MiG-23 Flogger (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 271
76 840
113
Számomra az egyik legszebb festésű MiG-23-as:
Ang-mld.jpg

Fotó: 2006-ban Tripoli repülőterén, az orosz - kubinkai üzem - nagyjavítás után.

Konkrétan ez a gép 1984. decemberében gördült le a gyártósoról. Már a gyárban megkapta a szovjet MiG-23MLD belső fejlesztéseit, mint az ASzP-17ML célzó, N008 fedélzeti radar és SzPO-15ML besugárzásjelző export változatait, viszont az MLD sárkányszerkezeti módosításait nem hajtották végre rajta.

lib-hud.jpg


A Líbia Arab Légierő 1985-től alkalmazta a 6474-es MiG-23MLAE-2-est, majd a Líbiai Hajnal katonai csoport kötelékében szolgált a tízes évek közepén Miszurata repülőterén. Utoljára 2017 /18 körül repült, helyét a polgárháborúban a török drónok vették át.

Ang-mld2.jpg

Fotó: Agyanez a gép Miszurata repülőterén 2016-ban, egy már kevésbé szép festéssel, amit helyi ukrán karbantartás után kapott. Innen az ISIL állásait támadták sikerrel, L-39-es Albatros és Soko G-2 Galeb típusokkal együtt.
Mind ilyen kék belül...:p
 
  • Vicces
Reactions: Gungnir (F1End)

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
968
3 388
93
Ez idáig azt sem tudtam, hogy létezik ilyen hibrid gép.
Ennek a gépnek így mi vagy minek kéne lenni a típusjelzésének? :)

Ahány üzemeltető, annyi név. Ebből a szempontból a MiG-21PFM Izdeliye 94 volt ez egyik rekorder, amit:
  • a románok: MiG-21RFMM
  • a németek MiG-21SPS és SPS-K
  • a kubaiak: MiG-21PF
  • a jugók: L-14
néven emlegettek.

A fenti líbiai MiG-23-ast, a bolgárok MiG-23MLD, a líbiaiak MiG-23ML-nek nevezték, de ha manapság konkrétan akarunk rá hivatkozni, akkor
  • a Szíria számára, meglévő MiG-23ML Export változatból átalakított vadászgép a MiG-23MLAE-1 (A SzPO-15LME besugárzásjelző egyértelműen benne van, de az új radart nem biztos. Az N008-ast akkor hiszem el, ha látok róla szír fotót)
S1.jpg

  • míg a már gyárból SzPO-15LME besugárzásjelzővel és N008E-as fedélzeti lokátorral szerelt példányok a MiG-23MLAE-2-esek. Ebből szállítottak Bulgáriának és Líbiának.
S2.jpg


És akkor még nem beszéltük a szovjet műszaki leírásokról, amik gyakran nem arról alváltozatról szóltak, mint amihez kiadták azokat, és az elnevezéstan is káosz volt rajtuk. (Bármennyire is kezelik bibliának többen)

Bonyolítja a helyzetett, hogy mind a Bolgárok, mint a Szírek hozzájutottak később a "valódi" szovjet MiG-23MLD változathoz is!

S3.jpg

Fotó: És egy szovjet/orosz MiG-23MLD Németországban, ami változat 1998-ig szolgált oroszországban, mert a kilencvenes évek végei orosz gazdasági válság betett ennek(is).
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Ez idáig azt sem tudtam, hogy létezik ilyen hibrid gép.
Ennek a gépnek így mi vagy minek kéne lenni a típusjelzésének? :)

A MiG-23MLAE, és a MiG-23MLAE-2 nyugatiak által a géptípus egyes változataikra ráaggatott név, ilyen megnevezést a szovjetek nem alkalmaztak.
(Hasonló mint amikor Clam Shell-nek hívják az NVO-t.)

Valójában a szovjeteknek sikerült teljesen beletekeredniük a típusalváltozat névadásba, így azonos jelzés jelenthetett más képességekkel rendelkező változatot, illetve különféle képességekkel rendelkező alválltozatok kaptak azonos típusjelzést.
Több pofon is érte ezt az amúgy sikeresnek indult típust, az 1982-es események, illetve az MIG-29-es megjelenése is kacskaringóssá tette a pályáját.

Volt ugye a kiindulási pont, az 1976-ban megjelent MiG-23ML vadászrepülő, 23-12 gyártmány
- Szapfir-23ML analóg impulzus üzemű lokátorával vadászrepülő célokat nagy magasságban 55km, földháttérben 20km távolságból tudott felderíteni.
- TP-23M hőpellengátorával a vadász méretű légi célokat 35km távolságból volt képes követésbe fogni, ekkor a lokátor használata elkerülhető volt. Közelharcban az új hőpellengátor képes volt az R-60M légiharc rakéta fejét a cél felé fordítani, így annak indításhoz nem kellett a célnak a pontosan a gép előtt lennie.
- Célravezetését a földi Automatikus Vezetési Rendszer (AVR) biztosította digitális telekód (Lazur-ML) csatornán, a pilótának ehhez nem volt szüksége a rádiózásra. A Lazúr új változata csökkentette a pilóta munkaterhelését, például a lokátort automatikusan kapcsolta.

Fegyverzetét több irányított, illetve nem irányított fegyvercsalád alkotta.
- Látótávolságon túli légi célok leküzdésére szolgált a cél repülési magasságának függvényében 16-50km maximális hatótávolságú R-24-es rakéta, ami 7G
túlterheléssel manőverező célok leküzdését biztosította.
- Közepes hatótávolságon az R-13M1 rakéta céljának repülési magasságának függvényében maximálisan 2-13km-en belül volt képes immáron akár 6G-vel
manőverező légi célok megsemmisítésére.
- A cél repülési magasságának függvényében maximálisan 2-8km-en hatásos R-60M kisrakéta 8G-vel manőverező légi célok ellen is garantálta a találatot.
- A 8km hatótávolságú földi célok elleni H-23M rakétát a pilóta a Delta-NM konténer segítségével rádió távirányította, a botkormányon található négyállású kapcsoló segítségével. Megfelelő mennyiségű gyakorlás után a fegyverrendszer CEP értéke 6m körüli volt, a 250kg-os harci rész kumulatív sugara 280mm acélpáncélt üthetett át, illetve repeszei 40-50m-en belül pusztítottak.
- Két törzs alatti pilonján négy féle (RN-25, RN-28, RN-40, RN-42) taktikai atomtöltetet volt képes célba juttatni.
- A fentieken felül hagyományos bombák, és nem irányított rakéták alkották a gép fegyverzetét.

1977 végétől a már digitális jelfeldolgozású N003 Szapfir-23MLA impulzus üzemű lokátort építették a gépekbe, mely működése sokkal stabilabb volt a korábbi analóg változatoknál, és emellett 100kg-al könnyebb is lett a korábban féltonnás egység. Az üzemeltetők közül sokan nem hivatalosan MiG-23MLA-nak hívták ezeket a gépeket, pedig a manuáljuk szerint ezek továbbra is MiG-23ML 23-12-es gyártmányok voltak.

1982 és 1984 között két export változatban készült az MiG-23ML, (23-12A gyártmány) változata került a Varsói szerződés légierőihez, míg (23-12B gyártmány) változata a Harmadik világ országaiba.

1982-re elkészült az “MLA modernizációs csomag”, mely a következő lényegesebb elemeket tartalmazta:
- 33°-os szárnyállás, örvénygenerátor a Pitot csövön, és farkasfogak a szárnytőben a jobb közelharc manőverező képességért nagy állásszögeken
- N008 Szapfir-23MLA-2 digitális impulzus-doppler lokátor, mely vadászrepülő célokat nagy magasságban 55km, földháttérben 27km távolságból tudott felderíteni, párhuzamosan akár hat célt követni, illetve közelharcban (a MiG-29-eshez hasonló módon) automatikusan követésbe fogni a látómezejébe kerülő célokat. 120db Doppler frekvencia szelektor kapujával ez a lokátor már valódi földháttérben repülő célfelderítő képességgel rendelkezett.
- R-73 közepes hatótávolságú légiharc rakéta, ami 8G túlterheléssel manőverező célok leküzdését biztosította a cél repülési magasságának függvényében maximálisan 18- 30km távolságon.
- SzPO-15 digitális besugárzás jelző, mely rangsorolta a gépet ért besugárzásokat, és a gépre két legveszélyesebbet jelenítette meg.
- PKVP-23 pilon a törzs alatt középen, mely az általa hordozott külső üzemanyag tartály leoldása után lehetővé tette a pilonban tárolt 12db 50mm-es infracsapda alkalmazását.
- két darab BVP-50-60 infra/radar csali vető a gép függőleges vezérsíkja előtt, egyenként 60db 50mm-es csali töltettel. Ezek eleinte csak minden tizedik gépre kerültek fel, az Afganisztáni tapasztalatok után mindegyikre.

Közben a MiG-29 elfogadásra került, a szovjet frontlégierő így már nem tartott igényt a fenti paraméterekkel rendelkező új gépekre (pont mint a Volhov-M4 esetén), viszont a fenti modernizációs módosításokat 1982 és 1985 között a szovjet Frontlégierő 560db MiG-23ML (23-12 gyártmány) gépén hajtották végre nagyjavítások alkalmával a fenti módosításokat tartalmazó ezres (№ 21-1000DU) bulletint.
A gép sorozatszáma (és benne a gyártmányjelzés) nem változott, viszont a fentiek szerint átépített gépeket MiG-23MLD (23-18 gyártmány) jelzéssel illették.

1984-ben Moszkvában a Znamja Truda gyárban (MAPO) két export változatban készült az MiG-23MLA, (23-22A gyártmány) változata került a Varsói Szerződés légierőihez, míg (23-22B gyártmány) változata a Harmadik világ országaiba.
Ezek az újonnan gyártott gépek nem tartalmazták a BVP-50-60 infra/radar csali vetőket, a Pitot csövön lévő örvénygenerátort, és a szárnytői farkasfogakat, a Harmadik világba szánt 23-22B gyártmány nélkülözte az SzPO-15 digitális besugárzás jelzőt, és természetesen a nukleáris képességet is.
Ezeket az újonnan gyártott gépeket, az üzemeltetőik gyakran (tévesen) MiG-23MLD-nek nevezték.

A fentieken kívül, még két eredetileg nem tervezett változat is készült...

- Használt szovjet MiG-23ML (23-12-es gyártmány) gépeken végrehajtott, kizárólagosan Líbia részére történt „export átépítés” után hivatalosan a MiG-23MLD (23-19B gyártmány) jelzést kapta.

- Bulgária amikor elcserélte a feleslegessé vált három darab MiG-25-ös felderítőjét, öt darab használt szovjet MiG-23MLD (22-18 gyártmány) gépeket kapott, ami a Szovjetunión kívül a hidegháború alatt egyedüliként, mind a Pitot csövön található örvénygenerátorral, mind a szárnytőnél található farkasfogakkal, mind a géptörzs tetején található a dupla BVP-50-60 infra/radar csali vetővel rendelkeztek. Ennek az öt kivételes gépeknek a jelzése MiG-23MLD (23-18A gyártmány), bár valójában mindenben egyeztek a kizárólag szovjetek által használt MiG-23MLD (23-18 gyártmány) változattal.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 271
76 840
113
Nem volt igény arra, hogy rendbetegyék ezt a katyvaszt? Mert, ez elég kontraproduktív és nem csak azért, mert épeszű ember el nem igazodik rajta soha.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
968
3 388
93
- Használt szovjet MiG-23ML (23-12-es gyártmány) gépeken végrehajtott, kizárólagosan Líbia részére történt „export átépítés” után hivatalosan a MiG-23MLD (23-19B gyártmány) jelzést kapta.
Helló!

Ezekről a használt líbiai MiG-23-asokról van valami egyéb infód? Elég mélyen beleástam magam az utóbbi időben a líbiai gépek történetébe és egyetlen használt gépről sincs tudomásom.

A 23-19-es prototípusával kapcsolatban épp az elmúlt hetekben derült ki néhány adat. Miután a prototípusának hit gépnek előkerült a formuljárja és kierült, hogy kb. semmi nem igaz abból, amit hittek róla.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
968
3 388
93
Semmivel nem nagyobb "katyvasz", mint a kortárs F-4 Phantom II változatai...

Bocs, mellément...

Nem volt igény arra, hogy rendbetegyék ezt a katyvaszt? Mert, ez elég kontraproduktív és nem csak azért, mert épeszű ember el nem igazodik rajta soha.

Szóval, semmivel nem nagyobb "katyvasz", mint a kortárs F-4 Phantom II változatai...
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
968
3 388
93
@Hpasp
asp01.jpg


Csak így nagyon kutyafuttában:

* A dátumok megadása azért is nehéz, mert vagy a gyártási időt adja meg az ember, vagy amikor a csapatokhoz került.
Az elsővel a baj, hogy félrevezető lehet, mert gyakran több év mire a csapatok megkapják és akkor még nem beszéltünk hadrendbeállításról. (Vonatkozik ez az összes megadott évre)
  • Például a korai szovjet MiG-23ML esetében 1975-ben szállt fel az első prototípus, míg 1977-ben kapta meg az első alakulat a Belorusz SzSzK-ban.

** A korszerűsítést végző üzemek adatai alapján (121, 536 és 806-os számú üzemek), van ahol 1988-ig, van ahol 1989-ig folyt az átalakítás.


*** Az összes líbiai MiG-23-as gyári új volt, viszont a szír 23-12B-ket átépítették. Itt csak tippelek, lehet a Szíriai átépített gépekre gondolsz?
  • Sajnos nincs konkrét adatom arról, hogy mikor történt a szíriai MiG-23ML exportváltozatok átépítése.
  • A 23-19 egy népszerű elnevezés, és a közösen ismert Viktor M. és Igor P. könyvében sokat írnak róla, de újabb kutatások épp most írják át a történelmet… :)


**** Erről – hogy a szíriai MiG-23-asok N008-as fedélzeti radart kaptak - még nincs konkrét bizonyíték, de talán az elkövetkező évben lesz, ha több kiderül a 23-19 protónak hitt gépről. Vagy, ha lesz egy értékelhető fotó szíriai MIG-23MLAE-1-es kabinjáról.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 797
80 999
113
Kb. 6 éve mentettem el ezt az anyagot, ami a szovjet MiG-23 már oroszok által a 90-es évek közepén kidolgozott mély modernizációs csomagról szól.
MiG-23-98(1,2,3) @Galcom vagy @Hpasp lefordítja mert nekem most nincs időm.

 
M

molnibalage

Guest
Tök jó ez a sok infó, csak attól tartok, ha ezt egy átlagembernek prezentálod, neki ez már sok.