MiG-23 Flogger (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
1 873
5 105
113
A saját veszteség mennyisége is gyanúsan kicsi. A lelőtt gép mennyisége meg soknak tűnik a szállítások fényében Iraknak.
Igazságot soha nem tudjuk meg.Rengeteg fegyvert vásárolt Irak.Viszont a 23-ashoz visszatérve nagyon rossz a lelőtt/elvesztett gép arány az előd 21-eshez képest is!Nagyrészt a közel keleten harcolt ahol sokszor 4 gen képekkel került szembe!
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 370
93
A MiG-23-as harci veszteség adatainál figyelembe kell venni, hogy azok nagyrészét a nem vadászgép feladatkörű MiG-23BN szenvedte el! A HPASP által elsődleges forrásként használt - és kitűnő - MiG-23 Flogger in the Middle East - Tom Cooper könyvben, a témát kutató Ahmad Sadik tábornok az alábbi iraki veszteségi adatokat ad meg a Irak-Iráni háborúra:
38 db MiG-23BN (!)
03 db MiG-23MSz
01 db MiG-23MF
01 db MiG-23ML

Ugyanez a könyv az 1982-es libanoni háborúra az alábbi adatokat közöl:
14 db MiG-23BN
06 db MiG-23MF
04 db MiG-23MSz

Hasonló arányok láthatóak a második Öböl háborúban is. Míg az Etióp-Eritreai háború vesztesége is MiG-23BN.

A megadott számokról lehet vitatkozni, de az arányok beszédesek! Tehát a MiG-23BN vadászbombázók adatit (is) levonva érdemes a MiG-23 vadászgép légiharc eredményeit vizsgálni.

1-847290.jpg


(Egyébként a lista készítői inkább a látványra, mint az alapos forráskeresére fordították az időt.)
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113

Ez a 3646-os MiG-23MF Hell Fighter festése okán 1994 lehet, tehát már a cseh légierőt látjuk, nem a csehszlovákot.
Ez a festés 1994 júniusában keletkezett és az októberi kivonásig repült így a gép.

https://acesflyinghigh.wordpress.com/2018/10/06/czech-hell-fighter/

Szemre így Žatec repterének tűnik, amelynek érdekessége, hogy betonos repülőtér volt fedezékekkel, de füves sportrepülőteret csináltak belőle.
https://www.industrialzonetriangle.com/en/original-condition-and-sanitation-of-the-triangle-zone
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and migfun

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 576
5 981
113
vajon miért ragaszkodtak a Szovjetek ehhez a sok helyen megbukott rávezetéses totál kontrollos rendszerhez ?
.
A szoros földi irányitás a nem létező fedélzeti számitógépet, datalinket, GPS-t , jó képességű fedélzeti radart, stb helyettesitette, sőt akár még a besugárzásjelzőt is. A szovjetek is hamar rájöhettek ennek a módszernek a hátrányaira, de önmagában a felismerés ténye nem tudta pótolni a hiányzó vagy rossz minőségű fedélzeti rendszereket.
A MiG-31-be sikerült összerakni egy viszonylag versenyképesebb fedélzeti elektronikát, de egy akkora gépbe, mint egy utasszállitó.
 
M

molnibalage

Guest
.
A szoros földi irányitás a nem létező fedélzeti számitógépet, datalinket, GPS-t , jó képességű fedélzeti radart, stb helyettesitette, sőt akár még a besugárzásjelzőt is. A szovjetek is hamar rájöhettek ennek a módszernek a hátrányaira, de önmagában a felismerés ténye nem tudta pótolni a hiányzó vagy rossz minőségű fedélzeti rendszereket.
A MiG-31-be sikerült összerakni egy viszonylag versenyképesebb fedélzeti elektronikát, de egy akkora gépbe, mint egy utasszállitó.
Hát, ez ebben a formában mondjuk úgy, hogy nagyon pontatlan.

  • Az AVR adatkapcsolattal is működött a szovjet gépeken. Lazur megvan, hogy micsoda? Igen, nem minden gépen volt, de volt. Még szutyok 21-eseken is volt ilyen.

  • A NATO, de még az USAF gépeken is a data link csak bőven a hh vége után lett elterjedt. Konkrétan az 1999-es AF után mondta egy Eagle zsoké, hogy jó lett volna, ha az F-15-ön van data link. Az USAF F-15 gépek töredékén volt még akkor is ilyen. Az F-14-nek csak az E-2 felé volt tudtommal és talán az CV CIC --> E-2 --> F-14 még ment, de kb. ennyi.

  • A GPS támogatás is alapvetően hh utáni dolgok az USA gépein is. A '80-as évek végén egy markonyi F-111 tudta és kezdte megkapni a depot korszerűsítések alatt a többi gép.

  • A MiG-31 még tömegre sem utasszállító, nemhogy méretben. Az F-111 és F-14 is hatalmas, nem a gépek mérte az indikatív. Nézd meg, hogy a svéd gépekbe mikor került az első ilyen. A '60-as évek elején...
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 000
9 975
113
  • Tetszik
Reactions: molnibalage

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 370
93
A szír MiG-ek sikertelenségének egyik fontos okozója, az R-3Sz rakéta változat, a szíriai Tabqa légibázison 2014-ben:

AA-2-ATTOLS.jpg


Már a hatvanas években is hiába eregették az arab pilóták manőverező légiharcban. Az oroszok nem bíztak a csatlósokban, sok helyen ez volt a sztenderd fegyver a korszerűbb MiG-21bis és MiG-23MSz/MF változatokon. (Kuba, Afrika és Afganisztán is)
(Sok nyugati szakíró alapnak veszi, hogy az adott típussal az szovjet fél az új fegyvrzetett is leszállította. Pedig ez álltalában csak a nyolcvanas évek második felében, sokszor csak 1990 után történt meg.)

A félelmetes, hogy hazánkban is ezekkel adtak a MiG-21MF-ek készenlétett egészen 1997-ig, valamint a lengyel MiG-21MF-ek - NATO készenlétet - 2003-ig!!!
P-pa.jpg

(Fotós kilétét sajnos nem ismerem.)


A Csehek, Kelet-Németek és Bolgárok a nyolcvanas évek második felében dolgoztak a korszerűbb R-13M és R-60-as légiharcrakéták integrációjának megkezdésén a korai MiG-21PFM és MF változatokon.

A következő képen, Kelet-német MiG-21PFM APU-60-as indítósínnel az Asztraháni szovjet légvédelmi kiképzőközpontban a nyolcvanas évek második felében.
File0036a.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
A szír MiG-ek sikertelenségének egyik fontos okozója, az R-3Sz rakéta változat, a szíriai Tabqa légibázison 2014-ben:

AA-2-ATTOLS.jpg


Már a hatvanas években is hiába eregették az arab pilóták manőverező légiharcban. Az oroszok nem bíztak a csatlósokban, sok helyen ez volt a sztenderd fegyver a korszerűbb MiG-21bis és MiG-23MSz/MF változatokon. (Kuba, Afrika és Afganisztán is)
(Sok nyugati szakíró alapnak veszi, hogy az adott típussal az szovjet fél az új fegyvrzetett is leszállította. Pedig ez álltalában csak a nyolcvanas évek második felében, sokszor csak 1990 után történt meg.)

A félelmetes, hogy hazánkban is ezekkel adtak a MiG-21MF-ek készenlétett egészen 1997-ig, valamint a lengyel MiG-21MF-ek - NATO készenlétet - 2003-ig!!!
P-pa.jpg

(Fotós kilétét sajnos nem ismerem.)


A Csehek, Kelet-Németek és Bolgárok a nyolcvanas évek második felében dolgoztak a korszerűbb R-13M és R-60-as légiharcrakéták integrációjának megkezdésén a korai MiG-21PFM és MF változatokon.

A következő képen, Kelet-német MiG-21PFM APU-60-as indítósínnel az Asztraháni szovjet légvédelmi kiképzőközpontban a nyolcvanas évek második felében.
File0036a.jpg
Ez a kép a 4405-ösről igen valószínű, hogy már Pápán készült, ahol a készültséget vegyesen adták 1994 után a MiG-21bisz-ekkel és 23-asokkal. Fegyverzet és egyéb képességek terén óriási volt a kontraszt, különösen az utóbbi típushoz képest. Az, hogy az 1994-es pápai átköltözés után a MiG-21MF-ek nem csak a kiképzési repülésbe segítettek be, repórák átvállalásával, hanem a keszibe is beleadtak, az az alábbiakat mutatja:
  • Készültségben álldogálva, különösen a kilencvenes évek közepén, különösen Pápán (legmesszebb a déli határszakasztól), a repidő nagyon nem fogyott.
  • 1994-ben volt gond a 23-as századdal, volt egy kb fél éves leállás a típussal, amikor jól jött, hogy nem kellett 100%-ban csak a biszeket kiterhelni
  • Az MF-ek átvételével a pápai ezrednél elsősorban a MiG-21bisz-ekből állítottak le jópárat, mert a 23-asokkal már nagyon közeledett a vég, így azokkal már biztosan látszott, hogy az ezredfordulóig nem húzzák ki se így, se úgy.
  • 1995-től a taszári MiG-21-esek átvételével aztán a MiG-21MF-ekre már a normál kiképzési repülésnél se voltak rákényszerülve, ehhez képest pár közülük majdnem az 1997 márciusi kivonásig repülőképes maradt és majdnem addig repültek is.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 370
93
Igen. Talán annyi kiegészítés még hozzá, hogy miután, Kecskemétről 1994-ben megérkezett Pápára a 17 darab MiG-21MF, csak négy MiG-21bisAP maradt Pápán, az RSzBN oktatásra. Az összes többi bisA/bisAP átrepült Taszárra, nem állították le azokat Pápán.

Valamint a Taszári MiG-21bis-eket, hivatalosan csak 1997-ben vette át a Pápai alakulat, bár helyileg már ott szolgáltak korábban is, de a Taszári ezred nyilvántartásában. A Pápai ezred kötelékében teljes értékűen szolgáltak a MiG-21MF-ek 1997-ig, nem csak, mint gyakorló gépek. Saját adatim alapján MiG-21MF-ek adtak készenlétet például 1996. december 17-én, vagy 1997. január végén is, mikor, hogy volt rálátásom az adatokra, oldalszámokra.

Repülni nem sokat repültek a MiG-21MF-ek ezen a télen (1996. december utolsó felszállás ezzel a típusváltozattal), ahogy más típus sem ezen a télen, de ennek inkább az időjárás - komoly tél - volt az oka.

94089524-3229932363735962-8429197957798035456-o.jpg

Szuromi Albin fotója az FB-ről, 1996 Pápa.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 370
93
Nagyon elvittem a témát a MiG-21-es irányába, ezért jöjjön most néhány líbiai MiG-23MLD és egy UB 2007-ből. A Líbia elleni szankciók 2001-es feloldása után, a kétezres évtized közepén voltak nagyjavításon Oroszországban a 121-es üzemben, Kubinkán.

1297875.jpg


1300320-1023sqn-flightline.jpg


1297183.jpg

(Források a képeken)

A líbiai MiG-23UB-k oldalszámának sajátossága, hogy a látszik belőle a gyártási év:
B103xxyy, ahol a B a harmadik világ számára gyártást, a XX a gyártási évet, az YY a gép egyedi számát jelöli.

Mivel a gyári szám utolsó négy számjegyét használták ekkoriban Líbiában, így a képen látható B1038423-asról jól látható, hogy 1984-ben készült. Sajnos a 2009-es bemutatón, mindkét pilótájával együtt lezuhant.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Sajnos a 2009-es bemutatón, mindkét pilótájával együtt lezuhant.


Az itt látható jelenség a MiG-23-asok egyik sajátos hajlama volt. Leginkább 45 fokos nyilazási helyzetnél, a negatív V beállítás miatt a vezetettnek induló orsó is intenzíven növekvő állásszögű palástorsóba tudott átmenni.
Nálunk ebből Pápán volt egy veszélyes megmerülés, amikor az orsót ugyan még be tudott fejezni a pilóta, de a gép a város főtere fölött veszítette el vészesen a magasságát.
Az együléses gép a felszállás után egy jobb fordulóval visszajött merőlegesen a tengelyre és rácsapott a zónára, majd ugrásból a pilóta le akart csavarni egy orsót. A videón látott módon az is palástorsó lett és csak az emelkedés szögének és a sebességnek volt köszönhető, hogy a gép még be tudta fejezni a kijövetelt.
A Pápa városközpontja felett előadott kis magasságú, nagy állásszögű kiemelkedés, teljes utánégetéssel, aznap komoly melót adott az üvegeseknek.
Lehetett fizetni a károkat.
Én személy szerint azt sem tartom kizártnak, hogy a Beled község mellett a Bakó-Reinhardt párossal lezuhant 16-os UB is hasonló okból csapódott a földnek.
 
M

molnibalage

Guest

Az itt látható jelenség a MiG-23-asok egyik sajátos hajlama volt. Leginkább 45 fokos nyilazási helyzetnél, a negatív V beállítás miatt a vezetettnek induló orsó is intenzíven növekvő állásszögű palástorsóba tudott átmenni.
Nálunk ebből Pápán volt egy veszélyes megmerülés, amikor az orsót ugyan még be tudott fejezni a pilóta, de a gép a város főtere fölött veszítette el vészesen a magasságát.
Az együléses gép a felszállás után egy jobb fordulóval visszajött merőlegesen a tengelyre és rácsapott a zónára, majd ugrásból a pilóta le akart csavarni egy orsót. A videón látott módon az is palástorsó lett és csak az emelkedés szögének és a sebességnek volt köszönhető, hogy a gép még be tudta fejezni a kijövetelt.
A Pápa városközpontja felett előadott kis magasságú, nagy állásszögű kiemelkedés, teljes utánégetéssel, aznap komoly melót adott az üvegeseknek.
Lehetett fizetni a károkat.
Én személy szerint azt sem tartom kizártnak, hogy a Beled község mellett a Bakó-Reinhardt párossal lezuhant 16-os UB is hasonló okból csapódott a földnek.
Az egyik F-14-es is ehhez hasonló módon perecelt le emlékeim szerint.
A pápai pilóták aztán mit kaptak?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Csak egy pilóta volt, akinek az eset után az egyik berepülő és bemutató pilóta (S.Z.) közepes magasságon mutatta meg UB-val a "csíziót", hogyan kell túlélni egy ilyen helyzetet.
Illetve megelőzni.
Gondolom az üvegkárokat meg vonogatták le a fizuból.
A Bakó-Reinhardt páros sajnos a gépben maradt örökre.

Ha a 2002-es Willow Groove-i F-14-esre gondolsz, az egy kicsit más okból zuhant le, eleve más szárnyállással.
Érdekes, de szemre egy az egyben hasonlót élőben én Radom-ban láttam, ahol a fehérorosz Szu-27UBM "fagyott" így bele a vezetett helyett palástorsóba. Ott is szintén nagyon el lett húzva orsózás közben az állásszög.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fishbed

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 576
5 981
113
Ez a kép a 4405-ösről igen valószínű, hogy már Pápán készült, ahol a készültséget vegyesen adták 1994 után a MiG-21bisz-ekkel és 23-asokkal. Fegyverzet és egyéb képességek terén óriási volt a kontraszt, különösen az utóbbi típushoz képest. Az, hogy az 1994-es pápai átköltözés után a MiG-21MF-ek nem csak a kiképzési repülésbe segítettek be, repórák átvállalásával, hanem a keszibe is beleadtak, az az alábbiakat mutatja:
  • Készültségben álldogálva, különösen a kilencvenes évek közepén, különösen Pápán (legmesszebb a déli határszakasztól), a repidő nagyon nem fogyott.
  • 1994-ben volt gond a 23-as századdal, volt egy kb fél éves leállás a típussal, amikor jól jött, hogy nem kellett 100%-ban csak a biszeket kiterhelni
  • Az MF-ek átvételével a pápai ezrednél elsősorban a MiG-21bisz-ekből állítottak le jópárat, mert a 23-asokkal már nagyon közeledett a vég, így azokkal már biztosan látszott, hogy az ezredfordulóig nem húzzák ki se így, se úgy.
  • 1995-től a taszári MiG-21-esek átvételével aztán a MiG-21MF-ekre már a normál kiképzési repülésnél se voltak rákényszerülve, ehhez képest pár közülük majdnem az 1997 márciusi kivonásig repülőképes maradt és majdnem addig repültek is.
.
.
.
Hosszú, de érdekes video, egy fickó közelről mutatva szétszereli ilyen rakéta fejrészét:


Érdekes, hogy az elektronika teljesen ki lett öntve valami kocsonyás műanyaggal.
Sajnos a fickó érthetetlenül beszél számomra, néha franciának hangzik, néha angolnak erős francia akcentussal, gyorsan feladtam, a hangot eleresztettem.