1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Mikojan-Gurjevics MiG-23 “Flogger”

Diskurzus a(z) '3. generációs típusok' témában - Galcom által indítva @ 2013. január 8..

  1. BJani

    BJani Member

    Nagyon érdekes, ugyanakkor számomra teljesen érthetetlen ez az eset...
    "ketteskében" nem merült fel, hogy megnézze a műszereit, minden rendben van-e, és indokolt-e elhagynia a gépét? Nem jutott eszébe, hogyha katapultál, akkor a mögötte jövők belerohannak a gépébe? Tudom, hogy szovjetrendszer, és a parancs az parancs, de tényleg ennyire kőagyú lett volna?
    Azt meg szintén nem értem, hogy ott van három törött gép a pályán, erre leszáll rá a vezér? Mit gondolt, majd kimanőverezi a roncsokat? Ki osztogat ilyen idióta parancsot? Nem hiszem el, hogy nem volt elérhető kitérő repülőtér...
    Tényleg nem értem. Vadászpilótának azért valamennyire értelmes embereket vesznek fel gondolom ott is, és nem a fogatlan/agyatlan tevepásztorok körül toboroztak...
    Ha valaki érti ezt, magyarázza már el nekem légyszi!
     
    molnibalage, Hpasp and gacsat like this.
  2. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Irak

    Az Irakiak számára a szovjetek úgy reklámozták a MiG-23-ast, mint „az egy hajtóműves F-14”, így egy gondosan válogatott pilóta különítmény (egyiküknek sem volt 1500 óránál kevesebb repülési ideje Hawker Hunter-en, vagy MiG-17F-en) utazott Frunze mellé az átképzésre.
    A szovjet instruktorok viszont annyira nem bíztak bennük, hogy az átképzés 6 hónapjából az első négy csak repülési elmélettel telt, és csak a legvégén volt gyakorlati repülés.
    Sem a harci bevetés lehetséges módozatait, sem a fegyverek alkalmazását nem gyakorolták velük.

    Az Iraki Bászra kikötőjébe, ládákba csomagolva érkezett 18db MiG-23MSz, és 2db MiG-23UB, amiket a Bászra melletti Wahda légibázisra szállítottak, beüzemelés céljából.
    A 39-ik század 1976-ra érte el a hadrafoghatóságot.
    Másodiknak a MiG-23BN gépekkel felszerelt 29. század az új Abu Ibn Abu Talib légibázisra települt, an-Nassiriyah mellett, Bászrától mintegy 100km-re, észak-nyugatra.
    Utolsónak az Abu Ubaidán, al-Kut mellett (félúton Bászra és Bagdad között) állomásozó 49. század kapta meg 24db MiG-23BN gépét.

    1978-ig a három század összesen 12db MiG-23-ast vesztett különféle balesetekben.

    Mivel a MiG-23MSz gépekhez R-3Sz rakétát készleteztek csak a szovjetek, miközben 1978-tól az Iraki MiG-21bisz-ekhez már a sokkal korszerűbb R-13M légiharc rakéták jöttek, így az első önálló Iraki módosítást, ezek felszerelése jelentette a 23-asra.
    Az R-13M rakéták tesztelése közben, két hajtómű leállást is elszenvedtek a MiG-23BN pilóták, mivel az R-13M nagyon füstölt, amit a hajtómű beszívott, és leállt.
    Így az Iraki gépek a továbbiakban csak a szárnyaik alatt hordtak 2db R-13M és a törzsük alatt maradtak az elavult 2db R-3Sz rakéták.

    [​IMG]
    MiG-23MSz, a szárnya alatt 2db R-13M, a törzse alatt 2db R-3Sz légiharc rakétával


    Líbia

    Moammer Kadhafi 54db MiG-23MSz, 38db MiG-23BN, és 15db MiG-23UB gépet rendelt a fiatal líbiai légierő részére.

    [​IMG]
    Líbiai MiG-23MSz 4db R-3Sz légiharc rakétával

    A líbiai pilóták alapkiképzését a Jugoszláv légierő végezte, vagy helyben Pakisztáni pilóták oktatták őket.
    Néhányan Egyiptomban, Franciaországban, illetve Romániában kaptak alapkiképzést.
    Nehézséget jelentett, hogy a fenti módon kiképzettek nemcsak nagyon eltérő színvonalú oktatást kaptak, de a repülés nyelvét is Angolul, Franciául, vagy Oroszul beszélték.

    A típus átképzés nagyon nehezen ment.

    Abdul Hassan - “A szovjetek úgy reklámozták a MiG-23-ast, hogy az mindent felülmúl, legyen az Mirage, Phantom, vagy F-14-es.
    Ehhez képest kaptunk egy nehezen repülhető MiG-21-est.
    A három szárnyállás (16°, 45°, 72°) három teljesen különböző repülési jellemzőt jelentett, mintha három teljesen különféle gépet kellett volna megtanulni vezetni.
    A szárnymozgató mechanizmust könnyen tönkre lehetett tenni, kismagasságon túl nagy sebességű repüléssel, jópár pilótát el is vesztettünk emiatt.
    Volt aki leszállás közben zuhant le, mert elfelejtette visszaállítani a szárnyállást.
    A gépen nem volt állásszög határoló, így légiharc közben a pilótának le-le kellett pillantani a pillanatnyi állásszöget jelző műszerre, nehogy 24°-nál jobban túlhúzza a gépet, mert akkor az átesett és lezuhant.
    A MiG-21-esen a gép rázkódása jól jelezte a veszélyes tartomány közeledtét, de a MiG-23-ason a rázkódás már sokkal korábban megkezdődött, így nem lehetett érezni mikor fog átesni a gép.


    Hazem al-Bajigni - “Átképzési repülés közben, egyszer csak megszűnt a hidraulika nyomás a MiG-23UB gépemben, Natasa (a figyelmeztető rendszer) mindenféléket sorolt.
    Katapultáltam, mögöttem a szovjet kiképzővel.
    A környékbeli Beduinak szedtek össze mindkettőnket egy Toyotával, és vittek vissza a bázisra.
    A katapultálás közben elszenvedett túlterhelés miatt három napra elvesztettem a látásomat, így Nyugat Németországba vittek gyógykezelésre.”


    A szovjetek a Líbiaiakat hibáztatták, szerintük a műszakiak túl lazán veszik a feladatukat, és nem követik az üzemeltetési leírásokat, a pilóták meg ok nélkül katapultálnak bármilyen probléma első jelére, stb...

    A líbiai tisztek szerint viszont a MiG-23-as egyszerűen nem éri meg az árát, és teljesen felesleges költeni az elhúzódó rendszerbe állítására.
    Ekkorra már a vadi új flotta üzemképessége 40% alá esett.

    Végül Pakisztáni pilóták és műszakiak segítségével sikerült elérni a típus hadrafoghatóságát, a szovjet tanácsadók élénk tiltakozása közepette.

    Először a Bengázi melletti Benina légi bázison állomásozó 1060. század érte el a hadrafoghatóságot MiG-23MSz gépekkel 1976-ban, majd őket követte a 1070. század MiG-23BN-ekkel.
    A fenti repülési nyelvekhez hozzájött még az Arab is, amikor 1978-ban a másik két század üzemeltetéséhez már inkább szír személyzetet fogadtak fel, mintegy 40 pilótát és 200 földi kiszolgálót.

    A Líbiaiak is csak az R-3Sz rakétákat kapták a géphez, miközben a MiG-21-eseik már az R-13M-el érkeztek.
    Így ők is felszerelték azokat a 23MSz típusra, majd ők is elvesztettek egy gépet a hajtómű által beszívott füst miatt...


    Algéria

    Az Algériai légierő a Marokkóval való feszült viszony miatt döntött a légierő modernizálásáról.
    Eleinte a Briteknél házaltak, BAE Hawk kiképzőkben, illetve Hawker Siddeley Harrier vadászbombázókban gondolkodtak.
    Végül arra jutottak, hogy a nyugaton gyártott gépek nemcsak drágák, de számukra túl komplexek is, így 1975-ben 40db MiG-23BN vadászbombázó gépet rendeltek a Szovjetuniótól.
    1976-ban érkeztek a gépek, Laghouat bázisára, Algírtól 330km-re délre, ahol a 27 és 28 Escadron de Attaque Il-28-as bombázóit váltották.

    [​IMG]


    Holnap következik a MiG-23-as második nagy sorozata...
     
    hayate, endre, Horizon and 19 others like this.
  3. ogretankHU

    ogretankHU Well-Known Member

    Írtam többször az arab haderők pont az ilyen mentalitás/képességek miatt olyan gyengék legyen nekik bármilyen technikai hátterük ! Ez sok száz éve bizonyítják és hát eredményesen !
     
  4. misinator

    misinator Well-Known Member

    A Top /Gun (Aranysas?) újságban volt egy olvasmányos cikksorozata Varga "Tömör" Imrének, amiben megemlítette a khm. harmadik világbeli pilóták készségeit/mentalitását, s utalás volt arra, hogy erről lesz külön cikk.
    Évekig vártam rá, de vagy nem készült el, vagy khm. nem lett volna píszí...
     
    ogretankHU and LMzek 2.0 like this.
  5. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Khöm...
    Varga Tömör írásai nagyrészt arról szóltak sajnos, hogy hogyan piáltak és kajáltak, de úgy kb. semmiről... Sajnos.
     
    endre likes this.
  6. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Miután a korszerűbb MiG-23ML rendszeresítésre került a Szovjetunió légiereje részére, 1978-tól elérhetővé vált a korábban csak a szovjet légierő számára fenntartott MiG-23M exportja.
    Ennek a típusnak a jelzése MiG-23MF lett, „A” változata került a Varsói szerződés légierőihez, míg „B” változata, nukleáris opció nélkül, a 3. világ országaiba.
    Immáron három gyárban készült a 23-as kilenc (!!!) altípusa párhuzamosan.

    Moszkvában a Znamja Truda gyárban (MAPO) készültek:
    1976-tól a MiG-23ML vadászgép, 23-12-es gyártmány, 1982-ig a szovjet frontlégierő részére.
    1978-tól a MiG-23P vadászgép, 23-14-es gyártmány, 1983-ig a szovjet honi légvédelem részére, 321 példányban.
    1978-tól a MiG-23MF vadászgép, 23-11MF-es gyártmány, 1983-ig 278 példányban, két export változatban, „A” kivitel a Varsói szerződés részére, míg a „B” kivitel a harmadik világ részére.
    Eközben folytatódott a MiG-23BN vadászbombázó sorozatgyártása 1985-ig, két export változatban, 32-24A a Varsói szerződés részére, 32-24B a harmadik világ részére.

    Irkutszkban az IAPO-nál:
    Folytatódott a MiG-23UB gyakorlógép sorozatgyártása 1985-ig.
    1978-tól a MiG-27K (gyermekkori nevén MiG-23BK) vadászbombázó, 32-26-os gyártmány 1983-ig, 214 példányban a szovjet frontlégierő részére.

    Ulan-Udé-ben az U-UAZ-nál (Mi-8-as helikopterek gyártásával párhuzamosan):
    1978-tól 1984-ig a MiG-27M vadászbombázó, 32-29-es gyártmány (a MiG-27K vadászbombázó egyszerűbb és olcsóbb variánsát), gyártották 146 példányban a szovjet frontlégierő részére.

    [​IMG]
    A második nagy sorozat típusai


    Szíria

    [​IMG]

    1977 áprilisában Szaúdi pénzügyi forrásokkal megtámogatva, Háfez al-Asszad Moszkvába utazott, hogy katonai beszerzésről tárgyaljon.
    A Szovjet vezetés két feltételhez kötötte a fegyverüzletet, miszerint a Szíriaiak a továbbiakban támogatják a PFSz-t, illetve elismerik Izrael állam létezéshez való jogát.

    1978-ban így 28db MiG-23MF érkezett, amit 1979-ben majd 1980-ban 18db-18db MiG-23BN követett.
    Ez utóbbiakban immáron benne maradt az SzPSz-141-es aktív zavarókomplexum.

    A Szíriai légierő MiG-23-as egységeinek hadrendje 1980-ban:
    17. vadászbombázó ezred 67. vadászrepülő százada MiG-23MSz, 77., és 95. vadászbombázó százada MiG-23BN géppel rendelkezett, as-Se’en légibázisán, Damaszkusztól 90km-re keletre.
    34. vadászbombázó ezred 97., és 98. vadászbombázó százada MiG-23BN vadászbombázó géppel rendelkezett, an-Nassiriyah légibázisán, Damaszkusztól 70km-re észak-keletre, az ezred harmadik százada Szu-22M típussal repült.
    14. vadászbombázó ezred 78. százada MiG-23MF géppel üzemelt Abu ad Duhur légibázisán, az ország észak nyugati részén, Aleppótól 50km-re délre.

    [​IMG]
    Szír MiG-23-as alakulatok diszlokációja


    Izrael
    Izrael eközben beszerzett az Egyesült Államoktól:
    1968-tól 90db A-4H Skyhawk vadászbombázót, és 25db TA-4H gyakorló gépet
    1969-től 210db F-4E Phantom-II vadászbombázót
    1969-től 30db RF-4E Phantom-II felderítőgépet
    1972-től 117db A-4N Skyhawk vadászbombázót
    1976-tól 23db F-15A Eagle vadászgépet, és 2db F-15B gyakorló gépet
    1980-tól 18db F-15C Eagle vadászgépet, és 8db F-15D gyakorló gépet
    1980-tól 67db F-16A Fighting Falcon vadászgépet, és 8db F-16B Fighting Falcon gyakorló gépet

    [​IMG]
    Ez a kép kissé előreszaladt a történetben...


    Irak
    A három Iraki MiG-23-as század hadrendje (némi géppótlás beszerzése után) 1980-ban a következő volt:
    39. vadászrepülő század MiG-23MSz gépeivel 1980-ban a Tammuz légibázisra költözött, ami Habbaniyah mellett, Bagdadtól 80km-re nyugatra található.
    29. vadászbombázó század MiG-23BN gépekkel Abu Ibn Abu Talib légibázison üzemelt, an-Nassiriyah mellett, Bászrától mintegy 100km-re, észak-nyugatra.
    49. vadászbombázó század MiG-23BN gépekkel Abu Ubaidán, al-Kut mellett (félúton Bászra és Bagdad között) üzemelt.

    [​IMG]
    Iraki MiG-23-as alakulatok diszlokációja


    Irán
    Irán eközben beszerzett az Egyesült Államoktól:
    1968-tól 32db F-4D Phantom-II vadászgépet
    1971-től 177db F-4E Phantom-II vadászgépet
    1971-től 16db RF-4E Phantom-II felderítőgépet
    1974-től 166db F-5E Tiger-II vadászbombázót
    1976-tól 79db F-14A Tomcat vadászgépet, 284db AIM-54A Phoenix nagy hatótávolságú légiharc rakétával

    [​IMG]
    Iráni F-14A Tomcat, a hasa alatt 2db AIM-54A Phoenix nagy-hatótávolságú aktív önrávezetésű légiharc rakétával

    [​IMG]
    Az iráni vezető, Reza Sah

    Reza Sah rendszerének bukása után, 1979-től az Egyesült Államok fegyverembargót hirdetett az Iránnal szemben.



    Jövő hét vége felé következik a MiG-23-as első éles harci bevetése...
     
    endre, svajcibeka, Rotten878 and 14 others like this.
  7. Capslock27

    Capslock27 Well-Known Member

    .
    .
    Sajnos igen. Pont ezt amúgy anno megirtam olvasói levélként az aranysasosoknak is, mármint hogy a cikksorozat sajnos nem túl jó, mert kizárólag italozásról szól, illetve, hogy hogyan főztek, és a cikksorozat alapján az sem világos, hogy ezek a matt alkoholisták buszra hogy tudtak felszállni, nemhogy vadászrepülőgéppel.
    Érdekes módon nem sértődtek meg a kritikától, sőt válaszoltak. Valami olyasmi jött válaszban, hogy ezt a cikksorozatot a Varga Tömör a 90-es évek legelején, bőven az Aranysasos megjelenés előtt rég megirta, és valami könyvet akart belőle csinálni eredetileg. Azután kiadni érthető módon nem tudta, fiókban maradt, és végül az Aranysas segitségképpen átvette tőle megjelentetni. Átirni nem nagyon akarta, igy azután lényegében változatlan formában lehozták a régi szöveget. Az Aranysasos válaszban valami olyasmi volt a vége, hogy a Tömör nagyon olvasmányos, sztorizós akart lenni, hogy könyvként olvasható legyen, de nagyon átesett a ló túloldalára.
     
    endre and borisz like this.
  8. ogretankHU

    ogretankHU Well-Known Member


    Azért ez sok mindent megmagyaráz a Oroszok mostani kapcsolatához Izraellel !
     
    borisz likes this.
  9. Capslock27

    Capslock27 Well-Known Member

    .
    .
    Ez egy klasszikus magyarázkodás, egyidős a szovjet vadászgépek történetével már Korea óta, és mindig előkerül, amikor meg kell magyarázni, hogy már megint miért az szovjet/orosz technika húzta a rövidebbet, és miért annak a roncsa látszik a harctéri fotókon.
    Biztos sokszor igy is volt, de azért ott bukik a dolog, hogy miért van az, hogy ugyanaz a muzulmán pilóta hirtelen győztessé tud válni, amikor pakisztáni F-16-ba ülhet, vagy az iráni kapott F-14-et maga alá, vagy a török kapott F-16-ot, stb.
     
    Bleroka likes this.
  10. ogretankHU

    ogretankHU Well-Known Member



    A számokat és a típusokat ízlelgetve már akkor brutális volt az IAF légi fölénye az a környező arab országokhoz mérten és abszolút értelemben is !
     
    borisz likes this.
  11. ogretankHU

    ogretankHU Well-Known Member


    Szerintem ott a terminológia volt a döntő illetve Korea és Vietnám még abban is más volt , hogy ott az USA professzionális hadserege (minden helyszíni és háttértámogatással , majdnem korlátlan erőforrásokkal) állt szemben egy kis ország alacsonyan képzett erejével (még ha voltak is tanács adók SZU/Kínai részről ) más volt a szitu ha a rávezetést és a pilótákat is a tanácsadók alkották (akkor sokat javult hirtelen a helyzet ) .

    Az tény elismerem én is , hogy a nyugati országok jelentős előnnyel rendelkeztek a repülő erők terén és az általuk a kiképzésben vissza köszönő magas fogú tudás és autonómia is a javukra billentette a mérleget !

    De ez nem von le semmit az arab katonák alacsony harci értékéből !
     
  12. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Ezt a részt simán nem értem. Minek szállítanak fegyvert, ha azok célja és a feltétel nem találkoznak össze...?
     
  13. emel

    emel Well-Known Member

    Ivánék erről úgy gondolkoztak, hogy Szíriának joga van harcolni Izrael ellen az általa megszállt szíriai Golan-fennsík felszabadításáért (tehát adnak fegyvert), de nincs joga elpusztítani Izrael államot (tehát el kell ismernie annak létéhez való jogát). Persze ezek mellett érdekes adalék a PFSz támogatásának igénye, hiszen ennek alapokmányában akkor még (talán még most is?) benne volt Izrael állam felszámolásának célja. Ilyen "egyértelmű" a politika ...
     
    Hpasp, endre, ghostrider and 4 others like this.
  14. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Hoztam ajándékot is, meg nem is...
     
  15. misinator

    misinator Well-Known Member

    Egyrészt abszolút így van, másrészt súlyosbított a helyzeten a túlhaladott képzési, taktikai metódus.

    - egy fokkal elavultabb technika
    - túlhaladott képzés és szemlélet
    - mentalitás

    Gyakorlatilag esélytelenek voltak.
     
    emel likes this.
  16. emel

    emel Well-Known Member

    Egy volt a lényeg: a Szú. adott fegyvert az araboknak, hogy fenntarthassa befolyását és "szövetségeseit" a térségben, de megszabta a fegyverek felhasználásának korlátait, nehogy Ahmedék veszélyeztessék a Szú. fontosabb világpolitikai céljait. Persze ez addig működött, amíg az alany valamennyire kormányozható volt, de adott ponton túl elengedték a kezét (Pl. mikor a forró dróton értesítést kaptak hogy elindult Kadhafi ellen az Eldorado Kanyon akció, a líbiai kikötőkből azonnal kihajóztak az ott horgonyzó szovjet hadihajók, és ugye Szaddámot is hagyták feltrancsírozni mikor már kezelhetetlen volt).
     
    endre, fishbed and misinator like this.
  17. Negan

    Negan Well-Known Member

    Egyiptomba települt szovjet vadászrepülő ezred,az akkor vadonás új MiG21MF gépekkel.Persze egyiptomi felségjelzéssel repültek-de nem tudtak arabul.....
    Izraeliek egy darabig kerűlték velük az összecsapást (rádióforgalmazásukbol tudták,hogy mikor repülnek az oroszok),de aztán megunták.Ugyanúgy szarrá verték őket,mint az arabokat.
     
  18. ogretankHU

    ogretankHU Well-Known Member


    Hát azért a Mig-21MF fényévekkel volt az Izraeli F15 és F16 gépek mögött ! Ültetheted egy F2-es autóba Hamiltont egy gyengébb pilóta is szarrá veri egy F1-el !
     
    ghostrider and fip7 like this.
  19. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Öööö, nem abban a korszakban volt, amikor leverték a szovjet pilótákat, hanem még a francia gépek is ott voltak első vonalban és már volt némi F-4. F-15 és F-16 még az USAF-nál sem létezett... Még protóban sem. Ez 1970-ben volt. Az F-15 protó felszállása előtt 2 évvel. Az YF-16 előtt sok évvel...

    https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Rimon_20
     
  20. Negan

    Negan Well-Known Member

    Mikor ez történt,mig nincs F15/16.Utóbbi még rajzasztalon se.F4 éppen csak megjelent az IAF-nél.Mirage IIICJ gépekkel csinálták a dolgot jórészt....
     
    fishbed and emel like this.

Ezen oldal megosztása