Magyarország ipara

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
9 933
18 405
113
Ezt most árnyalni fogom. Sok mindenben egyetértek a hozzászólásodban, viszont:
- egy multi a méretéből adódóan lenyomja az árakat. Ez azt eredményezi, brutálisan le kell tolnia a gatyáját egy cégnek, hogy bekerüljön oda. (ezt látom Németországban is..). Hogy ott lehessen, sokszor önköltség alá mennek, mert hátha. (nem egy ilyet láttam odahaza). Ezt meg ugyebár nehéz odahaza kontrollálni, mivel a magyar iparkamara nem az ilyen anomáliák kiszűrésére szolgál...
- a nagy autógyárak olyan szintű adókedvezményeket és támogatásokat kaptak korábban, amiről egy KKV maximum álmodhat. Ott nincs stratégiai beruházássá minősítés, sem ingyen telek, sem pótlólagos autópálya-építés. Amit kap, az maximum bankhitel - kedvező kamatozással. Ha esetleg banki hitel kell egy multinak, akkor az ott is ki tud magának harcolni egy egyedi konstrukciót, mivel bárhol felvehet hitelt. Pistabá forgácsoló cégének ez nem áll rendelkezésre.
- Képzés. Ez tény és való, hogy komoly dolog, hogy képeznek. De ezt sem a jó szándék, hanem a hiány indokolja. Ez a duális képzés itt (Németország) már évtizedes. Tanulsz az iskolában, majd a gyakorlati képzés kint van valamelyik cégnél. Így folyamatos az utánpótlás. Odahaza rendszeresen úgy dolgoztam, hogy 60 éves szakik, sok 40-50 körüli, egy kevés 30-as, meg valamennyi huszonéves. Az öregeket nem lehet kivenni a termelésből oktatni a fiatalokat, mert akkor összeomlik a termelés. Ezért a nyugdíjig hajtják őket, majd szépen a felhalmozott tudás is kimegy a gyárkapun a nyugdíjazással együtt. (ezzel megint visszakanyarodunk az első ponthoz)
- a multicégeknél iszonyatos módon folyik el a pénz. Ezek a himi-humi karbantartások, látszatmunkák mind nagyon érdekesek. Ez általában a felső menedzsment szofisztikált módszere a pénz átcsatornázásához. Gipsz Jakab karbantartó/kőműves/emberkereskedő/takarító céget alapít, amivel Retkes Jolán HR vezető, meg Dörzsöl Tihamér létesítményfelelős a csendestársak, Gipsz Jakab meg a stróman. Minden szabályos, minden tuti, fent meg elveszik a sok szám között. Aztán az ilyen "elfolyó" költségekre hivatkozva jönnek a "racionalizálások" - amiket meg már ismerünk.

Nem vagyok multiellenes, csak láttam ezt-azt Magyarországon.

Természetesen ez is igaz, amit leírtál. Sok oldala van a történetnek. Azonban a haszna hogy itt vannak, szerintem azért több, mint a hátrányos oldal.
 

megazez

Well-Known Member
2018. július 22.
7 457
23 921
113
Na akkor a konklúzió kellene: jó, hogy jönnek a bmw-s srácok vagy nem? Én amúgy teljesen támogatom azt, hogy idejönnek mint ahogy régebben írtam, de megint kezd egy felesleges vita kialakulni a kb semmiről.
 

rappali_

Well-Known Member
2016. szeptember 18.
3 573
16 152
113
Nem hallottál még a kancellária rendszerről, az egyetemi autonómia és a felsőoktatási pénzek megnyirbálásáról? Egyre kevesebbet költünk (persze ezt egyik kormányzat sem ismerné el) felsőoktatásra.
Az oktatás "autonómiája" meg a tankönyv "liberáció" vezetett oda, h olyan mérnökhallgatók vannak, akik közül sok képtelen már a törtekkel való műveletekre is. Amíg az állam a fenntartó, addig ő mondja meg, h milyen képzést, milyen keretrendszerben képzel el. Akinek nem tetszik, irány a versenyszféra...ja, h ott is ez van? Nahát!
A pénzekről; olyan mértékű pénzszórást még nem láttam sehol, mint az egyetemeken; Mac gépek, a hagyományos gépek 2-3 szorosáért, felesleges tanszékvezetői luxuscuccok (iphone, i7-es laptop szövegszerkesztésre), ki nem használt kapacitások (128 magos FEM-re felkészített számítógép porosodik), tehetséges kollégák kikönyöklése (pl. Bor Zsolt)...sorolhatnám. Az erkölcsi nívót nem is említem. Hozzátenném, nem sértődöttségből írom (kaptam volna státuszt, sőt...), csak elkeserítő, h egy M. Bálint és társai, h verték szét egészen az alapokig az oktatást.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
28 778
65 125
113
Most van valami tankönyv mizéria az európai emberi jogi bíróság vagy mi előtt. 3-4 céget zárták ki a tankönyv piacról ha jól értem mert állami tankönyv lett bevezetve, és ez a kitartanak nem tetszik.
 

rappali_

Well-Known Member
2016. szeptember 18.
3 573
16 152
113
Most van valami tankönyv mizéria az európai emberi jogi bíróság vagy mi előtt. 3-4 céget zárták ki a tankönyv piacról ha jól értem mert állami tankönyv lett bevezetve, és ez a kitartanak nem tetszik.
Igen. Ráadásul az egyik korábbi privilégizált könyveire jellemző volt a tárgyi tévedés, nyelvhelyességi és egyéb hibák. Nem siratom...
 
  • Tetszik
Reactions: zeal and antigonosz
T

Törölt tag 1711

Guest
Igen. Ráadásul az egyik korábbi privilégizált könyveire jellemző volt a tárgyi tévedés, nyelvhelyességi és egyéb hibák. Nem siratom...

Anno problémát okozott gimnáziumban ha máshonnan jött át diák tanév közben, hatalmas különbség volt tankönyv és tankönyv között, hogy mit hangsúlyozott ki, mit tartalmazott csak említés szintjén, mit mikor vett át... 4 átjelentkezőből végül csak 1 maradt nálunk.
 

Robur

Well-Known Member
2018. április 9.
3 259
5 303
113
Ezt most árnyalni fogom. Sok mindenben egyetértek a hozzászólásodban, viszont:
- egy multi a méretéből adódóan lenyomja az árakat. Ez azt eredményezi, brutálisan le kell tolnia a gatyáját egy cégnek, hogy bekerüljön oda. (ezt látom Németországban is..). Hogy ott lehessen, sokszor önköltség alá mennek, mert hátha. (nem egy ilyet láttam odahaza). Ezt meg ugyebár nehéz odahaza kontrollálni, mivel a magyar iparkamara nem az ilyen anomáliák kiszűrésére szolgál...
- a nagy autógyárak olyan szintű adókedvezményeket és támogatásokat kaptak korábban, amiről egy KKV maximum álmodhat. Ott nincs stratégiai beruházássá minősítés, sem ingyen telek, sem pótlólagos autópálya-építés. Amit kap, az maximum bankhitel - kedvező kamatozással. Ha esetleg banki hitel kell egy multinak, akkor az ott is ki tud magának harcolni egy egyedi konstrukciót, mivel bárhol felvehet hitelt. Pistabá forgácsoló cégének ez nem áll rendelkezésre.
- Képzés. Ez tény és való, hogy komoly dolog, hogy képeznek. De ezt sem a jó szándék, hanem a hiány indokolja. Ez a duális képzés itt (Németország) már évtizedes. Tanulsz az iskolában, majd a gyakorlati képzés kint van valamelyik cégnél. Így folyamatos az utánpótlás. Odahaza rendszeresen úgy dolgoztam, hogy 60 éves szakik, sok 40-50 körüli, egy kevés 30-as, meg valamennyi huszonéves. Az öregeket nem lehet kivenni a termelésből oktatni a fiatalokat, mert akkor összeomlik a termelés. Ezért a nyugdíjig hajtják őket, majd szépen a felhalmozott tudás is kimegy a gyárkapun a nyugdíjazással együtt. (ezzel megint visszakanyarodunk az első ponthoz)
- a multicégeknél iszonyatos módon folyik el a pénz. Ezek a himi-humi karbantartások, látszatmunkák mind nagyon érdekesek. Ez általában a felső menedzsment szofisztikált módszere a pénz átcsatornázásához. Gipsz Jakab karbantartó/kőműves/emberkereskedő/takarító céget alapít, amivel Retkes Jolán HR vezető, meg Dörzsöl Tihamér létesítményfelelős a csendestársak, Gipsz Jakab meg a stróman. Minden szabályos, minden tuti, fent meg elveszik a sok szám között. Aztán az ilyen "elfolyó" költségekre hivatkozva jönnek a "racionalizálások" - amiket meg már ismerünk.

Nem vagyok multiellenes, csak láttam ezt-azt Magyarországon.
Ezt a duális képzést sosem értettem. Én a rendszerváltás körül lettem középiskolás, már akkor cégekhez raktak ki minket gyakorlatra.
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz

rappali_

Well-Known Member
2016. szeptember 18.
3 573
16 152
113
Ezt a duális képzést sosem értettem. Én a rendszerváltás körül lettem középiskolás, már akkor cégekhez raktak ki minket gyakorlatra.
Sok sulit horror pénzeken szereltek fel nagyon komoly műhelyekkel (cnc gépek, robotok, stb). Persze ezeket benfentesek kezelik (megy rajta a maszek, lopott anyagból), sokszor. Ez a mostani kurzusnak nem jön be (helyesen), pláne, h a gyerek gyakran hozzá se fér. Ezért azt favorizálja, h a sulik ne vegyen sok hasonlót, menjen céghez a gyerek. Ezek után talán világos, h a szakképzés miért ennyire...khm..."elfogult".
 
  • Tetszik
Reactions: zeal and antigonosz

Robur

Well-Known Member
2018. április 9.
3 259
5 303
113
Sok sulit horror pénzeken szereltek fel nagyon komoly műhelyekkel (cnc gépek, robotok, stb). Persze ezeket benfentesek kezelik (megy rajta a maszek, lopott anyagból), sokszor. Ez a mostani kurzusnak nem jön be (helyesen), pláne, h a gyerek gyakran hozzá se fér. Ezért azt favorizálja, h a sulik ne vegyen sok hasonlót, menjen céghez a gyerek. Ezek után talán világos, h a szakképzés miért ennyire...khm..."elfogult".
Mit csinálnak az igazgatók? Azokat nem felülről nevezik ki? Már megint a fejétől bűzlik a hal! A cégeket meg vajon, hogy akarják érdekelté tenni, hogy tanulókkal foglalkozzanak? Ugyebár az sok vesződséggel jár.
 

nekerdez

Well-Known Member
2012. június 3.
2 714
2 365
113
Mit csinálnak az igazgatók? Azokat nem felülről nevezik ki? Már megint a fejétől bűzlik a hal! A cégeket meg vajon, hogy akarják érdekelté tenni, hogy tanulókkal foglalkozzanak? Ugyebár az sok vesződséggel jár.
Ha szakmunkás ha diplomás a cégek nem szeretik a pályakezdőt,mindenkinek kész szakember kellene ! Itt jön be a piaci realitás mivel kész szakemberekért verseny van! Azok oda mennek ahol a legjobb feltételek vannak. Jó magam is "kromatográfusnak" tanulok egyetem után 3 évet kell ilyen műszerrel dolgoznom, hogy kész szakembernek nevezhessem magam! De akkor is rezeg a léc. Rokonságban vannak hegesztők szakmunkások, náluk hasonló a helyzet. Hegesztő elkezd dolgozni iskola után pár évig tanulja a dolgokat, és minősítő vizsgákat tesz! Duális képzés ezért is jó mert fiatalok megtapasztalják mik a valós elvárások. adott szakma hova tart. Az iskolába tanított dolgokból mi a valóban fontos! Nekünk is sok "szart" tanítottak egyetemen ennek 20% használjuk és sok ismeretet munka közben kell megtanulni mert egyetemek szerint nem fontos, iparban meg igazán fontos! Az ipara is észnél ezért vannak gyakornok és Junior programok ! Mikor a fiatalokat egy tapasztal szakember mellé oda teszik. Ez esetben a legjobbb ha a szaki nyudíj előtt áll 3-4 évvel és a cégtől garanciái vannak. Akkor az ilyen szaki átadja a tudást mert a fiatal nem fenyegetés rá, ezzel a cégek milliókat spórolhatnak!
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
9 933
18 405
113
Nem riogatás, de a cikkben leírtak igazak. Már nálunk is lefújták ,az évek óta teljesen megszokott hétvégi túlórákat lényegében. Csökkentek a megrendeléseink Német részről. Az autóiparban visszaesés várható, ha nem hajlandók ezt a környezetvédelmi dolgot valami kompromisszummal megoldani. Technológiát tekintve, ma még nem megoldható, az EU által elvárt környezetszennyezési kvóta értéke. Egyszerűen nem tudják hozni a gyártók ezt, ezért eddig csaltak, ami most kiderült. De ettől még a közeljövőben sem tudják hozni, bármit is írnak le, elvárt értékként papírra Brüsszelben az okosok.

https://nrgreport.com/cikk/2018/10/...par-hanyatlasarol-beszelt-a-volkswagen-vezere
 

rappali_

Well-Known Member
2016. szeptember 18.
3 573
16 152
113
Mit csinálnak az igazgatók? Azokat nem felülről nevezik ki? Már megint a fejétől bűzlik a hal! A cégeket meg vajon, hogy akarják érdekelté tenni, hogy tanulókkal foglalkozzanak? Ugyebár az sok vesződséggel jár.
Az igazgatót a tantestület választja...a kinevezést az esetek 99,9 %ban ez alapján kapja. Komolyan nem tudod mit csinál?! Szerinted nem tud róla? Nem mondom, h mind így működik, de nem volt véletlen a pénzcsap zárás sem egy időben.
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Nem riogatás, de a cikkben leírtak igazak. Már nálunk is lefújták ,az évek óta teljesen megszokott hétvégi túlórákat lényegében. Csökkentek a megrendeléseink Német részről. Az autóiparban visszaesés várható, ha nem hajlandók ezt a környezetvédelmi dolgot valami kompromisszummal megoldani. Technológiát tekintve, ma még nem megoldható, az EU által elvárt környezetszennyezési kvóta értéke. Egyszerűen nem tudják hozni a gyártók ezt, ezért eddig csaltak, ami most kiderült. De ettől még a közeljövőben sem tudják hozni, bármit is írnak le, elvárt értékként papírra Brüsszelben az okosok.

https://nrgreport.com/cikk/2018/10/...par-hanyatlasarol-beszelt-a-volkswagen-vezere

Pont néhány hete néztem, hogy jó néhány japán típus se kapható az EU-ban, jövőre a WRX STi-nek is búcsút inthetünk... Közben USA-ban és Ázsiában nyugodtan mennek vele az emberek, igaz arrafelé a biztonsági előírások a szigorúbbak (aminek még értelme is van).
 

Masztiff

Well-Known Member
2018. július 4.
4 167
7 992
113
Az oktatás "autonómiája" meg a tankönyv "liberáció" vezetett oda, h olyan mérnökhallgatók vannak, akik közül sok képtelen már a törtekkel való műveletekre is. Amíg az állam a fenntartó, addig ő mondja meg, h milyen képzést, milyen keretrendszerben képzel el. Akinek nem tetszik, irány a versenyszféra...ja, h ott is ez van? Nahát!
A pénzekről; olyan mértékű pénzszórást még nem láttam sehol, mint az egyetemeken; Mac gépek, a hagyományos gépek 2-3 szorosáért, felesleges tanszékvezetői luxuscuccok (iphone, i7-es laptop szövegszerkesztésre), ki nem használt kapacitások (128 magos FEM-re felkészített számítógép porosodik), tehetséges kollégák kikönyöklése (pl. Bor Zsolt)...sorolhatnám. Az erkölcsi nívót nem is említem. Hozzátenném, nem sértődöttségből írom (kaptam volna státuszt, sőt...), csak elkeserítő, h egy M. Bálint és társai, h verték szét egészen az alapokig az oktatást.
Mit írtam a Magyar Bálint-féle "reform"-ról? Csak egy mondatban, nem nyolcban. A kancellária rendszer meg nem azért van, hogy a kiadásokat csökkentsék (vagy más szlogen szerint: ésszerűsítsék), mert azokat már így is jelentősen visszanyesték, hanem azért, hogy a pártkatonák elfojtsanak minden tiltakozást/lázadást.
 

Robur

Well-Known Member
2018. április 9.
3 259
5 303
113
Az igazgatót a tantestület választja...a kinevezést az esetek 99,9 %ban ez alapján kapja. Komolyan nem tudod mit csinál?! Szerinted nem tud róla? Nem mondom, h mind így működik, de nem volt véletlen a pénzcsap zárás sem egy időben.
Kérdéseim természetesen, csak költőiek voltak!
 
  • Tetszik
Reactions: rappali_

Telak2

Well-Known Member
2016. október 28.
1 101
1 221
113
Én 1996 óta dolgozom az autógyártásban. Ezért leírom a saját tapasztalatom, cég megnevezése nélkül. Amikor idejön egy nagy gyártó, világmárka, vagy nevezzük aminek akarjuk, a következő a folyamat. Valóban, először a zöldmezős beruházás gyártásbeindítása abból áll, hogy az előzetesen kiképzett dolgozók, megkezdik, a cég már kifejlesztett termékének összeszerelését. Idehozott alkatrészekből. Ez az első lépés. aztán néhány év elteltével, miközben természetesen, minden évben beruház és fejleszt, képez, mert ez alap, a további lépések történnek. Már tapasztalatot szerzett, nyelvet beszélő, képzett szalkebereiket, több, más országban lévő gyáraikba küldik, tapasztalat és tudás megszerzésére. Némelyik rátermettből, akár igazgató, felső vezető is lehet, külföldön a cégnél. Mint az OPEL esetében ez meg is történt amikor a SAAB egyik igazgatója, a 2000-es évek elején, Szentgotthárdól indút és magyar anyanyelven beszélt. Az asperni OPEL motorgyárat is vezette egy ideig, egy másik szentgotthárdi szakember. Nyílván mások, akik ezen a területen dolgoznak, több egyéb példát is fel tudnak hozni. Tehát, néhány év felfutás után, lassan, elkezdi hozni a multi, a fejlesztéssel összefüggő tevékenységeket is. Készülnek a pilot motorok, egyéb fejlesztések, stb. Az AUDI esetében komplett fejlesztőrészlegről is szó van, ha jól tudom. Ezek a cégek, világszinvonalon álló technológiát, jelentős tőkét, tudást, hoznak be ide, amit átadnak. Nem véletlen, hogy mindegyik cég érdekelt a gépész és üzemmérnök képzésben. Tehát az úgy alapban nem igaz, hogy a nagy autógyárak, csak összeszerelő üzemnek tekintik az országot. Mellékesen ehhez még hozzávehetjük, hogy az iparban, azon belül az autógyártásban, vannak a legjobb fizetések. Minden, mindennel összefügg. Lehetne még sorolni. Szóval, nem hátrányos az én meglátásom szerint, ha magas technológiát hozó, világszinvonalon termelő, vállaltok megjelennek az országban.
Szerintem nem is ezzel van agond, hanem azzal, hogy az elmúlt közel 3 évtizedben csak a külföldi tőkét támogattuk, míg a hazai KKv-kat csak nyúztuk. Úgy látszik némi változás várható, de ez sem fogja elüldözni a multikat innen, mert a gazdasági környezet még mindíg kellemes angyosvíz nekik. Egyszerűen a magyar munkaerő már nem nagyon tud több külföldi nagyvállalatot eltartani, max a kisebbeket, amik régiónként is kinőhetik magukat, ha ügyesek.
 

Robur

Well-Known Member
2018. április 9.
3 259
5 303
113
Szerintem nem is ezzel van agond, hanem azzal, hogy az elmúlt közel 3 évtizedben csak a külföldi tőkét támogattuk, míg a hazai KKv-kat csak nyúztuk. Úgy látszik némi változás várható, de ez sem fogja elüldözni a multikat innen, mert a gazdasági környezet még mindíg kellemes angyosvíz nekik. Egyszerűen a magyar munkaerő már nem nagyon tud több külföldi nagyvállalatot eltartani, max a kisebbeket, amik régiónként is kinőhetik magukat, ha ügyesek.
Miért akarod elüldözni a multikat? Nem velük van gond, hanem azzal, hogy a KKV-kat nem támogatták eléggé.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba