MiG-23 Flogger (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 033
24 590
113
Alapvetően két fő tanulság vonható le.
1. A légtérellenőrzők megjelenése hatványozottan segítette a vadászrepülőgépek eredményességét.
2. Az új repülőtechnika csak akkor hozhat forradalmi változást, ha ez a fegyverzetben is megjelenik.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Alapvetően két fő tanulság vonható le.
1. A légtérellenőrzők megjelenése hatványozottan segítette a vadászrepülőgépek eredményességét.
2. Az új repülőtechnika csak akkor hozhat forradalmi változást, ha ez a fegyverzetben is megjelenik.

Egen, valahogy nekem az az érzésem alakult ki a sorozat írása közben, hogy tán a szírek voltak a legtompább kés a Közel Keleti szovjet csatlós fiókban.
Nekik, ellentétben az irakiakkal, és a líbiaiakkal, eszükbe se jutott az R-13M-et integrálni a MiG-23MSz-hez, pedig több meglepetésszerű támadást is behúzhattak volna, legalábbis az elején.
 
M

molnibalage

Guest
Egen, valahogy nekem az az érzésem alakult ki a sorozat írása közben, hogy tán a szírek voltak a legtompább kés a Közel Keleti szovjet csatlós fiókban.
Nekik, ellentétben az irakiakkal, és a líbiaiakkal, eszükbe se jutott az R-13M-et integrálni a MiG-23MSz-hez, pedig több légiharcot is behúzhattak volna, legalábbis az elején.
Az R-3Sz-t akár Szu-57-re is lehetne rakni, de akkor se érne el semmit.
Ha a szír gépeken csak AIM-9L szerű valami lett volna, akkor nagyon nem így nézett ki volna a végeredmény szerintem.
Az iraki példákon is látszik, hogy a nyugati gépek feletti glória nagyon erős. De valójában kicsit is felkészültebb ellen a megfelelő háttérrel mögötte pont úgy lelövöldözi őket, ahogy az IAF az arabokat.
 

Bleroka

Well-Known Member
2019. március 16.
365
1 066
93
Alapvetően két fő tanulság vonható le.
1. A légtérellenőrzők megjelenése hatványozottan segítette a vadászrepülőgépek eredményességét.
2. Az új repülőtechnika csak akkor hozhat forradalmi változást, ha ez a fegyverzetben is megjelenik.

Ha a politikai rezsim,titkosszolgálata,több ezer légierőst letartóztat,pilótákat,parancsnokokat kivégzik.az nagyon nem tesz jót a morálnak.

A pilóták egymással sem beszélnek,sem a hibákról sem a vérrel megszerzett tapasztalatokról.

Továbbképzés helyett propaganda,félelem és rettegés hogy mikor visznek el.

Ilyen légkörben még egy Erich Hartmann sem hozza az eredményeket,akárhány körmét tépnek is le.
 

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
1 873
5 105
113
Az R-3Sz-t akár Szu-57-re is lehetne rakni, de akkor se érne el semmit.
Ha a szír gépeken csak AIM-9L szerű valami lett volna, akkor nagyon nem így nézett ki volna a végeredmény szerintem.
Az iraki példákon is látszik, hogy a nyugati gépek feletti glória nagyon erős. De valójában kicsit is felkészültebb ellen a megfelelő háttérrel mögötte pont úgy lelövöldözi őket, ahogy az IAF az arabokat.
Míg 23 az irániak ellen se remekelt!Értek el sikereket de egy Tomcat ellen nem sok esélye volt a 23 asnak.Msz verziónak még az F4 ellen se!
 

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
1 873
5 105
113
Ha a politikai rezsim,titkosszolgálata,több ezer légierőst letartóztat,pilótákat,parancsnokokat kivégzik.az nagyon nem tesz jót a morálnak.

A pilóták egymással sem beszélnek,sem a hibákról sem a vérrel megszerzett tapasztalatokról.

Továbbképzés helyett propaganda,félelem és rettegés hogy mikor visznek el.

Ilyen légkörben még egy Erich Hartmann sem hozza az eredményeket,akárhány körmét tépnek is le.
Az új reptechnika is egy generációval elmaradt az IAF álltal beszerzett F15,F16 párosról!
 
  • Tetszik
Reactions: Bleroka

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Az új reptechnika is egy generációval elmaradt az IAF álltal beszerzett F15,F16 párosról!
A fenti hozzászólások mindegyike arra utalt elsősorban, hogy pont maga a repülőtechnika, mint hordozóplatform volt a legkevésbé jelentős faktor a történetben.
Az R-3Sz rakétát indíthatta volna akár a fejlettebb F-15-ös, vagy 16-os is, a megbízhatatlansága, a korlátolt hatásos üzemi tartománya miatt valószínű ezek a gépek se értek volna el jobb eredményt.
Szintén nem a platform jellemzője az, hogy a rajta bevetést repülő légierők rendre csak ismételték a hibáikat.
Az előzetesen akár még hatásosnak is ígérkező taktikákat akkor is tovább folytatták rendületlenül, mikor az ellenfél már rég felkészült ellene. Semmi variáció, semmi meglepetés, kreativitás, csak a parancskövetés és a hírhedt arab hierarchia.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Ha az izraeli légierő használta volna a MiG-23-asokat, akkor valószínű, hogy az elérhető legjobb (akár saját gyártású) fegyverzettel és a legmotiváltabb pilótáikkal, a legjobb harceljárásokkal operáltak volna. Mert ők ilyenek.
De a MiG-23-asok eredményességéről szóló összehasonlításokban a géptípusok vannak mindig összevetve és ebből alakult ki az a fals elképzelés, hogy maguknak a repülőgép típusoknak, mint platformoknak a jósága adja ki a különféle eredményeket.
 

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
1 873
5 105
113
A fenti hozzászólások mindegyike arra utalt elsősorban, hogy pont maga a repülőtechnika, mint hordozóplatform volt a legkevésbé jelentős faktor a történetben.
Az R-3Sz rakétát indíthatta volna akár a fejlettebb F-15-ös, vagy 16-os is, a megbízhatatlansága, a korlátolt hatásos üzemi tartománya miatt valószínű ezek a gépek se értek volna el jobb eredményt.
Szintén nem a platform jellemzője az, hogy a rajta bevetést repülő légierők rendre csak ismételték a hibáikat.
Az előzetesen akár még hatásosnak is ígérkező taktikákat akkor is tovább folytatták rendületlenül, mikor az ellenfél már rég felkészült ellene. Semmi variáció, semmi meglepetés, kreativitás, csak a parancskövetés és a hírhedt arab hierarchia.
R13M se volt egy kategória a 23-as se az F16 al se az F15 el.Izraeilek zsákmányolt ML verziót F4E-vel értékelték egy szinten!Irániak F14 aim54 párossal
több 23-ast leszedtek úgy hogy azt se tudta az iraki
gép hogy rakétát indítottak rá!Iráni tomcat pilóták leginkább veszélyes ellenfélnek az iraki Mirage f1 eket tartották!
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Iráni tomcat pilóták leginkább veszélyes ellenfélnek az iraki Mirage f1 eket tartották!
Az US NAVY pilótái akik a líbiai gépekkel többször is kergetőztek a Földközi-tenger fölött ugyanerről számoltak be, a szovjet gépeken repülő líbiaiak jóformán célt repültek nekik, körbefotózták őket, a Mirage F-1-en repülők meg minden rárepülésnél kitértek előlük, nem engedték magukat befogni és kemény manőverezéssel próbáltak a hátukba kerülni. Ebben azért az is benne volt, hogy a szovjet gépekre kiképzett arabok szovjet taktikát tanultak (jóformán az utolsó gombnyomásig külső, földi irányításra/tüzelési engedélyezésre hagyatkoztak), a francia gépekre kiképzett pilóták meg francia taktikai kiképzést kaptak. Szóval nemcsak a gépekkel és a fegyverzettel volt ott probléma ...
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 771
30 540
113
Ha az izraeli légierő használta volna a MiG-23-asokat, akkor valószínű, hogy az elérhető legjobb (akár saját gyártású) fegyverzettel és a legmotiváltabb pilótáikkal, a legjobb harceljárásokkal operáltak volna. Mert ők ilyenek.
De a MiG-23-asok eredményességéről szóló összehasonlításokban a géptípusok vannak mindig összevetve és ebből alakult ki az a fals elképzelés, hogy maguknak a repülőgép típusoknak, mint platformoknak a jósága adja ki a különféle eredményeket.
Ez nagyon igaz.Mirage III jelen volt arab oldalon is,emiatt került a zsidó Mirage/Nesher/Kfir gépek szárnyaira a jol látható narancs festés,de ugyanolyan eredménytelenek voltak vele mint a MiGekkel.
Ugyanakkor egy átszökött MiG23ML vizsgálata után kb az F4E szintűnek értékelték manőverezés szempontjábol,elektronikailag meg a korai F4E szintjére.Összeségében meg rosszabnak itélték az F4E-nél.
 

ogretankHU

Well-Known Member
2019. december 21.
7 613
26 009
113
Az US NAVY pilótái akik a líbiai gépekkel többször is kergetőztek a Földközi-tenger fölött ugyanerről számoltak be, a szovjet gépeken repülő líbiaiak jóformán célt repültek nekik, körbefotózták őket, a Mirage F-1-en repülők meg minden rárepülésnél kitértek előlük, nem engedték magukat befogni és kemény manőverezéssel próbáltak a hátukba kerülni. Ebben azért az is benne volt, hogy a szovjet gépekre kiképzett arabok szovjet taktikát tanultak (jóformán az utolsó gombnyomásig külső, földi irányításra/tüzelési engedélyezésre hagyatkoztak), a francia gépekre kiképzett pilóták meg francia taktikai kiképzést kaptak. Szóval nemcsak a gépekkel és a fegyverzettel volt ott probléma ...


Szerintem is pont a repülési terminológia volt az egyik legnagyobb akadálya a sikeres bevetéseknek de ugye a 60/70 években maradtak le igazán a Szovjetek elektronikai , főleg miniatürizálás terén (a rakéták korlátozott "beépíthető térfogata"-ban különösen kitűnt !

Kérdeznék tőlem jártasabbat vajon miért ragaszkodtak a Szovjetek ehhez a sok helyen megbukott rávezetéses totál kontrollos rendszerhez ?
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 771
30 540
113
Szerintem is pont a repülési terminológia volt az egyik legnagyobb akadálya a sikeres bevetéseknek de ugye a 60/70 években maradtak le igazán a Szovjetek elektronikai , főleg miniatürizálás terén (a rakéták korlátozott "beépíthető térfogata"-ban különösen kitűnt !

Kérdeznék tőlem jártasabbat vajon miért ragaszkodtak a Szovjetek ehhez a sok helyen megbukott rávezetéses totál kontrollos rendszerhez ?
Összetett.Egyrészt a szovjet rendszer általánosan ilyen.Másrészt pont az elektronika miatt.Korai elfogóvadászok az amcsiknál is pont ugyanigy működtek.
Másrészt a MiG31,aminek volt hozzá megfelelő radarja,nem ilyen szoros földi irányitással dolgozott volna.
Harmadrészt azért a nyugatiak is vadászirányitással dolgoztak.Bekaa vőlgyi csatában pont az izraeli vadászirányitás (meg REH,meg egyebek,általánossan a harcvezetés) nagyságrenddel jobb minősége döntő jelentőségű volt a győzelemben.
 
M

molnibalage

Guest
Összetett.Egyrészt a szovjet rendszer általánosan ilyen.Másrészt pont az elektronika miatt.Korai elfogóvadászok az amcsiknál is pont ugyanigy működtek.
Másrészt a MiG31,aminek volt hozzá megfelelő radarja,nem ilyen szoros földi irányitással dolgozott volna.
Harmadrészt azért a nyugatiak is vadászirányitással dolgoztak.Bekaa vőlgyi csatában pont az izraeli vadászirányitás (meg REH,meg egyebek,általánossan a harcvezetés) nagyságrenddel jobb minősége döntő jelentőségű volt a győzelemben.
Szerintem is pont a repülési terminológia volt az egyik legnagyobb akadálya a sikeres bevetéseknek de ugye a 60/70 években maradtak le igazán a Szovjetek elektronikai , főleg miniatürizálás terén (a rakéták korlátozott "beépíthető térfogata"-ban különösen kitűnt !

Kérdeznék tőlem jártasabbat vajon miért ragaszkodtak a Szovjetek ehhez a sok helyen megbukott rávezetéses totál kontrollos rendszerhez ?
Igen. Az egy általános téveszme, hogy a jenki pilóta nem volt ráutalva a földi rávezetésre. Csak egy idő után a föld helyett az AWACS tolta neki. De attól még kell. Pont emiatt mészároltak halomra mindenkit. Az iraki 23-asok is az AVR-rel voltak hatékonyak az azt nélkülöző F-14-esek ellen.

Nem véletlen, hogy azt lőtték szét a Sivatagi Vihar első éjszakájának az elején. Kettőt lehet találni, hogy mit támadtak volna egy NATO vs VSz esetén az F-117-esek, szar esetben akár nukival is. Az AVR-ek legfelsőbb szintű vezetési pontjait.

Aztán lehetett volna küldeni az AVR nélküli vadászokat az AWACS támogatott NATO vadászok ellen....
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 121
53 697
113
Amennyire én tudom a többé kevésbé hivatalos légi győzelem/vesztesség arány a következő volt az Irak-Iráni háborúban:
Első szám a győzelem, második a vesztesség:
MIG-21: 32/40
MIG-23: 16/56
MIG-25: 5/1
Mirage F1: 15/35
F-5: 18/23
F-4: 68/29
F-14: 130/4 (ez utóbbival kapcsolatban vannak komoly kétségeim)

THE-COMBAT-STATISTICS-FOR-ALL-THE-AIRCRAFT-CURRENTLY-IN-USE-Air-to-air-kills-%E2%80%93-Air-to-air-losses-%E2%80%93-Losses-to-ground-fire.png
 

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
1 873
5 105
113
Amennyire én tudom a többé kevésbé hivatalos légi győzelem/vesztesség arány a következő volt az Irak-Iráni háborúban:
Első szám a győzelem, második a vesztesség:
MIG-21: 32/40
MIG-23: 16/56
MIG-25: 5/1
Mirage F1: 15/35
F-5: 18/23
F-4: 68/29
F-14: 130/4 (ez utóbbival kapcsolatban vannak komoly kétségeim)

THE-COMBAT-STATISTICS-FOR-ALL-THE-AIRCRAFT-CURRENTLY-IN-USE-Air-to-air-kills-%E2%80%93-Air-to-air-losses-%E2%80%93-Losses-to-ground-fire.png
Közel 10 évig tartott a háború.Annyi idő alatt leszedhettek ennyi gépet a tomcatek.