1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Mikojan-Gurjevics MiG-21 "Fishbed"/ Csengdu J-7/F-7

Diskurzus a(z) '2. generációs típusok' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. jani22

    jani22 Well-Known Member

    endre, svajcibeka, fip7 and 2 others like this.
  2. notaricon

    notaricon Well-Known Member

    rappali_, antigonosz, endre and 4 others like this.
  3. Sharid

    Sharid Well-Known Member

  4. papajoe

    papajoe Well-Known Member

    Az öreg csühös szórja a dzsihadistákat rendületlenül,Szíriában,gyakorlatilag már mindenből kifogytak,de ez még repül,naponta 2-4x bevetést,a pilóta is már nagypapa,de valószinűleg ebből temetik majd el(a legjobb értelemben,természetesen),rongyá kopva az egész,de bombáz...
    Lélegzet elállító légi felvételek tankoló TU160-ról,felszálló SZU akárhányasokról(amiben 2 pilóta ül egymás mellet),és egy utasszállítót kisérő vadászgép kötelékről,kérdés miből filmezhették,egy másik kísérő vadászból?

     
    rappali_ and jani22 like this.
  5. wankel

    wankel Well-Known Member

  6. jani22

    jani22 Well-Known Member

  7. emel

    emel Well-Known Member

    fip7, jani22, fishbed and 1 other person like this.
  8. vilmoci

    vilmoci Well-Known Member

    pénzed van rá? mert nekem van kertem :D:D
     
    jani22 likes this.
  9. emel

    emel Well-Known Member

    Hol van az a kert pontosan??
     
    jani22 likes this.
  10. vilmoci

    vilmoci Well-Known Member

    Budapestországtól kicsit délre :cool:
     
    jani22 likes this.
  11. emel

    emel Well-Known Member

    Hány kilométer az a "kicsit délre", és milyen irányszögön??
     
  12. boki

    boki Well-Known Member

    ghostface, fip7 and fishbed like this.
  13. Mackensen

    Mackensen Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

  14. beta

    beta Well-Known Member

    Most nézem, hogy a Mig-21-nek van/volt egy második utánégető üzemmódja. Ilyet csak ennél a gépnél használtak?
     
  15. emel

    emel Well-Known Member

    Nem minden MiG-21-nél volt ilyen, hanem csak a 21bisz-nél, amiben R-25 hajtómű volt. CSR-üzemmódnak vagy "kettes-forszázs"-nak is hívták, és ehhez hozzá kell tenni, hogy a használat max 3 percre volt engedélyezve. Itt már két külön utánégető tüzelőanyag szivattyú-automatika volt hogy meglegyen a megfelelő mennyiségű betáplálás. Ha jól tudom, ez a hajtómű talán volt (vagy csak tervezve?) egyes Szu-15 változatokban is, azoknál előfordulhatott ugyanez a használati üzemmód. Hogy más hajtóműveknél/gépeknél volt-e ilyen azt nem tudom, de Tumanszkij-hajtóműveknél lehetett esélyesebb, mivel az R-25 is az ő gyártmányuk volt.
     
    fishbed and antigonosz like this.
  16. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    CsR üzemmód volt még a legelső MiG-29K prototípusokon is, az RD-33K hajtóművekhez. A mostani MiG-29K/KUB, vagy KR/KUBR gépeknél az RD-33MK hajtóműveknél már nincs szükség erre.

    Második forszázs volt az R-13F-300-as hajtóműveken is, ezek kerültek egy kisebb szériányi MiG-21SzMT-be is. De csak azokba, amelyek már az R-25-ösök lángstabilizátorait kapták meg. Itt azonban a kisebb levegőátfutás és a korábbi MiG-21SzM illetve M és MF (meg a korábbi PF/PFM/PFMA... stb) orrkeresztmetszet miatt nem volt akkora a tolóerő növekedése.
     
    misinator and fishbed like this.
  17. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Tolerő-karakterisztika. CSR is rajta van.
    [​IMG]
     
    misinator and fishbed like this.
  18. beta

    beta Well-Known Member

    A kettes forszázson én azért is lepődtem meg, mert hogy van még elég oxigén a gázban, hogy érdemes legyen még másodjára is utánégetni.
     
  19. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Csak bizonyos mennyiségű levegőátfutás felett. De, hogy jól értsd a dolgot, ez a kettes forszázs, ami elég misztikusan hangzik, csupán egy egyáramú hajtóműnél meglepő, ahol minden, a kompresszoron áthaladó levegő bekerül a tüzelőtérbe, ahol vagy táplálja az égést, vagy hűti a primer kört. Ezzel szemben a kétáramú utánégetős hajtóművek esetében a bypass kör levegője sokkal hidegebb és sokkal nagyobb a kapacitása, így sokkal több tüzelőanyagot lehet hozzákeverni.
    Ennek a sokkal többnek van jelentősége. Itt van a hangsúly. Ugyanis, ha a bypass kört egy az egyben bevezetik a forszázskamrába, akkor a nagy hőfelvevő képessége képes kioltani a lángot. A keverék túl szegény lesz. Így nem adódik más, mint jó sok kerozinnal jó nagy tolóerőt lehet és kell is előállítani.
    A másik mód, hogy direkt jó alacsonyra veszik a kétáramúsági fokot és a bypass kör csak a forszázskamra külső megkerülésére, hűtésére megy el és annak hűtőfuratain beáramolva még a fúvócső előtt egyesül. 0.4-es kétáramúsági fok alatt ez a szokás.
    Az olyan hajtóművek, mint pl az F110GE129-es, ahol 0.76 a kétáramúsági fok, forszázs nélkül kifejezetten jól fogyasztanak, de ha megy az utánégetés, nagyon megugrik a fajlagos fogyasztás. Ha pedig a gép még gyorsan is halad (Mach 0.8-1.2) akkor nagyon nagy lesz a tolóerőnövekedés és persze a kerófogyasztés is.

    Példa: A Ljulka AL-21F hajtóműve utánégetés nélkül nem is fogyasztott rosszul. Ez korának egy relatíve magas sűrítési viszonyú, magas levegőátfutású egyáramú hajtóműve volt. De egyáramú volt, kisebb sebességeken nagy kilépő gázsebesség mellett a tolóteljesítménye alacsonyabb volt. Fékpadon utánégetés nélkül 76kN a tolóereje, utánégetővel ezt 110kN-ra tudták feltornászni. Ezt a hajtóművet alapul véve fejlesztették ki a kétáramú AL-31F-et. Nagyobb sűrítési viszony és 0.6-os kétáramúsági fok. A kompresszor azzal, hogy kétáramú lett, nagyobb levegőátfutást is ért el. A tolóerő maradt 76kN, de fogyasztás csak kis mértékben javult. Ugyanis az AL-21F az egyáramú hajtóművek közül eleve nem fogyasztott rosszul, csak meg volt támogatva egy utánégető rendszerrel.
    Ezzel szemben az AL-31F-nek azáltal hogy kétáramú lett, 125-128kN-ra nőtt a fékpadi utánégetős tolóereje, hiszen több levegő, hidegebb levegő = több tüzelőanyag befecskendezés. Pont mint az R-25-ös CsR üzemmódjánál. Aztán itt már a fogyasztás is nőtt.

    Úgy néz ki, hogy az ideális vadászgép hajtómű a Leaky Turbojet-nek csúfolt F404/RM12, vagy EJ200, vagy F119 féle rendkívül alacsony kétáramúsági fok (pont, mintha egy egyáramú hajtómű "szivárogna"), ahol a forszázs relatíve csak mutatóban van, de az utánégetés nélküli maximális teljesítmény a lehető legnagyobb.

    (Ennek a trendnek mond népiképp ellent az F135-ös)
     
    fip7, svajcibeka and fishbed like this.
  20. Celebra

    Celebra Well-Known Member

    Ez alapján volna létjogosultsága az F136 változtatható kétárumú hajtóműjellegének,mégis leáltak vele.Miért?Pedig a SNECMA M53asrol is van olyan hir,amiszerint képes rá-márha igaz.
     

Ezen oldal megosztása