MiG-23 Flogger (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 165
60 927
113
Az R-3Sz nálunk is ritka “vendég” volt a MiG-23-asokon, de ha jól emlékszem, 1982 előtt volt, hogy a keszi gépekre felrakták. Sőt, rémlik, hogy a 84-es pápai betonfelújításkor, Mezőkövesdről is volt gép, amelyik így operált. Két darab R-3Sz és semmi más.
Amúgy a nyolcvanas évek közepétől már stabilan a négy R-60 plusz egy-egy R-23R és R-23T volt a keszi javadalmazás, egészen az 1997-es kivonásig, de például a 93-as lengyel lövészeten R-13M-el lőttek.
Az R-23-asokkal csak egyszer lőttek, 1985-ben, a Szovjetúnióban.
De legalább lőttek.
1149598_10151652577649760_243831877_o.jpg


Pápa, 1986, indulnak a gépek Lengyelországba, lövészetre.
Az egyik érdekesség, hogy a 01-esen a típusra nálunk nem éppen jellemző R-3Sz is fel van függesztve. A másik pedig, hogy nem csak kettő darab, hanem még további kettő, amit az R-23-asok helyére raktak!
Bár a tartály majdnem kitakarja, de látszik az orra. Kíváncsi vagyok, hogy ezt az egy gépet vajon miért fegyverzettel indították útnak (még az átrepülés előtt vagyunk, erről árulkodnak a szárnytartályok).

Egy tippem van: A szóbeszéd szerint a korábbi ezredparancsnok, a későbbi veszprémi repülőfőnök, aki 1990-ben zuhnat le a 16-os UB-val, egy alkalommal jelentősen túlterhelte ezt a konkrét gépet (11g). A szovjet szakemberek le akarták tiltani a 01-est, de ő ragaszkodott hozzá, azzal a feltétellel, hogy akkor ez az "ő gépe" lesz. Ha igaz ez a pletyka, akkor azt sem tartom kizártnak, hogy az 1986-os kitelepüléskor azt is elintéztette magának, hogy az ő gépe felfegyverezve repülje le az útvonalat. Ilyenfajta autoriter döntések nem voltak ismeretlenek, abban a korban pedig a baráti Csehszlovákia légterében az, hogy a gyakorlat legfőbb felelőse, a kirepülő állomány parancsnoka felfegyverzett géppel repül, nem lehetett megkérdőjelezhető se bel- se külföldinek egyátalán.

De ez csak egy tipp.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
968
3 391
93
1149598_10151652577649760_243831877_o.jpg


Pápa, 1986, indulnak a gépek Lengyelországba, lövészetre.
Az egyik érdekesség, hogy a 01-esen a típusra nálunk nem éppen jellemző R-3Sz is fel van függesztve. A másik pedig, hogy nem csak kettő darab, hanem még további kettő, amit az R-23-asok helyére raktak!
Bár a tartály majdnem kitakarja, de látszik az orra. Kíváncsi vagyok, hogy ezt az egy gépet vajon miért fegyverzettel indították útnak (még az átrepülés előtt vagyunk, erről árulkodnak a szárnytartályok).

Egy tippem van: A szóbeszéd szerint a korábbi ezredparancsnok, a későbbi veszprémi repülőfőnök, aki 1990-ben zuhnat le a 16-os UB-val, egy alkalommal jelentősen túlterhelte ezt a konkrét gépet (11g). A szovjet szakemberek le akarták tiltani a 01-est, de ő ragaszkodott hozzá, azzal a feltétellel, hogy akkor ez az "ő gépe" lesz. Ha igaz ez a pletyka, akkor azt sem tartom kizártnak, hogy az 1986-os kitelepüléskor azt is elintéztette magának, hogy az ő gépe felfegyverezve repülje le az útvonalat. Ilyenfajta autoriter döntések nem voltak ismeretlenek, abban a korban pedig a baráti Csehszlovákia légterében az, hogy a gyakorlat legfőbb felelőse, a kirepülő állomány parancsnoka felfegyverzett géppel repül, nem lehetett megkérdőjelezhető se bel- se külföldinek egyátalán.

De ez csak egy tipp.

Helló, lehet. Érdekességképen, az 1990-es lengyelországi lövészetről is van négy R-3Sz-el és szárny alatti póttartályos gépről fotó:

1990s.jpg

1990s.jpg

1990s.jpg


Iletve a Szu-22-essek is éles rakéta fegyververzettel repültek át legyel éleslövészetre, amire megkérték a csehszlovák hatóságoktól az engedélyt.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 165
60 927
113
Helló, lehet. Érdekességképen, az 1990-es lengyelországi lövészetről is van négy R-3Sz-el és szárny alatti póttartályos gépről fotó:

1990s.jpg

1990s.jpg

1990s.jpg


Iletve a Szu-22-essek is éles rakéta fegyververzettel repültek át legyel éleslövészetre, amire megkérték a csehszlovák hatóságoktól az engedélyt.
Ennyi, így bukott meg a csodásan összekendácsolt elméletem.
:)
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 165
60 927
113
Helló, lehet. Érdekességképen, az 1990-es lengyelországi lövészetről is van négy R-3Sz-el és szárny alatti póttartályos gépről fotó:

1990s.jpg

1990s.jpg

1990s.jpg


Iletve a Szu-22-essek is éles rakéta fegyververzettel repültek át legyel éleslövészetre, amire megkérték a csehszlovák hatóságoktól az engedélyt.
Még mindig tartom, hogy a MiG-23-asaink természetes legjobb festése a teflon volt, de az összes, Bulgáriában nagyjavított és terepszínűre lefestett példány közül a 04-es ruhája volt a legjobb. Nem tudom miért, hiszen terepesből volt más szürkeorrú és PG zöld-barna kétszínű mintás is, de ezé sikerült a legjobban.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 218
4 571
113
Még mindig tartom, hogy a MiG-23-asaink természetes legjobb festése a teflon volt, de az összes, Bulgáriában nagyjavított és terepszínűre lefestett példány közül a 04-es ruhája volt a legjobb. Nem tudom miért, hiszen terepesből volt más szürkeorrú és PG zöld-barna kétszínű mintás is, de ezé sikerült a legjobban.
Én a 11-re szavazok :cool:
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 165
60 927
113
Ez milyen protó volt? Sorozatgyártás előtt még sokkal?
Igen, ez még az első prototípus volt.


Hát, ez így szokás. Az oroszok sose készültek el az elektronikával.

A fegyverzet gyérítése nem az elektronika színvonalához, elmaradottságához volt köthető. Jól látszik, hogy az alsó R-23-asok csak úgy fértek fel, hogy egy szárnyukat be kellett hajtani, ellenkező esetben a törzsben kellett neki bevágást kialakítani.
A komoly bombafegyverzet elmaradása pedig strukturális okokból adódhatott, hiszen a szériagépek maximális fegyverzetét ehhez képest jelentősen redukálták. Igaz, később a MiG-23B/BN/BM és -27-eseknél valamit visszahoztak ebből.

Más.

MiG-23ML prototípus, még teflonszürke festéssel, pont, mint az MF-jeinken is volt. Jól állt neki, kár, hogy az ML család már csak tereptarkán került rendszeresítésre a világ légierejeiben:


I7vSyWG4EHWSVr90qooSonki2WLN69n2wu6kG-b9YAiGe8qulje3Ju-xnL6w8sLQ4hSB9TD-pPZgaPY7Vz1S1hctyCYlFbLfXSKEp9rmeHs


Ugyanakkor a legjobb teflonszürke festése a lengyel MF-eknek volt, mert a gépnek kifejezetten jól állt a fekete becsillanás csökkentő sáv a kabin előtt.
De ez egyrészt csak az egyik századot érintette (a másik terepszínű volt), másrészt ott se mindegyiket:

e4a5d93f90599db15a8a29a9a63f93a6.jpg


Egy szépen restaurált lengyel MF a mieinkéhez hasonló, eredeti teflon festéssel:


1024106.jpg


Szóval, összegezve a látottakat, a MiG-23-asok non-plus-ultrája egy kései, farkasfogas szárnytőjű, örvénygenerátoros Pitot-csöves, R-73-képes MLD lenne, kései lengyel teflonszürke festéssel, fekete orr felsőrésszel.
Akkor egy ilyet rendelnék!
:)
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
968
3 391
93
MiG-23ML prototípus, még teflonszürke festéssel, pont, mint az MF-jeinken is volt. Jól állt neki, kár, hogy az ML család már csak tereptarkán került rendszeresítésre a világ légierejeiben:


Helló!

A szürke színű MiG-23ML-ekről:

A korai szovjet MiG-23ML frontvadászok, még szürke színben repültek! Ezek még Sapfir-23ML izd. 234ML fedélzeti radar voltak felszerelve és 1976-1978 között épültek kis számban, párhuzamosan a szovjet légvédelem számára tömegtermelésben gyártott MiG-23M elfogókkal. Mindössze két szovjet frontvadász ezred alkalmazta ezt a korai MiG-23ML alváltozatott, és ugyan csak néhány évig, de szürke színben repülték azokat.

early-ML.jpg


Ugyanakkor a legjobb teflonszürke festése a lengyel MF-eknek volt, mert a gépnek kifejezetten jól állt a fekete becsillanás csökkentő sáv a kabin előtt.
De ez egyrészt csak az egyik századot érintette (a másik terepszínű volt), másrészt ott se mindegyiket:


Néhány érdekesség a lengyel MiG-23-asok festéséről:

A lengyel MiG-23MF-ek szürke színben érkeztek a gyárból 1979-től, egészen 1982-ig. Ezek a nyolcvanas években, a Hidegháború alatt nem viseltek a kabintető előtt fekete sávot.

polmf01.jpg

Fotó: Nyolcvanas évek első fele.

polmf02.jpg

Fotó: 1991-ben

Viszont miután szükségessé vált a lengyel MiG-23-asok nagyjavítása, azokat eredetileg két üzembe küldték szét a nyolvanas évek végén: NDK-ba és Bulgáriába. Időközben a NDK-s javítási lehetőség megszűnési miatt, a Szovjetunióba is küldtek MiG-23-ast javítatni, ami közben Ukrajna lett. Ezért van háromféle terepszíne a lengyel MiG-23-asoknak! (Ennek nincs köze, a századokhoz.)

Majd végül az addig ismert világ szétesése miatt, a kilencvenes évek elején nekiálltak saját nagyjavításnak is Deblinben, az utolsó kilenc MiG-23MF-n. Ezek lettek az ezüst(!) és a fekete csillogás elleni sávval ellátott szürke MF-ek a kilencvenes években.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 165
60 927
113
Helló!

A szürke színű MiG-23ML-ekről:

A korai szovjet MiG-23ML frontvadászok, még szürke színben repültek! Ezek még Sapfir-23ML izd. 234ML fedélzeti radar voltak felszerelve és 1976-1978 között épültek kis számban, párhuzamosan a szovjet légvédelem számára tömegtermelésben gyártott MiG-23M elfogókkal. Mindössze két szovjet frontvadász ezred alkalmazta ezt a korai MiG-23ML alváltozatott, és ugyan csak néhány évig, de szürke színben repülték azokat.

early-ML.jpg





Néhány érdekesség a lengyel MiG-23-asok festéséről:

A lengyel MiG-23MF-ek szürke színben érkeztek a gyárból 1979-től, egészen 1982-ig. Ezek a nyolcvanas években, a Hidegháború alatt nem viseltek a kabintető előtt fekete sávot.

polmf01.jpg

Fotó: Nyolcvanas évek első fele.

polmf02.jpg

Fotó: 1991-ben

Viszont miután szükségessé vált a lengyel MiG-23-asok nagyjavítása, azokat eredetileg két üzembe küldték szét a nyolvanas évek végén: NDK-ba és Bulgáriába. Időközben a NDK-s javítási lehetőség megszűnési miatt, a Szovjetunióba is küldtek MiG-23-ast javítatni, ami közben Ukrajna lett. Ezért van háromféle terepszíne a lengyel MiG-23-asoknak! (Ennek nincs köze, a századokhoz.)

Majd végül az addig ismert világ szétesése miatt, a kilencvenes évek elején nekiálltak saját nagyjavításnak is Deblinben, az utolsó kilenc MiG-23MF-n. Ezek lettek az ezüst(!) és a fekete csillogás elleni sávval ellátott szürke MF-ek a kilencvenes években.
Na ez érdekes volt!
Hozzáteszem, bitang jól néztek ki azok a szürke ML-ek!