1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Mikojan-Gurjevics MiG-29, -35 "Fulcrum"

Diskurzus a(z) '4/4+/4.5 generációs vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. hurci10

    hurci10 Active Member

    2 db tartályt dobott le. Szóval semmi aszimmetria.
     
    fishbed likes this.
  2. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Kettőt írnak.
     
  3. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Akkor megnyugodtam :)
     
  4. sidewinder12

    sidewinder12 Well-Known Member

    Nem rossz,de valahogy nem jön át az érzés amit sugallni szeretne. Régi sárkány, de új belső. Ahogy a GLIC egyik berepülőpilótája nyilatkozta, ez már nem az "ébresztőóra", a jó öreg régi 29-es. A hagyományos, mutatós műszerek garmadája miatt kapta tőlük a 29-es az "ébresztőóra" becenevet. A MiG-35-nél,jóval kevesebbet kell benézni a kabinba, mint a 29-esben mert még több infó megjelenik a HUD-on,és az UFC-n,továbbá a korszerű repülésvezérlő rendszer miatt kevesebb energiát kell fordítani a gép vezetésére a pilóták szerint. A műsorban nem nyilatkoztak a MiG gyári pilótái, a megszólaló hajózók kizárólag a GLIC és a Sztrizsi állományából kerültek ki. A GLIC a 929-ik,Cskalovról Elnevezett Állami Repülési Kutató Intézet, Aktyubinszkban. Itt végzik minden új katonai típus állami berepülési programját. A Sztrizsi pilótája azt emeli ki az új típussal kapcsolatban, hogy több üzemanyagot vihet, nőtt a hatótávja, továbbá ami szerinte nagyon fontos, hogy most már beépítve van mozgótérképes, műholdas navigációs rendszer, ami az ő régi 29-eseiben nincs. Így az új típussal például könnyebb lesz egy külföldi áttelepülés. A gépnek két változata lesz: egy kétüléses és egy együléses. Az együlésesnél a hátsó kabinban a katapultülés és a hátsó műszerfal helyére további üzemanyag kerül(nem mondták,hogy mennyi). A berepülő pilóták szerint ez nem zavaró. Alkalmazandó fegyverek: az irányított fegyverek sok fajtáját alkalmazhatja. Az egyik prototípuson TV vezérlésű bombákat, a másikon légiharc rakétákat láthatunk.
    A gép manőverezőképessége: a két prototípus egy nyitott rámpájú An-72-essel kötelékezett, manőverezőképességének, és kiváló irányíthatóságának bemutatására az egyik gép 5 méterre megközelítette azt. Ezen kívül nyitott törzsféklap mellett pár látványos csúsztatást is végzett a pilóta. Ez azt hivatott demonstrálni, hogy a gép hajtóművei teljesen hagyományosak lesznek, nem kapnak TVC rendszert, mint ahogy arról korábban szó volt, és a minisztériumi elvárások közt is szerepelt.A MiG cég főtervezője szerint ők a korszerű,új teljesen digitális, hazai FbW rendszerre alapoznak a TVC helyett. Mert a rendszer elhagyása jelentős súlymegtakarítást hoz, így további üza, és fegyverzet mehet a gépbe/gépre. Ezen kívül sokkal olcsóbbá is teszi a gépet, amivel a hazai felhasználók mellett főleg a külföldi MiG-29-es üzemeltetőket célozzák meg. A gép építéséhez kapcsolódó két földi tesztet is látunk. Egy eső és egy porkamrás tesztet. Az eső és a porkamrában több hétig tartanak bizonyos érzékeny alkatrészeket, ellenőrizvén a hermetikusságukat,az egész életciklusukra vonatkozóan. Láttunk még egy centrifugát is, ahol az eszközt bemutató szakember szerint főleg az elektronikát, de más lényeges elemeket is tesztelnek. A repülőgép max engedélyezett terhelési többese +9g. A szakember elmondása szerint itt +100g-ig terhelik az eszközöket,főleg az elektronikát, hogy biztosak legyenek a képességeiben.
    A gép manőverezőképességét a gyakorlatban is bemutatták kedvenc riporterünknek: a gép kis sebességű, nagy állásszögű áthúzásokat,húzott fordulókat utánégetővel, orsókat, ferde bukfenceket hajtott végre. Én nem voltam túlzottan elájulva tőle, a nagy állásszögű manővernél sem lassított 300 alá a pilótákat a földről irányító társuk szerint. A bemutató során a túlterhelés -0,5 és +6g között változott. Engem nem győzött meg arról,hogy nem is kell TVC őszintén szólva gyengébbnek tűnt a gép mint egy alap 29-es. Olyan manővereket mint egy Szu-57-estől (laposdugó és társai) egyáltalán nem lehetett látni, de még olyat sem, mint amit a 711-es oldalszámú régi Szu-35-östől ami a különleges FbW rendszerével bemutatta, hogy bizonyos "csodamanőverekhez" nem kell TVC elég a kiváló aerodinamika,és egy szuperfejlett FbW rendszer. A MiG-35 ezzel próbálkozott most, de engem nem sikerült meggyőznie. Lesz AESA radar, de nem sokat beszéltek róla.Persze nem azt állítom,hogy rossz gép lenne, de szerintem így komoly lemaradásban van az új Szu-35SZ-hez képest. A Szu-57-ről nem is beszélve, de az már egy teljesen "másik kávéház"
     
    fip7, senki, nyugger and 4 others like this.
  5. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    A 9.15-ös sárkányára építő "új" 29-esek ugyanúgy stabilak statikusan, mint a 9.12 és 9.13-as típusok. Az FbW nem ad hozzájuk sokat, talán csak a nagyobb felületű vízszintes vezérsík és a nagyobb felületű szárnyak. De nehezebb is a gép.
    Kb úgy kell elképzelni, hogy az FbW-s 29-es variánsok kb annyit tudnak, mint a szintén FbW-s F-16-os család, míg a Szu-27-es família kb azt tudja, mint az F/A-18C/D.
    Ezek a MiG-35-ösök el vannak nehezülve, a legjobb jóindulattal dinamizmusban kb a Super Hornet szintjét lépik meg. Vagy a Gripenét.
    A mai kínálatban ezt jócskán felülmúlja a Typhoon, az egy hajtóműves F-35A, de még a Rafale is. És egyik se TVC-s.
    Ráadásul az orosz légierő számára hamarosan legyártott 96 darab már javában kipróbált Szu-35Sz tényleg minden aspektusból felülmúlja.
     
    fishbed, sidewinder12, fip7 and 4 others like this.
  6. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    A TVC nem növeli az abszolút repülési teljesítményt, erről n+1-szer volt már szó.

    Eleve ott kezdődik, hogy az M0.6 feletti tartományban a légiharcok jellemző magasságában nem is üzemel. Ez asszem a Szu-30MKI gépekre vonatkozik, de csodák nincsenek.

    [​IMG]
     
  7. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    TVC és TVC közt is akad különbség. A NASA Dryden F-15 ACTIVE programja során a TVC üzemi tartományát Mach 1.95-ig és 13000 méterig terjesztették ki.
    Ahogy a Raptor is képes hangsebesség, illetve 30k láb felett még használni a TVC-t.
    Végeztek nagyobb magasságból leborítást úgy, hogy a hagyományos vezérlésű gépekhez képest jóval kisebb magasságvesztéssel már az ellenkező irányba haladt a gép.
     
    Python, fishbed, fip7 and 2 others like this.
  8. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Csak ezek közül csak az F-22 van hadrendben és nem orosz gép.
     
  9. sidewinder12

    sidewinder12 Well-Known Member

    A gép megrendeléséhez elvárás volt a TVC rendszer, a Védelmi Minisztérium részéről is. Az első hivatalos bemutatónál, amikor Beljajev, a gyár jelenlegi főpilótája repült egyet, Szljuszár és egyéb nagy fejesek jelenlétében,akkor emlékeim szerint azt mondták,hogy még nincs,de a véglegesben ott lesz. A bemutatót egyébként Putyin elnök egy élő videókonferenciában követte, beszélt is a pilótával, és Szljuszárral, az OAK vezérével is. Ehhez képest, most azt mondják,hogy nem lesz és nem is kell. A 711- oldalszámú Szu-37-esről miután visszaépítették Szu-35-re én ezt el is hittem. Mert láttam a koreai repülését például.Nagy valószínűséggel az volt a valaha épült legjobb manőverezőképességű, nem TVC-s szuperszonikus vadász. Erről a gépről nem hiszem el,hogy ne kellene neki. Szerintem egyszerűen arról van szó, hogy a Klimov nem tudott egy normális TVC-t létrehozni. Egy olyat aminek vállalható üzemideje van és nincs elképesztően magas karbantartási igénye, ami már veszteségessé/túl drágává tenné az egész projectet. A Ljuka Szaturnnak ez ment, ott van rá számos példa, és ezért lesz TVC-s a Szu-57 végleges hajtóműve is, mert ők már rájöttek a csízióra. A Klimov egy másik utat választott ami sajnos zsákutca lett. A Szaturnhoz nem mehetnek oda segítséget kérni, mert az nagy égés volna nekik. Úgy látszik önállóan / Szaljut segítségével képtelenek tövább lépni,így inkább feladták a dolgot. Ezt viszont nem lehet kommunikálni a nyilvánosság és a leendő vevők felé, így jött az a szöveg, hogy a MiG-35-re nem is kell TVC, mert olyan szuper FbW rendszere van. Csak amit eddig mutatott, abból én ezt pont nem láttam.
     
    Python, nyugger and fip7 like this.
  10. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Van videó arról az említett repülésről?
     
  11. sidewinder12

    sidewinder12 Well-Known Member

    Ismét egyetértünk. Szerintem egyszerűen életben akarják tartani a MiG-et, ezért vásárolnak belőle pár példányt,még így is, plusz próbálják erősen promózni külföldre.
     
  12. sidewinder12

    sidewinder12 Well-Known Member

    A MiG-35 prezentálásáról az elnök részére?
     
  13. weasel007

    weasel007 Well-Known Member

    Mert láttam a koreai repülését például.Nagy valószínűséggel az volt a valaha épült legjobb manőverezőképességű, nem TVC-s szuperszonikus vadász.

    Szu-35
     
  14. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Erre.
     
  15. weasel007

    weasel007 Well-Known Member

    enyimé elöbb volt és rövidebben :hadonaszos:
     
  16. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Ha erről a demóról van szó, akkor nem értem. Pont arról ment a polémia pár hónapja, hogy milyen remek aerodinamikája van az F-35, hogy ugyanezt vagy más kis sebeseségű manővert is előad TVC és nélkül és egyetlen hajtóművel, tehát még annak aszimmetriájával sem lehet játszani.


    Ami 3:35-nél van azt valóban nem adta elő az F-35A, de nem jelenti azt, hogy ne lenne képes rá.
    Ami 4:33-nál van az viszont tényleg érdekes, mert TVC nélkül azt csak hajtómű asszimmetriával lehet, mert ekkora tömeget kis sebességnél megforgatni máshogy bajos.
     
  17. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Valóban, még a legutóbbi időkben is felmerült, hogy a végleges verzióban benne lesz a TVC, de ezt komolyan venni már már nem igazán lehet.

    Videók (a TVC-t itt épp nem említik):





    A MiG minden szalmaszálba belekapaszkodik, mond mindenfélét. Hosszú-hosszú évekkel ezelőtt, bárminemű kül- és belföldi érdeklődés nélkül lezárult a MiG saját OVT programja. Manufakturális szinten, barkácsolnak össze mindenféle madarakat, miközben gyúrják-masszírozzák a hol MiG-29M2-nek, hol MiG-35-nek nevezett masinájukat. Ez utóbbi végül egy szárazföldiesített MiG-29K/KUB lett, de fixen rögzített szárnyakkal. A MiG azon is spórolt, hogy az együléses gépek saját kabintetőt kapjanak, nyílván azon is spóroltak, hogy a K felhajtható szárnyait lecseréljék egy hasonló méretű, nem felhajthatóra. Az még oké, hogy a tengerész verzió erősebb futóját megkapta a gép. Az ilyesmi soha nem is árt, bár egy kis plusz tömeg. Az is oké, hogy a K nagyobb szárnyát is megkapta. Ne feledjük, anno a 9.15-ös M és a 9.31-es K is abban különbözött, hogy a K szárnya nagyobb fesztávú volt és felhajtható. Majd az M elhalt, a K-nál kellett tovább lépni, Krüger-lapokkal ellátni a LERX-et, meg valamit csinálni az íveléssel. Erre született az a hatalmas, már-már otromba fékszárny, azzal a hatalmas kitérítési szögével.
    Ezután jött az MMRCA tender, amire - logikusan - a 9.15 M egyik példányának kétülésessé alakításával indultak (ekor még ezt hívták MiG-29M2-nek), de menet közben azt - az amúgy nem hülyeség - ötletet találták ki, hogy a további költségfaragások jegyében, ha már egyszer úgyis eladták az indiánoknak a felélesztett K/KUB gépeket, akkor ez utóbbi variánsból csinálták meg az M2-t. Amit marketing okokból (F-35, Szu-35) MiG-35-nek kezdtek hívni.
    De, hogy olcsó legyen, a szárny maradt a felhajtható, csak utólag fixen lerögzítve. Azaz, ott figyel bennük a hajlítási keresztmetszetnél a dupla megerősített borda és talán csak az extra hidraulika lett eltávolítva.

    Az OVT egy külön kísérleti program volt amihez egyetlen gépet építettek át. A 9.15-ös M gépekből a 6. prototípust, a 156-os számút. Végighaknizták a géppel a világot (korábban ez a 156-os M repkedett a nyugat európai ersókon, meg néha a 155-ös is), de igazából senkit se érdekelt a vektorálós MiG.
    Majd nyilván bejelentették, hogy ez csak egy fúvócső szett, tehát tessék csak figyelni a kétüléses MiG-29M2/35-öt és ha kell, akkor meg lehet rendelni OVT rendszerrel, meg anélkül is.
    Az anélkül megoldás győzött, mostanra már se a Klimov, se a MiG nem gondolja komolyan a tolóerő vektorálást, annak ellenére se, hogy nem is olyan rég (persze) ezt is beígérték.


    Amúgy sajnos nem az első eset, hogy egy MiG-29K véletlenül(?) eldobja a szárny alatti tartályát, pár éve Indiában esett egy parkolóba egy ilyen eszköz:

    [​IMG]
     
    Python, superjet100, nyugger and 7 others like this.
  18. sidewinder12

    sidewinder12 Well-Known Member

    Megtaláltam, itt hallgatnak a hajtóművekről. A többi egyebet helyezik előtérbe (új radar, 8 függesztési pont 6 helyett, több üzemanyag).
    Viszont találtam egy régi nyilatkozatot a Klimovtól, miszerint a széria MiG-35-ösök már TVC-s hajtóművekkel készülnek majd( ne felejtsük,hogy 10 éve volt már egy MiG-35),és ezzel kapcsolatban azóta sem mondtak mást, csak épp a hajtómű nincs sehol.
    Nyilatkozat:
    http://forums.airbase.ru/2007/10/t5...novye-istrebiteli-mig-35-budut-osna.9373.html

    Bamutató az elnök részére:
     
  19. sidewinder12

    sidewinder12 Well-Known Member

    Molni megelőzött, arra a videóra gondoltam amit ő linkelt. Szöul,2001, a 711-es oldalszámú régi Szu-35, a pilóta Jurij Vascsuk volt.
     
  20. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Az aszimmetrikus tolóerő vezérlés még az eredeti, vektorálós AL-37FU hajtóművekkel szerelt 711-es FbW programjából öröklődött.



    0.52-nél az FbW a jobboldali hajtóműről teljesen leveszi a forszázst, hogy a precesszió ne perdítse be auz extrém Kobránál a gépet. Ugyanis a forgórészek azonosan forognak mind a két hajtómű, mind a két forgórészén, tehát aszimetrikus fordulatszám elvétellel lehetett volna ezt korrigálni, de akkor nehezen lehetett volna újra felépíteni a tolóerő szimmetriát. Így csak a fáklyát vette el a rendszer az egyik hajtóműről.
    1:48-nál tisztán látszik, hogy a legyező manővert is aszimmetriával érik el. Hasonlóan amúgy tavaly előtt óta a Raptor demópilóták is lekapják az egyik hajtóműről a fáklyát, amikor a legyezőt repülik.

    A tolóerő aszimmetrikus vezérlése a vektorálással kombinálva 3:06-nál ad ki érdekes manővereket. Ezeket ma már a Szu-35Sz és a Szu-30MKI (és családtagjai) a ferde vektorálással ugyanúgy gond nélkül elő tudják állítani, még ha lehet, precízebben.

    Itt pedig a fentebb linkelt szöuli Szu-35 videó, jobb minőságben, nagyobb felbontásban, magasabb képfrissítés számmal ( videót csak most, augusztusban töltötték fel)



    (érdekes, hogy még ez a feltöltő se rakta fel a Strike Eagle bemutató repülését, csak a Rafale-ét, amit amúgy szintén most láttam először erről az airshow-ról)
     
    Python, fishbed, sidewinder12 and 2 others like this.

Ezen oldal megosztása