1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Mikojan-Gurjevics MiG-29, -35 "Fulcrum"

Diskurzus a(z) '4/4+/4.5 generációs vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Maradt ugyanakkora, mint a 9.12-esé.
     
  2. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    A MiG-29K annál érdekesebb. 3500-ról 5760 kg-ra nőtt a belső kapacitás miközben a gép tömege 1,7 tonnával lett nagyobb, de az RD-33 erősebb változata utánégetővel majd egy tonnával többet tol fékpadon. Kicsit amolyan Super Hornet szerű hízásnak tűnik. Kb. ilyen arányok kellettek volna a kezdetektől a gépnek. Még, ha összességében kisebb is a gép repülési teljesítménye ez még bőven a C Hornet és F-16C közé teszi úgy érzésre, csak éppen a plusz függesztési pontokkal a flexibilitás is jobb.

    Az persze már kérdés, hogy '70-es évek végén vagy '80-as évek elején hogyan lett volna eladható ez a gép, mint "könnyű" vadász, mert a 12,7 tonna azért nem annyival van a cirka 16 tonnás Szu-27(Sz) alatt. Persze ez az egész sci-fi, hiszen a 29K alapvető dolgokban tér el, mint nincs kopoltyú, ha jól tudom.
     
    fishbed and Python like this.
  3. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    A 9.15/9.31, vagyis a MiG-29M és K koncepció rögvest akkor került kifejlesztére, amikor 1983-ban a 9.12-es sorozatgyártását elkezdték.
    Vagyis épphogy beindult a kényszeredett gyártás, amikor a MiG már revideálta a kopoltyús megoldást, a tüzelőanyag mennyiséget, a felfüggesztők darabszámát, a LERX profilját, ami azért lett lekerekített, mert az F-14-esen és 15-ösön is ilyen volt, megnövelte a lehajtható belépőél és a csűrők oldalviszonyát, illetve a fesztávhoz képesti felületét, intergrálta az FbW-t és az F-16A block 15-öshöz hasonlóan megnövelte a vízszintes vezérsík felületét is.
    Kiemelték a kabintetőt (ami szerintem hülyeség volt, mert inkább a kabinkeret övvonalát kellett volna lejjebb vinni - ezt a mai napig nem sikerült abszolválni, helyette van a nagyobb légellenállású kabintető, ami csak tovább nőtt a kétüléses dekkni kizárólagos alkalmazásával), megemelték a katapultülés helyzetét.
    Viszont progresszív módon, a Szu-27M és MiG-31M-hez hasonlóan megjelentek a monochrome MFD-k, behozva ezzel a nyugatiakkal szembeni kabinergonómia lemaradást.
    A Klimov a többi hajtóműgyártóhoz hasonlóan ejtette a régebbről maradt előperdítőt az első fokozat előtti belső palástról és az RD-33K hajtóműnél állítható terelőlapátsort alkalmazott.
    Szóval alapjaiban lett áttervezve a gép, de elkéstek vele. A MiG-29M és K gépekkel egyaránt.
    Amit ma MiG-29M2 illetve MiG-35-ként, továbbá MiG-29K/KUB-ként ismerünk, az a fenti 9.15 és 9.31 továbbvitele.
     
    rm40, fip7, therob and 5 others like this.
  4. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Kicsit erőltetett hasonlat, de az 9.12 és az M változat viszonya az olyan, mint az első Osza és az AKM közötti fejlesztések, ahol kitolták a koncepciót az ésszerűség és viszonylag gyors változtatások keretein belül? Ok, ez kicsit erős, mert az Osza ergonómiája tudtommal nem változat komolyan, de + rakéta = több függesztő, stb. fejlesztések, ami belefért a tömeglimitbe és helybe, azt belezsúfolták. Csak amíg a Osza AKM mögött még ott volt az akkor viszonylag erős Szu addig a MiG-29M mögül eltűnt minden háttér? Ez az egyik ok?

    Az oroszoknak nem kellett/telt már az M-re és furcsa módon külföldre sem tudták eladni a koncepciót. Ez azért furcsa, mert amikor a Szuhoj elkezdett házalni az első "multirole" Szu-27 leszármazottakkal, azok sem voltak készen, de a megrendelők kvázi megfinanszírozták a fejlesztést és lett ebből a kismilló Szu-30 változat két eltérő evolúciós ágon is. A MiG-29M vonallal ez nem történt meg az indiai K megrendelést leszámítva.

    A MiG-29-est a VSz/KGST-be már csak korlátozott mennyiségben tudták már csak eladni, utólag 9.12-es sárkányból utólag meg M-es varázsolni az olyan költség volt, amit a csóró ex. KGST államok nem tudtak/akartak megfinanszírozni*. Ez egyáltalán lehetséges lett volna? (*India sem, aki asszem az első külföldi 9.12-es alkalmazó volt.)

    Ez volt nagyjából a helyzet?
     
  5. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    1993 decemberében, az októberi moszkvai Haszbullatov-Ruckoj féle államcsíny leverése (a "Fehér Ház" szétlövetése) után Jelcin végleg megerősödött, ezután Mihail Szimonov, a Szuhoj főkonstruktőre és igazgatója kifejezte lojalitását, majd beült egyenest a Duma honvédelmi bizottságába, közvetlen kontrollt gyakorolva a fejlesztési pénzek és a futó projektek sorsa felett. A MiG prominenseinek nem jutott szerep.
    El is kaszálták a Szu-27-es család exportjára mindenképpen veszélyes MiG-29M és K projekteket, pedig azok már lényegében kulcsrakészen működtek, a MiG-31M-et és a MiG iroda koronaékszerét, a Buran űrrepülőgépet és az Enyergija rakétát is. Mondjuk a Buran elkaszálása a technológiai eredmények és vívmányok ellenére is jogos volt, a többi viszont a Szuhoj OKB számára létkérdés.
     
    Rotten878, rm40, fip7 and 5 others like this.
  6. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Csak "kicsit" hasonlít arra, amikor a 30+ évig boeingos ex. CEO helyettes (ha jól emlékszem) védelmi miniszter lett és "hogyhogynem" rendeltek F-15-öst az F-35A-k mellé...

    Egyszerű véletlen volt, hogy éppen jó helyre feküdt be a Szuhoj vagy ez régmúltra nyúló kapcsolat volt, hogy a Szuhoj mindig jobban feküdt be a politikának? Volt ilyen befolyása valaha a MiG-nek? Vagy az idők változó szelét éppen jobban lovagolta meg a Szuhoj iroda + szerencséjük is volt?

    Ez a kulcsrakész az akkori műszaki tartalom volt? Mert az indiai 29K gépeket szofveresen nézve kb. alfa állapotban szállították le.

    Amen.
     
  7. boki

    boki Well-Known Member

    MiG-35 exportra kínált verzió: AESA radar és új HUD(ИЛС)

     
    fishbed likes this.
  8. boki

    boki Well-Known Member

    A 9.13 verziónak nagyobb volt az üzemanyag kapacitása mint a 9.12-nek.
     
  9. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Artyjom báttya, Anasztaz Mikojan személye az egyik legnagyobb politikai befolyás volt a szovjet történelemben.
     
    vilmoci, fip7, misinator and 5 others like this.
  10. borisz

    borisz Well-Known Member

    Az UPG verziót hogy hozta össze India?
     
  11. papajoe

    papajoe Well-Known Member



    "A Klimov a többi hajtóműgyártóhoz hasonlóan ejtette a régebbről maradt előperdítőt az első fokozat előtti belső palástról és az RD-33K hajtóműnél állítható terelőlapátsort alkalmazott."

    Erre kaphatnók valami vizuális segédanyagot?
    Mi az az előperdítő,mi az első fokozat előtti palást,és helyettük az állítható terelőlapátsor?


    https://media.giphy.com/media/cmrWcwC3A4ryH437Ru/giphy.gif
     
  12. boki

    boki Well-Known Member

    fishbed and borisz like this.
  13. borisz

    borisz Well-Known Member

  14. misinator

    misinator Well-Known Member

    Ahogy ÍAllesmor írta.

    Ha jól tudom/ jól raktam össze a mozaikokat, akkor a MiG iroda "érdekes" történet.

    Valamiért úgy rémlik, hogy Polikarpovot megpuccsolták Artyomék. Abból lett a MiG iroda!

    ( Közben utánanéztem; jól emlékeztem az Aeromagazinos cikkre:
    https://hu.wikipedia.org/wiki/Nyikolaj_Nyikolajevics_Polikarpov )

    Az első repülőgépeik gyakorlatilag megbuktak (MiG-1, MiG-3), de a bizalom és a türelem az ő esetükben valahogy mégsem múlt el...
    https://hu.wikipedia.org/wiki/Anasztasz_Mikoján

    A világháború után gyakorlatilag felülről nyitott költségvetést kaptak. Annyiféle prototípust, azon belüli átépítést szerintem a világ az összes tervezőirodája nem készített akkoriban összesen, mint ők...

    A "bukott" projektek:
    Е-2 Экспериментальный истребитель
    Е-4 Экспериментальный истребитель
    Е-5 Экспериментальный истребитель

    Е-8 Экспериментальный истребитель
    Е-50 Экспериментальный истребитель-перехватчик
    Е-50А Экспериментальный истребитель-перехватчик
    Е-150 Экспериментальный истребитель-перехватчик
    Е-152 Экспериментальный истребитель-перехватчик
    Е-152А Экспериментальный истребитель-перехватчик

    Е-152М Экспериментальный истребитель-перехватчик
    Е-152П Экспериментальный истребитель-перехватчик

    И-1Л ЛЕШИЙ Легкий многоцелевой самолет
    И-3 Фронтовой истребитель
    И-7 Истребитель-перехватчик
    И-75 Истребитель-перехватчик

    И-200 Истребитель
    ИП-201 Пушечный истребитель
    И-210 Истребитель
    И-211 Фронтовой истребитель
    И-220 Высотный истребитель
    И-221 Высотный истребитель-перехватчик
    И-222 Высотный истребитель-перехватчик
    И-224 Высотный истребитель-перехватчик
    И-225 Высотный истребитель
    И-230 Истребитель-перехватчик
    И-231 Истребитель-перехватчик

    И-250 Истребитель морской авиации
    И-270 Экспериментальный истребитель-перехватчик
    И-301Т Учебно-тренировочный истребитель
    И-302 Многоцелевой истребитель
    И-305 Многоцелевой истребитель
    И-307 Многоцелевой истребитель
    И-310 Фронтовой истребитель

    И-320 Всепогодный истребитель-перехватчик
    И-340 Фронтовой истребитель
    И-350 Фронтовой истребитель
    И-360 Истребитель
    И-370 Фронтовой истребитель
    И-380 Фронтовой истребитель
    И-410 Истребитель-перехватчик

    И-420 Истребитель-перехватчик
    К Экспериментальный самолет
    М-19 БПЛА-мишень
    М-21 БПЛА-мишень
    МИГ-1 Истребитель
    МИГ-1 АМ-37 Истребитель
    МИГ-3 Истребитель
    МИГ-3 АМ-38 Истребитель
    МИГ-3У Истребитель-перехватчик
    МИГ-5 (Т) Дальний эскортный истребитель
    МИГ-5 (ИТ) Дальний эскортный истребитель
    МИГ-7 Истребитель

    МИГ-8 УТКА Легкий вспомогательный самолет
    МИГ-9 Многоцелевой истребитель
    МИГ-11 Высотный истребитель
    МИГ-13 Истребитель морской авиации


    http://www.airwar.ru/firm/mrus.html

    Ehhez képest Szuhoj:
    АНТ-5 Истребитель
    АНТ-25 Многоцелевой самолет
    АНТ-37бис РОДИНА Самолет для дальних перелетов
    И-4 Истребитель
    И-14 Истребитель

    И-330 Истребитель
    И-360 Истребитель
    П-1 Экспериментальный истребитель
    СЗ-2 Легкий бомбардировщик

    СУ-1 Истребитель
    СУ-2 Легкий бомбардировщик-разведчик
    СУ-3 Истребитель
    СУ-4 Легкий бомбардировщик-штурмовик
    СУ-5 Истребитель-перехватчик
    СУ-6 Штурмовик
    СУ-7 (ПЕРВЫЙ) Истребитель-перехватчик
    СУ-9 (ПЕРВЫЙ) Истребитель-бомбардировщик
    СУ-11 (ПЕРВЫЙ) Истребитель-бомбардировщик
    СУ-15 (ПЕРВЫЙ) Истребитель-перехватчик
    СУ-17 (ПЕРВЫЙ) Фронтовой истребитель

    http://www.airwar.ru/firm/srus.html

    (Tételesen, precízen nem gyomláltam ki, de az arányok szerintem elég beszédesek)

    Szuhoj irodája csak Sztálin halála után nyitott ki újra, de akkor egyből szárnyra kapott:
    Az SZ-1 sokadik modifikációja még most is bombázgat Szíriában, meg hadrendben áll a NATO-ban!
    [​IMG] Опытный истребитель С-1

    A T-4-et meg Tupoljevék fúrták meg - technokrata énem ma is tiltakozik, de lássuk be, az idő őket igazolta.

    A Szovjetunióban, de a mai Oroszországban is a típusok kiválasztása kamarillapolitika útján történik.
    De tegyük a szívünkre a kezünket: Nekünk, laikus rajongóknak ez sokszor kedves produktumokat eredményezett:rolleyes:
     
    vilmoci and fip7 like this.
  15. boki

    boki Well-Known Member

    Korábban Indiának leszállított MiG-29 voltak modernizálva UPG szintre.
     
  16. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Az előperdítő az első forgó kompresszor lapátfokozatnál, a lapátok végeinél a hengerpsláston az a perforált, rovátkolt rész, ami a lapátvégi vibrációt hivatott csökkenteni.

    [​IMG]

    Az R-25-ösön is volt ilyen.
     
    misinator, fishbed and fip7 like this.
  17. altx

    altx Active Member

  18. boki

    boki Well-Known Member

  19. Terminator

    Terminator Well-Known Member


    Miután az amerikaiak idén bevezették ezt az új látványelemet a bemutatóikon az F-16 Demo team-nél, utána már az oroszok sem nélkülözhették tovább... :cool:

    https://theaviationist.com/2019/08/...ay-practice-at-thunder-over-michigan-airshow/

    https://theaviationist.com/2019/07/...er-damage-during-display-flight-at-riat-2019/

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    vilmoci, svajcibeka, KoviUbi and 6 others like this.
  20. gacsat

    gacsat Well-Known Member

Ezen oldal megosztása