1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

McDonell Douglas/Boeing F-15 Eagle

Diskurzus a(z) '4/4+/4.5 generációs vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2012. december 4..

  1. arbalest

    arbalest Well-Known Member

    Páran ki fogtok röhögni, most vettem csak észre, hogy a szívócsatorna felső része mozog.
     
  2. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Felszállás. Amennyire emlékszem bivalyerős demót repült a gép.
     
    Python, fishbed and migfun like this.
  3. emel

    emel Well-Known Member

    Nemcsak a felső, hanem az egész mellső, ék alakú része, alul van a forgáspontja. Ezzel szabályozza az automatika a szívócsatornába bejutó levegő mennyiségét.
     
    fishbed, endre and arbalest like this.
  4. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Saját videóm. Hehehe.
     
    tonyo, fip7, Pocok75 and 4 others like this.
  5. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    De kár, hogy csak ennyi van meg belőle.
     
  6. arbalest

    arbalest Well-Known Member

    Köszi, így értettem, rosszul fogalmaztam! :D
     
  7. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Van még, csak nem töltöttem fel.
     
    tonyo, fishbed, migfun and 1 other person like this.
  8. emel

    emel Well-Known Member

    Nem véletlenül, ezt a demót nem közvetlenül a mi kedvünkért gyakorolta be a pilóta, Lendy Renegar százados. Útba estünk neki az az évi moszkvai légi szalonra, ezért repült Kecsón is egy "gyakorló bemutatót". Nyilván megmondta neki a parancsnoka hogy elrepülsz Moszkvába fiam és megmutatod mit tud egy amerikai vadászpilóta, kirepülöd az oroszok szemét. Jól emlékszem rá, volt jónéhány "ÚÚÚÚhh", "Azanyád!!!" meg "Odanézz mitcsinál!!" !! Dinamikus és kemény bemutatót repült!!
     
    molnibalage likes this.
  9. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member



    Láthatod mozogni. Megy az úúúúúúú, meg áááááá, hogy a Szu-57-nek milyen LERX-e van...
    ...amikor az F-15-nél ez kvázi 50 éve is megvolt. Mert a szívócsatorna felő része egyben LERX is.
     
    fishbed and emel like this.
  10. dudi

    dudi Well-Known Member

    A kettő azért közel sem ugyan az még funkciójában sem.
     
  11. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Az állásszög és sebesség függvényében mozog. És ez a kettő összefügg...
    A gép nem tud M0.9 táján 20 fokos állásszöggel repülni még 30 ezer lábon sem.

    Szóval, de az bizony ott egy mozgó LERX, még ha nem tekinti sok ember annak. Nézd meg a videót. Nem csigalassan mozog a gép és dolgozik az bizony úgy, hogy a sebesség sem változott radikálisan néhány sec alatt, mert nem tud. Tehát igazából még több is, mert a LERX hatáson túl a hajtómű számára is szépen megvezeti a levegőt.
     
    emel likes this.
  12. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Az F-15 demo kb negyven évig grammra ugyanaz a koreográfia volt. Nem szar, nagyon kemény, főleg a pilóta nyakát megterhelő repülés, ahol a kapaszkodókat is kellett fogni, meg nem egyszer két kézzel kell markolnia botot.





    Brutális, zajos száguldozás, de nem egy olyan komplex légibalett, mint a Szuhojok repülése a MAKSz-on.
    Ennek ellenére ugyanazt a koreográfiát lehet lazábbra és keményebbre is venni.
    F-15-ös típus háromszor repült bemutatót hazánkban és háromszor Moszkvában.
    91-ben és 92-ben egy-egy Bitburg-i F-15C repült Taszáron, 2003-ban egy Lakenheath-i F-15D repült Kecskeméten. Úgy, hogy két C is elkísérte, útban Moszkvába, de nem beléjük terhelték a repidőt.
    Taszáron 91-ben a gépről lekaptak mindent, aerodinamikailag így tiszta volt a gép, ez viszont plusz meló volt a földi személyzetnek. 92-ben rajtahagyták a gépen a pilonokat, talán a pilóta is lazábbra vette a dolgot, valószínű a 9g is inkább csak 7.5 volt.
    Ne feledjük, a 91-es taszári, prágai, poznani turné idején Taszárt leszámítva mindenhol ott volt a szovjetek Szu-27-ese, továbbá a helyiek (nálunk a vendég csehek) MiG-29-ese és a győztes Sivatagi Vihar után voltunk.
    1991-ben ezért az Eagle bemutatót mindenhol komolyabban repülték, mint egy évre rá.

    2003-ban, útban Moszkva felé, aztán megint odatették magukat és még a gyakorló D-ről is leszedték a pilonokat.
    Moszkvában 2003-ban nem, de 2005-ben láttam az F-15C-t repülni, zajos és gyors volt, de az akkor debütáló MiG-29OVT, a már rutinos Szu-30MKI és Szergej Bogdan a Szu-27SzM-el jobban el tudta lopni a showt.

    2011-ben aztán az amerikaiak visszatértek az egyik Lakenheath-i F-15E-vel.
    Ez már a Seymour Johnson AFB-ről származó Strike Eagle Demo Team programja volt, amit teljes egészében az azon a bázison kizárólagosan használt korai E modellekre alapoztak, amelyekben még a C/D gépek PW220-as hajtóművei vannak (rajtuk kívül ilyen korai E csak Mountain Home bázison repül, de vegyesen a 229-essel szerelt későbbi E-vel és a szingapúri F110GE129-essel szerelt SG-vel).

    A Strike Eagle Demo Team programja európai mércével kissé unalmas volt, hiszen a különféle gépágyús rácsapások imitálása a speaker üvöltő felvezetésével sem nagy kunszt.
    Az egyetlen látványos elem a felszállás volt, hiszen a kifordulás és hátonkinyomással a kerozin kipréselése a túlfolyókon, majd kiforgatás az erős indítás volt.

    Azonban az amerikaiak sem voltak hülyék. Nagyon is jól tudták, hogy Európában, de különösen az oroszoknál ez a program nem túl erős így ide külön készültek.
    Az világos volt, hogy ide nem repülik át az SJ gépeit, hanem Lakenheath ad a pilóták alá kölcsöngépet, amiről a személyzet meg is jegyezte, hogy mindent ugyanúgy fog repülni, mint odahaza, csak sokkal élesebben tud majd fordulni, manővereket váltani.
    A 229-es hajtómű ugyanis vagy két tonnával erősebb forszázson, ez meg már komoly előny.
    Fairfordban, Duxfordban már látszott, hogy lesz itt gépkínzás, de a MAKSz-on kimaxolták a gép képességeit.
    Annak ellenére, hogy a CFT-ket rajtahagyták (de a nagypilonokat már nem), nagyon feszes erődemonstrációt sikerült az amúgy igen zajos géppel repülni.
    Minden egyes belehúzásnál imbolygásig, kitörés határig, azaz kb 45 fokig húzták az állásszöget és nem kímélték a vezérsíkokat.
    A szívócsatornákról leváló örvények rázó hatása megtette a magáét, egy borító panel el is szállt a gépről.



    Szóval tudnak az amerikaiak, ha akarnak, csak nem mindegy, hogy kinek, mit és hogyan mutatnak be a gépeikkel.
     
    tonyo, fishbed, emel and 1 other person like this.
  13. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Az összes LERX-es gépnél (F-16, F-18, MiG-29, Szu-27, Szu-47, Szu-57, Rafale), kivéve az F-5/F-20, a LERX a hajtóművek számára is megvezeti a levegőt.
     
    fip7 likes this.
  14. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Naná, de ezeknél fix a beömlő. Az F-15-nél meg nem.
     
  15. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    És? Az F-15-nél a LERX a beömlők mellett van.
    Ha nem csinálták volna mozgathatóra, akkor annyira megfogta volna a gépet, hogy nem tudnának dinamikusan 45 fokos állásszöget sem húzni a gépbe.

    Azonban nem csak mozgatással lehet ezt a problémát kezelni, hanem légcsatornával is.
    Mint az F-14-esnél és a MiG-25/31-nél, ahol nem a beömlőt mozgatják, hanem egy zsalut nyitogatva generálnak kvázi réselt orrsegédszárnyat a beömlő felső részéből.
    Csak a két szovjet nehézvadásznál nem a nagy műrepülés volt a cél, hanem a normális repülhetőség.
    És ez a fenti zsalu elsősorban a pompázs kivédésére és a hangsebesség feletti áramlás szabályzására van kitalálva, de másodlagosan a szívócsatorna felső része alá tolult légtömeget is át tudják rajta vezetni a törzs feletti áramlás megfújásához.
    Nagy állásszögeken ugyanis a törzs felső részének ezen szakaszát maga a beömlő árnyékolja le, így vagy lehajtják a beömlőt (F-15) és nincs árnyék, vagy nyitják a zsalut és jön a megfúvás.
     
    amos, fip7 and fishbed like this.
  16. Python

    Python Well-Known Member

    F-15SA, RAF Lakenheath:

     
    fishbed likes this.
  17. weasel007

    weasel007 Well-Known Member

  18. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Korábban már írtam, hogy anno, még az Öböl Háború idején a Haditechnikában láttam egy fotót olyan együléses amerikai F-15-ösről, ami lézer irányítású bombát oldott. Ez a fotó akkor csak egy illusztráció volt, semmi köze nem volt az 1991-es harci cselekményekhez.
    Most megtaláltam a felvételeket. 1975 januárjában egy F-15A-val hajtották végre a három darab egytonnás (Mk84-esen alapuló GBU-10) bombákkal az oldási teszteket:



    Akkortájt még a hagyományos Mk-82-esek függesztési és oldási tesztjeit is elvégezték az együléses 15-ösökkel:

     
    endre, fip7, fishbed and 3 others like this.
  19. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    A második videót ismertem és régóta kerestem. Az elsőről eddig nem is hallottam.
     
  20. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

Ezen oldal megosztása