Magyarország ipara

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

R

rejsz felügyelő

Guest
Cimborám ott melózott Dunakeszin 40 évig. Azt mondja anno az maradt aki nem volt jó semmire, de az legalább valamilyen vezető lett. :D Na a lényeg hogy jelenleg hiányzik valami 300 szakember. Így kéne nekiállni a dolognak.
 

anonim999

Well-Known Member
2016. március 19.
2 744
4 492
113
A BMW beruházásának támogatásáról szóló szerződés írt alá pénteken Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a gyár képviselőjével. Papp László, Debrecen fideszes polgármestere az ECHO TV Napi aktuális című műsorában elmondta történelmi léptékű beruházás ez a város számára. A polgármester kiemelte, évek óta tudatosan hajtottak végre fejlesztéseket, annak érdekében, hogy a német autógyár végül Debrecent válassza új európai gyárának helyszínéül.
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero

Masztiff

Well-Known Member
2018. július 4.
4 169
7 995
113
Érdemes elolvasni!
https://www.portfolio.hu/gazdasag/m...udival-soha-nem-is-almodhattunk.3.301744.html
Főleg azoknak ajánlom, akik azt szajkózzák, hogy összeszerelőüzem, meg hogy mi lesz, ha nem veszik az autóinkat!
Az összeszerelő üzem Széles Gábor vesszőparipája. Neki ez megy, de az országnak az értéknövelt szolgáltatások jelentenek igazán nagy bevételt. Ahhoz meg agyak kellenek, de éppen leépítjük/visszavetjük a felsőoktatást.
 

nekerdez

Well-Known Member
2012. június 3.
2 714
2 365
113
Az összeszerelő üzem Széles Gábor vesszőparipája. Neki ez megy, de az országnak az értéknövelt szolgáltatások jelentenek igazán nagy bevételt. Ahhoz meg agyak kellenek, de éppen leépítjük/visszavetjük a felsőoktatást.

Igen pl: Túrizmus
Turizmus: innen jön a nagy többlet

A Magyarországra tett utazásokhoz kapcsolódóan 2017-ben 1832 milliárd forintot fordítottak a külföldiek termékekre és szolgáltatásokra, 6,3%-kal többet, mint 2016-ban. A hazánkba érkezett külföldiek 124 millió napot töltöttek el Magyarországon, megközelítően ugyanannyit, mint egy évvel korábban. Ugyanakkor a Magyarországra tett külföldi utazások egy főre eső, napi átlagos költése 5,9%-kal, 14 700 ezer forintra nőtt.

A magyarok 816 milliárd forintot fordítottak külföldi utazásukhoz kapcsolódóan termékekre és szolgáltatásokra, ez 9,9%-kal haladta meg az előző évi értéket. A magyarok 20 millió alkalommal utaztak külföldre, egy fő naponta átlagosan 14 300 forintot költött, 5,0%-kal többet, mint 2016-ban.

Ami masszívan alátámasztja a kormány biztonságpolitikáját ami így pénzre váltható !
 
  • Tetszik
Reactions: zeal

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 762
17 838
113
Érdemes elolvasni!
https://www.portfolio.hu/gazdasag/m...udival-soha-nem-is-almodhattunk.3.301744.html
Főleg azoknak ajánlom, akik azt szajkózzák, hogy összeszerelőüzem, meg hogy mi lesz, ha nem veszik az autóinkat!
Szolgáltatói szektor egy olyan országban pillér, ahol az 1/3 a szegénységi küszöbön él, a másik 1/3 meg állami dolgozó vagy onnan kapja a fizetést...

A turizmus szintén pillérnek számít, ami nem eszenciális kiadás, vagyis ha borul a bili, akkor nem megyünk nyaralni - mint 2008-ban..

Kezdem a Portfolio.hu cikkeit egy ideje a komikum kategóriába sorolni. 2008-at követō szopórollert a feldolgozóiparban értem meg. Elōtte nyomták a sódert, meg a diagramokat, hogy mennyire nem gond, mert az ipar magas hozzáadott értékű termékeket állít elō. Mindenki fújt kettōt, aztán észrevették, hogy a németek hazavitték a melót Kelet-Európából, majd berendezkedtek a 30órás munkahétre meg a gördülō műszakra. Ott túlélték, Mo-n kevesen, illetve lettek gyorsan német leányok - majd amikor még drágán el lehet adni az épületeket, repülnek ezek is. A melót vagy elviszik Indiába, Vietnámba, vagy gyorsan csinálnak egy kirakatüzemet a Mutti vendégeivel - ami után olyan zsíros támogatást kapnak, hogy úgyis nyereséges, ha csak faszt ráznak egész nap.
 

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 332
2 414
113
Szolgáltatói szektor egy olyan országban pillér, ahol az 1/3 a szegénységi küszöbön él, a másik 1/3 meg állami dolgozó vagy onnan kapja a fizetést...

A turizmus szintén pillérnek számít, ami nem eszenciális kiadás, vagyis ha borul a bili, akkor nem megyünk nyaralni - mint 2008-ban..

Kezdem a Portfolio.hu cikkeit egy ideje a komikum kategóriába sorolni. 2008-at követō szopórollert a feldolgozóiparban értem meg. Elōtte nyomták a sódert, meg a diagramokat, hogy mennyire nem gond, mert az ipar magas hozzáadott értékű termékeket állít elō. Mindenki fújt kettōt, aztán észrevették, hogy a németek hazavitték a melót Kelet-Európából, majd berendezkedtek a 30órás munkahétre meg a gördülō műszakra. Ott túlélték, Mo-n kevesen, illetve lettek gyorsan német leányok - majd amikor még drágán el lehet adni az épületeket, repülnek ezek is. A melót vagy elviszik Indiába, Vietnámba, vagy gyorsan csinálnak egy kirakatüzemet a Mutti vendégeivel - ami után olyan zsíros támogatást kapnak, hogy úgyis nyereséges, ha csak faszt ráznak egész nap.

Ráadásul elég rendesen nem írtak arról a tényről, hogy ezek a szolgáltató centrumok nagyobbik részben az itt már meglévő multik idetelepített szolgáltató részlegei.... Ez szintén konjunktúra és gazdasági környezet kérdése (az itt létük), alapfeltételként az EU tagsággal..... Nálunk is idehoztak világ szintű céges szolgáltató szektor részt (konkrétan pénz ügyi), s ha kiutálják a multikat, akkor nem is annyira stabil ez a szektor sem.....
 

nekerdez

Well-Known Member
2012. június 3.
2 714
2 365
113
Látom, jól nyomod a kormánypropagandát:)
A turizmusban is kellenek a jól (felsőfokon) képzett szakemberek. Elmondom: mára elfogytak, így nem lesz könnyű tovább pörgetni a bevételeket.
Bocs elfelejtettem a propaganda osztály elérhetőségét megadnád? Várj pártőrség száma nem lenne meg? Közműcégnél dolgozok és aljas köpönyeg forgató Jobbikos aki egyben szakszervezeti vezető politikai alapon baszogatja a dolgozókat. Mert itt aztán annyira nagy diktatúra van, hogy közmű szolgáltatónál inkompetens ellenzéki alapszervezet helyettes vezető fúljak a passzát szelet !

Felső oktatás leépítését én se tudom hova tenni. Bár kollégiumba láttam jó sok léhűtő BTK-ast környezettanost!! Így átszervezés lehet ráfér. Sőt alapvetően problémák vannak! Vegyész vagyok így saját képzésemről írok: Megtanítanak gondolkodni, problémákat megoldani oké(katalizátor tervezés stb).De kis hazánkban a vegyészek nagy része minőségbiztosítási szakember analitikus ként dolgozik. Egyetemen BME és ELTE kivételével nagyon felszínesen tanítják a kromatográfia eljárásokat. GMP vagy ISO minőség irányítási rendszerekről nem esik szó! Ezen két minőségirányítási rendszer szerint működnek a laboratóriumok.
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero and fip7

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
9 933
18 410
113
Az összeszerelő üzem Széles Gábor vesszőparipája. Neki ez megy, de az országnak az értéknövelt szolgáltatások jelentenek igazán nagy bevételt. Ahhoz meg agyak kellenek, de éppen leépítjük/visszavetjük a felsőoktatást.

Én 1996 óta dolgozom az autógyártásban. Ezért leírom a saját tapasztalatom, cég megnevezése nélkül. Amikor idejön egy nagy gyártó, világmárka, vagy nevezzük aminek akarjuk, a következő a folyamat. Valóban, először a zöldmezős beruházás gyártásbeindítása abból áll, hogy az előzetesen kiképzett dolgozók, megkezdik, a cég már kifejlesztett termékének összeszerelését. Idehozott alkatrészekből. Ez az első lépés. aztán néhány év elteltével, miközben természetesen, minden évben beruház és fejleszt, képez, mert ez alap, a további lépések történnek. Már tapasztalatot szerzett, nyelvet beszélő, képzett szalkebereiket, több, más országban lévő gyáraikba küldik, tapasztalat és tudás megszerzésére. Némelyik rátermettből, akár igazgató, felső vezető is lehet, külföldön a cégnél. Mint az OPEL esetében ez meg is történt amikor a SAAB egyik igazgatója, a 2000-es évek elején, Szentgotthárdól indút és magyar anyanyelven beszélt. Az asperni OPEL motorgyárat is vezette egy ideig, egy másik szentgotthárdi szakember. Nyílván mások, akik ezen a területen dolgoznak, több egyéb példát is fel tudnak hozni. Tehát, néhány év felfutás után, lassan, elkezdi hozni a multi, a fejlesztéssel összefüggő tevékenységeket is. Készülnek a pilot motorok, egyéb fejlesztések, stb. Az AUDI esetében komplett fejlesztőrészlegről is szó van, ha jól tudom. Ezek a cégek, világszinvonalon álló technológiát, jelentős tőkét, tudást, hoznak be ide, amit átadnak. Nem véletlen, hogy mindegyik cég érdekelt a gépész és üzemmérnök képzésben. Tehát az úgy alapban nem igaz, hogy a nagy autógyárak, csak összeszerelő üzemnek tekintik az országot. Mellékesen ehhez még hozzávehetjük, hogy az iparban, azon belül az autógyártásban, vannak a legjobb fizetések. Minden, mindennel összefügg. Lehetne még sorolni. Szóval, nem hátrányos az én meglátásom szerint, ha magas technológiát hozó, világszinvonalon termelő, vállaltok megjelennek az országban.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
28 783
65 156
113
Én 1996 óta dolgozom az autógyártásban. Ezért leírom a saját tapasztalatom, cég megnevezése nélkül. Amikor idejön egy nagy gyártó, világmárka, vagy nevezzük aminek akarjuk, a következő a folyamat. Valóban, először a zöldmezős beruházás gyártásbeindítása abból áll, hogy az előzetesen kiképzett dolgozók, megkezdik, a cég már kifejlesztett termékének összeszerelését. Idehozott alkatrészekből. Ez az első lépés. aztán néhány év elteltével, miközben természetesen, minden évben beruház és fejleszt, képez, mert ez alap, a további lépések történnek. Már tapasztalatot szerzett, nyelvet beszélő, képzett szalkebereiket, több, más országban lévő gyáraikba küldik, tapasztalat és tudás megszerzésére. Némelyik rátermettből, akár igazgató, felső vezető is lehet, külföldön a cégnél. Mint az OPEL esetében ez meg is történt amikor a SAAB egyik igazgatója, a 2000-es évek elején, Szentgotthárdól indút és magyar anyanyelven beszélt. Az asperni OPEL motorgyárat is vezette egy ideig, egy másik szentgotthárdi szakember. Nyílván mások, akik ezen a területen dolgoznak, több egyéb példát is fel tudnak hozni. Tehát, néhány év felfutás után, lassan, elkezdi hozni a multi, a fejlesztéssel összefüggő tevékenységeket is. Készülnek a pilot motorok, egyéb fejlesztések, stb. Az AUDI esetében komplett fejlesztőrészlegről is szó van, ha jól tudom. Ezek a cégek, világszinvonalon álló technológiát, jelentős tőkét, tudást, hoznak be ide, amit átadnak. Nem véletlen, hogy mindegyik cég érdekelt a gépész és üzemmérnök képzésben. Tehát az úgy alapban nem igaz, hogy a nagy autógyárak, csak összeszerelő üzemnek tekintik az országot. Mellékesen ehhez még hozzávehetjük, hogy az iparban, azon belül az autógyártásban, vannak a legjobb fizetések. Minden, mindennel összefügg. Lehetne még sorolni. Szóval, nem hátrányos az én meglátásom szerint, ha magas technológiát hozó, világszinvonalon termelő, vállaltok megjelennek az országban.
Pontosan. És még mennyi külsős kisvállalkozás megél belőlük az állandó fúrás faragas, flexeles, bővítés, gepkarbantartas stb címszó alatt. Ahol én dolgozom ott évek óta sosem volt tán nap hogy valami külsős cég ne dolgozna be, pl 13 db járda szegelyko lerakasa, + 4 négyzetméter aszfalt 330000ft. Megéri nekik? Meg.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 762
17 838
113
Én 1996 óta dolgozom az autógyártásban. Ezért leírom a saját tapasztalatom, cég megnevezése nélkül. Amikor idejön egy nagy gyártó, világmárka, vagy nevezzük aminek akarjuk, a következő a folyamat. Valóban, először a zöldmezős beruházás gyártásbeindítása abból áll, hogy az előzetesen kiképzett dolgozók, megkezdik, a cég már kifejlesztett termékének összeszerelését. Idehozott alkatrészekből. Ez az első lépés. aztán néhány év elteltével, miközben természetesen, minden évben beruház és fejleszt, képez, mert ez alap, a további lépések történnek. Már tapasztalatot szerzett, nyelvet beszélő, képzett szalkebereiket, több, más országban lévő gyáraikba küldik, tapasztalat és tudás megszerzésére. Némelyik rátermettből, akár igazgató, felső vezető is lehet, külföldön a cégnél. Mint az OPEL esetében ez meg is történt amikor a SAAB egyik igazgatója, a 2000-es évek elején, Szentgotthárdól indút és magyar anyanyelven beszélt. Az asperni OPEL motorgyárat is vezette egy ideig, egy másik szentgotthárdi szakember. Nyílván mások, akik ezen a területen dolgoznak, több egyéb példát is fel tudnak hozni. Tehát, néhány év felfutás után, lassan, elkezdi hozni a multi, a fejlesztéssel összefüggő tevékenységeket is. Készülnek a pilot motorok, egyéb fejlesztések, stb. Az AUDI esetében komplett fejlesztőrészlegről is szó van, ha jól tudom. Ezek a cégek, világszinvonalon álló technológiát, jelentős tőkét, tudást, hoznak be ide, amit átadnak. Nem véletlen, hogy mindegyik cég érdekelt a gépész és üzemmérnök képzésben. Tehát az úgy alapban nem igaz, hogy a nagy autógyárak, csak összeszerelő üzemnek tekintik az országot. Mellékesen ehhez még hozzávehetjük, hogy az iparban, azon belül az autógyártásban, vannak a legjobb fizetések. Minden, mindennel összefügg. Lehetne még sorolni. Szóval, nem hátrányos az én meglátásom szerint, ha magas technológiát hozó, világszinvonalon termelő, vállaltok megjelennek az országban.
Ezt most árnyalni fogom. Sok mindenben egyetértek a hozzászólásodban, viszont:
- egy multi a méretéből adódóan lenyomja az árakat. Ez azt eredményezi, brutálisan le kell tolnia a gatyáját egy cégnek, hogy bekerüljön oda. (ezt látom Németországban is..). Hogy ott lehessen, sokszor önköltség alá mennek, mert hátha. (nem egy ilyet láttam odahaza). Ezt meg ugyebár nehéz odahaza kontrollálni, mivel a magyar iparkamara nem az ilyen anomáliák kiszűrésére szolgál...
- a nagy autógyárak olyan szintű adókedvezményeket és támogatásokat kaptak korábban, amiről egy KKV maximum álmodhat. Ott nincs stratégiai beruházássá minősítés, sem ingyen telek, sem pótlólagos autópálya-építés. Amit kap, az maximum bankhitel - kedvező kamatozással. Ha esetleg banki hitel kell egy multinak, akkor az ott is ki tud magának harcolni egy egyedi konstrukciót, mivel bárhol felvehet hitelt. Pistabá forgácsoló cégének ez nem áll rendelkezésre.
- Képzés. Ez tény és való, hogy komoly dolog, hogy képeznek. De ezt sem a jó szándék, hanem a hiány indokolja. Ez a duális képzés itt (Németország) már évtizedes. Tanulsz az iskolában, majd a gyakorlati képzés kint van valamelyik cégnél. Így folyamatos az utánpótlás. Odahaza rendszeresen úgy dolgoztam, hogy 60 éves szakik, sok 40-50 körüli, egy kevés 30-as, meg valamennyi huszonéves. Az öregeket nem lehet kivenni a termelésből oktatni a fiatalokat, mert akkor összeomlik a termelés. Ezért a nyugdíjig hajtják őket, majd szépen a felhalmozott tudás is kimegy a gyárkapun a nyugdíjazással együtt. (ezzel megint visszakanyarodunk az első ponthoz)
- a multicégeknél iszonyatos módon folyik el a pénz. Ezek a himi-humi karbantartások, látszatmunkák mind nagyon érdekesek. Ez általában a felső menedzsment szofisztikált módszere a pénz átcsatornázásához. Gipsz Jakab karbantartó/kőműves/emberkereskedő/takarító céget alapít, amivel Retkes Jolán HR vezető, meg Dörzsöl Tihamér létesítményfelelős a csendestársak, Gipsz Jakab meg a stróman. Minden szabályos, minden tuti, fent meg elveszik a sok szám között. Aztán az ilyen "elfolyó" költségekre hivatkozva jönnek a "racionalizálások" - amiket meg már ismerünk.

Nem vagyok multiellenes, csak láttam ezt-azt Magyarországon.
 

Masztiff

Well-Known Member
2018. július 4.
4 169
7 995
113
Bocs elfelejtettem a propaganda osztály elérhetőségét megadnád? Várj pártőrség száma nem lenne meg? Közműcégnél dolgozok és aljas köpönyeg forgató Jobbikos aki egyben szakszervezeti vezető politikai alapon baszogatja a dolgozókat. Mert itt aztán annyira nagy diktatúra van, hogy közmű szolgáltatónál inkompetens ellenzéki alapszervezet helyettes vezető fúljak a passzát szelet !

Felső oktatás leépítését én se tudom hova tenni.
(A számok nálad kellene legyenek. Vagy csak az MTVA-TV2-Echo-Origo-Kossuth stb. mantráit hallod. ;) Bocs)
Az oktatás ellehetetlenítése, a kutatás államilag történő kézivezérlése hosszú távon versenyképtelenné tesz minket, a fiatalok meg elhúznak az országból: először kint tanulnak, majd kint maradnak. A Magyar Bálint-féle "reform" egy nagy baromság volt, mert felhigitotta a felsőoktatást. A jobbikos esetére meg azt tudom mondani neked, hogy nem lehet minden poszton fideszes - már csak azért sem, mert minden állítással ellentétben kevesebb van belőlük, mint az ún. ellenzékiekből. Azért ún., mert csak úgy nevezik őket....
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

rappali_

Well-Known Member
2016. szeptember 18.
3 574
16 152
113
Felsőoktatásban mi épül le? Az, h diplomagyárak működtek, arra csak egy gondolat; nincs annyi jó képességű, akik kezébe ma diploma kerül. Emiatt gimnáziumra sincs ennyire szükség. Csak amelyik kormány ezt meglépi, megbukik. Ezt egy mszp-s exképviselőtől hallottam, de annak ellenére, h világnézetben nem értünk egyet, ebben igazat adok neki.
 

Masztiff

Well-Known Member
2018. július 4.
4 169
7 995
113
Írtam, hogy a Széles-féle összeszerelésre gondolok. Összehozta az IBM merevlemez összeszerelő bizniszt úgy, hogy betanított munkásként csavaroztak, szerelgettek a (régi) Videoton volt dolgozói. Csak aztán az IBM eladta az üzletágat a Hitachinak, a japánok meg felmondták a szerződést. Négyezer ember találta magát az utcán. Az autóipar húzóágazat mindenhol, és nem csak kékgallérosokat foglalkoztatnak. A high-tech iparban nem szorgos kezekre, hanem elsősorban okos fejekre van szükség, ezért oda települnek, ahol sok ilyen van. Ezért öngyilkosság az egyetemeket bedarálni.
 

Masztiff

Well-Known Member
2018. július 4.
4 169
7 995
113
Felsőoktatásban mi épül le? Az, h diplomagyárak működtek, arra csak egy gondolat; nincs annyi jó képességű, akik kezébe ma diploma kerül. Emiatt gimnáziumra sincs ennyire szükség. Csak amelyik kormány ezt meglépi, megbukik. Ezt egy mszp-s exképviselőtől hallottam, de annak ellenére, h világnézetben nem értünk egyet, ebben igazat adok neki.
Nem hallottál még a kancellária rendszerről, az egyetemi autonómia és a felsőoktatási pénzek megnyirbálásáról? Egyre kevesebbet költünk (persze ezt egyik kormányzat sem ismerné el) felsőoktatásra.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
28 783
65 156
113
Ezt most árnyalni fogom. Sok mindenben egyetértek a hozzászólásodban, viszont:
- egy multi a méretéből adódóan lenyomja az árakat. Ez azt eredményezi, brutálisan le kell tolnia a gatyáját egy cégnek, hogy bekerüljön oda. (ezt látom Németországban is..). Hogy ott lehessen, sokszor önköltség alá mennek, mert hátha. (nem egy ilyet láttam odahaza). Ezt meg ugyebár nehéz odahaza kontrollálni, mivel a magyar iparkamara nem az ilyen anomáliák kiszűrésére szolgál...
- a nagy autógyárak olyan szintű adókedvezményeket és támogatásokat kaptak korábban, amiről egy KKV maximum álmodhat. Ott nincs stratégiai beruházássá minősítés, sem ingyen telek, sem pótlólagos autópálya-építés. Amit kap, az maximum bankhitel - kedvező kamatozással. Ha esetleg banki hitel kell egy multinak, akkor az ott is ki tud magának harcolni egy egyedi konstrukciót, mivel bárhol felvehet hitelt. Pistabá forgácsoló cégének ez nem áll rendelkezésre.
- Képzés. Ez tény és való, hogy komoly dolog, hogy képeznek. De ezt sem a jó szándék, hanem a hiány indokolja. Ez a duális képzés itt (Németország) már évtizedes. Tanulsz az iskolában, majd a gyakorlati képzés kint van valamelyik cégnél. Így folyamatos az utánpótlás. Odahaza rendszeresen úgy dolgoztam, hogy 60 éves szakik, sok 40-50 körüli, egy kevés 30-as, meg valamennyi huszonéves. Az öregeket nem lehet kivenni a termelésből oktatni a fiatalokat, mert akkor összeomlik a termelés. Ezért a nyugdíjig hajtják őket, majd szépen a felhalmozott tudás is kimegy a gyárkapun a nyugdíjazással együtt. (ezzel megint visszakanyarodunk az első ponthoz)
- a multicégeknél iszonyatos módon folyik el a pénz. Ezek a himi-humi karbantartások, látszatmunkák mind nagyon érdekesek. Ez általában a felső menedzsment szofisztikált módszere a pénz átcsatornázásához. Gipsz Jakab karbantartó/kőműves/emberkereskedő/takarító céget alapít, amivel Retkes Jolán HR vezető, meg Dörzsöl Tihamér létesítményfelelős a csendestársak, Gipsz Jakab meg a stróman. Minden szabályos, minden tuti, fent meg elveszik a sok szám között. Aztán az ilyen "elfolyó" költségekre hivatkozva jönnek a "racionalizálások" - amiket meg már ismerünk.

Nem vagyok multiellenes, csak láttam ezt-azt Magyarországon.
Plusz adóból leírható sok minden. Kiadás, befektetés, céges buli, stb.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 932
19 190
113
Ezt most árnyalni fogom. Sok mindenben egyetértek a hozzászólásodban, viszont:
- egy multi a méretéből adódóan lenyomja az árakat. Ez azt eredményezi, brutálisan le kell tolnia a gatyáját egy cégnek, hogy bekerüljön oda. (ezt látom Németországban is..). Hogy ott lehessen, sokszor önköltség alá mennek, mert hátha. (nem egy ilyet láttam odahaza). Ezt meg ugyebár nehéz odahaza kontrollálni, mivel a magyar iparkamara nem az ilyen anomáliák kiszűrésére szolgál...
- a nagy autógyárak olyan szintű adókedvezményeket és támogatásokat kaptak korábban, amiről egy KKV maximum álmodhat. Ott nincs stratégiai beruházássá minősítés, sem ingyen telek, sem pótlólagos autópálya-építés. Amit kap, az maximum bankhitel - kedvező kamatozással. Ha esetleg banki hitel kell egy multinak, akkor az ott is ki tud magának harcolni egy egyedi konstrukciót, mivel bárhol felvehet hitelt. Pistabá forgácsoló cégének ez nem áll rendelkezésre.
- Képzés. Ez tény és való, hogy komoly dolog, hogy képeznek. De ezt sem a jó szándék, hanem a hiány indokolja. Ez a duális képzés itt (Németország) már évtizedes. Tanulsz az iskolában, majd a gyakorlati képzés kint van valamelyik cégnél. Így folyamatos az utánpótlás. Odahaza rendszeresen úgy dolgoztam, hogy 60 éves szakik, sok 40-50 körüli, egy kevés 30-as, meg valamennyi huszonéves. Az öregeket nem lehet kivenni a termelésből oktatni a fiatalokat, mert akkor összeomlik a termelés. Ezért a nyugdíjig hajtják őket, majd szépen a felhalmozott tudás is kimegy a gyárkapun a nyugdíjazással együtt. (ezzel megint visszakanyarodunk az első ponthoz)
- a multicégeknél iszonyatos módon folyik el a pénz. Ezek a himi-humi karbantartások, látszatmunkák mind nagyon érdekesek. Ez általában a felső menedzsment szofisztikált módszere a pénz átcsatornázásához. Gipsz Jakab karbantartó/kőműves/emberkereskedő/takarító céget alapít, amivel Retkes Jolán HR vezető, meg Dörzsöl Tihamér létesítményfelelős a csendestársak, Gipsz Jakab meg a stróman. Minden szabályos, minden tuti, fent meg elveszik a sok szám között. Aztán az ilyen "elfolyó" költségekre hivatkozva jönnek a "racionalizálások" - amiket meg már ismerünk.

Nem vagyok multiellenes, csak láttam ezt-azt Magyarországon.

Ez mind igaz, és egyetértek, de láttam már multit lemenni önköltség alá, hogy bekerüljön másik multi termékébe beszállítóként, és igen fájt amikor bejelentették, hogy nem az új profit termelő termékből, hanem a régi generációs veszteségtermelőből rendeltek további egymillió darabot... :)
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg