1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

McDonell Douglas/Boeing F/A-18 Hornet, F/A-18E/F Super Hornet

Diskurzus a(z) '4/4+/4.5 generációs vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. misinator

    misinator Well-Known Member

    A MiG-25-ös takarásban van?;)
     
    endre likes this.
  2. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  3. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  4. Roni

    Roni Well-Known Member

    endre, Python and arbalest like this.
  5. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Engineers from NASA’s Glenn Research Center, NASA’s Armstrong Flight Research Center and Boeing have successfully used shape memory alloys (SMA) to move a full-sized wing section of an F/A-18 Hornet.

     
    fishbed, endre and molnibalage like this.
  6. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

  7. Roni

    Roni Well-Known Member

  8. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  9. nyugger

    nyugger Well-Known Member

    Kicsit off de úgy vélem elfér itt

    Szerencsére idén Varasdon a CIAV keretében sikerült élőben is lássam (na meg halljam!) az egyik spanyol Hornetet és meg kell valljam valami hihetetlenül színvonalas és jó programot sikerült a hispánoknak összerakniuk amivel kb meg is mentették az első napot. Mivel a varasdi reptéren nem volt elegendő hely, illetve megfelelő pálya a Galebnél nagyobb típusoknak, így mind a MiG-21-ek mind a Hornet Zágrábból érkeztek a repnapra. (A mieink pótossal ugrottak át Kecsóról hisz kb 30 kilométerre voltunk a magyar határtól) Sajnos pont a Hornet programjára köszöntött be a rossz idő, de a szervezők végül nem töröltek egy programot se.

    Na de visszatérve a programra a spanyolok nem csak szimplán gépet küldtek, hanem komplett személyzettel érkeztek Varasdra és amellett, hogy lehetett a pilótákkal beszélgetni/fotózkodni (én örültem hogy találtam egy viszonylag normális fotós helyet, így sajnos ezt a részét kihagytam) maguk a pilóták adták a narrációt is a repülés közben. Ahogy Kővári is írta leginkább fordulókkal és nagy állásszögű repüléssel demonstrálták a típus képességeit, mely során a közönség nagy örömére a pilóta nem spórolt az utánégető használatával sem. Igaz, hogy csak kb 10 perces hosszúságú volt összesen, de abba igyekeztek lehetőleg minél több elemet belefoglalni, úgy, hogy némelyiknél szinte leesett a közönség álla (a Szuhojos hasonlat teljesen megállja a helyét).
    Ahogy feljebb is írtam az egész eget betakaró szürke felhőháttér és az eső kombinációja révén nemigen sikerült jó képeket lőjek a Darázsról, de lehet majd valamikor nekiesek a Varasdi mappámnak.
     
    fishbed and wankel like this.
  10. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Korábban már tűnődtem olyasmin, hogy a SAAB-nak mellékesként, amolyan Joint Venture keretében kéne modernizálnia a Boeing engedélyével a finnek és a svájciak Hornet flottáját. RM-12-es hajtómű, Ericson radar, új műszerfal, egyéb dolgok.

    Más.
    A linkelt cikkben lévő spanyol Hornet beszerzés volt anno a szakítás elég csúnya oka a McDonnell és a Northrop között.
    Ez a két cég ugyanis korábban megállapodott, hogy az F-18-asból a Northrop ki fog fejleszteni egy könnyített land based F-18L verziót és a potenciális szárazföldi légierők felé mind a promóciót, mind pedig az értékesítést is maga fogja végezni. Az könnyen látható, hogy így a US Navy és Marines mellet más már nem jut a McDonnell-nek, így az utóbbiak, kihasználva, hogy a már meglévő verziók az ő nevük alatt futnak, nomeg eleve nagyobb a befolyásuk is, mindenhol a saját, hajófedélzeti gépüket kínálták.
    A Northrop perre vitte a dolgot, de veszített. Súlyos ára lett a dolognak, mert az F-18L kifejlesztését törölni kellett, az elvégzett dizájn munka eredményei a McDonnell Douglas-ra szálltak és még a perköltséget is fizetniük kellett. A Northrop később az F-20-assal is bukott, a GD F-16-osai nem engettek teret nekik. Érdekes, hogy bár az F-18L per 1986-ban ért véget, az YF-23-ason a közös munkát mégis tovább vitték, egészen annak bukásáig.
    Ezután végleg szétváltak. A Northrop egyesült a Grummann-al (akik klasszikus piacát amúgy szintén "bitorolta" az McD), míg az McD indult a JSF pályázaton is. Itt is bukott és tönkrement. A Boeing teljesen felvásárolta és még a McDonnell-Douglas névhasználati jogot is megszerezte, ami azt jelenti a gyakorlatban, hogy minden McD fejlesztette termék Boeing név alá került. Ezt később a McDonnell család vissza akarta perelni, de belebuktak.

    És mi lett az McD "károsultjaival"?
    Nos, a Northrop-Grumman jelenleg is él és virul és egykori örökös ellenfelükkel, a GD-t is felvásároló Lockheed Martinnal közösen gyártják a McDonnell Douglas utolsó koporsószegének számító JSF F-35-ösök egyik legnagyobb szerkezeti darabját.
     
    misinator, fishbed, fip7 and 4 others like this.
  11. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    • A Boeing erre miért adna engedélyt?
    • Mi értelme lenne az áthajtóművezésnek? Olyan gépeknél sem lépik meg, ahol a csere elég szép tólóerő növekedéssel járna. Miért éri meg a RM-12-re lépni? Csak azért, mert a C/D Gripen még legalább 20 évet repül?
    • A jelenlegi Hornet üzemeltetők nagy részén nem látom azt, hogy hosszútávon üzemeltetni akarnák a flottát, egy részük cserélni fogja és 99%, hogy F-35-re.
    • Ha meg nem akar F-35-öt, akkor Boeing termék a Super Hornet.
    Saját magát szúrná csak ezzel tökön a Boeing.

    A végét nem értem a történetnek, hogy ez hogyan lehetséges.
     
  12. Celebra

    Celebra Well-Known Member

    Erről az F35 váltjárol jut eszembe,mennyire lenne nekünk opció használt,felújitott Hornettek beszerzése az amiktol?Megérné a dolog?
     
  13. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Tökéletesen értelmetlen. A Gripen már most többet tud bizonyos szinten és a svédek igen valószínű, hogy vállalják a C/D gépekre applikálását az NG technológia egy részének. AESA radar (kisebben) meg ezt-azt.

    Egy régebbi 4. gen géppel semmi értelme "váltani" egy újabbat.
     
  14. Celebra

    Celebra Well-Known Member

    Ném váltásra,bővitésre gondoltam.Mariner gépek modernizációjával(tudom,álmodozok).Bár én inkáb a koreai FA50 körül szaglálódnék-ha lehet az RM-12 hajtóművel
     
  15. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Szintén értelmetlen. 14+néhány gépes vegyes flotta? Hülye ötlet. A svédek szinte biztosan vállalják C/D gépek átadását, ha ők E-re váltanak majd. Pénz.

    Az FA-50-ről volt szó, jenki részről "no go" van rá. És minek kéne bele RM12...?
    Egyesek úgy kezelik az áthajtóművezést, mint valami sétát a parkban. Nagyon nem ez a helyzet.
     
  16. Celebra

    Celebra Well-Known Member

    Gripenátadás is még a jövő zenéje.Ez az ami no go-részemröl fejvakarás.Szükségük lenne egy F5 szerű könnyűvadászra,amit az érdekövezetükben terithetnének.Főleg,ha megnyeri az T-X tendert,a koreai gép adja magát ilyen szerepre.Önként átadják a terepet a kinaiaknk...Fejvakarás-dilisek ezek eaz amerikaiak
    RM12 F404 változat.Angol F4 R-R hajtóművet kapot,szingapuriak A4be épitettek F404est-És logisztikai okbol lépném meg,ha pénzügyileg megéri.Mert csak úgy érdemes
     
  17. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Az F404GE400, ami a mostani F/A-18C/D flottában dolgozik, a jelenlegi JAS-39C/D Gripenek RM12-es hajtóművének alapja, fizikai méretei, bekötési pontjai azonosak.
    A különbség annyi, hogy az RM12-es hajtóművek tolóerej kis mértékben nagyobb, de a fajlagos fogyasztása kisebb, mint az amerikai hajtóműveké.
    Mivel az RM12-es az 60%-ban ugyanúgy GE hajtómű, mint az F404GE400, így a GE részéről se volna ördögtől való, hogy a Volvo Flygmotor, mint kvázi alvállalkozója termékével upgrade-elje a még mindig futó C/D Hornet flottát a világban. A saját F414-eseit (melyekbe szintén bedolgozik a Volvo) ugyanis nem tudná rentábilisen integrálni a C/D Hornetek-be, mivel itt már komolyabbak az eltérések, ezekre igaz az, hogy indokolatlan költségekkel járna az áthajtóművezés.
    Az RM12-es az nem ilyen, az könnyebben beépíthető lenne és még a GE termelésébe se szólna bele, de 60%-ban még mindig nekik hozna pénzt.



    A mostani szliácsi spanyol Hornet-demo belső kamerás videója. Érdemes megfigyelni a sebesség értékeket.
     
    Roni, misinator, fishbed and 5 others like this.
  18. fip7

    fip7 Well-Known Member

    Allesmor Obranna

    Nagyon jó a videó!
    Számomra az volt az érdekes benne, hogy nagyon alacsony sebességeken is repüli a gépet, 200 km/h alatt.
    Néha 30 km/h-át mutat a számláló és közben is képes fordulni:eek:
     
    Roni likes this.
  19. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Adott sebesség alatt nem mér pontosan, az F-16C-n 50-60 csomó alatt kis sem jelez emiatt sebességet. Nézd meg hogyan ugrik fel a skála 60-ra 0-ról.



    Ez még jobban látszik.
     
    fishbed and fip7 like this.
  20. arbalest

    arbalest Well-Known Member

Ezen oldal megosztása