Magyarország légvédelme

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.

Xpert

Well-Known Member
2021. július 17.
1 307
1 540
113
Jó, de valamire csak alapozod. Még Milagro is rafogja a csillagokra, amikor véleményt formál.
Arra, hogy a keleti technikával egyre több gond lesz logisztikailag, nem NATO kompatibilis, nyugati ellátási láncból nehezn üzemeltethető. Lehet kannibalizálni egy darabig, de az nem egy jövő álló megoldás.
Ezenkívül közúton nehezen vagy egyáltalán nem mozgatható. Tegyük trailerre a lánctalpast amin a radar van?
Alapvetően honi légvédelemre vettük a radarokat. Baromi jó az út hálózatunk, egy többszáz km-es hatótávolságágú ELTA radarnál nem tudunk találni egy úton vagy legalábbis kerekes járművel elérhető telepítési pontot? Nem hiszem...

Milagro spanyolul csodát jelent - szóval persze hogy a csillagokkal jön...
 

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
8 913
23 101
113
Arra, hogy a keleti technikával egyre több gond lesz logisztikailag, nem NATO kompatibilis, nyugati ellátási láncból nehezn üzemeltethető. Lehet kannibalizálni egy darabig, de az nem egy jövő álló megoldás.
Ezenkívül közúton nehezen vagy egyáltalán nem mozgatható. Tegyük trailerre a lánctalpast amin a radar van?
Alapvetően honi légvédelemre vettük a radarokat. Baromi jó az út hálózatunk, egy többszáz km-es hatótávolságágú ELTA radarnál nem tudunk találni egy úton vagy legalábbis kerekes járművel elérhető telepítési pontot? Nem hiszem...

Milagro spanyolul csodát jelent - szóval persze hogy a csillagokkal jön...
Gumibetétes lánctalpat már jó ideje feltalálták. :oops:
 

Xpert

Well-Known Member
2021. július 17.
1 307
1 540
113
Is. Javasolnám a horvátok felé keresgélve a képnézegetés tevékenységét végezni, esetleg ha kevésnek találod, a lengyeleknél is van mit keresni.
Elvileg lehet is, de egyszerűbb, olcsóbb kerekesre tenni - szóval szinte biztos hogy az lesz...
 

rudi

Well-Known Member
2015. november 30.
6 535
13 372
113
A tanulság, hogy nekünk Kanadán keresztül már nem kell "azonositani", ezt-azt "állitani", és "továbbra is együttnűködni", mert tudtuk mit akarunk és nem szerettünk volna vele feleslegesen utólag pepecselni.
Persze hogy nem kell pepecselni, mert egy fajta radarhoz, egyszer kell megszerezni a NATO minősítést.
Az IAI világosan leírta hogy az Olasz AEW gépeken alkalmazott EL/W-2085 radarokhoz már megkapta a NATO minősítést és azok már javában integrálva vannak a NATO rendszerbe.

Mindenesetre a lényeg az hogy a kanadaiknak nem kellett semmit módosítani a radaron.
A Cseheknek lehet hogy segítettek a projekt managementben és a papírmunkában, de ennyi...
 

kamm

Well-Known Member
2019. február 23.
9 696
12 585
113
Hát kétszer végigolvastam, de az ebből nem derül ki egyértelműen, hogy a "csehek megcsinálták" és hogy "meg lett oldva".
Minkét fél magyarázkodását látom, meg a probléma körülirását, meg hogy mindenki nyitott és kész megoldani a problémát, és túlzottnak tartják a kompatibilitást ért vádakat (páldának hozva az olaszokat).
De ha rosszul látom javitsatok ki...
Jól látod. Sosem tudom eldönteni, hogy @rudi dezinformalni akar avagy tényleg csak nem tud angolul...

Thus it is expected that IAI, the Czech government and NATO will continue to work together to ensure that the EL/M-2084 radars can operate safely and securely with NATO’s emerging ACCS architecture, with reports of the acquisition’s demise being somewhat exaggerated.

Szo nincs megoldásról sehol.

A cikkből nekem az jön le, hogy a csehek el akarták simlizni "gyorsba' megcsináljuk" módon a NATO integrálást, amire a NATO ridegen helyrepattintotta őket, mondván ennek van egy menete, azt végig kell csinálni, ahhoz minősített integrátor kell, security miatt akarki nem turkalhat ilyen rendszerek közelében még a tagallamoknal sem stb stb.
Az izraeliek kb ugyanezt említették, csak bekito hangnemben - elég gyanús, hogy a csehek akarták ez elciganykodni és nem jött be.

1.) NATO’s (AMDCCSAB) has discussed with the Czech authorities its planned purchase of a radar system made in Israel and identified in a first step the applicable NATO security policies, regulations and processes.
= A NATO (AMDCCSAB) megvitatta a cseh hatóságokkal az Izraelben gyártott radarrendszer tervezett megvásárlását, és első lépésben azonosította az alkalmazandó NATO biztonsági eljárásokat, szabályokat és folyamatokat.

2.) For its part IAI’s position seems to chime with that of NATO’s in refuting reports that the alliance had refused to connect the EL/M-2084 radar to the ACCS architecture outright. “Due to reasons which are not technically or security related, various inaccuracies have surfaced recently relating to NATO directives,” an IAI written statement supplied to MONch articulated. “NATO did not issue a directive not to connect the EL/M-2084 radar to the NATO network, but merely stated that these matters which are common to several member states require adequate procedures.
= Az IAI álláspontja összecseng NATO éval, amikor megcáfolja azokat a jelentéseket, amelyek arról szólnak hogy a szövetség megtagadta az EL/M-2084 radar és az ACCS architektúrájának összekapcsolását. Különböző NEM technikai vagy biztonsági okokból a közelmúltban különböző nem megfelelőségek merültek fel a NATO-irányelvekkel kapcsolatban" – áll az IAI-nak adott írásbeli nyilatkozatban. "A NATO nem adott ki irányelvet arról, hogy ne csatlakoztassa az EL/M-2084 radart a NATO-hálózathoz, csupán azt állította, hogy ezek a több tagállam közös ügyei megfelelő eljárásokat igényelnek."

3.) Thus it is expected that IAI, the Czech government and NATO will continue to work together to ensure that the EL/M-2084 radars can operate safely and securely with NATO’s emerging ACCS architecture, with reports of the acquisition’s demise being somewhat exaggerated.
= Így várható, hogy az IAI, a cseh kormány és a NATO továbbra is együttműködik annak biztosítása érdekében, hogy az EL/M-2084 radarok biztonságosan és biztosítva működhessenek a NATO fejlődő ACCS architektúrájával, ezért a beszerzés kudarcáról szóló jelentések kissé eltúlzottak.

Tehát a Cseh beszerzéssel nem radar technikai problémák voltak, hanem a Csehek nem követték a NATO ilyen tipusú (NATOn kívüli) beszerzésekre előírt folyamatait.
A Csehek maguk oldátták meg a problémát a NATO val, bár azt nem zárom ki hogy kaptak tanácsokat a kanadaiktól.
A papírmunkát mindenesetre bizonyosan rendbe tették, mivel a gondok 2018 ban merültek fel, viszont ezt követően 2019 decemberben a Csehek aláírták a megrendelést az IAI val és szintén ezt követően mind Mo, mind a Szlovákok megrendelték u.ezt a radart.
Ebben sehol nincs, hogy megoldottak volna - tehát direkt allitottad az ellenkezőjét feljebb...?:rolleyes:
 

kamm

Well-Known Member
2019. február 23.
9 696
12 585
113
Persze hogy nem kell pepecselni, mert egy fajta radarhoz, egyszer kell megszerezni a NATO minősítést.
Az IAI világosan leírta hogy az Olasz AEW gépeken alkalmazott EL/W-2085 radarokhoz már megkapta a NATO minősítést és azok már javában integrálva vannak a NATO rendszerbe.

Mindenesetre a lényeg az hogy a kanadaiknak nem kellett semmit módosítani a radaron.
A Cseheknek lehet hogy segítettek a projekt managementben és a papírmunkában, de ennyi...
Ez végképp hülyeség, lasd fenn, hogy szerinted ha egyszer akkreditaljak valahol, akkor ez el van fogadva - semmi ilyesmiről szó nincs. Minden integrációt rendes átvilágítás után engednek útjára, közben kovetik, majd a végén leellenorzik az egészet, hitelesitik a monitoring stb funkciókat (anti-tamperimg, cyber stb) és utána kerülhet be az operatív rendszerbe - ez amúgy minden kritikus elektronikai-informatikai rendszernel igy van.
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár

kamm

Well-Known Member
2019. február 23.
9 696
12 585
113
Rendben, nem akarok feleslegesen ezen lovagolni, de ahogyan erdetileg is taglalva volt, a probléma megvolt, és egy szó sem volt róla, hogy ez akkor megoldódott volna:

"azonositotta"

"csupán állitotta"

a "továbbra is együttműködik" az nem jelentette akkor a megoldva szót ;)

A tanulság, hogy nekünk Kanadán keresztül már nem kell "azonositani", ezt-azt "állitani", és "továbbra is együttnűködni", mert tudtuk mit akarunk és nem szerettünk volna vele feleslegesen utólag pepecselni.

DE

Szlovákia a döntés indoklásában második érvként már azt hozta fel, hogy egy menet közben készült "NATO tanulmány" ezeket a radarokat hozta ki a leginkább integrálhatóbb rendszerként a NATO tekintetében,...(lehet pont azért, mert kanada az RM-el ezt már sikeresen megtette):

"V prospech izraelskej ponuky bola okrem najnižšej ceny a plne vyhovujúcim parametrom, tiež analýza Agentúry NATO pre komunikačné a informačné technológie, ktorá ju označila za najvýhodnejšie riešenie v oblasti integrácie systémov do prostredia NATO. Rovnaký systém monitorovania vzdušného priestoru obstarali pritom aj Česká republika a nedávno aj Maďarsko."
https://www.mosr.sk/48758-sk/minist...17-novych-3d-radiolokatorov-s-vladou-izraela/

Szóval egészen biztosan mindegyik vásárló a végén ott köt ki, hogy integrálva lesz a radarhálózata a NATO rendszerébe, csak más-más úton. Mi az RM-el megvettünk mindent tokkal vonóval, ráadásul Maróth által is számtalanszor hangoztatott a legmodernebb válatozatból, szemben a többiekkel.
Bingo. Ezt már akkor is mondtuk, amikor bejelentették, hogy nem véletlenül a kanadai RM leány szallitja le - mert így mi készen kapjuk, a németek-kanadaiak által integrálva, csak atvesszuk a NATOval.
 

Terminator

Well-Known Member
2010. április 19.
19 227
30 439
113
Haditechnika folyóirat 2021/5-ös számából

Balajti István: A rádiófrekvenciás radarhálózatok előnyei és megvalósításuk kihívásai (Az ELM–2084 rádiólokátor-technológia alapján)

Az elmúlt években a Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program keretében rendkívüli mértékben felgyorsult a Magyar Honvédség és ezzel párhuzamosan a magyar hadiipar modernizációja. Az új beszerzésű élenjáró haditechnikai eszközök és technológiák alapjaiban megváltoztatják a magyar haderő képességeit és a védelmi ipar lehetőségeit. Ha a nemzetközi védelmi ipari együttműködésekben rejlő gazdasági, katonai potenciált a kutatás-fejlesztés területén és az eszközök élettartama alatti kiszolgálásában jelentkező lehetőségeket sikerül jól kihasználni, akkor jelentősen növekedhet Magyarország katonapolitikai presztízse is. Költséghatékonyan megoldhatóvá válik a magyar hadmérnökképzés és a katonai vezetés felkészültségének a kor követelményinek megfelelő színvonalon tartása.
A tanulmány a magyar légvédelem radarrendszerének korszerűsítésében jelentkező legjelentősebb műszaki megoldásokat ismerteti. Az új műszaki kihívások, a beszerzés alatt álló ELM–2084 radartechnológia hazai adaptálásának útjai és feladatai körül csoportosíthatók. A Rheinmetall Canada vállalattól beszerzett ELM–2084 típusú légtérellenőrző, légvédelmi és tüzérségi felderítő radarok várhatóan 2022-től állhatnak a magyar haderő rendelkezésére. Az együttműködés kutatás-fejlesztési programokat is tartalmaz...