1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Mikojan-Gurjevics MiG-21 "Fishbed"/ Csengdu J-7/F-7

Diskurzus a(z) '2. generációs típusok' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Nem tudom, itt voltál-e már a HTKA-n, mikor a Pentagon elkaszálta a GE F136-osát. Sokat írtak a srácok itt róla anno.
    De ne keverd a dolgot, az F136 soha nem volt változtatható kétáramúsági fokú hajtómű. Az, amire te gondolsz, az ADVENT, ez meg még fékpadi fázisban van, valós megrendelés nélkül.
     
    fishbed and fip7 like this.
  2. Celebra

    Celebra Well-Known Member

    Anno az GE YF120 változtatható kétáramu hajtóműnek irták idehaza,miképpen a SNECMA M53 is állitólag hangsebesség felett lezárja a "hideg" árramlást.F136 annak leszármazottja,ebből gondoltam.Egyébbként normális esetben nincs időm forumokkal foglalkozni,csak a összefoglaló jellegű irásokat,tanulmányokat szoktam letölteni innen is,máshonnan is.Amennyire én tudom,az ADVENT egy több hajtóóműkategoriát átfogó hajtóműcsalád alaptagja akar lenni,és a P&W is tervezi a vetélytársát
     
  3. misinator

    misinator Well-Known Member

    Ha a gazdaságosságon szeretnénk javítani, akkor volna értelme utánégető nélküli hajtóműre szerelni gázsebesség fokozót?
    Van rá példa, vagy egyáltalán volt már rá példa? (Akár kísérleti szinten is?)
     
  4. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    A GEnX korai terv fázisában felmerült, de nem valósult meg. Ott kis magasságon nyitott volna, nagy légtömeg, kis sebesség=kis zaj, míg nagy magasságon zárt volna, növelve a kilépő sebességet, javítva az utazón elérhető tolóteljesítményt.
    Biztos a plusz rendszer=plusz tömeg/hiba/költség/stb miatt hagyták el.
     
    fishbed and misinator like this.
  5. emel

    emel Well-Known Member

    Minden sugárhajtóművön VAN gázsebesség-fokozó, csak az utánégető nélküli hajtóműveken ez egy egyszerű FIX szűkítő, az utánégetős hajtóműveken pedig változó/VEZÉRELHETŐ keresztmetszetű.
     
  6. misinator

    misinator Well-Known Member

    Elnézést, nem fogalmaztam elég precízen.
     
  7. emel

    emel Well-Known Member

    Nem probléma, nem biztos hogy ezt mindenki tudta. :)
     
  8. Mackensen

    Mackensen Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

  9. wankel

    wankel Well-Known Member

  10. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Lazur a 21bisz-en. Az ikonok/lámpák hasonlóak a MiG-23 topikban látottaknál. A fotót Régert Tamástól kaptam, aki Belgiumban dolgozik kint egy csapattal egy 21-es restauráción. (Volt oktatóm.)

    [​IMG]

    Ez meg Hpasp-tól.

    A cél körzetébe történő kivezetés a "Lazúr-M" rádióvonalon keresztül továbbított prancsot /műszeres rávezetés/ vagy a híreszközökön továbbított parancsok /hagyományos rávezetés/ alapján hajtható végre. A műszeres rávezetési parancsok kijelzése a navigációs-repülő műszereken, a fénytablón és az RP-22 SzM állomás képernyőjének keretén történik.

    Felszállás után a repülőgépvezetőnek rádióösszeköttetést kell létesitenie a harcállásponttal /vadászirányitó ponttal/ és ellenőriznie kell a beállitott parancs értékeket, A "Hajtsa végre a startokat" parancs megkapása után a megadott parancsokat végrehajtva az ATL-SZM berendezés jelző műszerei szerinti repülőgépvezetésre kell áttérni.
    Az irány parancsokat az UKL-2K műszer megadott iránymutatójának az álló indexszel történő egybehozásával kell végrehajtani, ekkor az IPL-MK műszer függőleges mutatója nullára áll. .

    Amennyiben az UKL-2K és az IPL-MK műszerek mutatói balra /jobbra/ kitérnek, rá kell fordulni a mutatóra és el kell érni azt a helyzetet, amikor az UKL-2K mutatója egybeesik az indexszel, az IPL-MK mutatója pedig a fonálkereszt függőleges vonalával.

    A sebességi parancsokat az UISZM-IK műszer valóságos sebesség mutatójának a megadott sebesség-háromszög alakú indexével történő egybehozásával kell végrehajtani. A műszeren az a sebesség érték kerül kijelzésre, amelyet a cél támadása végrehajtásának kezdetére kell elérni.

    A magassági parancsokat a VDI-30K műszer rövid mutatójának a megadott magasság-háromszög alakú indexével történő egybehozásával kell végrehajtani. A műszeren az a magasságérték kerül kijelzésre, melyet a cél támadásának pillanatára kell elérni /a szükséges negativ szintkülönbség figyelembevételével/. A megadott magasság elérésekor az IPL-MK műszer vizszintes mutatója egybeesik a fonálkereszt vizszintes vonalával.

    Az "utánégetést kapcsolni" parancs érkezésekor az IPL-MK keretén található (F) index kigyullad és 800 Hz tónusú szaggatott hangjel hallható e parancs végrehajtásáig. Az "utánégetést kikapcsolni" parancs érkezésekor az (F) index elalszik és a fejhallgatóban ugyanolyan tónusú, de kisebb ismétlési frekvenciájú szaggatott hangjel jelenik meg. A jel az utánégetés kikapcsolásáig hallható. A repülőgépvezető forduló végrehajtására történő figyelmeztetése céljából a harcálláspontról "Forduló jobbra" (>) /index/ vagy "Forduló balra" (<) /index/ egyszeri parancs érkezik. A fordulót csak akkor kell megkezdeni, amikor az UKL-2K műszeren kezd megváltozni az irányparancs; ekkor a bedöntést úgy kell megválasztani, hogy a megadott-irány mutatója a teljes forduló folyamán egybeessen a műszer álló indexével, az IPL-MK műszer függőleges mutatója pedig a nullán álljon.

    A cél megközelitése folyamán az IPL-MK műszeren a "100" /céltávolság 100 km/, "60", "36" egyszeri parancsok kerülnek kiadásra. A "36" parancsra a repülőgépvezető a RLÁ-t teljes kisugárzásra kapcsolja és megkezdi a célkutatást.
    20 km-es céltávolságtól a távolság kijelzése az ID távolságindikátoron történik.


    A Lazúr egyszeri céltávolság parancsai okkal akkorák, amekkorák
    100km - MiG-25P lokátort kapcsol
    60km - MiG-23MF lokátort kapcsol
    36km - MiG-21bisz lokátort kapcsol
     
    Szittya, fip7, fishbed and 1 other person like this.
  11. Mackensen

    Mackensen Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    HD kép
    [​IMG]
     
    fishbed, Pocok75 and fip7 like this.
  12. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    F-12? Mit tudtak azok a gépek? Hol voltak képességek terén az F és F-13 között? Mi lett azok sorsa? Mind Szu-n belül maradt?
     
  13. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Kisebb vezérsík, két NR-30-as gépágyú (az F-13-ason már csak egy volt, meg a másiknak a helye) és kb ennyi.

    [​IMG]


    De tévedtem a számokat tekintve. Bár én idáig szigorúan abban a hitben éltem, hogy ami Moszkvában, a Fegyveres Erők Múzeumában ki van álltva, az egy MiG-21F-12, valójában ez egy MiG-21F. És 93-at gyártottak belőle. A többi stimmel.
     
    misinator, fishbed and endre like this.
  14. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Köszi.

    Jó mutatja a viszonyok változását, hogy akkor 93 db gép volt előszéria. Ma ez a teljes Gripen flotta kb. 1/3-a.
     
    misinator, fishbed and endre like this.
  15. emel

    emel Well-Known Member

    Kellett a két gépágyú, mert még akkor nem volt R-3Sz infravörös vezérlésű rakétájuk, és a rajzzal ellentétben az RSz-2USz radarvezérlésű rakéta sem volt rendszeresítve azon a típusváltozaton (nem volt benne radar, ami célra vezette volna). Egyéb különbségek: más volt a kabintető zárrendszere (ezért volt a dekk hátsó keretén két hosszanti gerinc); nem volt benne a később minden típusváltozaton meglévő hátsó szárnytartály-rekesz (-220l keró)és nem volt 2A üzemanyagtartálya sem a bal gépágyú miatt, nem túlnyomásos, hanem szivattyús volt a mellső szárnytartály kifogyasztása; még a MiG-17/19 régebbi katapultülése volt benne. Ha jól emlékszem ennyi.
     
    borisz, fishbed, fip7 and 3 others like this.
  16. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Na, ez már teljesebb magyarázat.
     
  17. emel

    emel Well-Known Member

    Még két különbség eszembe jutott a 21F és a későbbi tipusváltozatok között (hiába, ebéd után teli hassal azért jobban működik az ember agya is mint éhesen:D) :
    - a 21F-nél még hidraulikusan kormányozható volt az orrfutó, az összes későbbi változatnál már önbeálló volt az orrfutókerék (mint a tologatós kézikocsiknál), a földi gurulásnál a fordulást a főfutókerekek differenciált fékezésével végezték (a PU-8 differenciál-fékszelep az oldalkormány lábpedáljához volt bekötve, így a pilóta földön ugyanúgy lábpedállal fordult a géppel mint a levegőben, csak közben húzni kellett a botkormányon lévő fékkart is)
    - a főfutók kerék-elfordító mechanizmusa is kissé eltért a későbbi tipusokétól: a paralel-himbák nem a futószár előtt voltak felszerelve hanem hátul, és nem a nyitó/behúzó munkahenger bekötésének a karja mozgatta, hanem kényszer-működtetéssel egy a hátsó főtartóhoz bekötött hosszabb tolórúd.
     
    fishbed and molnibalage like this.
  18. borisz

    borisz Well-Known Member

    Elvileg Finnország is olyat kapott.
     
  19. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    [​IMG]

    Én úgy tudtam, hogy volt MiG-21F változat (Forszázs), illetve a K-13-as rakétával szerelt MiG-21F-13-as.
    MiG-21F-12-esről nem tudtam.
     
  20. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Már korrigáltam magam fentebb, de a finnek verzióját szokták még F-12-nek nevezeni.
     

Ezen oldal megosztása