1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Mikojan-Gurjevics MiG-23 “Flogger”

Diskurzus a(z) '3. generációs típusok' témában - Galcom által indítva @ 2013. január 8..

  1. emel

    emel Well-Known Member

    Nana, repülőgépen a "tökig húzott gázkar" az a STOP-helyzetet jelenti! Vagyis a hátsó pozíció a STOP helyzet, előre TOLVA először ALAPGÁZ, aztán NÉVLEGES (leggazdaságosabb üzem), utána MAX FORDULATSZÁM (100%), majd MINIMÁLIS UTÁNÉGETÉS/FORSZÁZS, tovább előretolva nő az utánégető teljesítménye/tolóereje, majd az utolsó ütközőnél van a MAXIMÁLIS UTÁNÉGETÉS helyzet. Az SzPSz-rendszerrel (fékszárny határréteg-lefúvó) ellátott MiG-21-eken van még egy plusz ütköző, ami nem engedi túlságosan lehúzni a gázkart leszállás közben, mert bizonyos fordulatszám alatt kikapcsolt az SzPSz-rendszer és a gép átesett. Azért volt akinek sikerült a "mutatvány", és a gép 8-10m magasságból letottyant a betonra, megroggyant a törzse és selejtezni kellett. Mivel a fedélzeti rendszerei működőképesek maradtak, "oktatási segédanyag"-ként megkapta a Kossuth szakközépiskola a repszerelők és műszerészek képzéséhez.
     
    vilmoci, borisz, fishbed and 3 others like this.
  2. Wilson

    Wilson Well-Known Member

    Bocsánat elfelejtettem idéző jel közzé tenni ezt a kifejezést gyermekkoromban ezt a kifejezést használták az emberek amikor Ivánék felszálltak a Mig-l a debreceni repülőtérről a debreceni lakosság legnagyobb örömére.:)
     
    emel likes this.
  3. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Az a béke zaja volt!
    Vagy te most az ízig-vérig kapitalista Wizz Air-nek tapsolsz???
    Felháborító!
    :D
     
    vilmoci, borisz, fishbed and 2 others like this.
  4. Capslock27

    Capslock27 Well-Known Member

    .
    Az Airbus nem produkál hangrobbanást, ill nem repülnek át a város felett, amennyire lehet, igyekeznek kikerülni. :)
     
  5. Capslock27

    Capslock27 Well-Known Member

  6. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Pontosan ezzel van a baj. A MiG-23-asnak, a Szu-22-esnek még rendesen volt tisztességes repülőgéphangja!
     
    vilmoci, misinator, fishbed and 3 others like this.
  7. Flexus

    Flexus Well-Known Member

    Gyere, koltozz ide hozzank. Itt lakom a Lakenheath-i repter pályájának vegetol ugy 10 km-e, itt hallhatsz rendes repulogep hangot meg. Tok jo mikor este hallod ahogy elhuz feletted az F-15, es elkezdesz visszaszamolni, mert tudod hogy mennyi ido mulva erkezik a kovetkezo... Eleg hangosak tudnak lenni.

    Valaki itt írta, hogy milyen messze (is) voltak F-15, F-16 alakulatok a VSZ NATO határtól, és, hogy ezek távolsága a lehetséges VSZ vadaszoktol/vadaszbombazoktol túl nagy volt utántöltő nélkül a nyolcvanas években. Ez igaz, de ezek túlnyomórészt nem ezek ellen az alakulatok ellen terveztek.
     
  8. Galcom

    Galcom Well-Known Member

    Az arab MiG-23-asokat bemutató sorozat ihletett adott, hogy néhány érdekes és egzotikus részletet osszak meg veletek a MiG-23-as típus ipari hátterét biztosító üzemek megrendeléseiről, az ezredforduló utáni időszakból.



    A MiG-23-as típus ipari háttere a volt szovjet utódálamokban, az ezredforduló után
    (Első rész - Lvov és Harkov, Ukrajna)


    Ahhoz, hogy a MiG-23/MiG-27-es típusú repülőgépek 2010 után, a tervezett éllettartamukon felül is üzemképesek maradhattak, megfelelő ipari háttérre volt szükség.

    A kilencvenes évek elején még tíz üzem biztosította a több ezer MiG-23/MiG-27-es típusú repülőgép ipari hátterét Közép és Kelet-Európában. Majd a hidegháború után, egyre fogyott azon légierők száma, melyek tovább üzemeltetésre érdemesnek tartották, a rövid élettartamú MiG-23/MiG-27 repülőgépeket. A kilencvenes évek vége és a kétezres évek közepe között, tömegével vonták ki az üzemeltető légierők a hadrendből ezt a típust.

    A tízes évekre már csak kilenc ország számolt ezzel a ritka repülőgéppel és igényelte azok élettartamának hosszabbítását:

    • Kuba MiG-23ML/UB
    • Líbia MiG-23MF/MLA-E2/UB
    • Angola MiG-23ML/MLD/UB
    • Etiópia MiG-23BN/UB
    • Szíria MiG-23BN/MF/ML/MLA-E2/MLD/UB
    • India MiG-23UB/MiG-27ML
    • Srilanka MiG-23UB/MiG-27M
    • Kazahsztán MiG-23UB/MiG-27M
    • Észak-Korea MiG-23ML/UB
    Az ezredfordulóra, a típuson korábban dolgozó üzemek közül, még hat olyan maradt, melyek vagy saját maguk, vagy egy-egy országba kihelyezett üzemeket támogatva, képesek voltak elvégezni a MiG-23/MiG-27-es változtatható szárnyállású típus élettartam hosszabbító javítási munkálatait.



    117-es számú üzem Lvov. Ukrajna:
    A magyar határ közelében, Lvov városa mellett fekvő 117-es számú üzem a nyolcvanas években MiG-21/-23/-27-es típusok nagyjavításával foglalkozott.
    • A Szovjet Frontlégierőnek MiG-21bis/SMT, valamint a szovjet kiképző alakulatok számára régebbi MiG-21-es változatokat javítottak
    • Ők építették át régi MiG-21PF/PFS/PFM/R változatokat M-21-es légicéllá, hogy azokat lövészeteken célanyagként használhassák
    • Ezen felül a harmadik világ számára végezték a MiG-21MF és bis változatok nagyjavítását
    • 1979-től megkezdték a MiG-23-as típusváltozatok javítását. A MiG-27-est változatait a szovjet frontlégierő, a MiG-23BN-t a harmadik világ számára javították. Valamint MiG-23UB kétüléses alváltozat is a portfoliójukba tartozott.
    • 1983 és 1989 között itt végezték az alap változatú MiG-27-esek átépítését MiG-27D szabványra.
    1992 után az üzem átállt a MiG-29-es javítására. Mind az ukrán, mind a külföldi megrendelők számára ez lett az üzem fő profilja.




    De 2000 után még több MiG-23/MiG-27-es javításáról szóló szerződést sikerült megcsípniük. Ilyen volt:
    • A Líbiával és Etiópiával szembeni ENSZ embargók feloldása után, az üzem területén tárolt MiG-23BN bombázók és MiG-23UB gyakorló repülőgépek nagyjavítása, majd újra leszállítása.
    [​IMG]
    Foto: az ukrán Lvov-i üzemben álló etióp MiG-23BN, valamint körülötte líbiai, ex szovjet és etióp MiG-23UB-k

    • 2004-től szovjet/ukrán tárolt készletből nagyjavítottak hat darab MiG-23UB kétülésest, majd átadták azokat a megrendelőnek, az Indiai Légierőnek
    [​IMG]
    Foto: Lvovban nagyjavított ex. szovjet, MiG-23UB-k Indiába szállítás előtt


    • 2006 után hét MiG-27M nagyjavítása Srí Lanka számára – nyolcéves élettartam kiterjesztéssel
    [​IMG]
    Foto: Srí Lankai MiG-27M-ek javítása Lvov-ban, és leszállításuk


    • 2010 körül legalább tizenöt Kazah MiG-27M ipari élettartam hosszabbító nagyjavítását végezték el (ennyi oldalszám ismert)
    [​IMG]
    Foto: kazah MiG-27-esek 2010 tavaszán Lvov-ban






    Harkovi(Cugujev) 365. számú üzem, Ukrajna:

    Az orosz határhoz közeli harkovi 365-ik számú üzem, a nyolcvanas években elsősorban a MiG-23-as vadász és kétüléses változatának javítására optimalizálta magát. Itt végezték többen között 1982-től a szovjet MiG-23MLA széria példányok korszerűsítését MLD változatra.

    Az üzem 1992 után nehéz helyzetbe került, egyéb megrendelések hiányában átállt a csehszlovák gyártmányú L-39-es Albatros típusra, viszont szakembereket kiközvetítve részt vett rengeteg afrikai és közel-keleti típus ipari nagyjavításában az adott ország üzemeit támogatva.


    A kétezres években azért kis számban javítottak MiG-23-as típust is:

    • 2004-től legalább hat darab líbiai MiG-23MF éllettartamát hosszabbítottak meg (öt oldalszám ismert)
    [​IMG]
    Foto: 2005-ben líbiai MiG-23MF-ek előkészítése elszállításhoz An-22-essel a Cugujev-i repülőtéren


    • Majd 2010 körül hat kazah MiG-23UB-t nagy javítottak. (legalább ennyi oldalszám ismert)
    [​IMG]
    Foto: Kazah MiG-23UB érkezi a Harkov-i(Cugujev-i) üzembe

    [​IMG]
    Foto: Kazah MiG-23UB berepülés előtti felkészítése, majd UB törzshátsórészek elszállítása Cugujev-ből





     
    fishbed, vilmoci, Bleroka and 10 others like this.
  9. Galcom

    Galcom Well-Known Member

    És, hogy meddig szolgálták országukat ezek a repülőgépek a tízes években:

    Srí Lanka a polgárháború után, 2014-ben állította le a MiG-27M flottáját, melynek tagjai a nyolcvanas években még Kelet-Németországban szolgáltak.
    [​IMG]



    India 2019-ben vonta ki MiG-27-es típusát, és vele a kétüléses MiG-23UB változatott is. A kivonási ceremónián repült az egyik, Lvovban nagyjavított ex. szovjet MiG-23UB is.
    [​IMG]



    A Kazah Légierőből, a Szu-30SzM beérkezése óta folyamatos a MiG-27M/MiG-23UB típus kivonása. Év elején nyilatkozták, hogy üzemidő hosszabbító karbantartásokat már nem hajtanak végre azokon.
    [​IMG]




    A hat Harkovban nagyjavított líbiai MiG-23MF vadászgép közül, négy repülőgépet a Francia Légierő bombázott szét 2011-ben Miszurata repülőterén, ahol a légierő akadémiáján szolgáltak. A bombázás után, a maradék két korábban meghibásodott és javításra váró líbiai MiG-23MF sem emelkedett már a levegőbe.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]



    Pénzügyek:
    Valamint nézzünk néhány adatott, a fentiek anyagi oldaláról. Azaz mibe is került egy-egy MiG-23/27-es ipari élettartam növelő nagyjavítása a kétezres években. A Sri-Lankai MiG-27-eseinek javítási tendereiről érdekes adatokat publikált az illetékes szerv.

    • 2005-ben az Indiai HAL, 1,9 millió amerikai dollárért vállalta volna el, egy-egy MiG-27M élettartamát 8-8 évvel megnövelő nagyjavítást.
    • Ugyanezen a tenderen, egy szingapúri pénzügyi cégen keresztül, hasonló ukrán nagyjavítás ára átlagosan 1,3 millió dollár volt a MiG-27M és MiG-23UB típusra, gépenként. (Gépek állapotának függvényében, kisebb nagyobb eltérések voltak az árban.)



    Következik: Odessza, Kubinka és Krasznodár
    Remélem keveset gépeltem félre. Amennyiben van valakinek hozzáfűzni való, plusz információja, ossza meg velünk.
     
    fishbed, vilmoci, LMzek 2.0 and 13 others like this.
  10. Galcom

    Galcom Well-Known Member

    És mivel három, korábban működő link letiltódott, a Líbia-i rész mégegyszer:


    A hat Harkovban nagyjavított líbiai MiG-23MF vadászgép közül, négy repülőgépet a Francia Légierő bombázott szét 2011-ben Miszurata repülőterén, ahol a légierő akadémiáján szolgáltak. A bombázás után, a maradék két korábban meghibásodott és javításra váró líbiai MiG-23MF sem emelkedett már a levegőbe.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    fishbed, ghostrider, Bleroka and 10 others like this.
  11. Capslock27

    Capslock27 Well-Known Member

    Egy javaslat: ha már ennyire alapos MiG-23 bemutatás áll itt össze, nem lehetne kiegésziteni egy cockpit bemutatóval? A főbb alváltozatok cockpitja, hol mi van, mik a főbb különbségek az egyes alváltozatok pilótafülkéje között? Pl kabinfotók, beszámozva a műszerek, alá jelmagyarázat, meg magyarázó szövegek.
     
  12. borisz

    borisz Well-Known Member

    Vagy egy afganisztánival! :D
     
  13. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Jelentősebben csak a Szapfír-21 (MiG-23Sz, MSz) illetve a Szpafír-23 (MiG-23M, MF, ML, MLD) lokátorral szerelt változatok kezelőpultja különbözött.

    A Szpafír-21-el szerelt gépek pultjának közepén a lokátor, MiG-21-esekhez hasonló árnyékolt indikátora volt.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    A panel legfontosabb jellemzője (szerintem) az hogy a nukleáris fegyverek kezelőpultja már eleve beépítésre került (kivéve a 3. világba került export változatok), ellentétben a MiG-21-es család gépeivel, ahol ezek bevetéséhez, extra kezelőpanelt kellett beépíteni.

    A Szapfír-23 lokátorcsaláddal épített MiG-23 változatok paneljén a lokátor jelei már csak a pilóta előtti reflexüvegen kerülnek megjelenítésre, így a régimódi árnyékolt indikátor helyén egy visszajelző tabló jelent meg, illetve az állásszög és túlterhelés műszerek felülre, a pilóta látómezejébe kerültek.

    [​IMG]
    A műszerek funkciója szerintem önmagáért beszél.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    fishbed, migfun, misinator and 8 others like this.
  14. dudi

    dudi Well-Known Member

    Ha a MIG-23-ason elég volt a HUD-ra kivetíteni a radar adatait akkor mi szükség volt a 29-esen a képernyőre?
     
  15. Janaj

    Janaj Member

    A korábban írt MiG-29 tapasztalat - miszerint csak 4x drágább - az vajon a magyar gépekre is megállna? Nem sikerült kibogarásznom.Teljesen elvesztem az alváltozatok és ár tekintetében.
     
  16. Capslock27

    Capslock27 Well-Known Member


    https://cdn.jetphotos.com/full/1/25942_1200839007.jpg

    A késői változatokon teljesen más volt a HUD előlap
     
  17. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Ez erősen függött a fegyverzet mennyiségétől is, de jellemzően:
    MiG-21 2,5..5mR
    MiG-23 5..10mR
    MiG-29 20..40mR
    Fontos megjegyezni, hogy nem föltétlen voltak az árak arányban a képességekkel, pl a MiG-21MF darabja olcsóbb volt mint a MiG-21F13.
     
  18. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Igen, a MiG-23ML változattól már az ASzP-17 célzóberendezést használták, a korábbi ASzP-23 helyett.
    Én nem merném sem ezt, sem a MiG-29-ét "HUD"-nak nevezni, mert alapvető képességeiben ez jelentősen elmarad az amerikaihoz képest.
    Ez inkább csak a lokátor/hőpellengátor képét vetíti a pilóta elé.
     
    fishbed likes this.
  19. Janaj

    Janaj Member

    Köszönöm. Továbbra sem tiszta, hogy minek bárkinek is 23-as 21-es helyett. Vagy nem csak azt mondta meg a nagy testvér hogy akarunk, de azt is, hogy mit akarunk venni tőlük?
    A MF / F-13 dolog meg pláne fura.
     
    fip7 likes this.
  20. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Szembetámadás lehetősége jelentős előny, különösen az R-24-es rakétával.
    Kis magasságon repülő célt (Olasz Tornádó, Amcsi GLCM), szintén teljesen esélytelen 21-essel elkapni.
    A fedélzeten tárolt üzemanyag mennyiségről és a hatótávolságról nem is beszélve.
    AVR + Lazúr alkalmazásakor a hőpellengátor gyakorlatilag néma céllekűzdést tesz lehetővé.

    Szóval nem is említhető egy lapon a 21-es, és a 23-as harcászati képessége.
     
    fishbed, migfun, vilmoci and 5 others like this.

Ezen oldal megosztása