[HUN] Légvédelmi eszközök beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 881
22 272
113
Mi értelme lenne ha láncos alvázon bárhol elmegy önállóan?
Egyetlen egy jó érvet olvastam eddig a láncos megoldás ellen, az pedig az, hogy a hordozó platform kiesésével (mondjuk műszaki hiba) a radar egység is kiesik, mig egy vontatványt felakasztanak egy másik járműre és mehet tovább.
Persze a Lynx moduláris felépitését elnézve nagyon okosan meg lehet(ne) ezt is oldani, de az egység átemeléséhez igy is kellene egy műszaki jármű...
Egyébként a láncos megoldást nagyon jónak tartom.
 
  • Tetszik
Reactions: bel and Pogány

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 349
35 202
113
Szerintem a Lynx alváz túl drága radarhordozásra - szinte biztos hogy kerekes lesz...

Ha már nagyon kreatívok akarunk lenni, akkor horgos emelő kell orosz alvázra - lerobbanás esetén is le tudja tenni magáról a radart.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 349
35 202
113
Jó, de valamire csak alapozod. Még Milagro is rafogja a csillagokra, amikor véleményt formál.
Arra, hogy a keleti technikával egyre több gond lesz logisztikailag, nem NATO kompatibilis, nyugati ellátási láncból nehezn üzemeltethető. Lehet kannibalizálni egy darabig, de az nem egy jövő álló megoldás.
Ezenkívül közúton nehezen vagy egyáltalán nem mozgatható. Tegyük trailerre a lánctalpast amin a radar van?
Alapvetően honi légvédelemre vettük a radarokat. Baromi jó az út hálózatunk, egy többszáz km-es hatótávolságágú ELTA radarnál nem tudunk találni egy úton vagy legalábbis kerekes járművel elérhető telepítési pontot? Nem hiszem...

Milagro spanyolul csodát jelent - szóval persze hogy a csillagokkal jön...
 
  • Tetszik
Reactions: hendrick

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
20 027
66 479
113
Arra, hogy a keleti technikával egyre több gond lesz logisztikailag, nem NATO kompatibilis, nyugati ellátási láncból nehezn üzemeltethető. Lehet kannibalizálni egy darabig, de az nem egy jövő álló megoldás.
Ezenkívül közúton nehezen vagy egyáltalán nem mozgatható. Tegyük trailerre a lánctalpast amin a radar van?
Alapvetően honi légvédelemre vettük a radarokat. Baromi jó az út hálózatunk, egy többszáz km-es hatótávolságágú ELTA radarnál nem tudunk találni egy úton vagy legalábbis kerekes járművel elérhető telepítési pontot? Nem hiszem...

Milagro spanyolul csodát jelent - szóval persze hogy a csillagokkal jön...
Gumibetétes lánctalpat már jó ideje feltalálták. :oops:
 
T

Törölt tag 1586

Guest
A tanulság, hogy nekünk Kanadán keresztül már nem kell "azonositani", ezt-azt "állitani", és "továbbra is együttnűködni", mert tudtuk mit akarunk és nem szerettünk volna vele feleslegesen utólag pepecselni.
Persze hogy nem kell pepecselni, mert egy fajta radarhoz, egyszer kell megszerezni a NATO minősítést.
Az IAI világosan leírta hogy az Olasz AEW gépeken alkalmazott EL/W-2085 radarokhoz már megkapta a NATO minősítést és azok már javában integrálva vannak a NATO rendszerbe.

Mindenesetre a lényeg az hogy a kanadaiknak nem kellett semmit módosítani a radaron.
A Cseheknek lehet hogy segítettek a projekt managementben és a papírmunkában, de ennyi...
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 077
10 698
113
Egyetlen egy jó érvet olvastam eddig a láncos megoldás ellen, az pedig az, hogy a hordozó platform kiesésével (mondjuk műszaki hiba) a radar egység is kiesik, mig egy vontatványt felakasztanak egy másik járműre és mehet tovább.

A lánctalpast is lehet vontatni.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány
K

kamm

Guest
Hát kétszer végigolvastam, de az ebből nem derül ki egyértelműen, hogy a "csehek megcsinálták" és hogy "meg lett oldva".
Minkét fél magyarázkodását látom, meg a probléma körülirását, meg hogy mindenki nyitott és kész megoldani a problémát, és túlzottnak tartják a kompatibilitást ért vádakat (páldának hozva az olaszokat).
De ha rosszul látom javitsatok ki...
Jól látod. Sosem tudom eldönteni, hogy @rudi dezinformalni akar avagy tényleg csak nem tud angolul...

Thus it is expected that IAI, the Czech government and NATO will continue to work together to ensure that the EL/M-2084 radars can operate safely and securely with NATO’s emerging ACCS architecture, with reports of the acquisition’s demise being somewhat exaggerated.

Szo nincs megoldásról sehol.

A cikkből nekem az jön le, hogy a csehek el akarták simlizni "gyorsba' megcsináljuk" módon a NATO integrálást, amire a NATO ridegen helyrepattintotta őket, mondván ennek van egy menete, azt végig kell csinálni, ahhoz minősített integrátor kell, security miatt akarki nem turkalhat ilyen rendszerek közelében még a tagallamoknal sem stb stb.
Az izraeliek kb ugyanezt említették, csak bekito hangnemben - elég gyanús, hogy a csehek akarták ez elciganykodni és nem jött be.

1.) NATO’s (AMDCCSAB) has discussed with the Czech authorities its planned purchase of a radar system made in Israel and identified in a first step the applicable NATO security policies, regulations and processes.
= A NATO (AMDCCSAB) megvitatta a cseh hatóságokkal az Izraelben gyártott radarrendszer tervezett megvásárlását, és első lépésben azonosította az alkalmazandó NATO biztonsági eljárásokat, szabályokat és folyamatokat.

2.) For its part IAI’s position seems to chime with that of NATO’s in refuting reports that the alliance had refused to connect the EL/M-2084 radar to the ACCS architecture outright. “Due to reasons which are not technically or security related, various inaccuracies have surfaced recently relating to NATO directives,” an IAI written statement supplied to MONch articulated. “NATO did not issue a directive not to connect the EL/M-2084 radar to the NATO network, but merely stated that these matters which are common to several member states require adequate procedures.
= Az IAI álláspontja összecseng NATO éval, amikor megcáfolja azokat a jelentéseket, amelyek arról szólnak hogy a szövetség megtagadta az EL/M-2084 radar és az ACCS architektúrájának összekapcsolását. Különböző NEM technikai vagy biztonsági okokból a közelmúltban különböző nem megfelelőségek merültek fel a NATO-irányelvekkel kapcsolatban" – áll az IAI-nak adott írásbeli nyilatkozatban. "A NATO nem adott ki irányelvet arról, hogy ne csatlakoztassa az EL/M-2084 radart a NATO-hálózathoz, csupán azt állította, hogy ezek a több tagállam közös ügyei megfelelő eljárásokat igényelnek."

3.) Thus it is expected that IAI, the Czech government and NATO will continue to work together to ensure that the EL/M-2084 radars can operate safely and securely with NATO’s emerging ACCS architecture, with reports of the acquisition’s demise being somewhat exaggerated.
= Így várható, hogy az IAI, a cseh kormány és a NATO továbbra is együttműködik annak biztosítása érdekében, hogy az EL/M-2084 radarok biztonságosan és biztosítva működhessenek a NATO fejlődő ACCS architektúrájával, ezért a beszerzés kudarcáról szóló jelentések kissé eltúlzottak.

Tehát a Cseh beszerzéssel nem radar technikai problémák voltak, hanem a Csehek nem követték a NATO ilyen tipusú (NATOn kívüli) beszerzésekre előírt folyamatait.
A Csehek maguk oldátták meg a problémát a NATO val, bár azt nem zárom ki hogy kaptak tanácsokat a kanadaiktól.
A papírmunkát mindenesetre bizonyosan rendbe tették, mivel a gondok 2018 ban merültek fel, viszont ezt követően 2019 decemberben a Csehek aláírták a megrendelést az IAI val és szintén ezt követően mind Mo, mind a Szlovákok megrendelték u.ezt a radart.
Ebben sehol nincs, hogy megoldottak volna - tehát direkt allitottad az ellenkezőjét feljebb...?:rolleyes:
 
K

kamm

Guest
Persze hogy nem kell pepecselni, mert egy fajta radarhoz, egyszer kell megszerezni a NATO minősítést.
Az IAI világosan leírta hogy az Olasz AEW gépeken alkalmazott EL/W-2085 radarokhoz már megkapta a NATO minősítést és azok már javában integrálva vannak a NATO rendszerbe.

Mindenesetre a lényeg az hogy a kanadaiknak nem kellett semmit módosítani a radaron.
A Cseheknek lehet hogy segítettek a projekt managementben és a papírmunkában, de ennyi...
Ez végképp hülyeség, lasd fenn, hogy szerinted ha egyszer akkreditaljak valahol, akkor ez el van fogadva - semmi ilyesmiről szó nincs. Minden integrációt rendes átvilágítás után engednek útjára, közben kovetik, majd a végén leellenorzik az egészet, hitelesitik a monitoring stb funkciókat (anti-tamperimg, cyber stb) és utána kerülhet be az operatív rendszerbe - ez amúgy minden kritikus elektronikai-informatikai rendszernel igy van.
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár
K

kamm

Guest
Rendben, nem akarok feleslegesen ezen lovagolni, de ahogyan erdetileg is taglalva volt, a probléma megvolt, és egy szó sem volt róla, hogy ez akkor megoldódott volna:

"azonositotta"

"csupán állitotta"

a "továbbra is együttműködik" az nem jelentette akkor a megoldva szót ;)

A tanulság, hogy nekünk Kanadán keresztül már nem kell "azonositani", ezt-azt "állitani", és "továbbra is együttnűködni", mert tudtuk mit akarunk és nem szerettünk volna vele feleslegesen utólag pepecselni.

DE

Szlovákia a döntés indoklásában második érvként már azt hozta fel, hogy egy menet közben készült "NATO tanulmány" ezeket a radarokat hozta ki a leginkább integrálhatóbb rendszerként a NATO tekintetében,...(lehet pont azért, mert kanada az RM-el ezt már sikeresen megtette):

"V prospech izraelskej ponuky bola okrem najnižšej ceny a plne vyhovujúcim parametrom, tiež analýza Agentúry NATO pre komunikačné a informačné technológie, ktorá ju označila za najvýhodnejšie riešenie v oblasti integrácie systémov do prostredia NATO. Rovnaký systém monitorovania vzdušného priestoru obstarali pritom aj Česká republika a nedávno aj Maďarsko."
https://www.mosr.sk/48758-sk/minist...17-novych-3d-radiolokatorov-s-vladou-izraela/

Szóval egészen biztosan mindegyik vásárló a végén ott köt ki, hogy integrálva lesz a radarhálózata a NATO rendszerébe, csak más-más úton. Mi az RM-el megvettünk mindent tokkal vonóval, ráadásul Maróth által is számtalanszor hangoztatott a legmodernebb válatozatból, szemben a többiekkel.
Bingo. Ezt már akkor is mondtuk, amikor bejelentették, hogy nem véletlenül a kanadai RM leány szallitja le - mert így mi készen kapjuk, a németek-kanadaiak által integrálva, csak atvesszuk a NATOval.
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
16 934
53 510
113
Nem tudom volt e már ez a videó valamelyik másik topikban, samet manőverezett ki az F16 pilóta Irak felett 91-ben,6g feletti belehúzásokkal,érdemes megnézni,egy mai f-16 pilóta elemzi a történéseket.