MiG-25 Foxbat (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
Igen, köszönöm a választ! Azt több helyen említik az orosz visszaemlékezések is, hogy közel azonos pályán repültek a NATO repülőgépei, mind a Balti, mind a Jeges, mind a Japán-tenger felett. Csak néhány, a szokásostól eltérő al útvonal létezett, vagy a forduló irányát variálták.

(Olyan is felmerült, hogy a szovjet hírszerzés, már az SR-71-esek angliai, vagy japán felszállásáról értesítette a légvédelmet. Persze itt kérdés a merre repült volna, illetve ez már inkább a 007 kategória.)

A típus megítéléséről pár szó:
  • Igazából a MiG-25-ös elfogóvadász típust, ezen képességei alapján kellene megítélni, nem az arab légierő szívtatása alapján, a képzési és technológiai szinten magasan felette álló izraeli fél részéről. A hetvenes években, a szovjet légvédelem tizenkét ezrede használta a MiG-25 elfogó változatott – egy kiétellel – Moszkva körüli hatalmas, 2600 kilométeres körben telepítve.

  • A felderítő változat olyan képességet biztosított a Szovjeteknek, hogy gyakorlatilag büntetlenül bevethették az üzemeltetés első évtizedében. (Tudom, voltak olyan légvédelmi kombók, amiknek lehetősége lett volna elfogni, de ezek nem voltak elérhetőek mindenhol. Míg a tizenkét századnyi szovjet felderítő MiG-25-ös az NDK-tól, a Japán tengerig szétszórva települtek)

    Ráadásul Kínával szemben (ami a nyugati világot ugyan nem érdekli, de a szovjet erők harmada(!), itt állt készenlétben) egészen a kilencvenes évekig büntetlenül bevethették a MiG-25-ös felderítő és hírszerzési feladatkörben, az ellenfélnek nem volt légvédelmi eszköze ellene.

  • És igen, ott volt még a légvédelmet támadó BM változat, amiről helyesen írtál is, köszönjük.

slatovo2005.jpg
Hát igen. Elég mókásnak találom az SR-71 ajnározását, amikor a izraeliek általi elfogását is a hadszíntér kis mérete tette lehetővé. Mondjuk egy elképzelt Skandinávia táján levő háború esetén vagy az NSZK felett a MiG-25R-t asz F-15A előtt nem lehetett elcsípni és utána is csak sok géppel és akkor is alacsony Pk-val.

A MiG-25BM papíron levő paraméterei alapján minden idők egy legbrutálisabb SEAD gépe. Olyan távolságban gyorsíthat, ahol ellenséges vadász nincs és olyan távolságban indított, hogy még a 90-es években is minden nyugati SAM zónán kívül volt az.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 370
93
Érdekesség a repülőgépsárkány naptári élettartamáról. A képen látható mindkét MiG-25-ös (piros 46 és 56) is 1978-ban kezdte a pályafutását Lengyelországban. Majd 1992-ben települtek vissza Oroszországba, Shatalovo repülőterére. Itt minkét MiG-25-ös 2012-ig repült!

46.jpg


Ez azt jelenti, hogy ezek a MiG-25-ök 34 évig repültek a szovjet/orosz légierők kötelékében! Figyelembe véve, hogy milyen hőmérsékletváltozásokat kell MiG-25-ös repülőgépsárkányának elviselni nagysebességű repülés közben, ez érdekes adat. Természetesen mindeközben rengeteg hajtóművet fogyaszthattak el.

Sajnos a repült óraszámról nem áll rendelkezésre adat, és valószínűleg a kilencvenes években nagyon kevesen terülhettek csak.

56.jpg

/A piros 55-ös/


Algériában (az egytlen arab országban, ahol nem bombázták szét, vagy az arab tavasz nem sodorta el) mostanában vonják ki a típust. A legutóbbi nagyjavítást 2011-ben végezte az algériai MiG-25-ösökön az Ukrán fél.

0000039-2.jpg
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 121
53 697
113

molnibalage


A belinkelt kép nekem is megvan. Az 5 légi győzelem az a "nyugat" által is hitelesnek tartott szám az Irak-Iráni háborúból.
Én fordítóval olvasgattam orosz nyelvű forrásokat, köztük az orosz wiki-t is. A különböző források 10-20 közé teszik a légi győzelmek számát ezzel a típussal az Irak-Iráni háborúban. Ezek között persze van fegyvertelen gép is, pl. teherszállító, felderítő, helikopter. Viszont van legalább annyi fegyveres is, pl. F-4/5.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Zsukovszkij, a Gromov intézet tesztrepülőinek sora. Érdekes az előtérben lévő, részben ponyvával letakart vadász változatú MiG-25P (PD?) a részlegesen világosra festett orrkúpjával. Mintha egy felderítő verziót látnánk, de nem az.


A fúvócső hosszáról és az orrkúp kontúrjáról felismerhető.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Ritka színes kép az egyetlen példányban megépült MiG-25M-ről a kék 710-esről.


Ez a példány lett Je-255M néven benevezve az FAI emelkedési és abszolút magassági rekordrepülésére, mely utóbbit még ma is tartja (az előbbit a Streak Eagle el - majd a P-42 visszahódította). A 37650 méteres repülési magassághoz állítólag egyéb "segítséget" is igánybe vettek, de a teljesítmény még így is önmagáért beszél.
A MiG-25M egy megkésett koncepció volt, a MiG-25PD egyenesági továbbfejlesztéseként. Azaz maradt volna a nagy sebesség, nagy magasság, nagy teljesítményű hagyományos radar és négy darab R-40-es rakéta, vagy ezek esetleges továbbfejlesztett változatai.
A hajtómű is csak eképp módosult, az eredeti egyáramú R-15B-300-as ötfokozatú kompresszora az R-15BD-300-asnál hatfokozatúra változott volna, így a maximális fékpadi forszázs tolóerő elérte már a 140kN-t, míg a maximális dinamikus tolóerő a 20 tonnát per hajtómű.
A képen látszik, hogy a korábbi, kétrészes, ejektoros fúvócső itt lényegesen egyszerűbb lett, azaz belől a konvergens GSF, majd azt egy merev gyűrű egészíti ki, ami nagy sebességnél és nagy magasságban a Laval-profilt adja ki. Ez utóbbit is ellátták a GSF lamellák zöld oxidkerámia bevonatával.
Ezt a metódust örökölte meg végül a MiG-31-es, ahol a prototípusok D-30F hajtóművének átszabásával a kezdeti variálható keresztmetszetű Laval profilos fúvócsövét a széria D-30F6-osoknál már egy belső variálható és egy külső, merev profilrúra cserélték le.

Maga a gép a Khosinka-i múzeum szétbarmolását követően az enyészeté lett, majd mostanság próbálják helyrekalapálni a Vadim Zadorozsnyij múzeumában.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Folytassuk a méretarányokat.
Most, hogy megint volt dolgom a MiG-21 trélerezéssel, annak minden előkészületével, meg is jegyeztem a többieknek, hogy micsoda meló lett volna a 21-es helyett egy MiG-25-öst közúton szállítani.
Nekünk elsősorban a kihívást a lefestett gép állapotának megóvása jelentette, amihez külön szerencse, hogy maga a gép "emberi" méretű, például a szárnyai még pont elférnek egymáson úgy, hogy sehol se lóg ki útvonalengedély köteles túlméretesre a szállítmány, csak egy felvezetőt igényel a dolog.

A MiG-25PU-nál ezze szemben még a függőleges vezérsíkokat is le kell szedni és csak maga a nettó törzs szélessége is bőven túlméretes:

290179.jpg


A daruzandó tömeget tekintve meg beszédes az öttengelyes tréler, ami képes elbírni a kócerájt.

Végül össze is rakták a gépet:

290178.jpg
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 370
93
Volt akkor még üzemelő 21-es alakulat?

Az utolsó aktív szovjet MiG-21SzMT századot 1991-ben vonták ki. Ezt pár hónappal előzte meg a két legutolsó MiG-21bisz frontrepülő század átképzése még 1990-ben. Mindhárom érintett frontrepülő ezred átképzése már 1988/89-ben megkezdődött, de csak lassan fejeződött be.

Utána már csak felszámolás előtt álló, pénz hiányában csak vegetáló kiképzőalakulatoknál repülgettet a MiG-21-es, egészen 1993-ig. A kilencvenes években fotózott/videózott orosz MiG-21-esek, kivétel nélkül gyári, vagy állami tesztpéldányok.

Pont ugyanakkor vonták ki a szovjet MiG-21bisz/SzMT változatokat, amikor az USAF az utolsó F-4D/E repülőgépeit leállította 1990 és 1991 között. Mindkettő, elsősorban hidegháborús leépítés volt.


A kétüléses MiG-25PU egészen 2001-ig szolgált az Orosz Légierőben, a MiG-31-esek kiképző repülőgépeként.

PU.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Az utolsó aktív szovjet MiG-21SzMT századot 1991-ben vonták ki. Ezt pár hónappal előzte meg a két legutolsó MiG-21bisz frontrepülő század átképzése még 1990-ben. Mindhárom érintett frontrepülő ezred átképzése már 1988/89-ben megkezdődött, de csak lassan fejeződött be.

Utána már csak felszámolás előtt álló, pénz hiányában csak vegetáló kiképzőalakulatoknál repülgettet a MiG-21-es, egészen 1993-ig. A kilencvenes években fotózott/videózott orosz MiG-21-esek, kivétel nélkül gyári, vagy állami tesztpéldányok.

Pont ugyanakkor vonták ki a szovjet MiG-21bisz/SzMT változatokat, amikor az USAF az utolsó F-4D/E repülőgépeit leállította 1990 és 1991 között. Mindkettő, elsősorban hidegháborús leépítés volt.



A kétüléses MiG-25PU egészen 2001-ig szolgált az Orosz Légierőben, a MiG-31-esek kiképző repülőgépeként.

PU.jpg
Kérdés, hogy a MiG-25-ös típus 2012-es kivonásakor hány és milyen kétüléses 25-ös volt még szolgálatban?
Gondolom, azok a MiG-25RU-k lehettek, bár még a többes számban sem vagyok biztos.

Minden esetre, bár ritka látvány, de itt van egy felfegyverzett MiG-25PU:


Ez pedig itt egy MiG-25RU áthúzás:

 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 370
93
Kérdés, hogy a MiG-25-ös típus 2012-es kivonásakor hány és milyen kétüléses 25-ös volt még szolgálatban?
Gondolom, azok a MiG-25RU-k lehettek, bár még a többes számban sem vagyok biztos.

Az orosz MiG-25-ök kivonásakor két MiG-25RU-ról (piros 32-es, 1975-ös gyártás és a piros 33-as, 1978-as gyártás) vanak fotók.

Ezek az utolsó orosz MiG-25-ös század állományába tartoztak:
https://htka.hu/2012/08/11/100-eves...y-sebessegu-felderito-repulogepe-napjainkban/
(Hogy repül az idő, lassan már tíz éve írtam.)

Ami viszont számomra meglepő, hogy ugyanekkor a satalovo-i és moncsegorszk-i bázison repült még két MiG-25PU is! A piros 95-ös és 96-os MiG-25PU!

puu.jpg

Foto: A piros 95-ös, 1982-es gyártású példány.

Minden esetre, bár ritka látvány, de itt van egy felfegyverzett MiG-25PU:


Valóban nagyon ritka látvány fegyverzettel!
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 370
93
Pár szó a Líbiai Hajnal katonai szövetség MiG-25-öseiről:

01.jpg

A valaha látványos méretű Líbiai Arab Légierő nagymennyiségben alkalmazta a szovjet MiG-25-ös típus többféle alváltozatát. Sajnos az ezredforduló után, a líbiai vezetés már nem tartotta tovább üzemeltethetőnek a MiG-25-öst. Az ezredforduló után, míg szinte az összes repülő és helikopter típusukból nagy javítottak egy-egy századnyit, addig a MiG-25-ösök a sivatagi hangárakban maradtak leállítva. Egymásnak ellentmondó hírek szerint 2003 és 2006 között repültek utoljára a Líbiai Arab Légierő MiG-25-ösei.

02.jpg[

Ezért okozott meglepetést, hogy a Kadhafi bukása után négy évvel, 2015-ben MiG-25-ösök tűntek fel a Miszuratai repülőtéren, ahol korábban egyetlen líbiai MiG-25-ös sem állomásozott. Az ekkor már formálódó két főbb líbiai szövetség, a Líbai Hajnal Légiereje és a Nemzeti Hadsereg Légiereje ekkoriban elsősorban a kétezres években nagyjavított MiG-21-es, MiG-23-as, Soko Galeb és L-39-es Albatros repülőgépekre alapozta bombázási feladatokat. Az ipari élettartamnövelő nagyjavításon át NEM esett, rég leállított MiG-25-ök feltűnése meglepetés volt!


03.jpg

Hogy kinek és legfőképpen miért jutott eszébe ezeknek a polgárháborús bombázásokra alkalmatlan repülőgépeknek a beüzemelése, az rejtély. De a tény az tény maradt, hogy a sivatagi Al-Jufra repülőtéren két kétüléses MiG-25PU-t és két MiG-25PD Export változatott látszólag üzemképessé tettek és 2015 elején a ISIL-el folytatott harcokhoz legközelebbi Miszráta repülőtérre telepítettek át azokat. Sőt az egyik PU-t, függesztett bombafegyverzettel fotózták le itt.


04.jpg

Nem is beszélve a „7012” oldalszámú MiG-25PD Exportváltozatról ami R-40-es rakétákkal fotóztak le ugyanitt. Ez utóbbi légiharc fegyverzett már csak azért is érdekes itt, mert ebben az időben a két líbai kaonai szövetség MiG-21/23-asai még együtt „vált válnak vetve” mértek csapást Szurt városa körüli közös ellenség ISIL erőkre, sőt két év múlva az USAF B-2-es Spirit bombázóival együtt támadták az ISIL-t!!!


05.jpg

Természetesen hamar kiderült, hogy „a király meztelen”.
  • A légiharcrakétákkal fotózott MiG-25PD Export „7012” fedélzeti lokátora bő tíz éve üzemképtelen volt. 2015. júniusában földi tűz áldozata lett. (Állítólag ISIL rajtaütés)
  • A két MiG-25PU közül az egyiket már 2015. májusban selejtezték és félretolták.
  • A második MiG-25PD Export „124” "bombázót" állítólag Zintan repülőtér közelében lőtték le, szintén májusban. (Lásd fotó.)


Ezzel, úgy nézz ki végérvényesen dicstelen véget ért ennek a különleges típusnak a Líbia karrierje