F-15 Eagle (McDonell Douglas/Boeing)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 084
60 165
113
Namost akkor pár dolgot a viszonyokról.

Az ANG az USAF kvázi hátországa, nekik képesnek kell lenni arra, hogy az USAF gépeit akár kereszt-üzemeltessék, de nem mindegyiket! Ahogy nincs ANG-s B-52-es, vagy B-1B, úgy nincs F-15E Strike Eagle se náluk. Ez a fajta csapásmérő feladatkör nincs meg odahaza.

Anno, az F-15C váltótípusa az F-22 lett volna, de a redukált darabszám miatt a teljes csere nem mehetett végbe. De mivel az USAF-nál részleges váltótípus a Raptor volt, így jópár ANG-s pilóta is ki lett rá képezve.
Azóta nagyot fordult a világ és napjainkra már az F-35A lett az F-15C váltótípusa az USAF-nál, az F-16C mellett.
Emiatt született meg a döntés, hogy akkor ugyanez lesz az ANG-nél is a helyzet.
Ezért az ANG ugyanúgy megkapta az F-35A-t, mint az USAF. Vagyis, van már egy olyan ANG-s alakulat, amelyik megkezdte az átállást.

Namármost, az USAF Strike Eagle flottájának nincs váltótípusa, ez nincs most napirenden.
Az ANG-nek meg eleve nincs Strike Eagle-je. És nem is kell nekik.

Így jól látható, hogy az F-15EX, ami egy külföldi gazdag vevők számára kifejlesztett exportcikk volt, olyanoké, akik eleve Strike Eagle-t akartak venni (vagy csak ilyet volt szabad vásárolniuk), nem nagyon illeszthető be az ANG feladatkörébe.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 127
53 710
113

molnibalage


Előttem már leírta Allesmor Obranna , a légvédelmet részben az ANG adja. Nekik mi a búbánatnak F-35?
Szerintem elég sokat spórolnának egy olcsóbb egyhajtóműves géppel , mondjuk egy F-16C/V-vel.
A valós ára és üzemeltetése kb. a fele lehet az F-35 költségeinek.
Vagy ha minden áron Boeinget akarnak menteni akkor az F-15EX kell csak jó árasítva. (Én mondjuk a teljes F-15 flottát elengedném de az én vagyok)

USAF-nál hasonló a helyzet. Ott sincs szó új típusról, jelenleg is ott az F-16C. Szóval semmi újat nem kell kiépíteni hozzá ami eddig nem volt.
F-15C helyet kapnának F-35-öt. Igazából az F-15E helyet is mehetne akár az F-35.
Az F-16C-k helyet meg fokozatos térnének át az F-16V-re ahogy kopik a flotta.
Egy ekkora légierőnél sokkal ésszerűbb lenne a két típusos flotta, mint az egy. Ha valamiért reptilalmat kap az F-35 akkor mind az 1000+ gép a földre kényszerül?
E mellet tényleg semmi szükség arra, hogy minden szarra F-35 repüljön. Jellegéből adódóan sosem lehet olcsóbb egy F-16-nál.

Én az F-22-őt Alaszkába meg Japánba tenném. A potenciális ellenség arra van, nem Kanadában meg Mexikóban.....
Az F-15EX sok rakétás konfigjának kb. csak Dél-Koreába telepítés esetén látnám az értelmét. A sok észak-koreai szemetet le lehetne vele halászni az égről.
De ez is egy marginális dolog. Szerintem.
 
M

molnibalage

Guest
Azóta nagyot fordult a világ és napjainkra már az F-35A lett az F-15C váltótípusa az USAF-nál, az F-16C mellett.
Ez most saját meglátás, de facto USAF beosztás vagy kommunikáció?
Mert ilyenről egy sort sem olvastam.
Az, hogy szükség esetén beteszik az ATO-ban sweep-re az ok, de hogy valaki ezt így leírja és alakulat szinten hivatalosan F-15C --> F-35A legyen, ilyennel nem találkoztam.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 787
75 833
113
Ez most saját meglátás, de facto USAF beosztás vagy kommunikáció?
Mert ilyenről egy sort sem olvastam.
Az, hogy szükség esetén beteszik az ATO-ban sweep-re az ok, de hogy valaki ezt így leírja és alakulat szinten hivatalosan F-15C --> F-35A legyen, ilyennel nem találkoztam.
Te mivel csinálnád 2021-ben azt ami az F-15C feladata?F-15C-vel vagy F-35A-val?
Mielőtt Ratort írsz azt vedd figyelembe, hogy alig van belőle, így azokkal 100%-ban kiváltani az F-15C-t biztosan nem tudod.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 084
60 165
113
Lakenheath-ben tavaly októberre volt eredetileg tervben az F-15C/D század átállása F-35A-ra, ez idén év végére módosult, de könnyen lehet, hogy 2022 lesz belőle:



Kadena-n ugyancsak az a terv, hogy az F-15C-t az F-35A váltja:


Amúgy ezen a két bázison már 2017 óta terv a vadász-Sasok cseréje F-35-össel. Kadena-n Strike Eagle nem is állomásozik.
 
M

molnibalage

Guest
Egészen elképesztő erőlködés.
Hitetlen, hogy mennyire komplex rendszerrel próbálkoznak eladni azt, ami fizikailag egy korszerű légvédelem ellen erőlködésnek látszik. Oszt, ha egy dolog nem működik, akkor csá? Mert ebben minden úgymond aktív. Kell működnie miden szenzornak és "bizbasznak".

A stealth meg passzív. Nem kell neki se áram, se semmi.
Amúgy az F-15EX helyett a hülye Boeing felkínálhatott volna egy SOJ Eagle változatot is, ahol nem lóg ki a lóláb és hihető.
Mert az EF-111 elvesztése óta ugyebár ezt a migthy USAF-nak a USMC és a US Navy biztosította...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 084
60 165
113
Mostani képek a szaúdi F-15C gépek görögországi látogatásáról:
EwXaZavW8AAw1CM

EwXaZb5WUAAy9cr
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 420
44 074
113
Egészen elképesztő erőlködés.
Hitetlen, hogy mennyire komplex rendszerrel próbálkoznak eladni azt, ami fizikailag egy korszerű légvédelem ellen erőlködésnek látszik. Oszt, ha egy dolog nem működik, akkor csá? Mert ebben minden úgymond aktív. Kell működnie miden szenzornak és "bizbasznak".

A stealth meg passzív. Nem kell neki se áram, se semmi.
Amúgy az F-15EX helyett a hülye Boeing felkínálhatott volna egy SOJ Eagle változatot is, ahol nem lóg ki a lóláb és hihető.
Mert az EF-111 elvesztése óta ugyebár ezt a migthy USAF-nak a USMC és a US Navy biztosította...
Kell annyi egy ilyen SOJ EW gépből hogy megérje vele foglalkozni egyáltalán? Nem tudom hány darabra lehet szüksége egy USAF-nak ilyen feladatkörű gépből, de olyan hatalmas nagy darabszámok nem repkednek a szemem előtt...
 
M

molnibalage

Guest
Kell annyi egy ilyen SOJ EW gépből hogy megérje vele foglalkozni egyáltalán? Nem tudom hány darabra lehet szüksége egy USAF-nak ilyen feladatkörű gépből, de olyan hatalmas nagy darabszámok nem repkednek a szemem előtt...
Nagyságrendileg két tucat biztos kéne belőle. Ez is csak a régmúlt EF-111A flotta fele lenne.
 
M

molnibalage

Guest
Ekkora biznisz 24 gép egy Boeingnek? Lehajolnak már minden apróért, ha igen.
Jelenleg csak 8 db EX-re van megrendelés. 1,2 mrd-ot kapt az első 8 gépért. 150 misi/gép.
Mindez úgy, hogy lényegében átnevezték a legutolsó F-15E exportot és a jenkik számára fontos szenzitív elektronika lesz benne az export helyett (van ilyen gondolom). De ennyi.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and zsolti

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 084
60 165
113
Azt kell látni, hogy az F-15EX program nem USAF-igény. Nem az USAF rendelte meg, hanem a Boeing rendelteti meg a Pentagonnal azt, amit épp gyártanak.
Az USAF pedig pont emiatt az egészet egy az egyben lepasszolta az ANG-nek.
És nincs benne dedikált amerikai szenzitív elektronika, mi több, eleve hiányos a legutóbbi exporthoz képest.
Ez persze csak az első átadott példányra igaz.
Azt viszont látni kell, hogy minden további, a jelenlegi konfigurációt érintő módosítási igényt a Boeing a megrendelővel akarja kifizettetni.
A Boeing egész egyszerűen nulla centet akar a programra külön rákölteni, azt akarja csak, hogy így ahogy van, a katari gépet, amit épp gyártanak, vegye meg az amerikai állam.
Ezután mindegy, hogy ki üzemelteti és milyen feladatkörben.

Ha az USAF-nak lenne szüksége SOJ feladatú gépre, akkor rendelt volna egy ilyet.
Lehet, hogy van rá szüksége, de saját megrendelésére nem kap büdzsét.
Megvehetné a Growler-t, de azt nem engedi a presztízs. Az megalázó lenne, mert felérne egy beismeréssel, hogy ebben a témában a Navy okosabb volt.

Viszont igényli az együttműködést, mert a képességre szükség van, viszont azt szépen lehet kommunikálni.

Navy SOJ gépet utólag rendszeresíteni: arcvesztés
Navy SOJ géppel egy hadműveletben kooperálni: egy csodálatos példa a nemzet dicső haderőnemei közötti együttműködésre
Rávenni a Boeing-et, hogy az F-15EX-ből legyen dedikált SOJ platform: plusz kiadás, ami beismerése annak, hogy nincs dedikált SOJ gép már lassan három évtizede.
Eddig nem hiányzott? Vagy a Navy biztosította? Akkor maradjon is így!
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Azt kell látni, hogy az F-15EX program nem USAF-igény. Nem az USAF rendelte meg, hanem a Boeing rendelteti meg a Pentagonnal azt, amit épp gyártanak.
Az USAF pedig pont emiatt az egészet egy az egyben lepasszolta az ANG-nek.
És nincs benne dedikált amerikai szenzitív elektronika, mi több, eleve hiányos a legutóbbi exporthoz képest.
Ez persze csak az első átadott példányra igaz.
Azt viszont látni kell, hogy minden további, a jelenlegi konfigurációt érintő módosítási igényt a Boeing a megrendelővel akarja kifizettetni.
A Boeing egész egyszerűen nulla centet akar a programra külön rákölteni, azt akarja csak, hogy így ahogy van, a katari gépet, amit épp gyártanak, vegye meg az amerikai állam.
Ezután mindegy, hogy ki üzemelteti és milyen feladatkörben.

Ha az USAF-nak lenne szüksége SOJ feladatú gépre, akkor rendelt volna egy ilyet.
Lehet, hogy van rá szüksége, de saját megrendelésére nem kap büdzsét.
Megvehetné a Growler-t, de azt nem engedi a presztízs. Az megalázó lenne, mert felérne egy beismeréssel, hogy ebben a témában a Navy okosabb volt.

Viszont igényli az együttműködést, mert a képességre szükség van, viszont azt szépen lehet kommunikálni.

Navy SOJ gépet utólag rendszeresíteni: arcvesztés
Navy SOJ géppel egy hadműveletben kooperálni: egy csodálatos példa a nemzet dicső haderőnemei közötti együttműködésre
Rávenni a Boeing-et, hogy az F-15EX-ből legyen dedikált SOJ platform: plusz kiadás, ami beismerése annak, hogy nincs dedikált SOJ gép már lassan három évtizede.
Eddig nem hiányzott? Vagy a Navy biztosította? Akkor maradjon is így!

Ezt nevezem valódi korrupciónak, nem pedig a LM esetet, amit csak politikai okokból fújnak.
 
M

molnibalage

Guest
Ezt nevezem valódi korrupciónak, nem pedig a LM esetet, amit csak politikai okokból fújnak.
És a vicc, hogy egyeseknek ez nem esik le, hogy egy olyan gépet rendelnek meg, amire az USAF az mondta, hogy neki nem is kell.
Közben méricskéli, az F-35A-hoz, amit az USAF használ és kér.
Az külön vicc, hogy az első 8 gép darabára 150M USD/gép.

LOL
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 289
10 337
113
Eljutottak oda a vitán felüli fejlettségben, hogy nincs egyszerű, új, olcsó és olcsón üzemeltethető gépük - a presztízs sem engedi - air policy-ra, pedig talán pont elég lenne a Boeing/Saab T-7 Red Hawk de az meg hogy nézne már ki?
Mi vagyunk mi; az albán légierő!?
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 084
60 165
113
Akkor ismét egy kis zenei ritkaság. Robbins AFP Georgia. Nem keverendő össze a Lockheed cég Dobbins AFB-jével, ami szintén Georgia-ban van (jártam arra, de egy pár ANG-s F-15-ösön és egy USMC Cobran-n kívül nekem akkor nem sok minden jutott. Sebaj. )

Szóval ez a Robbins légibázis az amerikai PG. Itt nagyjavítják az USAF F-15C/D és E gépeit. Itt is volt repülőnap még 2019-ben és ha már repülőnap, akkor (ahogy anno Tökölön is volt ez szokás - csak nem sokszor esett meg) a helyi üzemi teszt pilóták is részt vettek valami mutatvánnyal a programban.
Itt egy totál pucér Lakenheath-i F-15E száll fel igencsak energikusan (na ja, 2x13 tonna tolóerő, nulla függesztmény) és emelkedik fel 40 ezer lábra, hogy ott gyorsítson fel hangsebesség fölé.
Gyanítom, hogy nem külön a műsor kedvéért, hanem a műsor keretében repülték meg ezt a feladatot. Végül is kedves gesztus.
Hanem a visszatérés után a kis magasságú kifogyasztásoknál az egyik húzott forduló igencsak iparira sikeredik, dolgozik a sárkány, keró már sehol, a tolóerő pedig a kis magasság, nagy sebesség kombináció miatt az egekben.


A kommentszekcióban egy nagyokos váltig állítja, hogy ez bizony egy D-modell, mert nincs rajta CFT.
Se a gyári szám, se a festés, se semmi nem hatja meg, hiszen ha E, akkor lennie KELL rajta CFT-nek.
Nem kell lenni, de sebaj.