F-15 Eagle (McDonell Douglas/Boeing)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 670
75 495
113
Jelenleg az F-35A Lot 11 utáni flyaway ára kb. fele annak, ami az F-15SA/SG csomag árban van. Az F-15SA és SG saccolt darabára 100M USD táján van a kiegészítő felszerelés nélkül, pl. Sniper TGP pod vagy HTS pod (bár F-15-ön olyat még nem láttam asszem).

Igazából az sejlik fel, hogy egy podokkal teleaggatott F-15X a podok árával, hogy csak karcolja az F-35A integrált rendszereinek képességeit alulról többe kerül. A kevesebb tartalommal bíró F-15E drágábban repül, az új gépek ára magasabb.

Ezen vezérfonál alapján tökmindegy, hogy ha odaveszne egy gép, akkor pusztán az anyagiakat nézve mennyibe fájna. Vonalvastagságnyi különbség van mondjuk egy F-15E, egy F-35A vagy Navy részéről Super Hornettel CAS-olni. Még az agyonsztárolt A-10C is bőven 15k USD/óra felett repül és volt, hogy a 20k-t karcolgatta, ami pontosan az F-16C-nél szerepel a linkel Excel táblázatban. Csak az F-16C utazósebessége úgy min. kétszer nagyobb. Tehát azonos reakció időhöz kevesebb gép és repóra is elég. Szóval azzal érvelni, hogy az A-10C olcsóbb mondjuk úgy, elég muris próbálkozás.

Az USAF olcsóbban fogja kapni mint Szaud-Arábia vagy Szingapúr.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 050
10 642
113
Bizosan olcsóbb az F-35 mint csak egy valamire tartani egy típust amit méregdrága üzemeltetni.Már eleve az F-35 mellett bármit rendszerben tartani felesleges pénzkidobás
(Talán az F-22 kivételével de abból meg alig van).

An arra gondoltam anno a cikk olvasása után, hogy lassan tényleg jobban járhatnának új F-22-esek gyártásával.
 
M

molnibalage

Guest
An arra gondoltam anno a cikk olvasása után, hogy lassan tényleg jobban járhatnának új F-22-esek gyártásával.
Erre gyak nincs esely. A hangzatos szólamokkal ellentetben nem oriztek meg mindent. Az egyik konzervált kontener felnyitáskor tokures volt. Az f119 hajtóművet mar nem gyartjak
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 361
43 711
113
Én nem tudom, mennyire követed az amerikai belpolitikát, de Jim Mattis tábornok, korábbi védelmi miniszter lemondását követően most az a Patrick M. Shanahan a védelmi miniszter az USA-ban, aki 31 évet húzott le a Boeing-nél és egészen a senior vice president pozícióig vitte.
És láss csodát, visszavágták a 2020-as F-35A megrendelést és behúzták az F-15EX-et.
Az USAF soha nem jelezte korábban, hogy érdekli a 2001-ig gyártott F-15E modernizált változata. Ezek különféle jelölések alatt csak külföldre kerültek, a Boeing termékeiből végül már csak a Super Hornet és Growler gépeket adták el a Pentagonnak és azon belül is csak a Navy-nek.
Az utolsó Boeing termék, amit az USAF átvett, az a Raptorok úgymond kvázi "fele".
Szóval ennek az irracionális döntésnek erősen összeférhetetlenség szagú személyi háttere van.
Logikus gondolatok, tuti van alapja. Engem már csak az érdekel, mi a motivációja a lehetséges Izraeli Sas beszerzésének, mikor ők az egyetlenek, akik software ellenőrzés nélkül is megkapták a 35 öst. Nálunk kisebb az esélye annak, hogy US belpolitikai okok vannak mögötte, ellenben élesben használják mindkettőt már egy ideje. Miért a nagyobb, drágább, drágábban üzemeltethető Sas, aminek semmi előnye? Ez a jó kérdés.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 055
59 831
113
Logikus gondolatok, tuti van alapja. Engem már csak az érdekel, mi a motivációja a lehetséges Izraeli Sas beszerzésének, mikor ők az egyetlenek, akik software ellenőrzés nélkül is megkapták a 35 öst. Nálunk kisebb az esélye annak, hogy US belpolitikai okok vannak mögötte, ellenben élesben használják mindkettőt már egy ideje. Miért a nagyobb, drágább, drágábban üzemeltethető Sas, aminek semmi előnye? Ez a jó kérdés.

Erre már korábban megvolt az izraeli magyarázat. Nekik az F-15 legalább olyan alapgép, mint az F-16-os, míg az F-35I egy másik kategória.
Amikor további F-15E (I) variánsok beszerzése merül fel Izraelben, akkor nem a méregdrága és csak két százados mennyiségben rendszeresítendő F-15I Raam gépek multiplikálásáról van szó, hanem a teljes izraeli F-15-ös flotta megújításáról. A régi gépket ugyanis leállítanák, de az együléses F-15C-ket (melyeket idáig is multirole gépként használták) és a szintén sokoldalúként használt F-15D-ket egyaránt a jelenlegi legmodernebb és nyilván kétüléses, valódi multirole F-15-ös verzióval váltanák le.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Pocok75

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 361
43 711
113
Erre már korábban megvolt az izraeli magyarázat. Nekik az F-15 legalább olyan alapgép, mint az F-16-os, míg az F-35I egy másik kategória.
Amikor további F-15E (I) variánsok beszerzése merül fel Izraelben, akkor nem a méregdrága és csak két százados mennyiségben rendszeresítendő F-15I Raam gépek multiplikálásáról van szó, hanem a teljes izraeli F-15-ös flotta megújításáról. A régi gépket ugyanis leállítanák, de az együléses F-15C-ket (melyeket idáig is multirole gépként használták) és a szintén sokoldalúként használt F-15D-ket egyaránt a jelenlegi legmodernebb és nyilván kétüléses, valódi multirole F-15-ös verzióval váltanák le.
Nekem nem logikus lépésnek tűnik az, ha drágább drágábban fenntartható két személyes gépet akár valaki üzemben tartani/flottát megújítani ha nem ad komoly pluszt az újabb stealth géppel szemben. Itt meg többen lekommentálták, hogy mindenben jobb a 35.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 026
113
Nekem nem logikus lépésnek tűnik az, ha drágább drágábban fenntartható két személyes gépet akár valaki üzemben tartani/flottát megújítani ha nem ad komoly pluszt az újabb stealth géppel szemben. Itt meg többen lekommentálták, hogy mindenben jobb a 35.
Hát mindenben azért nem jobb az F-35, a Sas-nak a harcászati hatósugara fegyverzettől függően min. 1,5-2-szeres az F-35-höz képest, meg hát többet is tud elcipelni. Izraelnek nyilván számít ez, így ha a régi gépeiket "szétrepülik" nem akarnak lemondani a nagy hatótávról.
 
  • Tetszik
Reactions: Pocok75
M

molnibalage

Guest
Nekem nem logikus lépésnek tűnik az, ha drágább drágábban fenntartható két személyes gépet akár valaki üzemben tartani/flottát megújítani ha nem ad komoly pluszt az újabb stealth géppel szemben. Itt meg többen lekommentálták, hogy mindenben jobb a 35.
Ez a helyzet.

Hát mindenben azért nem jobb az F-35, a Sas-nak a harcászati hatósugara fegyverzettől függően min. 1,5-2-szeres az F-35-höz képest, meg hát többet is tud elcipelni. Izraelnek nyilván számít ez, így ha a régi gépeiket "szétrepülik" nem akarnak lemondani a nagy hatótávról.
Hóóóóóóóó...
Ezt mégis miből tetszett leszűrni? Dolgozzunk számokkal...

Közeli rokon, F-15C CFT-vel, 4xAIM-7, 2xMk-84 és csak CL pótos a IV. oszlop.
Ezzel jön ki 836 tfm HI-HI profilban. A HI-HI a climb adatokból látszik a táblázatban.

Ok, hogy ma már AIM-120 van kisebb légellenállással és CL helyett két szárnypótos a jellemző (CL pótos valamiért ritkán visz F-15E), de ez alapnak jó.
Legyen mondjuk 4 db 2000 lb vagy 8-16 db SDB. Ennyit bizony elvisz külső és belsző függesztéssel az F-35A is és mellette még két pótost. Az F-15E-n meg van Sniper TGP is...

A számok alapján nemhogy 1,5-2-szeres hatósugár nem jön ki, de inkább azonos kategória a kettő. Mindez úgy, hogy nincs HTS pod az F-15E-n, amihez hasonló képessége van az F-35A-nak integrálva, ahogy TGP-ja is integrált.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
M

molnibalage

Guest
Itt pedig minden meg van magyarázva szépen:

  • A F-15C Golden Eagle 2025-ban kikopik? Ez nekem új. Az újjáépített gépek miért is kopnak ki?
  • ASF konfigban egy mai F-15C tud 8 db AAM-et és passz. Nem stealth. Namármost egy F-35A 1-1 db kettős indítóval elviszi ezt a mennyiséget sőt akár még 2xAIM-9X-e bónuszban, ha erre van igény. Nem stealth az F-35A ilyenkor? És az miért baj, amikor az F-15 sem az soha?
Most persze lehet jönni, hogy akkor mennyit visz el CGI-n eszement légellenállással az F-15X, de én ezt valahogy nem tudom komolyan venni.

Igen kérem, ez "meg van magyarázva". Csak nem nekem...
 
M

molnibalage

Guest
Naugye. Ez a politika és a biznisz találkozása.
A furcsa nekem az, ahogy ehhez képest Zord mégis beveszi ezt a magyarázom a bizonyítványomat. Pedig annyira kilóg a lóláb, hogy az már nekem fáj...
Én, aki állítólag jenki fan és seggnyaló vagyok. Ehhez képest fogom a fejem, hogy "mi ez, mi ez, mi ez...?"

El tudom fogadni, hogy ilyen a védelmi ipar - az orosz is ilyen - de hogy valaki műszaki vonalon kihandabandázza ezt, az nekem kicsit már mélyütés a javából.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
M

molnibalage

Guest