MiG-23 Flogger (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
Nekem pont azzal nem tetszik.
A Mirage F.1-nek jól áll, de ennek nagyon nem.
A legszebb az MLD változat szerintem.

e88093_3c9e80eca43845c690397763a2f3ef14~mv2.jpg
Itt az R-23 nagyon elcsúfítja és a hegyes nagy orr is.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 146
10 861
113
Ritkán látott szögből a MiG-23PD:

e88093_3071007184d54020b6da71d0d74fc007~mv2.jpg


Korabeli elképzelés negy R-23-assal:


e88093_3c9e80eca43845c690397763a2f3ef14~mv2.jpg

A kerek szívócsatorna beömlővel akár még szép is.

Nekem pont azzal nem tetszik.
A Mirage F.1-nek jól áll, de ennek nagyon nem.
A legszebb az MLD változat szerintem.


Itt az R-23 nagyon elcsúfítja és a hegyes nagy orr is.


Mint egy Mirage F.1 és egy Cadillac fattya.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
968
3 391
93
Etióp MiG-23-asok a jelenlegi Tigré-i konfliktusban:

Napjaink egyik utolsó MiG-23-as üzemeltetőjeként, Etiópia bevetette a MiG-23-asait a jelenleg zajló Tigré-i konfliktusban is. Még tavaly, 2020. október 30-án az Etióp légierő parancsnokának helyettese Alemayehu Getachew az észak etióp Bahir Dar repülőterén, a MiG-23BN század négy vezető beosztású MiG-23 pilótátját tájékoztatta a közelgő háborúról és kiadta számukra parancsba, hogy készítsék fel az Etióp Légierő MiG-23-as századát a bevetésekre.

et01.jpg


A tavaly novemberi eligazításon részt vett:
  • Cherinet Mengesha - Bahir Dar bázis parancsnok és MiG-23-as hajózó
  • Dagem Workalemahu – a MiG-23 század parancsnoka
  • Tango Hailu – Kiképzésért felelős vezető és MiG-23-as hajózó
  • Tadesse Abraha - MiG-23-as hajózó

et02.jpg

Fotó: Tango Hailu, az etióp MiG-23-as század kiképzésért felelős parancsnoka tavaly novemberben.



Az etióp légierő egy századnyi MiG-23BN és UB változatott üzemeltet az észak etióp Bahir Dar repülőterén, melyek átlagéletkora napjainkra elérte negyven évet! Ipari hátterüket a fővárostól dél-keletre található Dejen üzeme látja el. Erről itt beszéltünk korábban ezen a fórumon:
https://forum.htka.hu/threads/mikojan-gurjevics-mig-23-flogger.461/post-740332



A MiG-23-asok 2020. novemberében megkezdték bevetéseiket, a központi kormányzat ellen lázadókkal szemben. Az ellen rendelkezett hordozható kis hatómagasságú, passzív infravörös önirányítású légvédelmi rakétarendszerrel, melyekkel eddig négy etióp helikoptert, egy Hercules szállító gépet és két MiG-23-ast lőttek le! (Ne felejtsük, hogy ezek még a kortárs hadijelentések. Az évek során majd sok információ szivárog még ki, amik pontosíthatják ezeket az adatokat!)

Az Etiópok november végén el is vesztették első MiG-23-asukat. A gép pilótája Tadesse Abraha százados katapultált és hadifogságba esett. Érdekes módon a pilótát később szabadon engedték:
et03.jpg


A második MiG-23-ast tavaly december elején vesztette el bevetés közben az Etióp Légierő. A 1276-as oldalszámú MiG-23BN pilótája, a 41 éves Tiglu Hailu őrnagy életét vesztette.
et04.jpg


Tiglu Hailu őrnagy MiG-23BN repülőgépéről, korábban már írtam ezen a fórumon. A 1276-os etióp MiG-23BN 1980 tavaszán gördült le a gyártósorról exportra gyártott bombázóként, már SzPSz elektronikai zavarórendszerrel felszerelve, majd ez Etióp Légierő számára szállították le. Ez a repülőgép a nyolcvanas évek végére érte el naptár szerinti repült idejének végét, ezért 1990-ben élettartamnövelő nagyjavításra vitték a Szovjetunióba, a Lvov-i 117-es számú üzembe. Itt érte a gépet, az Etiópiát elitélő ENSZ határozat, így a 1276-os MiG-23BN az időközben már függetlené váló Ukrajnában maradt. A repülőgép a kilencvenes éveket lekonzerválva Ukrajnában töltötte, majd egy 1998-as ukrán minisztériumi rendelet engedélyezte annak ukrán tulajdonba kerülését, majd eladását. Ezután ködös a történet, elvileg már az 1998 – 2001 Etióp-Eritreai háború idején is újra Etiópiában repült a 1276-os, és ahogy a fenti bekezdésből látható, a közel 41 éves MiG-23BN-t a Tigré-i konfliktus során érte a végzete, bevetés közben:
eth02.jpg



Az etióp MiG-23BN bombázók, az ellenfél kis hatómagasságú, passzív infravörös önirányítású légvédelmi rakétarendszerével szemben elvileg nem voltak védtelenek, mert az ezredforduló körül a törzs minkét oldalára felszerelésre került infracsaliszóró berendezés, de ezek típusa és az alkalmazott rakéták elleni hatékonysága még nem tisztázott.
Et06.jpg



Ez év első felében az etióp MiG-23-as század folytatta a repülését, mellettük a Bahir Dar-i repülőterén etióp Szu-27-esek is megfigyelhetőek voltak nyáron, a helyszínről készült műholdfelvételeken.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 146
10 861
113
Az etióp MiG-23BN bombázók, az ellenfél kis hatómagasságú, passzív infravörös önirányítású légvédelmi rakétarendszerével szemben elvileg nem voltak védtelenek, mert az ezredforduló körül a törzs minkét oldalára felszerelésre került infracsaliszóró berendezés, de ezek típusa és az alkalmazott rakéták elleni hatékonysága még nem tisztázott.

Úgy néz ki az a kivető, min az F-5-é.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 165
60 925
113
Ezt a videót már linkeltem. Az angol felirat teljes, a magyar az csak egy részig van megcsinálva. Nagyon részletes, nagyon informatív.


Érdekes, hogy Josef Miler a bemutatókat nem a 45 fokos, úgynevezett műrepülő szárnypozícióval repülte, hanem inkább 30 fokra állította be. Ján Rehák inkább 45 fokon műrepült és amíg Miler 8g-t is belehúzott gépbe, ő végig megvolt 6g alatt. Igaz, ehhez hozzá kell tenni, hogy a 45 fokos szárnyállás kisebb tolóerőt igényelt a bevitelnél, viszont a 30 fokos nyilazás sokkal stabilabb és jobban repülhetővé tette a gépet.

Érdekes, hogy az Asztrahány-i lövészetekre ők nem rakták fel a két nagy szárny pótost, mert nem lett nagyobb a hatótáv, mint egy 800-assal a törzs alatt!
Sok egyéb érdekes részlet is kiderül a típusról, meg a csehszlovák alkalmazásról.
A másik csehszlovák-cseh MiG-23ML demópilóta, Jan Rehák repülése (kiváló gépről készült akciófelvételek, még jóval a GoPro előtti korból):

 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

ambasa

Active Member
2010. április 18.
661
77
28
Apró kiegészítés az etióp MiG-23-asokhoz.

Dejen a cég a neve. Dejen városa Addisztól északra van, ellenben dél-keltre Debre Zeit van, mintegy 50 km-re. A Debre Zeit-i légibázis ellátja a főváros védelmét és itt található az említett Dejen Aviation Engineering Indrustry is.

A MiG-23-asokra 1999-ben kerültek felszerelésre a képen látható infracsapdák (vagy legalább is ekkor zajlott a kísérleti beépítés). Akkor úgy hallottam, hogy a beépítést izraeliek és hollandok végzik, ha nem csalnak az emlékeim.

TG
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and fishbed

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
968
3 391
93
A tizes évek elején, hadrendbeállított szíriai - ex. szovjet/belorusz - MiG-23MLD

Es az "eredeti" szíriai MiG-23MLD - MiG-23MLAE-1 - amiket a nyolcvanas években építettek át, exportváltozatú MiG-23ML-ből.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
968
3 391
93
A katapultülés fejtámlája elég pocsék állapotban van.
Hát igen, elég ramaty az állapota. Ez egy 1982-es gyártású MiG-23-as, ami naptári élettartama szerint, a kilencvenes évek elejére jutott volna el ipari nagyjavításra. Mivel eddigre a Szovjetunió megszűnt és nem volt aki finanszírozza a mutatványt, így gondolom áttértek kreatív karbantartásra. Pedig a bolgárok, beloruszok, ukránok nagyon próbálkoztak. A Bolgárok azért vonták ki a saját MiG-23-asaikat, hogy az arab-afrikai világ gépeit üzemeltessék belőle. (Nincs ebben semmi szokatlan, az angolok is azért állították le két-három évvel a tervezett előtt a Tornadokat, hogy felszabaduló alkatrézkészletből üzemeltessék a szaudi Tornadokat. Annó az AFM konkrét pénzügyminiszteri számításokat közölt ezekről.)

Az észak-koreai MiG-21PFM-ekről készült videókban láttam olyat, hogy a KM-1-es ülés fejtámaszát, valami nejlonyszatyorszerűségű anyaggal burkolták, miután az végkép elfoszlott. (Nem találom a képet...) Bár ma már a piros alapon, hímzés ott a divat.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 596
6 015
113
A kerek szívócsatorna beömlővel akár még szép is.
.
.
Szerintem is jol nezett ki, de azert nem szepsegre megy a dolog... :) Felkörös beömlövel es a deltaszarnnyal eleinte egyertelmuen a Mirage III volt a minta, ami elöször ugye 1956-ban szallt fel. Azutan az akkor mar szinten repulö Phantomrol vettek at az ujabb format.