az egész MN alárendeltségbe került volna.
     
  6. Masztiff

    Masztiff Well-Known Member

  7. dudi

    dudi Well-Known Member

  8. honved

    honved Well-Known Member

    Egy fotó, egy régi oktatási tablóról. Hát igen, egykoron ez a fegyver géppisztoly kategóriának lett elképzelve. Tehát amikor értekezés megy arról, hogy rövidebb a csöve, meg egyebek, akkor ne feledjük el a következőket. Azért olyan amilyen, mert olyannak tervezték és arra szánták. Géppisztolynak, Hivatásosok, harcjáműkezelők, ejtőernyősök kézifegvyerének. Az más kérdés, ha már mindenhol rendszeresítették valami általam nem ismert ok folytán, akkor miért nem fejlesztették tovább, egy komolyabb lövész fegyverré. A potenciál benne volt.

    [​IMG]
     
    arbalest likes this.
  9. fapp_supervisor

    fapp_supervisor Well-Known Member

    Ez inkább a szaknyelv túlhaladottsága. A géppisztoly pisztolylőszert tüzelő automata fegyver, ha hasonlítgatni akarjuk inkább egy olcsósított PDW-nek mondanám az AMD-t. nekem úgy rémlik amúgy hogy csak annyi volt a követelmény a tervezésekor hogy rövid csövű, behajtható válltámaszú és olcsó legyen. Csoda hogy egy aránylag használható fegyvert hoztak létre.
     
  10. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

  11. dudi

    dudi Well-Known Member

    Nem vokt az PDW csak egy rövidebb csövű gépkarabély.A PDW az teljesen más.
     
  12. fapp_supervisor

    fapp_supervisor Well-Known Member

    Igen tudom de látom nem jött át. :D Mindegy. Ez a része igaz? "csak annyi volt a követelmény a tervezésekor hogy rövid csövű, behajtható válltámaszú és olcsó legyen."
     
  13. dudi

    dudi Well-Known Member

    Azért hívták géppisztolynak mert legalább annyira géppisztoly mint gépkarabély.
     
  14. papajoe

    papajoe Well-Known Member


    Ez komoly cucc lehetett akkoriban,a mobil vasúti híd,és most láttam végre mozgóképen,ahogy a T-55-ök dinamikusan kivagoníroznak.
    ;):)
     
    notaricon and honved like this.
  15. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Ellentétben a DHDSCS-vel, nekünk volt vasúti uszályhidunk ingyen, aminek a licencét még el is adtuk.
    ;)

    HTI könyvből...

    Magyarország geostratégiai helyzetének egyik legfontosabb meghatározója nagyfolyamaink észak-déli folyásiránya, mely három részre tagolja hazánkat.
    A folyókon való átkelési lehetõség biztosítása, az állandó hidak birtoklása, vagy éppen ellenkezõleg, annak akadályozása kiemelt feladat volt minden korban.
    A nagy mennyiségû hadianyag vagy az ipari termeléshez szükséges anyagok szállításához fontos eszköz lehetett ideiglenes hidak gyors építésének lehetõsége.
    Gondoljuk csak el, egy-egy budapesti híd forgalmának kiváltása a felújítás idejére milyen gondot okoz napjainkban is.
    A feladat megoldására olyan alkalmas eszközt kerestek, mely független az igen költséges szabvány katonai hidak gyártásától és hosszú idõn keresztüli tárolásától.
    Erre alkalmas eszköznek találták a MAHART tulajdonában lévõ 1600 tonnás TS (tank vagy szárazáru-szállító) uszályokat.
    Ebbõl jött az ötlet, hogy a folyami szállításra gyártott uszályokból nem túl jelentõs átalakítással és kiegészítéssel nagy forgalom lefolytatására alkalmas közúti és vasúti híd készíthetõ.
    A fejlesztési feladat végrehajtására egy több szervezetet felölelõ munkacsoportot hoztak létre, melynek feladata az volt, hogy a zárt testû uszályokat hídba lehessen állítani, összekapcsolni és rögzíteni úgy, hogy a ráhelyezhetõ vasúti pályaszerkezetekkel vasúti terhek hordozására is alkalmasak legyenek.
    Természetesen a végrehajtott átalakítások nem korlá- tozhatták az uszályok alaprendeltetését, vagyis a folyami szállításra való alkalmazhatóságukat.
    A híd terhelhetõségét egy uszály terhelhetõsége határozta meg, mely 1600 tonna volt.
    Egy elem hossza 80,4 méter.
    Vízkiszorítása 1800 m2, rakfelülete 540 m2 volt.
    A fedélzet teherbírása 3 tonna volt négyzetméterenként.
    Gyakorlati próbák alapján a híd építése 1,5-2 napot igényelt.
    A vonatok áthaladásának maximális sebességét 40 km/h-ban korlátozták.
    A hídra történõ fel-, illetve lehajtásra parti feljárót terveztek, melynek hossza 30,6 méter volt.
    A feljáró szélessége 3 méter, de a gyalogjáróval együtt már 4,4 méter volt.
    A feljáró alátámasztására 400 tonnás kavicsszállító uszályt használtak.
    A hídfõk az uszályhíd megépítését és használatát 100 cm és 370 cm közötti vízállások mellett tették lehetõvé.
    A híd teljes hossza 542 méter volt.
    A TS uszályok átalakítását úgy tervezték, hogy alkalmasak legyenek komp üzemmódban történõ használatra is.
    A hidat az egyik dunai híd felújításának idejére, 3 hónapig, rendeltetésének megfelelõen üzemeltették, és problémát nem tapasztaltak.
    A híd szerkezete 2,4 méternyi vízingadozás mellett, 1 fõ õr és mûszaki felü- gyelet közremûködésével folyamatosan üzemeltethet õnek bizonyult.
    Az uszályhidakat szabadalmaztatták, melyet késõbb eladtak Indiának és Csehszlovákiának.
    Az uszályhídhoz szükséges közúti és vasúti csatlakoz ásokat (hídfõket) alakítottak ki Ercsinél, Dunaújvárosnál és a Csallóközben is.
    A TS 1600 vasúti és közúti uszályhíd fejlesztõi Borczván Béla mk. alezredes, Galló László mk. õrnagy, a HTI szakosztályvezetõje, Gyenge Károly mérnök, a MÁV vezérigazgatóság vasúti szakosztályvezet õje, Kom Ferenc mérnök, a MAHART mûszaki igazgatója és Mazán Pál mérnök ezredes, Haditechnikai Fejlesztési fõnökhelyettes 1977-ben befejezték a munkát, és eredményeik elismeréseképpen 1978-ban Állami Díjban részesültek.


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  16. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Az egykori extra vasúti vágány, ami a Dunaújvárosi vasúti uszályhídhoz vezetett.
    A hídfő még látszik a Google Map-on.

    [​IMG]
     
    fishbed, Pocok75 and antigonosz like this.
  17. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Ez itt meg a hasonlóképpen előkészített Tiszai vasúti uszályhíd.

    [​IMG]
     
  18. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  19. honved

    honved Well-Known Member

    Most találtam, nem Szombathelyi a kép, de illusztrációnak kiváló. A gépesített lövész dandár megerősítőjeként, a laktanyába települt vegyes páncéltörő ezred rendelkezett a fotón látható páncéltörő ágyúval. Nem tudom mennyi volt nekik, de sok.

    [​IMG]
     
    tonyo and ijasz like this.
  20. fapp_supervisor

    fapp_supervisor Well-Known Member

    Ők a 93. páncéltörő tüzérezred? Elvileg 18 MT-12 löveg és 12 Maljutka harci gép tartozott az állományába.
     
    antigonosz likes this.

Ezen oldal megosztása