MAKSZ / MAKS

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Bleroka

Well-Known Member
2019. március 16.
365
1 066
93
Több fórumra raktak fel fotókat,miszerint a MIG35 kétüléses demó repülése pénteken elég izgalmasra sikerült,a szárnyról levált egy panel,de folytatták a programot,és a panel sem sértett meg senkit.
 

T.Tom

Well-Known Member
2016. november 6.
364
1 702
93
Mi a helyzet Zsukovszkijban? Hogy tetszik a musor?
Tegnap végül sikerült átjutni a túloldalra, a torony melletti média platformra. Az idő is kegyes volt hozzánk, a tervezett programot viszonylag napsütéses időben sikerült szinte percre pontosan tartani, de végül a MiG-35 nem repülte le a programját a zárás előtt.
Az emelvény kb 6 méter magasan volt, közel a gurulóúthoz, az utasszállító gépek mellett elgurult előttünk az 57-es, és a két Szu30SzM is, így tényleg nem lehetett okunk panaszra.
69497527_2682865938392602_2009769348469620736_o.jpg
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 508
72 504
113
Tegnap végül sikerült átjutni a túloldalra, a torony melletti média platformra. Az idő is kegyes volt hozzánk, a tervezett programot viszonylag napsütéses időben sikerült szinte percre pontosan tartani, de végül a MiG-35 nem repülte le a programját a zárás előtt.
Az emelvény kb 6 méter magasan volt, közel a gurulóúthoz, az utasszállító gépek mellett elgurult előttünk az 57-es, és a két Szu30SzM is, így tényleg nem lehetett okunk panaszra.
69497527_2682865938392602_2009769348469620736_o.jpg

Vettetek 65 ezerért jegyet és beengedtek vagy igazolni kellett azt is hogy valamelyik írott médium képviselője vagy?
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 589
8 702
113
Mi a helyzet Zsukovszkijban? Hogy tetszik a musor?
Nagyon jó volt, bár sajnos úgy alakult, hogy csak 1 napot tudtam kint lenni magán a MAKSZ-on. Pont a szervezők által leginkább ellenjavallott szombatin. Mintegy 300 000 néző volt kint azon a napon szóval volt némi tömegnyomor.
1,Az odajutás,árak a reptéren
Az elektricska ami az ingyenes buszig vitt, egy negatív tapasztalat volt. A vége elképesztően koszos volt, szerintem tehenet vagy kecskét is vihettek rajta korábban, és a szagok valamint a nyomok alapján valamikor oda is kakkanthatott a jószág ijedtében, vagy csak úgy, mert éppen rájött az inger. Viszont a MÁV-val ellentétben az elektricska atomóra pontossággal indult-érkezett.A vonat hátulja nagyon ótvar volt mint már említettem,de ahogy mentünk előre egyre tisztább lett (lehet,hogy itt is van economy és buisness class? :)) A jegy szokás szerint digitális volt,konkrétan egy QR kódot tartalmazott amit az áteresztő kapunál a peron előtt oda kellett nyomni, hogy beengedjen a vonathoz. Az elektricska Moszkvából,a kazanyi pályaudvarról indult. Ahova nekem igen könnyű volt kijutni mert 2 megálló volt mertróval (a Komszomolszkaja metróállomásnál van a kazanyi pályaudvar). A külföldieket a metróból felfelé végig "MAKS-2019" feliratú nyilak terelték már a metróból kifelé, felfelé. A nyilakat a falra és a földre is kiragasztották, és a végén el lehetett jutni a mobil kasszákig, ahol megvehetted a jegyed. Illetve aki akarta az vehetett automatából is. A retúrjegy ára a kazanyi pályaudvartól az "Otdih" állomásig 230 rubel volt, vagyis 920 forint. Onnan pedig ingyenes buszok. Abszolút kulturált, normális állapotban lévő, korszerű orosz gyártmányú buszok vittek az egyes számú ellenőrző áteresztő pontig a légibázisra.Ott csomagátvizsgálás, jegy szélének letépése,és irány befelé. Én azt hittem, hogy nem lesz kint ismerős, de később megtudtam, hogy a VMH59-ből is mennek ki páran, így együtt mentünk szombaton a Zsukovszkij légibázisra. Az orosz rendőrök igen liberálisan álltak a dolgokhoz,volt olyan a magyar ismerősök közül,akit beengedtek mindenféle kötekedés nélkül egy palack vízzel. Én vittem be kaját( ezt a jegy hátoldalára írták is, hogy szabad, ellentétben a palackos/üveges italokkal, alkoholokkal),kiindulván a kecskeméti "olcsóságból", de meg is bántam, mert tök fölösleges volt. A Zsukovszkijon nem a te ebédedből akartak meggazdagondi a büfések. Ha elmentél előttük,akkor nyomultak ezerrel, és persze mindig az övék volt a legjobb saslik vagy kása vagy bármi a világon amit árultak, de nem akartak lehúzni. A kaja ugyanannyi volt, mint bárhol Moszkvában. A MAKSZ-os szuvenírek az összes kereskedőnél egységáron mentek, nem volt olyan, hogy egy ugyanolyan baseball sapkát mondjuk 400 rubellel olcsóbban megkaptál volna egyik helyen mint a másikon,itt sem volt jellemző, az egetverően drága árképzés. Egyéni árképzése talán csak a műrepülő csapatok árusainak lehetett, de ebből meg nincs komoly összevetésem, mert én a Sztrizsi ajándékboltjából vettem csak egy pulóvert(orosz pulóver, végre nem egy kínai/afrikai készítésű ruhadarab).
2.A repülőprogram
Sajnos 2 órát csúszott, így kompletten hiányoztak szombatról a helikopterek. Mert hatalmas köd volt, egészen délig.Utána viszont beindult a nagyüzem. Volt MiG-15UB,amit aztán este láttam a statikuson is, és volt életem két legnagyobb repülőnapos élménye egymás után, a Szu-35 és a Szu-57. A Szu-35-össel Jurij Vascsuk repült. Most láttam életemben először a típust,és nem olyan mint a videón. Élőben egészen más. Egy 30 tonnás nagyvas,ami úgy forgolódik időnként egy zsebkendőnyi helyen,mintha csak egy RC modell volna. Rengeteg típus bemutatóját láttam már, F-16-tól a 18-át a MiG-29-ig, de így manőverezni, ilyen szűken fordulni, még soha semmit. Főleg olyat nem, ami mindennek tetejében ilyen nagy lenne. Aztán a statikus soron látva a gépet rájöhettem, hogy előttem parkol a világ legszebb repülőgépe. A Szu-57-es programtól egy kicsit tartottam, mert pénteken a városban, egy padon ülve. azért nem bírtam ki, hogy ne nézzem meg a belinkelt "amerikaias" bemutatórepülését. Aztán a félelemeim szerencsére nem igazolódtak be,szó sem volt "amerikaias" repülésről,mert aznap már Szergej Bogdan repülte a bemutatót,aki rendesen odatette magát és gyönyörű,nagyon dinamikus,visszafogottnak egyáltalán nem mondható programot repült. Ha csak ezt a két gépet látom repülni, már azért is megérte volna kimenni.Aztán akadt még bőven látnivaló. Az MSZ-21 túldöntött fordulói és a hozzá társuló csendessége is elképesztő volt(tudom még amerikai hajtóművel repült). A másik ami még ehhez hasonló volt,az a Berijev Be-200. Amiről az igen intenzív emelkedését látva többen is mondták,hogy tuti üres, nincs benne víz. Majd ahogy ezt elmondták, már kezdte is mondani a kommentátor, hogy akkor most a melegre való tekintettel a BE-200 dobni fogja az orosz zászlót,több tonna festett vízből. Egyébként a kis sebességen állítólag rosszul manőverező típus leginkább egyfolytában kis sebességen manőverezgetett, ha rosszul, akkor nem tudom,milyen lehet a jó.
Vissza a harci vonalra. Szu-30SZM kötelékbemutató és "apa-fia gyakorló légiharc" . A két Szu-30SZM a haditengerészet gépe volt. A két gépet Vjacseszlav és Jevgenyij Averjanov vezették. A bemutató lényege részben a kötelékrepülés,részben pedig egy váratlanul kibontakozó közeli légiharc volt. Soha életemben nem láttam még kötelékben repült Harang manővert, az Averjanov család pedig a felszállás után rögtön ezzel kezdte a programot. Aztán volt még kötelékben lapos dugóhúzó, de az már jóval nagyobb oldalirányú elkülönítéssel.A légiharc pedig nagyon dinamikus volt,gyakran helyet cserélt az üldöző az üldözöttel,és baromi szűken fordultak rá a másikra. Volt amikor az egyikük mintha szem elől tévesztette volna a másikat, de ilyenkor általában jött egy meredek emelkedés majd onnan bevitte a gépet lapos dugóhúzóba, amiből valahogy mindig pont úgy vette ki, hogy rakétaindítási/üldözési pozícióba jutott a másikkal szemben. Ez is óriási élmény volt.
Volt még előttük az "Első Repülés" nevű civil kötelék akik Jak--54-essel, 52-essel és két motoros gépekkel is repültek. Igen száp programot adtak elő ők is. Volt két Albatroszos csapat is, a "Rusz" és a "Baltijszkije Pcsoli" ha jól emlékszem,akkor közéjük fért be ismét az előbb említtett Jak-os kötelék, akik elkövették a levegőbe írt "MAKS-2019" feliratot,természetesen óriási tapsot kaptak. Volt még Sztrizsi,akiket soha nem láttam korábban,nagyon szépen és kevés füsttel repültek. Jött még a Vityazi is, sajnos csak 4 géppel,de így is élmény volt látni a Szu-30-asaikat. Szvetlana Kapanyina 7-szeres abszolút világbajnok műrepülő pilótanő is megmutatta, hogy nem véletlenül nyert 7-szer abszolút világbajnoki címet. A repülésén túl az volt a hihetelen, hogy kb egy percig rádión köszöntötte a közönséget,mindezt nem leszállás közben, hanem,úgy, hogy műrepült, a dobott orsóktól elkezdve a sok g-s figurákig mindent.Volt még Jak-130 és Jak-152 bemutató is. Mindkettő szuper volt, de a Jak-152-es hangja nekem valahogy szokatlan, furcsa.
3,Statikus sor
Rendkívül hosszú, és olyan típusokat láthatott rajta az ember amit előtte sehol. Gyakorlatilag mindegy volt mi elé álltunk, mindenhol csak azt tudtuk mondani, hogy ilyet sem láttunk még sehol. A merevszárnyúak közül nálam az Atlant, a Tu-144, a Tu-155, a Berkut vitték a prímet. Az Atlant egészen hihetetlen volt a vitorlázórepülő szerű futómű elrendezésével és a két szárny végi kis behúzható mankókerekekkel. A Berkut nagy kedvencem volt korábban is, a különleges formája miatt. Nagyon szép gép, mint általában a Szuhojok. Elég közelről lehetett látni ahhoz, hogy észrevegyük a belső fegyverterét is.A MiG-1.44 nekem nagyon furcsa gép, de jó volt kint látni azt is. A repülőgépekre kortól függetlenül elmondható volt, hogy mindegyik tiszta, normálisan karbantartott állapotban volt. Nem kormosan, dzsuvásan, olajosan. Ugyanez érvényes a helikopterekre is. A helikoptereknél a Kamov Ka-226,Ka-52, és a Mi-24P továbbá a Mi-26T2 nagyon tetszettek. A Mi-24P egyébként egy új változat, sok-sok szenzorral,és "csak" 23mm-es gépágyúval,Vihr rakétával. Ember legyen a talpán aki eligazodik a sok egyforma nevű, de igazából teljesen más képességekkel bíró változat között. A Mi-38 is jól nézett ki,a Ka-52K-t már sajnos csak letakart állapotában láttam először.
A statikus sort sötétedésig lehetett nézegetni, mert a repülőprogram ugyan este 6-kor véget ért, de a légibázis este 9-ig nyitva volt.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 589
8 702
113
4, Hangárok, kiállítótermek
A legnagyobb hatást egy orosz katonai számítógépeket gyártó cég, és a Zvezda cég standja gyakorolta rám. A számítógépek némileg a megadott üzemi paramétereiken kívül, a folytonos "homokviharban" illetve eljegesedve is stabilan működtek. A Zvezda cégnél pedig az új hajózósiakok, katapultülések, űrruhák, oxigénmaszkok voltak érdekesek. A K-36D5 nevű ülésük például felszereléssel együtt minimum 55 maximum 125kg súlyú pilótát tud biztonságosan menteni dupla nullás üzemmódban akár a földön, vagy 20km magasan 1300km/h műszer szerinti sebesség mellett. Amit sajnálok, hogy a Roszkozmosz standjára már sajnos nem jutottam el, meg azt,hogy a Dinamika Avia nevű, professzionális kiképző szimulátorokat gyártó cég idén nem hozta el a szimulátorait. Eddig mindig hozták őket, két éve volt még kint Mi-35M szimulátoruk is, aminek a kabinjaiba boldog-boldogtalan beülhetett, és repülhetett vele. Most nem hoztak egy szimulártot sem, csak valami új fejlesztésű drónt. A szimulátoraikról meg csak filmeket mutattak, hogy miként repülnek vele mások...
Voltam még a TRV standján is,az is klassz volt.
A kiszolgálásról még annyit,hogy reptéren rengeteg mobil WC és rendes WC is volt,hogy ne nagyon kellejen sorba állnia az embereknek.
Már erősen 8 óra felé járt az idő amikor lassan elindultunk kifelé. Az közönség fogyott, a készenlétis rendőrök (Roszgvardia) egyre többen lettek, és 10-15 fős csapatokban járták a repteret. Éppen mentem kifelé szép lassan a statikus sor mentén,amikor jött velem szembe egy elég komoly csapat. Az utolsó előtti sorból az egyik rám nézett, elnevette magát, majd annyit mondott: "Ez erős égés,haver" Ugyanis a nap nagy részét kint a tűző napon töltöttem én is, és leégni is sikerült. Méghozzá úgy,hogy a napszemüveg hófehér helye megmaradt az arcomon, mivel eszembe nem jutott volna levetni,csak amikor már sötétedett. Nem a kedvencem a hunyorgás.
Majd kifelé menet ezután egy olyan jelenet szemtanúja lettem amit alig akartam elhinni. Egy bátor, vagy az árusoktól kapható Zsiguli sörtől megbátorodott 55 év körüli figura megbontotta a kordont egy Il-76-os mellett, majd bement, és a vadonat új csilli-villi patyolat tiszta Ural Next típusú APA kocsira úgy mászott fel fotózkodni, hogy közben gondosan megrángatta a teherautó bal oldali visszapillantó tükrét is. Nagy mákjára pont nem nézett arra egy rendőr sem, pedig akkor már jött egy következő csapat is.
Összességében szuper volt az egész még a szimulátorok hiánya ellenére is, életem legnagyobb repülőnapos élménye. Olyan szinten ver mindent,egy a kecskeméti repnap belépőjegy áránál olcsóbb jegyért cserébe,hogy azt nehéz szavakba önteni.
A moszkvai élményekről majd az oroszországos off topic-ba írok, ha épp lesz időm és lesz kedve működnie a notebookomnak.
 
M

molnibalage

Guest
Ha elmentél előttük,akkor nyomultak ezerrel, és persze mindig az övék volt a legjobb saslik vagy kása vagy bármi a világon amit árultak, de nem akartak lehúzni.

OFF (?)

Azt kell hogy mondjam, ez tényleg valami magyar sajátosság bármilyen rendezvényen, ami megy
  • UK dárga volt, de amikor kint voltam 2017-ben a RIAT-on nem vettem észre, hogy annyira más árképzése lett volna magának az eseménynek, mint a közelben levő városnak. Magyar szemmel mindkettő drága, de a relatív drágulás nem volt sok a kettő között.
  • Ostrava dettó. Konkrétan olcsóbban lehetett italt vagy kaját kapni, mint egy átlagos Nagykörút tájéki talponálló török döneresnél vagy bármi más hasonló helyen. (Egyetlen hátrány, hogy vizet kvázi sehol nem adtak csak cukros-édes üdítőket és sört. Ingyenes vízvételi helyből egy sem volt, mert a kézmosó az nem ivóvíz volt emlékeim szerint.)
Itthon mi van? Aug. 20. Margit hídnál 1 órás légi felvonulás és bemutató. Egy nő perecet és ásványvizet árult. A perec olyan két tenyérnyi (jó kicsi...) és persze a víz nem hűtött, csak úgy kiradkodva. Mondom mennyi lenne 1 víz és 1 perec. 2000 HUF. Aha... Kösz, nem... Akkor kibírom hazáig. Ja, és persze full illegál, sehol egy számla vagy bármi. A Parlamenttől egy köpésnyire ez megy kiemelt állami eseményen, lehúzás ezerrel. Ilyenkor érzem azt, hogy még mindig a Balkánon vagyok...

De minden rendezvény ilyen, bármilyen étel fesztivál. Olyan nevetségesen elszállt árképzéssel tudnak dolgozni a város közepén, hogy arra szavak nincsenek. A kedvencem az 1800 forintos 3 decis forralt bor volt tavaly. Már nem is emlékszem, hogy hol. Valahol a belváros szélén.

ON
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 084
60 165
113
Nagyon jó volt, bár sajnos úgy alakult, hogy csak 1 napot tudtam kint lenni magán a MAKSZ-on. Pont a szervezők által leginkább ellenjavallott szombatin. Mintegy 300 000 néző volt kint azon a napon szóval volt némi tömegnyomor.
1,Az odajutás,árak a reptéren
Az elektricska ami az ingyenes buszig vitt, egy negatív tapasztalat volt. A vége elképesztően koszos volt, szerintem tehenet vagy kecskét is vihettek rajta korábban, és a szagok valamint a nyomok alapján valamikor oda is kakkanthatott a jószág ijedtében, vagy csak úgy, mert éppen rájött az inger. Viszont a MÁV-val ellentétben az elektricska atomóra pontossággal indult-érkezett.A vonat hátulja nagyon ótvar volt mint már említettem,de ahogy mentünk előre egyre tisztább lett (lehet,hogy itt is van economy és buisness class? :)) A jegy szokás szerint digitális volt,konkrétan egy QR kódot tartalmazott amit az áteresztő kapunál a peron előtt oda kellett nyomni, hogy beengedjen a vonathoz. Az elektricska Moszkvából,a kazanyi pályaudvarról indult. Ahova nekem igen könnyű volt kijutni mert 2 megálló volt mertróval (a Komszomolszkaja metróállomásnál van a kazanyi pályaudvar). A külföldieket a metróból felfelé végig "MAKS-2019" feliratú nyilak terelték már a metróból kifelé, felfelé. A nyilakat a falra és a földre is kiragasztották, és a végén el lehetett jutni a mobil kasszákig, ahol megvehetted a jegyed. Illetve aki akarta az vehetett automatából is. A retúrjegy ára a kazanyi pályaudvartól az "Otdih" állomásig 230 rubel volt, vagyis 920 forint. Onnan pedig ingyenes buszok. Abszolút kulturált, normális állapotban lévő, korszerű orosz gyártmányú buszok vittek az egyes számú ellenőrző áteresztő pontig a légibázisra.Ott csomagátvizsgálás, jegy szélének letépése,és irány befelé. Én azt hittem, hogy nem lesz kint ismerős, de később megtudtam, hogy a VMH59-ből is mennek ki páran, így együtt mentünk szombaton a Zsukovszkij légibázisra. Az orosz rendőrök igen liberálisan álltak a dolgokhoz,volt olyan a magyar ismerősök közül,akit beengedtek mindenféle kötekedés nélkül egy palack vízzel. Én vittem be kaját( ezt a jegy hátoldalára írták is, hogy szabad, ellentétben a palackos/üveges italokkal, alkoholokkal),kiindulván a kecskeméti "olcsóságból", de meg is bántam, mert tök fölösleges volt. A Zsukovszkijon nem a te ebédedből akartak meggazdagondi a büfések. Ha elmentél előttük,akkor nyomultak ezerrel, és persze mindig az övék volt a legjobb saslik vagy kása vagy bármi a világon amit árultak, de nem akartak lehúzni. A kaja ugyanannyi volt, mint bárhol Moszkvában. A MAKSZ-os szuvenírek az összes kereskedőnél egységáron mentek, nem volt olyan, hogy egy ugyanolyan baseball sapkát mondjuk 400 rubellel olcsóbban megkaptál volna egyik helyen mint a másikon,itt sem volt jellemző, az egetverően drága árképzés. Egyéni árképzése talán csak a műrepülő csapatok árusainak lehetett, de ebből meg nincs komoly összevetésem, mert én a Sztrizsi ajándékboltjából vettem csak egy pulóvert(orosz pulóver, végre nem egy kínai/afrikai készítésű ruhadarab).
2.A repülőprogram
Sajnos 2 órát csúszott, így kompletten hiányoztak szombatról a helikopterek. Mert hatalmas köd volt, egészen délig.Utána viszont beindult a nagyüzem. Volt MiG-15UB,amit aztán este láttam a statikuson is, és volt életem két legnagyobb repülőnapos élménye egymás után, a Szu-35 és a Szu-57. A Szu-35-össel Jurij Vascsuk repült. Most láttam életemben először a típust,és nem olyan mint a videón. Élőben egészen más. Egy 30 tonnás nagyvas,ami úgy forgolódik időnként egy zsebkendőnyi helyen,mintha csak egy RC modell volna. Rengeteg típus bemutatóját láttam már, F-16-tól a 18-át a MiG-29-ig, de így manőverezni, ilyen szűken fordulni, még soha semmit. Főleg olyat nem, ami mindennek tetejében ilyen nagy lenne. Aztán a statikus soron látva a gépet rájöhettem, hogy előttem parkol a világ legszebb repülőgépe. A Szu-57-es programtól egy kicsit tartottam, mert pénteken a városban, egy padon ülve. azért nem bírtam ki, hogy ne nézzem meg a belinkelt "amerikaias" bemutatórepülését. Aztán a félelemeim szerencsére nem igazolódtak be,szó sem volt "amerikaias" repülésről,mert aznap már Szergej Bogdan repülte a bemutatót,aki rendesen odatette magát és gyönyörű,nagyon dinamikus,visszafogottnak egyáltalán nem mondható programot repült. Ha csak ezt a két gépet látom repülni, már azért is megérte volna kimenni.Aztán akadt még bőven látnivaló. Az MSZ-21 túldöntött fordulói és a hozzá társuló csendessége is elképesztő volt(tudom még amerikai hajtóművel repült). A másik ami még ehhez hasonló volt,az a Berijev Be-200. Amiről az igen intenzív emelkedését látva többen is mondták,hogy tuti üres, nincs benne víz. Majd ahogy ezt elmondták, már kezdte is mondani a kommentátor, hogy akkor most a melegre való tekintettel a BE-200 dobni fogja az orosz zászlót,több tonna festett vízből. Egyébként a kis sebességen állítólag rosszul manőverező típus leginkább egyfolytában kis sebességen manőverezgetett, ha rosszul, akkor nem tudom,milyen lehet a jó.
Vissza a harci vonalra. Szu-30SZM kötelékbemutató és "apa-fia gyakorló légiharc" . A két Szu-30SZM a haditengerészet gépe volt. A két gépet Vjacseszlav és Jevgenyij Averjanov vezették. A bemutató lényege részben a kötelékrepülés,részben pedig egy váratlanul kibontakozó közeli légiharc volt. Soha életemben nem láttam még kötelékben repült Harang manővert, az Averjanov család pedig a felszállás után rögtön ezzel kezdte a programot. Aztán volt még kötelékben lapos dugóhúzó, de az már jóval nagyobb oldalirányú elkülönítéssel.A légiharc pedig nagyon dinamikus volt,gyakran helyet cserélt az üldöző az üldözöttel,és baromi szűken fordultak rá a másikra. Volt amikor az egyikük mintha szem elől tévesztette volna a másikat, de ilyenkor általában jött egy meredek emelkedés majd onnan bevitte a gépet lapos dugóhúzóba, amiből valahogy mindig pont úgy vette ki, hogy rakétaindítási/üldözési pozícióba jutott a másikkal szemben. Ez is óriási élmény volt.
Volt még előttük az "Első Repülés" nevű civil kötelék akik Jak--54-essel, 52-essel és két motoros gépekkel is repültek. Igen száp programot adtak elő ők is. Volt két Albatroszos csapat is, a "Rusz" és a "Baltijszkije Pcsoli" ha jól emlékszem,akkor közéjük fért be ismét az előbb említtett Jak-os kötelék, akik elkövették a levegőbe írt "MAKS-2019" feliratot,természetesen óriási tapsot kaptak. Volt még Sztrizsi,akiket soha nem láttam korábban,nagyon szépen és kevés füsttel repültek. Jött még a Vityazi is, sajnos csak 4 géppel,de így is élmény volt látni a Szu-30-asaikat. Szvetlana Kapanyina 7-szeres abszolút világbajnok műrepülő pilótanő is megmutatta, hogy nem véletlenül nyert 7-szer abszolút világbajnoki címet. A repülésén túl az volt a hihetelen, hogy kb egy percig rádión köszöntötte a közönséget,mindezt nem leszállás közben, hanem,úgy, hogy műrepült, a dobott orsóktól elkezdve a sok g-s figurákig mindent.Volt még Jak-130 és Jak-152 bemutató is. Mindkettő szuper volt, de a Jak-152-es hangja nekem valahogy szokatlan, furcsa.
3,Statikus sor
Rendkívül hosszú, és olyan típusokat láthatott rajta az ember amit előtte sehol. Gyakorlatilag mindegy volt mi elé álltunk, mindenhol csak azt tudtuk mondani, hogy ilyet sem láttunk még sehol. A merevszárnyúak közül nálam az Atlant, a Tu-144, a Tu-155, a Berkut vitték a prímet. Az Atlant egészen hihetetlen volt a vitorlázórepülő szerű futómű elrendezésével és a két szárny végi kis behúzható mankókerekekkel. A Berkut nagy kedvencem volt korábban is, a különleges formája miatt. Nagyon szép gép, mint általában a Szuhojok. Elég közelről lehetett látni ahhoz, hogy észrevegyük a belső fegyverterét is.A MiG-1.44 nekem nagyon furcsa gép, de jó volt kint látni azt is. A repülőgépekre kortól függetlenül elmondható volt, hogy mindegyik tiszta, normálisan karbantartott állapotban volt. Nem kormosan, dzsuvásan, olajosan. Ugyanez érvényes a helikopterekre is. A helikoptereknél a Kamov Ka-226,Ka-52, és a Mi-24P továbbá a Mi-26T2 nagyon tetszettek. A Mi-24P egyébként egy új változat, sok-sok szenzorral,és "csak" 23mm-es gépágyúval,Vihr rakétával. Ember legyen a talpán aki eligazodik a sok egyforma nevű, de igazából teljesen más képességekkel bíró változat között. A Mi-38 is jól nézett ki,a Ka-52K-t már sajnos csak letakart állapotában láttam először.
A statikus sort sötétedésig lehetett nézegetni, mert a repülőprogram ugyan este 6-kor véget ért, de a légibázis este 9-ig nyitva volt.

Nagyon ügyes beszámoló.
Amúgy a MAKsz egyik nagy erőssége, hogy akármilyenre is sikeredik a légi program (felhozatal, időjárás, miegyéb miatt), a statikus sora olyan erős, mint sehol máshol.
Kis túlzással, ha az ember hátat fordít, földnek szegezi a fejét és becsukja a szemét, akkor is legalább három olyan típust lát, amit korábban soha.
 

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 217
4 568
113
OFF
A drágán áruló kereskedők minden rendezvény esetén azzal érvelnek, hogy milyen magas a hely bérleti díj, azt is ki kell termelni. Hát ne fizessenek akkora bérleti díjat. Ha senki nem fizeti ki, lejjebb fog menni, hogy legyen, aki szolgáltatást nyújt. Csak ehhez össze kell állnia a kiskeresekedőknek.

ON
 

T.Tom

Well-Known Member
2016. november 6.
364
1 702
93
Én végül ma hajnalban értem haza, és délután már megyek is tovább, de ha van rá igény, akkor kb. egy hét múlva össze tudok állítani egy galériát.
A korábbi hozzászólásokra reagálva, tegnap hazafelé úton éppen azt beszéltük, hogy ha csak a kiállított gépeket láthattuk volna, azért is bőven megérte volna kimenni.
Számomra egyértelműen a Berkut volt a csúcs, ma délelőtt meg is találtam itthon azokat a cikkeket róla, amelyeket még gimnazista koromban nyomtattam ki.
48682266136_fbbd400811_o.jpg
 
M

molnibalage

Guest
Én végül ma hajnalban értem haza, és délután már megyek is tovább, de ha van rá igény, akkor kb. egy hét múlva össze tudok állítani egy galériát.
A korábbi hozzászólásokra reagálva, tegnap hazafelé úton éppen azt beszéltük, hogy ha csak a kiállított gépeket láthattuk volna, azért is bőven megérte volna kimenni.
Számomra egyértelműen a Berkut volt a csúcs, ma délelőtt meg is találtam itthon azokat a cikkeket róla, amelyeket még gimnazista koromban nyomtattam ki.
48682266136_fbbd400811_o.jpg
A fenti beszámoló Sidewindertől és a Tied akár cikk is lehetne felbővítve képekkel és még bővebben. Ostraváról is van három, simán jöhetne MAKSZ-ról is.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Tcat