F-15 Eagle (McDonell Douglas/Boeing)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
Az ANG az USAF technikáját kapja. Az USAF-nak van csak saját teszt kapacitása, az ANG-nek nincs.
Eglin, Nellis, Edwards, ezek USAF teszt bázisok.
Az F-15EX az első olyan USAF-technika, amit egyből az ANG fog rendszeresíteni, de a szövetségi USAF viszont nem.
Az F-15EX az ANG F-15C/D gépeit fogja váltani. Az USAF hasonló gépeit Lakenheath és Kadena bázisokon már az F-35A váltja.
Erre van hivatalos forrás is?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Hogy az USAF alakulat csak tesztel és aztán meg ANG-hez.
Mert akiknek ezt megírtam angolul azzal jöttek, hogy "de hát ET tail code" tehát USAF lesz, mert az Eglin.
Ezt már sokszor megírtam.
Az ET farokkód az Eglin 46th Test Wing jele.
Az OT is ide tartozik, az 53. Wing és a 79 TEG viseli.
Írtam, hogy az ANG-nek nincs teszt kapacitása.
Ahogy az F-15EX első felszállásakor az USAF közlemény listázta az ANG alakulatokat, melyeknél az F-15C/D-t váltani fogja az EX.
Az USAF F-15C/D gépeit az F-35A váltja.
A Strike Eagle gépek meg maradnak.
Az ANG-nek meg eleve nincsenek is Strike Eagle gépei.

Érdemes előbb csekkolni, hogy az ET farokkóddal egyátalán hányféle és hány darab gép repül.
Sokféle típusból pár darab, mivel teszt alakulatról van szó.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Amúgy ezt is ügyesen marketingolta meg a Boeing.
Az egyszeri foteltudós csak kapkodja a fejét, hogy akkor most mi is van.
Hogy az F-22 után, az F-35A rendszeresítésének kellős közepén, az NGAD előtti utolsó pillanatban az USAF “rendszeresíti” az F-15EX-et?
Ennyire ultramodern ez a gép?
Nem.

Ott volt a közleményben, hogy az USAF levedlett technikáit rendre öröklő ANG-nek passzolják le a Boeing-et a szarból kihúzó 144 darabos EX-flottát.
Ráadásul úgy, hogy a sebtiben összegründolt bizniszt már megelőzte az F-35A időközbeni rendszeresítése, hiszen a Vermonti ANG alakulat már a 35-öst repüli!

A kommunikáció egyik ügyes eleme, hogy ahhoz, hogy az Amerikában még ismeretlen GE-hajtóműves, FbW kormányvezérlős F-15EX-et egyátalán megkaphassa az ANG, előbb az USAF tesztalakulatainak kell honosítani.
Akkor is, ha utána egyetlen USAF alakulat sem fogja repülni.
De amíg Eglin-i farokkóddal, USAF pajzs logóval repül a gép, addig is van módja a Boeing-nek abban a képben tetszelegni, hogy lám, nemcsak a szemét Lockheed képes új vasakat eladni a légierőnek…
 
M

molnibalage

Guest
Amúgy ezt is ügyesen marketingolta meg a Boeing.
Az egyszeri foteltudós csak kapkodja a fejét, hogy akkor most mi is van.
Hogy az F-22 után, az F-35A rendszeresítésének kellős közepén, az NGAD előtti utolsó pillanatban az USAF “rendszeresíti” az F-15EX-et?
Ennyire ultramodern ez a gép?
Nem.

Ott volt a közleményben, hogy az USAF levedlett technikáit rendre öröklő ANG-nek passzolják le a Boeing-et a szarból kihúzó 144 darabos EX-flottát.
Ráadásul úgy, hogy a sebtiben összegründolt bizniszt már megelőzte az F-35A időközbeni rendszeresítése, hiszen a Vermonti ANG alakulat már a 35-öst repüli!

A kommunikáció egyik ügyes eleme, hogy ahhoz, hogy az Amerikában még ismeretlen GE-hajtóműves, FbW kormányvezérlős F-15EX-et egyátalán megkaphassa az ANG, előbb az USAF tesztalakulatainak kell honosítani.
Akkor is, ha utána egyetlen USAF alakulat sem fogja repülni.
De amíg Eglin-i farokkóddal, USAF pajzs logóval repül a gép, addig is van módja a Boeing-nek abban a képben tetszelegni, hogy lám, nemcsak a szemét Lockheed képes új vasakat eladni a légierőnek…
Aláírták már amúgy a 144 gépre?
Az árcímkére kíváncsi leszek, mert az első adag gép 150 misis ára az USA történetének talán legdurvább túlárazásos korrupciós esete.
 
M

molnibalage

Guest
Ez a lépés számomra értelmetlennek tűnik a mai napig. Hihetetlen, hogy hamarabb lesz felszerelve 3 ANG század F-35-el, mint Kadena vagy Misawa.
Ennek oka szervezeti / személyi lehet.
Mert így tudsz ANG-s pilótákat is harcba küldeni, ha kell.
Mert az ANG-s pilóta tudtommal nem vezényelhető csak úgy külföldre.
Ha Japánban lenne F-35 akkor ANG-s pilótát nem tudnál kiképezni rá.
Gondolom én..
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Más oka is lehet.
A Vermont-i bázison valószínűleg egyszerűbb volt kiépíteni az infrastruktúrát, mint külföldön.
Lakenheath-ben például már 2019-ben el kellett volna kezdeni az F-35A gépek fogadását (szeptemberben jártam ott, zajlott is valami építkezés), ebből lett először 2020 márciusa, majd a Covid miatt 2021 márciusa, októbere, most meg 2022 tavasza az új céldátum.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Itt van ez a videó, amin láthatjuk az egyik Louisiana ANG (JZ) F-15C-t, amire rá van írva, hogy ANG AFRC Test Center:


Az az igazság, hogy az ANG-nek is van egy teszt központja, amit közösen, az Air Force Reserve-el közösen üzemeltet:


Ők alapvetően a régebbi gépek üzemét, alkalmazhatóságát vizsgálják felül.

Ugyanakkor a videóban látszik, hogy amíg a 001-es F-15EX az ET farokkódot kapta és az Eglin-i repüléstesztelő alakulathoz került, addig a 002-es gép farokkódja az OT lett, ami szintán Eglin-hez tartozik, csak az 53-ik wing részlegéhez, ami meg inkább a fegyverzet alkalmazhatóságát teszteli.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Muszáj volt dobni egy csontot oda is. Ha nem lesz block III-as Super Hornet rendelés, akkor felkopik a GE álla. Már mindent a Pratt gyárt az új megrendelésekhez.
Ami igazi bullshit volt a korábbi kommunikációban, az az, hogy az új F-15EX "szuperszofisztikált" fly by wire rendszere kizárólag csak az F110GE129-essel képes együttműködni, az F-15-ösök alapvető F100PW229-esével nem.
Ha valaki egy kicist is ismeri a korszerű FbW rendszereket, pláne egy staikailag stabil gépen, ahol nem nagyon "érik meglepetések" az FbW rendszereket, tudhatja, hogy azért nem akkora truváj egy teljesen hasonló jellegű másik hajtóművet is beintegrálni a gép digitális kormányvezérlő rendszerébe.

Egész egyszerűen arról van szó, hogy mind a GE, mind a Boeing évek óta szarban van. Az elmaradó katonai megrendelések mellett az idáig nem túl szerencsé reputációjú B777X/GE9X párosítás sokkal közelebb hozta ezt a két céget.
Próbálnak valahogy ellenpólust képezni a Lockheed/P&W (F-22, F-35, az utóbbi időben rendre értékesített block 52-es F-16-osok) összeborulással szemben.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 498
72 473
113
Last edited:

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 427
18 841
113
By 1980 McDonnell Douglas funded a program to test different weapons on the future Strike Eagle, one of them was a GEPOD with a four-barrel 30 mm gun. #aviation
Ezeket miért nem hagyták meg a 4 gen gépknél ? Manpads veszély miatt ?

 
  • Tetszik
Reactions: endre
M

molnibalage

Guest
By 1980 McDonnell Douglas funded a program to test different weapons on the future Strike Eagle, one of them was a GEPOD with a four-barrel 30 mm gun. #aviation
Ezeket miért nem hagyták meg a 4 gen gépknél ? Manpads veszély miatt ?
Mert egy mai áron 60-80 milliós géppel gépágyúzgasson az, aki nagyon hülye és gazdag.
Még egy szerencsés mísz AAA vagy Sztrela-1/2/10 leszedi.

Attól meg mert valami 30 mm-es még nem lesz GAU-8.
Főleg pontosságban nem, mert pod-ban "picit" más a szórás, mint a gépbe építve.

Az F-15A/B/C/D semmilyen csapásmérő feladatra nem akarta használni az USAF.
Ergo, majd pont gépágyúzgatni fog...

F-16-on próbáltam ilyesmi podot. Nagyon nem vált be.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Mert egy mai áron 60-80 milliós géppel gépágyúzgasson az, aki nagyon hülye és gazdag.
Még egy szerencsés mísz AAA vagy Sztrela-1/2/10 leszedi.

Attól meg mert valami 30 mm-es még nem lesz GAU-8.
Főleg pontosságban nem, mert pod-ban "picit" más a szórás, mint a gépbe építve.

Az F-15A/B/C/D semmilyen csapásmérő feladatra nem akarta használni az USAF.
Ergo, majd pont gépágyúzgatni fog...

F-16-on próbáltam ilyesmi podot. Nagyon nem vált be.
Konkrétan a GAU-8-as csöveivel és lőszerkészletével volt szerelve ez a konténer, de hét helyett csak négy csővel.
Az A-16-os program keretében tervezték használni, amikor az F-16-os platformmal akarták az A-10-est leváltani, még a Sivatagi Vihar előtt.
A konténernél nem a pontossággal volt a gond, hanem a meghibásodásokkal.
Az elégtelen hűtés miatt sokszor robbant a lőszer.



A konténert felhasználták a Strike Eagle promócióhoz is, így esett meg, hogy anno az 1/72-es Italeri makettet is ezzel lehetett összerakni.


595825-15582-66-pristine.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Az egyszeri és megismételhetetlen koreai bemutatórepülés Joe Felock, a Boeing akkori tesztpilótájától, 2001-ből (odatekerve):


Soha előtte, de utána se repült így egyetlen Sas se, pedig itt még nem volt digitális FbW sem, mint a mai SA/QA, vagy EX gépekben megtalálható.

A bemutatóhoz egy 1991 utáni (PW229-es hajtóművekkel szerelt) széria Strike Eagle-t vett kölcsön a Boeing csapata, a repülést Felock egyedül hajtotta végre.
Rá volt bízva a dolog, neki minden meg volt engedve. Ő meg élt a lecsupaszított gép hatalmas tolóerőfeleslegével és a dinamikusan belehúzható 45 fokos maximális állásszög adta képességgel, melyet jól egészített ki az olykor 30-33 fokig megtartható statikus állásszög limit. Így állította össze a bemutatórepülés során a manővereket.

Csak emlékeztetőül, a MiG-29-eseknek és a Szu-27-eseknek a maximális statikus állásszög határa 26 foknál van (mint az F-16-osoknak és a MiG-23MLD-nek), tehát még mechanizált belépőél mellett is kevesebb, mint amire a statikailag stabil F-15E képes.
(Bár hozzáteszem: az állásszög limitnek úgy statikusan, mint dinamikusan, nem a statikai stabilitáshoz, hanem az aerodinamikához van elsődlegesen köze. Lásd pl.: MiG-21, ami relatíve elég nagy, 33 fokos állásszög felett kezdett csak átesni. A statikai stabilitás, illetve főleg az instabilitás elsősorban a manőverhajlam, illetve dinamizmusban járszik szerepet, ezen túlmenőleg biztosítja csak indirekt módon, mégpedig a kényszerből meglévő mesterséges stabilizációval - FbW rendszer - a nagyobb állásszögeket, mégpedig úgy, hogy a kontrollálhatóság határát közelebb viszi az áteséshez, vagy az átesés bekövetkezte után intenzívebben avatkozik be).

A MiG-29-es titka a dinamikusan, tehát rövid időre elérhető 45 fok - ez hasonlatossá teszi az F-15-ös családhoz, míg a Szu-27-esnél a nagy truváj a direkt kontroll esetén gyakorlatilag megszűnő állásszög limit, ami mellett viszont óriási tapasztalatra is szükség van.
Ezért ez utóbbi nem igazán kiaknázható képesség.
Ezzel szemben az F-15E egy bármikor és bármely körülmények között is kifejezetten agilisan repülhető gép, pedig se komoly LERX, se mechanizált belépőél, de még statikai instabilitás és FbW sem jellemezte.
Az egyetlen, amire a pilóta hagyatkozhat, az egy tipikus, 70-es évek eleji "félszerzet", a Flight Control System nevű analóg rásegítés. Ez utóbbi feladata főleg 45 fokos állásszögnél a hajtóművek precessziója miatt jelentkező kitöréshajlam megfogása, az oldalkormányok automatikus belépésével.
Ezen felül automatikus trimmeléseket végez.
Ilyen téren hasonlatosan korlátoltnak tekinthető, mint a Szu-27-esek valódi FbW rendszere, ami viszont kizárólag csak a magassági kormánycsatornára dolgozott rá, másra nem.
A Szu-27-es sárkányokban rejlő képességek valódi kihasználását a Szu-35, illetve Szu-30-as gépek teljeskörű, digitális FbW rendszere hozta el.