F/A-18 Hornet , F/A-18 E/F Super Hornet (McDonell Douglas/Boeing)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 135
53 743
113
Stealthfighter

Az "L" verzió a földi telepítésű verziót jelenti. Ajánlom fentebb Allesmor Obranna írását.

dudi

Köszi a pontosítást.
Viszont az okra még mindig kíváncsi lennék.
 

comandante

Well-Known Member
2010. május 11.
2 515
4 886
113
Idézet a cikkből: A közlemény apropója, hogy hamarosan végéhez közeledik a Super Hornetek gyártása, és a Lockheed Martin F-35C Lightning II még kétséges, hogy sorozatgyártásra érett lesz a jövő év végéig.

<blockquote rel="comandante">Mondjuk az F35 esetén végre elhangzott egy kulcsmondat " nincs kész". Ezek után kérdezem én ha valaki meg szeretne venni valamit "mondjuk egy autót" és rájön hogy még nincs is kész akkor vajon meg fogja venni ? Ja és úgy hogy nincs is kész azt mondják neki hogy ez a világ leggazdaságosabb leütőképesebb autója. Erre szokták mondani, és te hiszel a mesében?

Te most tényleg házhoz mész a pofonért?

Ez olyan, mintha 1977-ben beszóltál volna, hogy a Szu-27 nincs kész, vagy 1992-ben az F-22-re hogy nincs kész.

Amikor te megrendelsz egy számítógép konfigot és a bolt neki áll összerakni az is akkor lesz kész, amikor megveszed. Vadászgépet meg nem polcról veszed le. Nota bene, a JAS-39 EBS HU sem volt kész rendeléskor, és a F-15SG, K, SA és a többi változat szerinted az a rendelés pillanatában létezett vagy utána fejlesztették ki egy a szerződésbe szereplő időre? Most is meg van, hogy ha rendelsz, akkor mikor kapod meg. A célként megjelölt IOC dátumok az jenkiknél már ismertek.</blockquote>
 
2011. június 10.
33
0
6
a rájuk függesztett függesztménynek nagyobb az ellenállása és a reflexiója is mint normál esetben.

Ez a legtöbb esetben igaz, de ha az F-16 CFT-t vesszük például, 0.8x hangsebességig kisebb ellenállása van CFT-vel, mint nélküle (ugyan nem függesztmény, de mindenképp jelentős homlokfelület).
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 791
75 842
113
Stealthfighter

Minden eseteben nagyobb a reflexiójuk és a légellenállásuk mint azoknak a felfüggesztőknek amik párhuzamosak a hossztengellyel.

Azt most fejezd be légy szíves,hogy csak egy mondat töredéket idézel!

Ha elolvasnád az egészet amit írtam és egy egészként értelmeznéd akkor rájönnél,hogy semmi köze ahhoz amit te írtál.

Amit összehasonlítottam az hossztengellyel párhuzamos vs. hossztengellyel nem párhuzamos függesztő és ebből következően függesztmény.
 

telak

Member
2013. június 26.
367
5
18
Az F-35 höz gyamítom valamiféle illeszkedő póttartály megoldást alkalmaznak majd. Az F-15 és F-16 gépeken bevált, az Super hornethez is kísérletezték már, és gyanítom lehetne olyat tervezni ami nem-, vagy csak kis mértékben rontja a Lightning észlelési mutatóit
 
2011. június 10.
33
0
6
Bernoulli törvénye, és a Reynolds szám is elmehet a levesbe... Ezentúl a repülőmérnökök ezekkel nem is számolnak, hála dudi elvtársnak!
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 791
75 842
113
Adott egy a repülő hossztengelyével párhuzamos felfüggesztő a rajta lévő MK82 bombával és adott egy a repülő hossztengelyével nem párhuzamos felfüggesztő a rajta lévő ugyan csak MK82 bombával.Áruld már el nekem,hogy az utóbbinak,hogy lesz kisebb a légellenállása és az RCS értéke mint az előbbinek(annak fényében,hogy mindenhol törekednek párhuzamosan elhelyezni a felfüggesztőket).
 
M

molnibalage

Guest
Ha jól értem az USA-ban akkor kb 2 év múlva minden vadászgép gyártását beszüntetik és kizárólag az F-35 marad gyártásban? Ez nem a mindent egy lapra esete? F-16 kifut F-15 kifut F-22 rég kifújt , csak F-35? Ehhez nagy bátorság kell !

Nem értem, hogy mi köze a gyártáshoz a meglevő flottának...

Az USAF az F-15E gyártás befejzése óta Raptorokat vett át és most már F-35-öt. Mi az egy lap? Még cirka 20 évig repülhet F-15E és pusztán a források elosztásától függ, hogy mennyit akarnak megtartani az F-15/F-16 flottából. Ez hol egy lap...?

Ez a legtöbb esetben igaz, de ha az F-16 CFT-t vesszük például, 0.8x hangsebességig kisebb ellenállása van CFT-vel, mint nélküle (ugyan nem függesztmény, de mindenképp jelentős homlokfelüle
t

Itt szerintem félreértés van. Maximim légellenállási tényező, de mivel azt a felülettel szorzod fel a vége abszolút értékben nagyobb légellenállási erőt jelent. Ezen felül, még ha az erő is kisebb lenne - teljesen kétlem, mert akkor a gép formája így nézne ki, még ha sok üres hely is lenne a héjszerkezet alatt - akkor is több keró miatt nagyobb tömeg = nagyobb állásszög = nagyobb légellenállási erő a gépen.

Az F-35 höz gyamítom valamiféle illeszkedő póttartály megoldást alkalmaznak majd. Az F-15 és F-16 gépeken bevált, az Super hornethez is kísérletezték már, és gyanítom lehetne olyat tervezni ami nem-, vagy csak kis mértékben rontja a Lightning észlelési mutatóit

Ezt a részt nem vágom. Miért kellene CFT az F-35-höz? Alacsony észlelhetőségű gép geometriája között. Ez elve elfeketetni az ötletet. Ezen felül az F-35A belső tüzelőanyag mennyisége 18-19 ezer font táján van. Az F-16C belső kapacitűsa 7200 font. Hova kellene neki CFT mikor a fegyverzet ráadásul belső térben viszi alacsony észlelhetőségű konfig esetén?

Hát mit ne mondjak, ma is megvolt a sajátos termés...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 172
113
Volt tervben pótos az F-35-ösöhöz, kinézete leginkább a MiG-25-ösök félig illeszkedő tartályaira emlékeztet. Alalamazása esetén se lenne blokkolva az alsó fegyvertér, de nyilván csak akkor venné igénybe, ha már a szárnyakon lévő tartók is fenn vannak. Nem tudom mi lett vele, mostanában nem hallok felőle.
 
2011. június 10.
33
0
6
Rossz infót sikerült írnom...
Valójában az F/A-18 Ultra Hornetről írtam, és azt is (közelítő, de) rossz adatokkal.
Bocsánat!
Link:
http://htka.hu/2013/08/29/tovabbfejlesztett-super-hornetet-demoz-a-boeing/
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 172
113
Ne nézd meg, hülyeséget irtam, rosszul emlékeztem. Szárnypótosok vannak, de azok is valamelyest ráfekszenek a szárny alsó élére a saját pilonjaikkal:

http://i847.photobucket.com/albums/ab35/bobro15/aa8fdc8e_zps43ff252a.jpg~original
 

chimera

Member
2010. április 19.
560
1
18
Molni
Mindíg azon sírnak hogy a gépeket sokkal intenzívebben használják mint ahogy tervezték,ezért sokkal hamarabb ki is fut az üzemídőtartalék. Ha leállítanak gyártósorokat akkor azt kockáztatják hogy egy előre nem látható intenzív kihasználtságú konfliktus esetén később nem lesz még elég F-35 és már nem lesz elég F-15-16-18 se . Csak ezt akartam leírni ezzel a mindent egy lapra hasonlattal !
 
2011. június 10.
33
0
6
Ezt már láttam, azt hittem valami új dolog van készülőben...
De azért érdekes, hogy hasonló a franciáknál a Mirage és Rafale gépeken látott pótosokhoz. a kérdés az, hogy ez mennyiben befolyásolná a gép súlypontvándorlását.
 
M

molnibalage

Guest
Molni
Mindíg azon sírnak hogy a gépeket sokkal intenzívebben használják mint ahogy tervezték,ezért sokkal hamarabb ki is fut az üzemídőtartalék. Ha leállítanak gyártósorokat akkor azt kockáztatják hogy egy előre nem látható intenzív kihasználtságú konfliktus esetén később nem lesz még elég F-35 és már nem lesz elég F-15-16-18 se . Csak ezt akartam leírni ezzel a mindent egy lapra hasonlattal !

Látom, még mindig nem érted...

Akármilyen intenzív fogyás is volt tervezve, sem az USAF sem a politikusok nem tervezték további F-15 és F-16 vásárlást. Semmilyen változatból, soha. Ez már a JSF program indulásakor lényegben eldőlt. Ha részleteznem kell, hogy miért, akkor az nagy baj lenne...

A JSF program csúszásza és az F-22-es megvágása hozta elő azt, hogy F-22 helyett lesz Golden Eagle kell, hogy a minőség mellett legyen mennyiség is, meg a ~300 db F-16 élettartam kitolása, AESA radarral ellátása mindkét típusnak a továbbszolgáló gépek tekintetében, stb.

A jenkik flotta számára 10+ éve indifferens, hogy mit gyártanak és mit nem, mert soha nem terveztek többet venni, a gépek élettartam hosszabbítása volt csak opció. Semmiféle ok-okozati és logikai kapcsolat nincs az USAF flotta életben tartása és a gyártósor megléte között. C-5 Galaxyt sem gyártának mióta is? Ehhez képest köszönik szépen, a C-5M és AMP köszönik szépen, megvannak. Ha életbevágó lesz az, hogy kellejen még F-15 + F-16, akkor lesz á pénz és élettartamot hosszabbítanak, upgradelnek, de ahhoz semmi köze annak, hogy gyártanak -e Block 50/52+ konfighoz közeli gépet bárkinek vagy Block 60/70 szintű valamit. Ez igaz az F-15E legacy változatok tekintetében is.

Így már érthető?
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 731
80 567
113
Torolték a Super Hornetok és a hajtomuvek beszerzését.......
http://www.flightglobal.com/news/articles/us-navy-cancels-super-hornet-pre-solicitation-order-392426/