MiG-23 Flogger (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 171
113
Ez itt egy idétlen és topicidegen cicaharc, olcsó személyeskedéssel vegyítve.

Vissza a témához.

A MiG-23-as család és azon belül is az MLD és azon belül is a harmadik, egyben utolsó széria előnye a Mirage F1-hez képest a kiváló szubszonikus és szuperszonikus gyorsulás, nomeg a BVR képességgel kombinált R-73+TP-23M hőpellengátor megléte.

A kiváló szub- és szuperszonikus gyorsulást úgy kell érteni, hogy akár egy F110GE129-essel szerelt block 50-eshez képest is jónak számított 72 fokra hátracsapott szárnnyal az MLD, amikor az R-35-300-as hajtómű kis magasságon, Mach 0.9 - 1.2 között már 16 tonnával tolt, gépbe épített, valós állapotban. Csillagászati kerofogyasztás mellett...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 791
75 841
113
Ez itt egy idétlen és topicidegen cicaharc, olcsó személyeskedéssel vegyítve.

Vissza a témához.

A MiG-23-as család és azon belül is az MLD és azon belül is a harmadik, egyben utolsó széria előnye a Mirage F1-hez képest a kiváló szubszonikus és szuperszonikus gyorsulás, nomeg a BVR képességgel kombinált R-73+TP-23M hőpellengátor megléte.

A kiváló szub- és szuperszonikus gyorsulást úgy kell érteni, hogy akár egy F110GE129-essel szerelt block 50-eshez képest is jónak számított 72 fokra hátracsapott szárnnyal az MLD, amikor az R-35-300-as hajtómű kis magasságon, Mach 0.9 - 1.2 között már 16 tonnával tolt, gépbe épített, valós állapotban. Csillagászati kerofogyasztás mellett...

Ez a gyorsulási sebesség elég lett volna közel harcban?Kompenzálni tudta volna a manőverezési képesség hiányosságait?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 171
113
Ez a gyorsulási sebesség elég lett volna közel harcban?Kompenzálni tudta volna a manőverezési képesség hiányosságait?

A jóég tudja.
Azt tudom, hogy izraeli berepülőpilóták tesztelték a 89-ben dezertált sziriai MiG-23ML-t, amiről megállapították, hogy jobban gyorsul, mint az ő F-16A gépük.
Van egy másik sztori is, ami nekem kissé ködös, miszerint egy holland F-16A pilóta a nyolcvanas években már tesztelt az NSzK-ban egy nem tudom hogy oda került másik MiG-23ML-t és ő is hasonlót állapított meg.

Az MLD-nél nem a nyers tolóerő/tömeg arány, illetve a relatíve kis légellenállás volt a nagy szám, mert ez utóbbi úgyis csak hátranyilazott szárnynál jelentkezett.
Hanem a pitot-csőnél kialakított örvénygenerátorok, a LERX tövébe épített farkasfog, a 33 fokon is megállítható szárnynyilazás, a 8.5 g-re emelt túlterhelés limit és az adaptív belépőél vezérlés javított sokat. A MiG-nél az F-16A nyilvánosságra került repülési adatait visszafejtve utólag igazították a 23-as család legpotensebbnek szánt tagjának repülési képességeit a leginkább veszélyes ellenséghez. És igazuk is lett, a MiG-23MLD-re mint típusra és variánsra statisztikailag a világon a leginkább veszélyes ellenség mind a mai napig az F-16-os. Mert hát úgy hozta a történelem, hogy szerte a világban Afganisztántól Szírián és Irakon keresztül...Szíriáig a legtöbb lelövést pakisztáni, izraeli és török F-16-osok okozták.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 291
10 342
113
A jóég tudja.
Azt tudom, hogy izraeli berepülőpilóták tesztelték a 89-ben dezertált sziriai MiG-23ML-t, amiről megállapították, hogy jobban gyorsul, mint az ő F-16A gépük.
Van egy másik sztori is, ami nekem kissé ködös, miszerint egy holland F-16A pilóta a nyolcvanas években már tesztelt az NSzK-ban egy nem tudom hogy oda került másik MiG-23ML-t és ő is hasonlót állapított meg.

Az MLD-nél nem a nyers tolóerő/tömeg arány, illetve a relatíve kis légellenállás volt a nagy szám, mert ez utóbbi úgyis csak hátranyilazott szárnynál jelentkezett.
Hanem a pitot-csőnél kialakított örvénygenerátorok, a LERX tövébe épített farkasfog, a 33 fokon is megállítható szárnynyilazás, a 8.5 g-re emelt túlterhelés limit és az adaptív belépőél vezérlés javított sokat. A MiG-nél az F-16A nyilvánosságra került repülési adatait visszafejtve utólag igazították a 23-as család legpotensebbnek szánt tagjának repülési képességeit a leginkább veszélyes ellenséghez. És igazuk is lett, a MiG-23MLD-re mint típusra és variánsra statisztikailag a világon a leginkább veszélyes ellenség mind a mai napig az F-16-os. Mert hát úgy hozta a történelem, hogy szerte a világban Afganisztántól Szírián és Irakon keresztül...Szíriáig a legtöbb lelövést pakisztáni, izraeli és török F-16-osok okozták.

"...A pitot-csőnél kialakított örvénygenerátorok, a LERX tövébe épített farkasfog, a 33 fokon is megállítható szárnynyilazás, a 8.5 g-re emelt túlterhelés limit és az adaptív belépőél vezérlés..."
Ebből legalább kettőt - a többi fejlesztés, átalakítás mellett - megtehettek volna hamarabb is, mint Seresék a temetést...
Legalább a MiG-23M verzióra fejlesztéskor, merthogy ezek a megoldások mind ki voltak már találva hamarabb.

Pitot-csőnél kialakított örvénygenerátorok: Tudom, nem ugyanaz, de az LM YF-12A már hajaz erre a megoldásra:
main-qimg-bdf6dfd2557abdde34dec095a4012dc3-c

Farkasfog: Már a Szuhoj PT-8-as kísérleti gépén is volt:
http://ruslet.webnode.cz/technika/ruska-technika/letecka-technika/p-o-suchoj/pt-8-4/
PT-8_01.jpg

Ha megnézzük, hogy milyen modellektől jutott el az aerodinamikailag gyakorlatilag kész SR-71, YF-12A, akkor ezt megtehették volna az oroszok is az első tapasztalatok alapján:
http://www.boxartden.com/gallery/index.php/Profiles/Aerofax/Aerofax/Lockheed-Martin-s-Skunk
http://www.boxartden.com/gallery/in...nk/Lockheed-Martin-s-Skunk-Works_Page_113-960
http://www.boxartden.com/gallery/in...nk/Lockheed-Martin-s-Skunk-Works_Page_114-960
http://www.boxartden.com/gallery/in...nk/Lockheed-Martin-s-Skunk-Works_Page_115-960
http://www.boxartden.com/gallery/in...nk/Lockheed-Martin-s-Skunk-Works_Page_116-960
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 171
113
Nézd, ha a jókora MiG-25-ös aerodinamikai modelljét zsugorítják le és egyhajtóművesítik a MiG-23 szintjére, már azzal előrébb lettek volna. A MiG-25-ös nem azért nem jó manőverező légiharcban, mert aerodinamikailag nem megfelelő, hanem mert orbitálisan nehéz és a sárkány egyenszilárdsága szerény. Ez a gép 5g-nél nem tud sokkal többet, de a reped, orrán-száján reped, mert a komplett törzs is egyetlen nagy tartály.

De kompaktabb, kisebb, tömörebb sárkánynál és kedvezőbb tolóerő/tömeg aránynál már olyan faktorok játszottak volna szerepet, mint a nagy állásszögeken is kedvező hatású beömlők.
 

LMzek

Well-Known Member
2017. szeptember 18.
610
523
93
Az MDL-be a Raptor hajtómű (F119. :) "pont passzol" utánégető nélkül.

Szalagcímes lenne: Amerikai MIG-23 szupercirkálással. ;)
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 171
113
Arra gondol, hogy pusztán átmérő és hossz alapján passzol (?) az F119 a MiG-23-be és hogy bele kéne rakni és azzal kirepülne a világból.

Ja hogy MDL az az MLD. :)
Ja amúgy nem, mert totál más a konstrukció. Az R-29-es és R-35-ös hajtóművek külön forszázskamrával rendelkeznek, ahogy a MiG-21-esbe került R-11/13/25-ösök is. Az F119-es egy modern építűsű hajtómű, relative rövid forszázskamrával. semmi se ott van, ahol a régi hajtóműveken. Még egy R-35 kortárs J75-össel se lehet keverni.
 

LMzek

Well-Known Member
2017. szeptember 18.
610
523
93
Ja hogy MDL az az MLD. :)
Ja amúgy nem, mert totál más a konstrukció. Az R-29-es és R-35-ös hajtóművek külön forszázskamrával rendelkeznek, ahogy a MiG-21-esbe került R-11/13/25-ösök is. Az F119-es egy modern építűsű hajtómű, relative rövid forszázskamrával. semmi se ott van, ahol a régi hajtóműveken. Még egy R-35 kortárs J75-össel se lehet keverni.


"Kicsit" irónikus lett volna ha megszületik egy ilyen "öszvér".


:(
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 135
53 742
113
LMzek

Én mondjuk a MIG-21-et néztem volna meg RD-93-al. Ugyanis elvileg bele fért volna a gépbe és a levegőátfutás is elégséges lett volna a hajtómű számára. Nah, meg könnyebb is vagy 150 kg-al a források szerint, mint az R-25-300.
(Mondjuk az R-25-300 CSR módban erősebb, mint az RD-93 utánégetővel! )
 
M

molnibalage

Guest
LMzek

Én mondjuk a MIG-21-et néztem volna meg RD-93-al. Ugyanis elvileg bele fért volna a gépbe és a levegőátfutás is elégséges lett volna a hajtómű számára. Nah, meg könnyebb is vagy 150 kg-al a források szerint, mint az R-25-300.
(Mondjuk az R-25-300 CSR módban erősebb, mint az RD-93 utánégetővel! )
Ez biztos? Kétségeim vannak a szívócsatorna teljes km-jét nézve.
 

LMzek

Well-Known Member
2017. szeptember 18.
610
523
93
LMzek

Én mondjuk a MIG-21-et néztem volna meg RD-93-al. Ugyanis elvileg bele fért volna a gépbe és a levegőátfutás is elégséges lett volna a hajtómű számára. Nah, meg könnyebb is vagy 150 kg-al a források szerint, mint az R-25-300.
(Mondjuk az R-25-300 CSR módban erősebb, mint az RD-93 utánégetővel! )


Meglepőn jó gépek jönének ki eredményül időnként a "régi gép"-új hajtómű kombinációból, ha "okos szakértőkre" hallgatva nem dobnák kohóba/bontóba a gépeket lásd: B-52 !!!


OFF: holnapra utánanézek, hogy mi lehetett volna J-35(Draken)-ből, -aminek az aerodinamikáját, szárnyformáját- kb. minden 25 évben újra felfedezik :D...
... egy modern(ebb) hajtóművel!

ON
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55 and fip7

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 291
10 342
113
Nézd, ha a jókora MiG-25-ös aerodinamikai modelljét zsugorítják le és egyhajtóművesítik a MiG-23 szintjére, már azzal előrébb lettek volna. A MiG-25-ös nem azért nem jó manőverező légiharcban, mert aerodinamikailag nem megfelelő, hanem mert orbitálisan nehéz és a sárkány egyenszilárdsága szerény. Ez a gép 5g-nél nem tud sokkal többet, de a reped, orrán-száján reped, mert a komplett törzs is egyetlen nagy tartály.

De kompaktabb, kisebb, tömörebb sárkánynál és kedvezőbb tolóerő/tömeg aránynál már olyan faktorok játszottak volna szerepet, mint a nagy állásszögeken is kedvező hatású beömlők.
Tudom, utólag azt mondok, amit akarok (na ebből már nem jövök ki jól:D), de amióta jobban volt lehetőségem rácsodálkozni a MiG-23-ra, annak adataira, problémáira (enciklopédiák a 90-es évektől, Top Gun cikkek, aztán már a neten elérhető írások), rendre azon törtem a fejem, hogy miért nem a MiG-25 aerodinamikai modelljét adoptálták?
Holott, ha nem volt cél a 3 Mach tartomány - márpedig nem volt -, akkor, ahogy Te is utalsz rá, a manőverezőképességgel sem lett volna baj a relatíve könnyebb sárkányszerkezetnek köszönhetően. Erre megint csak jó példa a Dassault F1-es.
Nyilván számos olyan ok is volt, amiről nem tudunk, nekem a következők jutottak eszembe:
1, Akkoriban érthető módon még senki nem látta, vagy ha igen, akkor nem volt szempont, hogy mennyivel macerásabb, drágább az üzemeltetése a variaszárnynak, milyen problémák merülnek fel hosszútávon stb.
Ha mégis beválik egy új technológia, műszaki megoldás, akkor ki merné megkockáztatni, hogy lemarad annak megismerésében, használatának, üzemeltetésnek elsajátításában, versenyképes fejlesztésében? Még ugye a 25-ösnek is készült variaszárnyas koncepciója:
https://testpilot.ru/russia/mikoyan/mig/31/mp/e155m_e.htm
e155mp.jpg

Na, az lett volna egy ólommadár...

2, Titkolózás: Még egy konstruktőrirodában sem tudták a különböző részlegek, hogy mivel foglalkozik egy másik részleg (lásd F-22-es fejlesztése), így meg sem ismerhették a kedvező eredményeket a 25-össel.
Lehet, hogy a variaszárnyas 23-as kifejlesztésre kijelölt csapat(ok) /nem néztem utána a kijelölt személyeknek/ nem is tudott a 25-ös fejlesztésének részleteiről, legfeljebb infómorzsák jutottak nekik, hogy a Je-150/152-es után készül valami új.
Így lehet, hogy ha tudtak is az AJ3 Vigilante-ről, ki lett nekik adva: Ne azzal foglalkozzanak...
3, Mérnöki, konstruktőri, de leginkább főkonstruktőri hiúság.
Ha látta is a beszámolók alapján, hogy tornyosulnak a problémák, a gép hízik, mint a tápos csirke, akkor is bebizonyítja, hogy ők is tudnak, s ha már kiválasztotta az egyik koncepciót teljes fejlesztésre, akkor már visszaút nincs. Így sem volt olcsó mulatság, hogy a másik koncepció - az emelőhajtóműves - meg végképp zsákutca...
Hogy mennyire presztízskérdés volt, azt a Domogyedovói bemutató bizonyította (Te írtad?;)).
"...13 repülés után, szintén bemutatták Domogyedovóban, nem is akárhogyan: orsózás közben változtatta a jobb láthatóság céljából élénkpirosra festett szárnyainak nyilazási szögét..."
https://hu.wikipedia.org/wiki/MiG–23
Neeem, nem volt elég, hogy simám áthúz a nézők felett szárnyállítással, még forogni is kell, hátha szétesik - még ha addig talán többször ki is próbálták...

Leszámítva az áldozatokat, a beleölt pénzt, energiát, munkát stb. szerintem végül is jó, hogy elkészült, - s ha már egyszer megvolt - üzemeltették.
tanultak belőle, tanultunk belőle.
A repülés eddigi története végig az evolúcióról szólt, kevés olyan műszaki megoldás, típus van, ami valamilyen formában továbbélt.
A 90-es években még egy kecskeméti repülőnap is a formák, a koncepciók, típusok kavalkádja volt (sajnos már ott sem repült a 23-as), s nem az, mint manapság, hogy a belga F-16-os után jön a holland, a török, a görög, az izraeli, a lengyel F-16-os...
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 135
53 742
113
LMzek

" holnapra utánanézek, hogy mi lehetett volna J-35(Draken)-ből, aminek az aerodinamikáját minden 25 évben kb. újra felfedezik :D...
... egy modern(ebb) hajtóművel"


Erre kíváncsi leszek, mert nagy szerelmem az a repülőgép.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 135
53 742
113
molnibalage

RD-25-300 : 67.9 Kg/s (MIG-21 BIS)
RD-33: 76.5 Kg/s (MIG-29)
RD-33MK: 82.0 KG/s (MIG-35)

Az előző hozzászólásomban véletlenül RD-93-at írtam RD-33- helyet. Az RD-33-ra gondoltam természetesen.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Tudom, utólag azt mondok, amit akarok (na ebből már nem jövök ki jól:D), s nem az, mint manapság, hogy a belga F-16-os után jön a holland, a török, a görög, az izraeli, a lengyel F-16-os...
Háááát azért változnak ám az idők!! Legutóbb Ostravában egyetlen árva F-16-ot láttunk, aztán jött az osztrák Eurofighter, a német Tájfun, az olasz Eurofighter, az angol Typhoon, végül hogy valami mást is lássunk, a spanyol Eurofighter ... :eek::p