1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

McDonell Douglas/Boeing F-15 Eagle

Diskurzus a(z) '4/4+/4.5 generációs vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2012. december 4..

  1. weasel007

    weasel007 Well-Known Member

    Boeing T-X a válasz, és még szép is :)
     
    wolfram likes this.
  2. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member



    Állítólag mégiscsak javult a nagy állásszögű repülhetőség az FbW beépítésével, de a szokásos USA bullshit videó csak bedöntéseket meg áthúzásokat mutat. De a radar altimeter-t azt fontos kihangsúlyozni.
     
  3. Septimus

    Septimus Member

    F-15 C Golden Eagle update pontosan mit takar? Én csak a következő információkat találtam róla:

    • AN/APG-63(V)3 típusú Raytheon AESA radar

    • Az eredeti F100-PW-220 hajtómű cseréje erősebb F100-PW-229 vagy F110-GE-132 hajtóműre (melyikre igazából?)

    • „Glass cockpit”, 3 hatalmas LCD vagy LED kijelzővel

    • A sárkányszerkezetet megerősítik, így 8 000 üzemóráról 12 000 üzemórára tolják ki az élettartamot, ami 250 óra/év felhasználást feltételezve plusz 16 év

    • Fejlett MAWS

    Kihagytam valami fontosat, vagy keverem a Golden Eagle-t valami más upgrade-elt típussal?
     
  4. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    A hajtóműhöz nem nyúltak a Golden Eagle programnál. Az F-15-ös esetében ha hajtómű cseréről, vagy új verzió hajtóművéről van szó, akkor az vagy a Pratt&Whitney F100PW229A, vagy a General Electric F110GE129C.
    Az F110GE132 sohase merült fel az F-15-ös sárkány esetében, legyen szó akár az SG-ről, K-ról, SA-ról, X-ről, vagy akármiről.
     
    Septimus likes this.
  5. Septimus

    Septimus Member

    Nem találtam műszaki adatokat a Pratt&Whitney F100PW229A, vagy a General Electric F110GE129C hajtóművekről. Melyik a jobb? Mármint melyik ad le nagyobb tolóerőt azonos vagy kedvezőbb fajlagos fogyasztás mellett?
     
  6. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    A GE129 számottevően erősebb annyira, hogy az első ilyen F-15 proto állítólag megdöntötte az nem hivatalosan az F-15 Streak Eagle emelkedési idő rekordjait úgy, hogy nem alakították át semennyire.

    Az, hogy a fajlagos fogyasztása adott rezsim mellett mekkora, arról publikus adatot nem hinném, hogy találsz. Nagyon ritkák a hajtómű teljesítmény görbék.
     
    Septimus likes this.
  7. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Árnyaljuk egy kicsit a képet. A PW229A és a GE129C variánsok statikus tolóereje szinte grammra megegyezik. Az A és a C al-variáns mind a két esetben a 4000-ről 6000 ciklusra emelt élettartamról szól legfőképp.
    Az F110GE129-es csak azután készült, hogy az F110GE100-as miatt a PW kényelen volt nem csak az üzembiztosságát (PW200) és a dinamikus karakterisztikáját (PW220) javítani az eredeti F100PW100-nak, hanem a statikus tolóerejét is. A jelölésben a 29-es végződés a 29000 font maximális fékpadi tolóerőre vonatkozott.
    Erre azért volt üzleti okokból szükség, mert az F110GE100-asok nem csak hogy gazdaságosabbak és üzembiztosabbak voltak az F100PW100-nál, de vagy 20%-al erősebbek is. Kb 25-27000 fontnyi ez az érték.
    1989-ben ezért fejlesztették ki az F100PW229-est. Ezek elsőként az 1991-es évjáratú F-15E-kben jelentek meg. Ekkor a GE is csavart egyet a dolgok és kihozta az F-16C block 50-esbe az F110GE129-est, ami szintén 29000 font tolóerőre képes a fékpadon. Ezután a Pratt csavart egyet a dolgon és jött az F16C block 52-es, aminél nem az volt a nagy szó, hogy szintén elérhető volt a szintén 29000 font tolóerejű F100PW229-essel, hanem, hogy ez utóbbi hajtómű a GE-vel ellentétben a korábbi block 42-es, 32-es sé akár a jóval könnyebb F-16A gépekbe is beépíthetővé vált.
    Ekkor, 1999-ben a GE is tovább tekerte a dolgot és kidolgozta az F110GE129-es installálását az USAF F-15E gépeibe. Ezt torpedózta meg (akkor még igen sikeresen a PW) annak ellenére, hogy a teszt eredmények az Edwards-on kimutatták, hogy az átépített F-15E repülési képességei drámaian javultak. Ennek az az oka, hogy a nagyobb levegőátfutású és kétáramúsági fokú F110GE129-es utánégetéskor, Mach 1 közelében, kis magasságon nem 15. hanem több,mint 16 tonna tolóerőt ad le és ez nagyon megdobta a repülési teljesítményt a szabályozható szívócsatornájú F-15-ösnél.
    Hiába ugrik gyorsabban a PW229-es, de a GE129-es utánégetése már a nekifutáskor is nagyobbat rúg a gépen.
    Ezután a PW kidolgozta a Thunder kódnevű F100PW232-est a leendő USAF upgrade-ekhez, mely programot 1999-2001 között a Pentagon elkaszált. Ennek része lett volna a LOAN ejektoros fúvócső is. A Pentagon ugyanis előremenekült az egyre jobban megkurtított Raptor flotta és a leendő JSF rendszeresítés, tehát az 5. generáció irányába.
    A PW az összes Thunderen dolgozó emberét az F119PW100 sorozatgyártásának beindításához, a leendő F135-ös kifejlesztéséhez csoportosította át, vagy szimplán nyugdíjba küldte. A GE az YF120-as bukását követően az F110-esek további modernizációjára koncentrált (meg nyilván az F414-esekre, de ez egy másik történet).
    Az UAE Desert Falcon, vagyis a block 60-as felszállótömege már a rajzasztalon meghaladta minden korábbi F-16-osét, így nyilvánvalóvá vált, hogy ide egy, a korábbinál jóval erősebb F110-es vaiánsra lesz szükség. Ezzel egy időben a már kint levő és üzemelő F110GE100-asok élettartam növelését is ki kellett dolgozni, ez lett az F110GE100C.
    Ezután jött létre a - részint az YF120-as tapasztalatai nyomán - a 32000 fontos tolóerejúű F110GE132-es. Ez utóbbi a fékpadon, még gépbe épített állapotban is lazán felszaladt 34000 fontra, annyira erősre sikeredett. Külön problémája, hogy egyúttal annyival többet is eszik.
    Maga az F110-es család ugyanis tényleg hajlamos a jókora levegőátfutás és a vele párhuzamosan nagy sűrítési viszony miatt a jelentős teljesítménytartalékra. Jó példa erre a korai kilencvenes években kísérleti jelleggel felszabályozott izraeli F-16C block 30-as, ahol képesek voltak az öreg F110GE100-asból 40000 font tolóerőt is kihozni, persze igazán szerény élettartam árán.
    A GE sikertörténetet remélt az F110GE132-estől, már csak azért is, mert a szélnek eresztett fejlesztőgárda miatt a P&W meg se tudta ugatni a dolgot. Az F100PW232-es ugyanis nem volt sehol.
    Továbbá azért is, mert az F110GE132-esnél teljesen szabályos opció az igény szerinti 29000 font tolóerő, az F110GE129-esnél lényegesen nagyobb élettartam mellett.

    Ez utóbbira azonban senkinek se volt szüksége. A GE132-es nyers tolóereje az F-15E család számára teljesen felesleges, a fogyasztása viszont tolerálhatatlan, így a GE egy másik olcsóbb és ésszerűbb opció után nézett.
    Az F110GE100C program nyomán, az ahhoz kidolgozott új típusú turbinalapátok technológiájának alkalmazásával létrejött az F110GE129C. Ez idáig szinte kizárólag az F-15E család export verzióiban jelent meg, holott bármilyen GE129-est üzemeltető (értsd: F-16C block 50) számára reális csomag.
    A tolóerő változatlan, a karakterisztika tovább javult, az élettartam 4000-ről 6000 ciklusra ugrott.
    Ezután, látva az addigra elhanyagolt F100-as picát a P&W is belehúzott és elkészítette az F100PW229EEP-t vagyis az Engine Enhancement Package-et.
    Ez utóbbi az új gyártású példányoknál az F100PW229A, vagyis a 4000 helyett 6000 ciklus élettartamú, modernizált vairáns.
     
    misinator, Python, wolfram and 6 others like this.
  8. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Érdemes lenne az evolúciót valamiféle diagramon ábrázolni a könnyebb áttekinthetőség végett.
     
    borisz, Septimus and svajcibeka like this.
  9. Septimus

    Septimus Member

    Nagyon szép összefoglaló, köszönöm szépen. Egy kérdésem van: "az élettartam 4000-ről 6000 ciklusra ugrott" Ez 4000 illetve 6000 üzemórát jelent? Vagy ha nem, akkor a ciklus kifejezés itt mit takar?
     
  10. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Egy ciklus, az a gázkar alapjáratról maximumra és vissza. Ez utasgépeknél van, hogy egy fel és leszállás, de egy vadászgépen van, hogy tíz perc alatt 8-10-szor is előfordulhat.
     
  11. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Irány az Internet világa.
     
  12. beta

    beta Well-Known Member

    Ezek szerint szépen működött a verseny a GE és a PW között.
     
  13. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Már miért ne működött volna? A Big Engine War-ról gondolom hallottál már.
     
  14. beta

    beta Well-Known Member

    Nem rémlik :( Amúgy azért írtam, mert azért a vadászgép-hajtómű-piac nem ugyanaz, mint például az autógyártói piac.
     
  15. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Minden piac, minden üzlet. Ne legyünk már ennyire romatikusak.
     
    Python likes this.
  16. beta

    beta Well-Known Member

    Egyáltalán nem vagyok romantikus, de a vadászgépek hajtóműpiacát alapvetően az állam tartja fent. Míg például a civil gépeknél a piac magát tartja fent, ahol a piaci fogyasztók nyers önérdeke hajtja a folyamatokat. Az államnál alapvetően önmagából kell fakadni az igényeknek.
     
  17. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Ezt mond meg az államnak. Ő talán ki szeretne maradni az üzletből? Az állam emberei a politikusok. Az üzlet emberei a lobbysták. A lobbysták pénzt és egyéb juttatásokat adnak az állam embereinek és így az állam emberei megrendeléseket az üzlet embereinek. Munkahelyeket biztosít az egyik, választópolgárokat a másik. Üzlet.
     
  18. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  19. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    borisz, wolfram and fishbed like this.
  20. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Jó sok pakisztáni zsoldos.
     
    borisz, fishbed, fip7 and 1 other person like this.

Ezen oldal megosztása