McDonell Douglas/Boeing F-15 Eagle

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
8 276
25 483
113
Amikor molnibalage azt írja, hogy az F110GE129-es jóval erősebb, mint az F100PW229-es és aki utánanéz ennek az vakargatja a fejét, mert a két hajtómű papíron grammra ugyanannyit tol, az ne lepődjön meg.
Igen, a statikus tolóerő teljesen azonos.
Felszállásnál, normál légállapotnál még nem is látszik a különbség.
Hanem, repülés közben jön ki a GE hajtómű nagyobb dinamikus tolóereje.

Ugyanakkor ne feledjük, hogy a fenti tömegszámítások csak a natúr USAF F-15E-re és az izraeli F-15I Raam gépekre áll meg.
A koreai F-15K és a szaúdi, 90-es évek végi, 2000-es évek közepén átépített F-15S gépek már további fél tonnával nehezebbek.
Az F-15SG, SA, QA és EX gépek pedig bő egy tonnával nehezebbek, mint az eredeti F-15E.
Az új radar, a hűtés, a MAWS, a szerkezeti megerősítés (az egész szárny új) miatt van ez a tömegnövekedés.
Az F-15EX üresen 15.5 tonnás.
A hajtóművei egyenként 13 tonnát tolnak fékpadon, ebből viszont lejön kb 1 tonna a szívócsatorna miatt.
Egy Szu-27-eshez érdemes hasonlítani, ami üresen 16.5 tonnás volt egykoron és papíron 2x 12 tonna tolta.
Valójában, a rács miatt kb csak 2x10.
Ez a felszállás, nyílván a 27-eshez még jön kb 5.5 tonna keró, ami maximum 9.6 lehetett.
Az F-15EX 15.5 tonnáját CFT és póttartály nélkül kb 6 tonnáig lehet tölteni, ennek a fele kb 3 tonna.
Tolóerő/tömeg arányban egy EX még a veszteségekkel együtt is erőteljesebb, 50%-os töltésnél, mint anno egy Szu-27-es volt.
De az F-15EX egy bombakamion, szóval inkább azzal a tömeggel kell számolni, ami a bombákkal, CFT-vel, TGP-vel, zavarókonténerrel, póttartályokkal, rakétákkal együtt jön ki.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
8 276
25 483
113
Miért érte meg ez így a Koreaiaknak?
Az egész furcsa. A Samsung a GE-vel szerződött le, de a RoKAF már eleve PW hajtóműves block 52-es F-16-osokat használt.
Egyértelmű volt, hogy PW hajtóműves F-15E-ket fognak venni F-15K néven.
Ahogy az izraeliek és a szaúdiak is tették.
Erre vettek GE hajtóműveset, pedig F110GE129-es nem is üzemelt náluk.
Majd jelezték, hogy kéne még negyven darab.
Egyértelmű volt, hogy akkor már az is GE hajtóműves lett.
Erre kiderült, hogy az pedig az F100PW229EEP-vel lett megrendelve.
Itt valószínű a Pratt járta ki, hogy szállíthasson.
Az F110GE129C, amivel mostanság az F-15-ösöket szállítják, a 129-es növelt élettartamú változata.
Az F100PW229EEP (Engine Enhancement Package) pedig ugyanez, csak PW változatban. Mind a két hajtóműnél az ATF tender YF119 és YF120 technológiáiból használtak fel pár dolgot, hogy változatlan tolóerő mellett 6000-ről 8000 ciklusra mehessen fel az élettartam.
És az ilyen megadeal darabszámoknál meg látszik, hogy pörögnek a kijáróemberek és a lobbysták, megy a fű alatti megállapodás, hogy ki, hova, mit szállítson.
Az F100PW229EEP került még a marokkói és a pakisztáni F-16C block 52+ gépekbe is.
Az F-15-ös bizniszt viszont főképp a GE viszi.
A PW-é az F-35, viszont a GE pedig a Super Hornet vonalon nyomul.
Ki van ez találva.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
8 276
25 483
113
Azért van abban valami fantasztikus, ahogy a Boeing befarolt anno a kétüléses F-15E zsákutcába és most onnan próbál meg gépet ajánlani EX jelöléssel, ami elviekben az USAF és az ANG együléses C gépeit hivatott volna leváltani.
Ugyanis azáltal, hogy a Boeing felvásárolta a kilencvenes évek végén a McDonnell Douglas-t és annak St.Louis-ban található Lambert Field-i gyárában utoljára 1986-ban készült együléses sárkány (86-0179), már csak a kétüléses F-15E gépeket gyártották, 2001-ig az USAF-nak és utána pedig kizárólag exportra.

2018-ig létezett az F-15CX is, ami az F-15EX melett az együléses verziója volt a Silent Eagle koncepció lefújása után kitalált F-15X programnak.

Az USAF ezt támogatta inkább, de pénze az nem volt rá, míg a Boeing viszont nem akarta felszerszámozni a már harminc éve nem létező együléses gyártósort, ha már úgyis aktívan gyártja a kétüléses K, SG, SA és QA gépeket. A költséghatékony ajánlattételt ugyanis csak a lehető legkisebb rizikójú műszaki tartalommal tudták biztosítani. (Nagy kérdés - költői kérdés - hogy minek?)
Így most itt van az F-15EX, ami jellegéből adódóan elsősorban csak intellektuális vonatkozásban teljesíti mindazt, amit az USAF az együléses F-15C gépek után egy közvetlen váltótípustól elvár.
Ezért sincsen például a nehezebb F-15EX-ben az F-15C-vel azonos, vagy jobb dinamizmust biztosító F110GE132-es hajtómű, hiszen abból eleve kevés készült az UAE egyedi F-16-osai számára, emiatt drága is, ugyanakkor nincs hozzá szerszámkészlet és karbanatartási háttér az USAF készleteiben.

Ugyanakkor, mivel ez kétüléses, így nem nagyon látni, hogy az USAF miért fizetne egy gépért, aminél egy extra üléspozícióra nincs is szüksége. Az F-15E gépek miatt? Hiszen nem azokat akarják leváltani. Azok köszönik, jól elvannak. Másik sárkány, más üzemidő státusz, azokat még bőven fogják hajtani.
A C gépekkel van a gond, de azok helyére nem kétüléses gépeket akarnak beállítani.
Beszédes, hogy a két, máig is kirakatban levő és F-15C-ket repülő USAF bázis, a Lakenheath-i és a Kadena-i, mind F-35A-ra nyergel át az F-15C-ről.

Akkor kiknek készül ez az F-15EX? Az ANG alakulatoknak?
De hiszen az ő feladatuk meg aztán végképp a légvédelem és az őrjáratozás. Ami csapásmérő feladatuk van, azt az ANG F-16-osokat repülő alakulatai látják el, melyek között már van olyan is, amelyik F-35A-val repül!

Jelenleg így néz ki a szerződés terve:
Az ANG 173-ik Fighter Wing-je, ami egy kiképző alakulat a Kingsley Field bázison (Klamath Falls, Oregon), lenne az első.
Ezt követné az első harci, de még mindig ANG alakulat, a 123-ik Fighter Squadron (Redhawks) a 142-ik Fighter Wing-ből, (Portland, Oregon), majd valamikor 2023-ban.
És majd csak ezen felül jönne szóba esetleg a Massachusettes, Louisana és California légi nemzeti gárdáinak F-15C/D alakulatai, de ezekre a Lockheed is benevezett az F-35A-val.
Addig meg majd az Eglin támaszponton ismerkednek a típussal az amerikai pilóták.

Ha van eszük, akkor ezt az EX programot inkább időben lefújják, a mindenképpen legyártott kezdeti széria gépeit pedig eladják.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
9 773
11 931
113

Allesmor Obranna


Szerinted az F-15-nél meg lehetne azt lépni , mint amit megléptek a MIG-29-nél?
Vagyis a két üléses kabintető, de csak egy üléssel?
Simán kihagyhatnák a WSO helyét, szerintem.
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
31 929
39 196
113

Allesmor Obranna


Szerinted az F-15-nél meg lehetne azt lépni , mint amit megléptek a MIG-29-nél?
Vagyis a két üléses kabintető, de csak egy üléssel?
Simán kihagyhatnák a WSO helyét, szerintem.
Öööö, tudtommal a keztek óda így megy. Az F-15A/C gépnél a pilóta mögött van az ECM csomag, a B/D-ben ezek nincsenek benne. Csak az A/C esetén kisebb a kabintető.
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
31 929
39 196
113

molnibalage


Akkor meg végkép nem értem mi a baj. Maradna az E-k kabin teteje, a pilóta mögötti részt meg beépítik.
Az F-15 írásomból, ami forrásból szedte ezt a részt.

A kétüléses változatoknál nem a belső tüzelőanyag mennyiséggel, hanem a TEWS képességein spóroltak.
Egyetlen kétüléses vadászváltozat sem rendelkezett integrált elektronikai zavaróeszközzel, mert annak helyét a fegyverzetkezelő-operátor kabinja foglalta le.

Ha van eszük, akkor ezt az EX programot inkább időben lefújják, a mindenképpen legyártott kezdeti széria gépeit pedig eladják.

Ha lenne eszük el sem kezdték volna gyártani a gépeket. Egyszerűem az F-22A és F-35A mellett semmi értelme nincs egy olyan gép rendszeresítésének, aminek alapkoncepciója 50 éves, amikor a stealth egy elméleti lehetőség volt papíron, de nem tudtak olyan gépet tervezni. Meg nem area denial SAM-ek, hanem kb. a Volhov terjed exporton és az Sz-200 exportja sem kezdődött meg.

Igen, teli lehet aggatni mindenféle játékszerrel, de sajnos ettől soha nem lesz stealth a gép. Azok, akik meg tagadják a stealth nyilvánvalóban brutális előnyeit, azokkal nem tudok mit kezdeni...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
8 276
25 483
113
Amúgy ezen a képen lehet jól látni, hogy amikor a CFT-ket felrakják a törzsek oldalára, akkor komoly utómunka a peremeinél végig körbeszigetelni valamilyen tömítóanyaggal. Talán ezért se szeretik olyan sűrűn leszedegetni.
Amerikai F-15E gépnél csak és kizárólag akkor láttam levéve, amikor hajtómű csere után berepülték, hiszen akkor eleve komolyabban meg volt bontva a gép.
Ahogy az is látszik, hogy az F-15EX első példányán a MAWS egyelőre le van dugózva, a háza üres.

https://flic.kr/p/2kyqeFx
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
8 276
25 483
113
Variációk egy témára. A 2002-es szériaszámú F-15K, GE hajtóművel:

https://flic.kr/p/AkdFAA https://flic.kr/p/nZThts https://flic.kr/p/UeGhvC
És a 2008-as második szériás F-15K, P&W hajtóművel:

https://flic.kr/p/LksAr4 https://flic.kr/p/2aNv63R
 

Terminator

Well-Known Member
2010. április 19.
15 859
21 806
113

"From this angle we can get a good look at the engine’s nozzles, the EPAWSS fairings, the new symmetrical fairings on top of the vertical tail fins and the possible telemetry antennas red marked in red."
 
  • Tetszik
Reactions: arbalest and fip7

Terminator

Well-Known Member
2010. április 19.
15 859
21 806
113
Indonesia may acquire F-15EX...

Eight Boeing F-15EX, up to 36 Dassault Rafales, two Lockheed C-130J Hercules transporters and an unknown number of Medium-Altitude Long-Endurance Unmanned Aerial Systems (MALE UAS). It was even reported that the orders for the Rafale and the F-15EX are already intended to be issued in 2021.

(Lassan ennek az indonéz repülőgép beszerzésnek is nyithatunk egy külön topikot, mert kezd olyan fordulatos lenni, mint az indiai beszerzések...)
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
8 276
25 483
113
Indonesia may acquire F-15EX...

Eight Boeing F-15EX, up to 36 Dassault Rafales, two Lockheed C-130J Hercules transporters and an unknown number of Medium-Altitude Long-Endurance Unmanned Aerial Systems (MALE UAS). It was even reported that the orders for the Rafale and the F-15EX are already intended to be issued in 2021.

(Lassan ennek az indonéz repülőgép beszerzésnek is nyithatunk egy külön topikot, mert kezd olyan fordulatos lenni, mint az indiai beszerzések...)
Ázsia az arab világ ellentéte. Mind a két helyen hierarchikus klienshálózat iránít, de az araboknál a baksis után azt adnak el, amit akarnak, azok, akiknek ezt ott megengedik. De ez lehet amerikai, orosz, francia és angol is. Illetve, akár még kínai haditechnika is.
Ázsiában is hierarchia van és kliensek hálózata, de a tradíció teljesen más.
Nincs nem és nincs elutasítás, de mindent újra kell tárgyalni, addig amíg a helyi piramis összes szereplője nincs jóllakatva. Minden indulónak be kell fizetni egy belépti díjat és az még nem garancia semmire. Engedni kell a feléből és ha mindenre rámondták az áment, akkor kezdődik az egész előlről.
A MMRCA tender, vagy a kínai Szu-35-ös beszerzés is azért nyúlt el, mert az ázsiai népek semmire se mondanak nemet, cserébe az igen se jelent semmit.
Ugyanakkor az oroszok kifejezetten jól jártak a Szu-35-ös ügylet elhúzódásával, mert még kész se volt rendesen a gép. Már rég felkínálták eldásra, amikor az első 12 gépet vissza kellett hívni, mert rossz volt az FbW rendszer. Amíg a kínaiakkal egyezkedtek (nagy rutinnal, tegyük hozzá), addig meg exportéretté tették a típust.
Az indiai Szu-30MKI is egy érdekes sztori volt, mert 1996-ban írták alá a szerződést, 1997-ben már repült a prototípus és a HAL-t végig bevonták a fejlesztésbe, mintha minden azonnal rendelkezésre állna. A HAL-nak se volt amúgy köze egy ilyen géphez, így adtak gyorsan két századnyi Szu-30K-t, hogy addig a légierő azzal gyakoroljon.
A Szu-30MKI 2001-re lett úgy-ahogy kész, ez így kb a Super Hornet rekordjával azonos fegyvertény, de persze a problémák még bőven maradtak a dizájnban.
Igaz, 2005-től már javult a helyzet, 2007-től pedig már a Szu-30MKM is készen állt. Kb ekkora kezdett valóban kész lenni típus, ami a maga tíz évével még így se rossz eredmény. Viszont kikerülték a tradícionális ázsiai tárgyalgatást.
De élesben, az MMRCA tenderen már elbuktak. Ezt nagy nehezen a franciák nyerték, de szerintem már azóta is bánják.

Az indonézeknél is le kell futni a kötelező köröket, utána majd lesz nyertes.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
8 276
25 483
113
Elkészült a festés, megy a gép az első állomáshelyére. Ez az ET a floridai Egglin-t takarja, ahogy az előzetesen is ismert volt.
Nekem tetszik a festés (semi extra, de jól áll neki) de az meg különösen, hogy a színre F-15D kinézetű madár ezekkel a bitang F110GE129-esekel valahogy vagányabb.
Már csak a CFT-ket kell lekapni és úgy megnézni, hogy mit repülnek vele:

https://flic.kr/p/2kEFGDW
Ahogy elnézem, a hátul ülő a felszállást a mobiljával kamerázza, illetve, az EX-is a katari QA gép kisebb HUD-ját kapta, ami az 1987-es Strike Eagle és annak egészen az F-15SA-ig terjedő leszármazottai óta - szerintem - erős visszalépés.
Az oroszok örülhetnek, mert a Szu-35Sz hasonlóan anakronisztikusnak ható ki HUD-ja miatt nem kell egyedül szégyenkezniük többé :)
Vagy ennyire nem számít már a sisakkijelzők korában a HUD mérete?