MiG-29 / MiG-35 Fulcrum (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 055
59 834
113
A szovjet haditengerészet(?) MiG-29-ese, 9.12-es változat. Az előterében arcra mintha Timu Apakidze álldogálna, aki később a Kuznyecovra települt 279 KIAP, hajófedélzeti alakulat Szu-33-as hajózóinak parancsnoka volt és egy ilyen típussal lelte halálát egy repülőnapon.

1391220_86a082138b60f9d633172e7939fcdf31.jpg


timur-apakidze-4e77fcf5-d452-4dec-bc91-baeb500d430-resize-750.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 050
10 642
113
A szovjet haditengerészet(?) MiG-29-ese, 9.12-es változat. Az előterében arcra mintha Timu Apakidze álldogálna, aki később a Kuznyecovra települt 279 KIAP, hajófedélzeti alakulat Szu-33-as hajózóinak parancsnoka volt és egy ilyen típussal lelte halálát egy repülőnapon.

1391220_86a082138b60f9d633172e7939fcdf31.jpg


timur-apakidze-4e77fcf5-d452-4dec-bc91-baeb500d430-resize-750.jpg

Lehet haditengerészeti.

Amúgy a második képen meg L-39 van.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 055
59 834
113
Igen, lehet, csak személy szerint én nem tudtam, hogy a haditengerészet repülőerőinek MiG-29-ese is volt. MiG-31-ese még most is van, meg sok más egyéb. Azt se tudtam, hogy Timur Apakidze repült 29-esen, persze ezt a kép alapján se lehet biztosra mondani, hiszen lehet, hogy csak előtte állt a fotó kedvéért.
Ahogy simán lefotózhatták már vezérőrnagyként egy L-39-es előterében is.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 050
10 642
113
Igen, lehet, csak személy szerint én nem tudtam, hogy a haditengerészet repülőerőinek MiG-29-ese is volt. MiG-31-ese még most is van, meg sok más egyéb. Azt se tudtam, hogy Timur Apakidze repült 29-esen, persze ezt a kép alapján se lehet biztosra mondani, hiszen lehet, hogy csak előtte állt a fotó kedvéért.
Ahogy simán lefotózhatták már vezérőrnagyként egy L-39-es előterében is.
Pedig voltak itt is képek már. Pl., ha jól emlékszem, a 120. ezred is tengerészeti volt, sima 9.12-es gépekkel.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
963
3 325
93
Igen, lehet, csak személy szerint én nem tudtam, hogy a haditengerészet repülőerőinek MiG-29-ese is volt. MiG-31-ese még most is van, meg sok más egyéb. Azt se tudtam, hogy Timur Apakidze repült 29-esen, persze ezt a kép alapján se lehet biztosra mondani, hiszen lehet, hogy csak előtte állt a fotó kedvéért.
Ahogy simán lefotózhatták már vezérőrnagyként egy L-39-es előterében is.


Sziasztok!

Kis szovjet haditengerészeti MiG-29-es történelem, akit érdekel: a hetvenes, nyolcvanas években, a Szovjet Haditengerészet Északi, Fekete és Csendes óceáni flottája rendelkezett csak egy-egy hajfedélzeti, merevszárnyas repülőezreddel, ami az ottani Kijev osztályú hordozóra települhetett ki, Jak-38-as helyből felszálló, szubszonikus vadászbombázó repülőgéppel. Mivel ezek repülési ideje nem biztosította a pilóták minimális repülési gyakorlatát, ezért az ezredek egy-egy MiG-21PFM/UM típussal felszerelt századot is használtak, amin a pilóták gyakorolhattak a Jak-38-as mellett. Ezen kívül a Balti és a Csendes óceáni flotta állományában volt egy-egy Szu-17M típussal feltöltött ezred a nyolcvanas években, ami a helyi „tengerészgyalogságot” támogatta. A Szu-17M változtatható szárnyú bombázókat, a Szovjet Frontlégierő selejtezte ki korában.

Ebben az időszakban más Szuhoj vagy MiG típus nem volt a Haditengerészet állományában, egészen míg el nem kezdődött a síugrósáncos Riga/Leonyid Brezsnyev (most Kuznyecov) repülőgéphordozó és a fedélzetére szánt MiG-29K, Szu-27K és Szu-25UTG fejlesztése. A személyzet kiképzésére és harceljárások kidolgozására a nyolcvanas években felállítottak egy kiképző/tesztelő ezredet a Krímben egy-egy századnyi Szu-27, MiG-29 9.12 és L-39C repülőgéppel. Később a harmadik század Albatrossait lecserélték Szu-25UTG típusra. A fenti fotó ennél a 100. ezrednél készült!

Majd a nyolcvanas évek legvégén, a nagy fegyverzetcsökkentések időszakában, több szovjet légihadsereg is úgy próbálta az alakulatait megtartani, hogy papíron átszervezte azokat a flotta állományába. Így kapott a Fekete-tengeri flotta két MiG-29 9.12/9.13 ezredet. De ez nem volt több, mint papír átszervezés.

Egyébként 1992-ben mind a 100. ezredet, mint az előbb említett papíron átszervezett MiG-29-es ezredeket megörökölte Ukrajna és Moldova, ahol pár éven belül felszámolásra kerültek.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
963
3 325
93
Sziasztok!


Pár gondolat az Orosz Légierő MiG-29-eseinek jelenéről és jövőjéről.

Ha egy mondatba szeretnénk összefoglalni, akkor az mondhatjuk, hogy: az Orosz Légierőben a MiG-29-es típusnak nem sok jelene maradt, legalábbis az aktív alakulatoknál. A Szovjetunió felbomlása után az Orosz Frontlégierő még nyolc aktív vadászrepülő ezredet állított fel, a megörökölt szovjet MiG-29-es állományból. Ez az erő tizenhat-hét év alatt, 2009-re három alakulatra olvadt. A nyugati, a déli és a távol kelti katonai körzetekben maradt egy-egy MiG-29-est repülő alakulat. Ezek közül kettő a típus 9.13-as változatát, egy pedig az sikertelen algériai üzletből visszamaradt MiG-29SMT 9.19 verziót repülte.

Az orosz Déli Katonai Körzet Millerovo repülőterén egy régi MiG-29 9.13-as gurul 2013-ban:
107789.jpg



Az orosz Távol-keleti Katonai Körzet Domna repülőterén egy MiG-29 9.13-as 2012-ben. Az alakulat korábban közel húsz évig a korai MiG-29 9.12-es változatott repülte, míg több katasztrófa és baleset után ki nem vonták a korai változatott.
197795.jpg



Végül az orosz Nyugati Katonai Körzet MiG-29SMT 9.19-ese Kuszk repülőterén tavaly.
229842.jpg



Az orosz Légierő az elmúlt hat évben (2013-2018), eredetileg India számára kifejlesztett Su-30MKI kétüléses vadászbombázó orosz változatával, a Szu-30SzM típussal teljesen leváltotta a MiG-29-es típust, a háromezred mind a hat repülőszázadában. Így Oroszország területén nem maradt a légierőnek aktív MiG-29-essel repülő alakulata!

A légierőnek egyetlen egy aktív MiG-29-essel repülő aktív század maradt, de nem Oroszországban, hanem a dél kaukázusi térségben, Örményországban. A kilencvenes évek közepén, a Hegyi-Karabahi háború lezárulta után Oroszország vállalta, hogy biztosítja Örményország légvédelmét. Ezt eleinte MiG-23P elfogó vadászokkal oldották meg, majd a az önálló Orosz Légvédelem felszámolása után, a kilencvenes évek végén az Orosz Légierő MiG-29 9.13-asi érkeztek Örményországba. Az itt települő utolsó aktív MiG-29-es századot, várhatóan az elkövetkezendő két évben fogja leváltatni szintén a Szu-30SzM típus.

Orosz MiG-29 9.13-as vadászrepülőgép Örményországban, Jerevánhoz közeli repülőéren 2015-ben:
177003.jpg








Hogy mi maradt még? A légierő és állami teszt repülőtereken, valamint a gyári teszt gépeken felül nem sok minden. Mindössze, három kiképző század és egy bemutató csoport repüli jelenleg Oroszországban a MiG-29-es típust.

Az Észak-kaukázusi Kusovszkaja repülőterén települ körülbelül nyolc-kilenc kétüléses MiG-29UB, amin típus átképzést hajtottak eddig végre. Ezeket Jak-130-as kétüléses gyakorló repülőgép fogja leváltatni. (A repülőtérnek vannak magyar vonatkozásai is, sok magyar pilóta kapott itt kiképzést a Hidegháború alatt)

A Kusovszkajai MiG-29UB-k bemutatóznak Krasznodár felett 2018-ban:
242983.jpg



A szintén magyar történettel is rendelkező Asztrahán repülőterén, a légvédelmi kiképző központban települ jelenleg két MiG-29-es repülőszázad. (Ezzel ez a kiképző központ a legnagyobb MiG-29-est használó orosz alakulat) Az egyik század a régi 9.13-as változatot használja, bár tavaly repült még egyetlen egy darab 9.12A export verziójú példány is itt. Míg a kiképző központ másik repülőszázada a MiG-29SMT 9.19R verziót használja, amiket nemrég a gyárban maradt repülőgépsárkányokból és alkatrészekből legózták össze számukra..

Második szériás MiG-29SMT 9.19R a sivatagi Asztrahán repülőterén 2018-ban:
235784.jpg



Ezen kívül, a Kubinkai repülőtéren állomásozik a Fecskék bemutató csoport, ami napjainkban még a MiG-29 9.13-as néhány példányát alkalmazza:
254785.jpg







És hogy mit hozhat a jövő a MiG-29-es vadász repülőgépnek az Orosz Légierőben? A régi 9.12 és 9.13-as verziók napjai a kiképző alakulatoknál is meg vannak számlálva. Sok példányuk végezte kiképzésicélanyagként:
187204.jpg


192742.jpg



Az algériai sikertelen exportból visszamaradt MiG-29SMT 9.19-esek, nagyrésze jelenleg a Kurszki repülőtéren várja sorsuk jobbra fordulását. Korábban voltak olyan álmok/dezinformációk, hogy egy újonnan felállítandó ezred kapja meg azokat, de ez már a krími megszállás és a nyugati gazdasági szankciók előtt is csekély realitású volt. Nincs nyoma, hogy ezek a repülőgépek élettartam növelő nagyjavításra kerülnének, ami nélkül a lassú enyészet vár rájuk a reptér sarkában. Talán egy Szíriai export lehet, ami új lehetőséget nyújthat számukra.


Sokszor merült fel pletyka, vagy nem hivatalos szellőztetések szintjén, 37 darab új MiG-35-ös megvásárlása. Ezekre a repülőgépekre - figyelembe véve a fenti szervezeti kialakítást – egyszerűen nincs szüksége az Orosz Légierőnek. Gyakran a technológia kiforratlanságára hivatkoznak, de ezzel párhuzamosan nincs is olyan aktív orosz repülő alakulat, ahova az új MiG-35-ösök kerülhetnének! Jelenleg mindössze 5-6 darab MiG-35-ös gyártásáról, és az Orosz Légierő számára szállításáról cikkeznek, amiket a Kubinkai bemutató alakulat kapna meg, hogy az reklámozhassa külföldön a típust, valamint elmondhassák, hogy hadrendbe állította az Orosz Légierő is.



Megjegyzés: a hozzászólás az Orosz Légierő MiG-29-es alakulatainak jelenlegi szervezetét mutatta be. Nem szól az Orosz Északi-flotta 100. repülőezredéről, ahol 18 darab MiG-29KR, valamint kiképző gépek repülnek.
 

Rotten878

Active Member
2018. november 21.
211
181
43
Sziasztok!


Pár gondolat az Orosz Légierő MiG-29-eseinek jelenéről és jövőjéről.

Ha egy mondatba szeretnénk összefoglalni, akkor az mondhatjuk, hogy: az Orosz Légierőben a MiG-29-es típusnak nem sok jelene maradt, legalábbis az aktív alakulatoknál. A Szovjetunió felbomlása után az Orosz Frontlégierő még nyolc aktív vadászrepülő ezredet állított fel, a megörökölt szovjet MiG-29-es állományból. Ez az erő tizenhat-hét év alatt, 2009-re három alakulatra olvadt. A nyugati, a déli és a távol kelti katonai körzetekben maradt egy-egy MiG-29-est repülő alakulat. Ezek közül kettő a típus 9.13-as változatát, egy pedig az sikertelen algériai üzletből visszamaradt MiG-29SMT 9.19 verziót repülte.

Az orosz Déli Katonai Körzet Millerovo repülőterén egy régi MiG-29 9.13-as gurul 2013-ban:
107789.jpg



Az orosz Távol-keleti Katonai Körzet Domna repülőterén egy MiG-29 9.13-as 2012-ben. Az alakulat korábban közel húsz évig a korai MiG-29 9.12-es változatott repülte, míg több katasztrófa és baleset után ki nem vonták a korai változatott.
197795.jpg



Végül az orosz Nyugati Katonai Körzet MiG-29SMT 9.19-ese Kuszk repülőterén tavaly.
229842.jpg



Az orosz Légierő az elmúlt hat évben (2013-2018), eredetileg India számára kifejlesztett Su-30MKI kétüléses vadászbombázó orosz változatával, a Szu-30SzM típussal teljesen leváltotta a MiG-29-es típust, a háromezred mind a hat repülőszázadában. Így Oroszország területén nem maradt a légierőnek aktív MiG-29-essel repülő alakulata!

A légierőnek egyetlen egy aktív MiG-29-essel repülő aktív század maradt, de nem Oroszországban, hanem a dél kaukázusi térségben, Örményországban. A kilencvenes évek közepén, a Hegyi-Karabahi háború lezárulta után Oroszország vállalta, hogy biztosítja Örményország légvédelmét. Ezt eleinte MiG-23P elfogó vadászokkal oldották meg, majd a az önálló Orosz Légvédelem felszámolása után, a kilencvenes évek végén az Orosz Légierő MiG-29 9.13-asi érkeztek Örményországba. Az itt települő utolsó aktív MiG-29-es századot, várhatóan az elkövetkezendő két évben fogja leváltatni szintén a Szu-30SzM típus.

Orosz MiG-29 9.13-as vadászrepülőgép Örményországban, Jerevánhoz közeli repülőéren 2015-ben:
177003.jpg








Hogy mi maradt még? A légierő és állami teszt repülőtereken, valamint a gyári teszt gépeken felül nem sok minden. Mindössze, három kiképző század és egy bemutató csoport repüli jelenleg Oroszországban a MiG-29-es típust.

Az Észak-kaukázusi Kusovszkaja repülőterén települ körülbelül nyolc-kilenc kétüléses MiG-29UB, amin típus átképzést hajtottak eddig végre. Ezeket Jak-130-as kétüléses gyakorló repülőgép fogja leváltatni. (A repülőtérnek vannak magyar vonatkozásai is, sok magyar pilóta kapott itt kiképzést a Hidegháború alatt)

A Kusovszkajai MiG-29UB-k bemutatóznak Krasznodár felett 2018-ban:
242983.jpg



A szintén magyar történettel is rendelkező Asztrahán repülőterén, a légvédelmi kiképző központban települ jelenleg két MiG-29-es repülőszázad. (Ezzel ez a kiképző központ a legnagyobb MiG-29-est használó orosz alakulat) Az egyik század a régi 9.13-as változatot használja, bár tavaly repült még egyetlen egy darab 9.12A export verziójú példány is itt. Míg a kiképző központ másik repülőszázada a MiG-29SMT 9.19R verziót használja, amiket nemrég a gyárban maradt repülőgépsárkányokból és alkatrészekből legózták össze számukra..

Második szériás MiG-29SMT 9.19R a sivatagi Asztrahán repülőterén 2018-ban:
235784.jpg



Ezen kívül, a Kubinkai repülőtéren állomásozik a Fecskék bemutató csoport, ami napjainkban még a MiG-29 9.13-as néhány példányát alkalmazza:
254785.jpg







És hogy mit hozhat a jövő a MiG-29-es vadász repülőgépnek az Orosz Légierőben? A régi 9.12 és 9.13-as verziók napjai a kiképző alakulatoknál is meg vannak számlálva. Sok példányuk végezte kiképzésicélanyagként:
187204.jpg


192742.jpg



Az algériai sikertelen exportból visszamaradt MiG-29SMT 9.19-esek, nagyrésze jelenleg a Kurszki repülőtéren várja sorsuk jobbra fordulását. Korábban voltak olyan álmok/dezinformációk, hogy egy újonnan felállítandó ezred kapja meg azokat, de ez már a krími megszállás és a nyugati gazdasági szankciók előtt is csekély realitású volt. Nincs nyoma, hogy ezek a repülőgépek élettartam növelő nagyjavításra kerülnének, ami nélkül a lassú enyészet vár rájuk a reptér sarkában. Talán egy Szíriai export lehet, ami új lehetőséget nyújthat számukra.


Sokszor merült fel pletyka, vagy nem hivatalos szellőztetések szintjén, 37 darab új MiG-35-ös megvásárlása. Ezekre a repülőgépekre - figyelembe véve a fenti szervezeti kialakítást – egyszerűen nincs szüksége az Orosz Légierőnek. Gyakran a technológia kiforratlanságára hivatkoznak, de ezzel párhuzamosan nincs is olyan aktív orosz repülő alakulat, ahova az új MiG-35-ösök kerülhetnének! Jelenleg mindössze 5-6 darab MiG-35-ös gyártásáról, és az Orosz Légierő számára szállításáról cikkeznek, amiket a Kubinkai bemutató alakulat kapna meg, hogy az reklámozhassa külföldön a típust, valamint elmondhassák, hogy hadrendbe állította az Orosz Légierő is.



Megjegyzés: a hozzászólás az Orosz Légierő MiG-29-es alakulatainak jelenlegi szervezetét mutatta be. Nem szól az Orosz Északi-flotta 100. repülőezredéről, ahol 18 darab MiG-29KR, valamint kiképző gépek repülnek.


Engem ez személy szerint nagyon elszomorít; a kedvenc szovjet/orosz típusom a 29-es.
Mindazonáltal megértem azt is miért alakult így a helyzet ahogy; vegyes politikai, pénzügyi és műszaki okokra is visszavezethető.

Valamint azt is látom, hogy a 35-ösnek sincs jövője. Egyszerűen semmit nem tud kínálni amit a Szuhoj Flanker verziói ne tudnának; egyedül a Szuhojok AESA rendszerű radarral való felszereléséről nem hallottam és olvastam még semmit, de ez valójában a 35-ösben is csak kísérleti jelleggel van benne mint opció.
 
M

molnibalage

Guest
Sziasztok!


Pár gondolat az Orosz Légierő MiG-29-eseinek jelenéről és jövőjéről.

Ha egy mondatba szeretnénk összefoglalni, akkor az mondhatjuk, hogy: az Orosz Légierőben a MiG-29-es típusnak nem sok jelene maradt, legalábbis az aktív alakulatoknál. A Szovjetunió felbomlása után az Orosz Frontlégierő még nyolc aktív vadászrepülő ezredet állított fel, a megörökölt szovjet MiG-29-es állományból. Ez az erő tizenhat-hét év alatt, 2009-re három alakulatra olvadt. A nyugati, a déli és a távol kelti katonai körzetekben maradt egy-egy MiG-29-est repülő alakulat. Ezek közül kettő a típus 9.13-as változatát, egy pedig az sikertelen algériai üzletből visszamaradt MiG-29SMT 9.19 verziót repülte.

Az orosz Déli Katonai Körzet Millerovo repülőterén egy régi MiG-29 9.13-as gurul 2013-ban:
107789.jpg



Az orosz Távol-keleti Katonai Körzet Domna repülőterén egy MiG-29 9.13-as 2012-ben. Az alakulat korábban közel húsz évig a korai MiG-29 9.12-es változatott repülte, míg több katasztrófa és baleset után ki nem vonták a korai változatott.
197795.jpg



Végül az orosz Nyugati Katonai Körzet MiG-29SMT 9.19-ese Kuszk repülőterén tavaly.
229842.jpg



Az orosz Légierő az elmúlt hat évben (2013-2018), eredetileg India számára kifejlesztett Su-30MKI kétüléses vadászbombázó orosz változatával, a Szu-30SzM típussal teljesen leváltotta a MiG-29-es típust, a háromezred mind a hat repülőszázadában. Így Oroszország területén nem maradt a légierőnek aktív MiG-29-essel repülő alakulata!

A légierőnek egyetlen egy aktív MiG-29-essel repülő aktív század maradt, de nem Oroszországban, hanem a dél kaukázusi térségben, Örményországban. A kilencvenes évek közepén, a Hegyi-Karabahi háború lezárulta után Oroszország vállalta, hogy biztosítja Örményország légvédelmét. Ezt eleinte MiG-23P elfogó vadászokkal oldották meg, majd a az önálló Orosz Légvédelem felszámolása után, a kilencvenes évek végén az Orosz Légierő MiG-29 9.13-asi érkeztek Örményországba. Az itt települő utolsó aktív MiG-29-es századot, várhatóan az elkövetkezendő két évben fogja leváltatni szintén a Szu-30SzM típus.

Orosz MiG-29 9.13-as vadászrepülőgép Örményországban, Jerevánhoz közeli repülőéren 2015-ben:
177003.jpg








Hogy mi maradt még? A légierő és állami teszt repülőtereken, valamint a gyári teszt gépeken felül nem sok minden. Mindössze, három kiképző század és egy bemutató csoport repüli jelenleg Oroszországban a MiG-29-es típust.

Az Észak-kaukázusi Kusovszkaja repülőterén települ körülbelül nyolc-kilenc kétüléses MiG-29UB, amin típus átképzést hajtottak eddig végre. Ezeket Jak-130-as kétüléses gyakorló repülőgép fogja leváltatni. (A repülőtérnek vannak magyar vonatkozásai is, sok magyar pilóta kapott itt kiképzést a Hidegháború alatt)

A Kusovszkajai MiG-29UB-k bemutatóznak Krasznodár felett 2018-ban:
242983.jpg



A szintén magyar történettel is rendelkező Asztrahán repülőterén, a légvédelmi kiképző központban települ jelenleg két MiG-29-es repülőszázad. (Ezzel ez a kiképző központ a legnagyobb MiG-29-est használó orosz alakulat) Az egyik század a régi 9.13-as változatot használja, bár tavaly repült még egyetlen egy darab 9.12A export verziójú példány is itt. Míg a kiképző központ másik repülőszázada a MiG-29SMT 9.19R verziót használja, amiket nemrég a gyárban maradt repülőgépsárkányokból és alkatrészekből legózták össze számukra..

Második szériás MiG-29SMT 9.19R a sivatagi Asztrahán repülőterén 2018-ban:
235784.jpg



Ezen kívül, a Kubinkai repülőtéren állomásozik a Fecskék bemutató csoport, ami napjainkban még a MiG-29 9.13-as néhány példányát alkalmazza:
254785.jpg







És hogy mit hozhat a jövő a MiG-29-es vadász repülőgépnek az Orosz Légierőben? A régi 9.12 és 9.13-as verziók napjai a kiképző alakulatoknál is meg vannak számlálva. Sok példányuk végezte kiképzésicélanyagként:
187204.jpg


192742.jpg



Az algériai sikertelen exportból visszamaradt MiG-29SMT 9.19-esek, nagyrésze jelenleg a Kurszki repülőtéren várja sorsuk jobbra fordulását. Korábban voltak olyan álmok/dezinformációk, hogy egy újonnan felállítandó ezred kapja meg azokat, de ez már a krími megszállás és a nyugati gazdasági szankciók előtt is csekély realitású volt. Nincs nyoma, hogy ezek a repülőgépek élettartam növelő nagyjavításra kerülnének, ami nélkül a lassú enyészet vár rájuk a reptér sarkában. Talán egy Szíriai export lehet, ami új lehetőséget nyújthat számukra.


Sokszor merült fel pletyka, vagy nem hivatalos szellőztetések szintjén, 37 darab új MiG-35-ös megvásárlása. Ezekre a repülőgépekre - figyelembe véve a fenti szervezeti kialakítást – egyszerűen nincs szüksége az Orosz Légierőnek. Gyakran a technológia kiforratlanságára hivatkoznak, de ezzel párhuzamosan nincs is olyan aktív orosz repülő alakulat, ahova az új MiG-35-ösök kerülhetnének! Jelenleg mindössze 5-6 darab MiG-35-ös gyártásáról, és az Orosz Légierő számára szállításáról cikkeznek, amiket a Kubinkai bemutató alakulat kapna meg, hogy az reklámozhassa külföldön a típust, valamint elmondhassák, hogy hadrendbe állította az Orosz Légierő is.



Megjegyzés: a hozzászólás az Orosz Légierő MiG-29-es alakulatainak jelenlegi szervezetét mutatta be. Nem szól az Orosz Északi-flotta 100. repülőezredéről, ahol 18 darab MiG-29KR, valamint kiképző gépek repülnek.
Sic Transit Gloria Mundi.
Ehhez képest a '80-as években is, fikcionális konfliktusokban, ha arról volt szó, hogy ellenséges vadász jön, akkor az MiG volt. Egy fogalom volt ez a név a hidegháború alatt. Mára meg ide jutott.
 

therob

Active Member
2012. december 26.
922
247
43
Sziasztok!


Pár gondolat az Orosz Légierő MiG-29-eseinek jelenéről és jövőjéről.

Ha egy mondatba szeretnénk összefoglalni, akkor az mondhatjuk, hogy: az Orosz Légierőben a MiG-29-es típusnak nem sok jelene maradt, legalábbis az aktív alakulatoknál. A Szovjetunió felbomlása után az Orosz Frontlégierő még nyolc aktív vadászrepülő ezredet állított fel, a megörökölt szovjet MiG-29-es állományból. Ez az erő tizenhat-hét év alatt, 2009-re három alakulatra olvadt. A nyugati, a déli és a távol kelti katonai körzetekben maradt egy-egy MiG-29-est repülő alakulat. Ezek közül kettő a típus 9.13-as változatát, egy pedig az sikertelen algériai üzletből visszamaradt MiG-29SMT 9.19 verziót repülte.

Az orosz Déli Katonai Körzet Millerovo repülőterén egy régi MiG-29 9.13-as gurul 2013-ban:
107789.jpg



Az orosz Távol-keleti Katonai Körzet Domna repülőterén egy MiG-29 9.13-as 2012-ben. Az alakulat korábban közel húsz évig a korai MiG-29 9.12-es változatott repülte, míg több katasztrófa és baleset után ki nem vonták a korai változatott.
197795.jpg



Végül az orosz Nyugati Katonai Körzet MiG-29SMT 9.19-ese Kuszk repülőterén tavaly.
229842.jpg



Az orosz Légierő az elmúlt hat évben (2013-2018), eredetileg India számára kifejlesztett Su-30MKI kétüléses vadászbombázó orosz változatával, a Szu-30SzM típussal teljesen leváltotta a MiG-29-es típust, a háromezred mind a hat repülőszázadában. Így Oroszország területén nem maradt a légierőnek aktív MiG-29-essel repülő alakulata!

A légierőnek egyetlen egy aktív MiG-29-essel repülő aktív század maradt, de nem Oroszországban, hanem a dél kaukázusi térségben, Örményországban. A kilencvenes évek közepén, a Hegyi-Karabahi háború lezárulta után Oroszország vállalta, hogy biztosítja Örményország légvédelmét. Ezt eleinte MiG-23P elfogó vadászokkal oldották meg, majd a az önálló Orosz Légvédelem felszámolása után, a kilencvenes évek végén az Orosz Légierő MiG-29 9.13-asi érkeztek Örményországba. Az itt települő utolsó aktív MiG-29-es századot, várhatóan az elkövetkezendő két évben fogja leváltatni szintén a Szu-30SzM típus.

Orosz MiG-29 9.13-as vadászrepülőgép Örményországban, Jerevánhoz közeli repülőéren 2015-ben:
177003.jpg








Hogy mi maradt még? A légierő és állami teszt repülőtereken, valamint a gyári teszt gépeken felül nem sok minden. Mindössze, három kiképző század és egy bemutató csoport repüli jelenleg Oroszországban a MiG-29-es típust.

Az Észak-kaukázusi Kusovszkaja repülőterén települ körülbelül nyolc-kilenc kétüléses MiG-29UB, amin típus átképzést hajtottak eddig végre. Ezeket Jak-130-as kétüléses gyakorló repülőgép fogja leváltatni. (A repülőtérnek vannak magyar vonatkozásai is, sok magyar pilóta kapott itt kiképzést a Hidegháború alatt)

A Kusovszkajai MiG-29UB-k bemutatóznak Krasznodár felett 2018-ban:
242983.jpg



A szintén magyar történettel is rendelkező Asztrahán repülőterén, a légvédelmi kiképző központban települ jelenleg két MiG-29-es repülőszázad. (Ezzel ez a kiképző központ a legnagyobb MiG-29-est használó orosz alakulat) Az egyik század a régi 9.13-as változatot használja, bár tavaly repült még egyetlen egy darab 9.12A export verziójú példány is itt. Míg a kiképző központ másik repülőszázada a MiG-29SMT 9.19R verziót használja, amiket nemrég a gyárban maradt repülőgépsárkányokból és alkatrészekből legózták össze számukra..

Második szériás MiG-29SMT 9.19R a sivatagi Asztrahán repülőterén 2018-ban:
235784.jpg



Ezen kívül, a Kubinkai repülőtéren állomásozik a Fecskék bemutató csoport, ami napjainkban még a MiG-29 9.13-as néhány példányát alkalmazza:
254785.jpg







És hogy mit hozhat a jövő a MiG-29-es vadász repülőgépnek az Orosz Légierőben? A régi 9.12 és 9.13-as verziók napjai a kiképző alakulatoknál is meg vannak számlálva. Sok példányuk végezte kiképzésicélanyagként:
187204.jpg


192742.jpg



Az algériai sikertelen exportból visszamaradt MiG-29SMT 9.19-esek, nagyrésze jelenleg a Kurszki repülőtéren várja sorsuk jobbra fordulását. Korábban voltak olyan álmok/dezinformációk, hogy egy újonnan felállítandó ezred kapja meg azokat, de ez már a krími megszállás és a nyugati gazdasági szankciók előtt is csekély realitású volt. Nincs nyoma, hogy ezek a repülőgépek élettartam növelő nagyjavításra kerülnének, ami nélkül a lassú enyészet vár rájuk a reptér sarkában. Talán egy Szíriai export lehet, ami új lehetőséget nyújthat számukra.


Sokszor merült fel pletyka, vagy nem hivatalos szellőztetések szintjén, 37 darab új MiG-35-ös megvásárlása. Ezekre a repülőgépekre - figyelembe véve a fenti szervezeti kialakítást – egyszerűen nincs szüksége az Orosz Légierőnek. Gyakran a technológia kiforratlanságára hivatkoznak, de ezzel párhuzamosan nincs is olyan aktív orosz repülő alakulat, ahova az új MiG-35-ösök kerülhetnének! Jelenleg mindössze 5-6 darab MiG-35-ös gyártásáról, és az Orosz Légierő számára szállításáról cikkeznek, amiket a Kubinkai bemutató alakulat kapna meg, hogy az reklámozhassa külföldön a típust, valamint elmondhassák, hogy hadrendbe állította az Orosz Légierő is.



Megjegyzés: a hozzászólás az Orosz Légierő MiG-29-es alakulatainak jelenlegi szervezetét mutatta be. Nem szól az Orosz Északi-flotta 100. repülőezredéről, ahol 18 darab MiG-29KR, valamint kiképző gépek repülnek.
Nagyon jó összefoglaló. Nemrég pont azon gondolkodtam, hogy hova kerülnének a MiG-35-ösök. Így elég egyértelmű a válasz. Ha jól emlékszem volt hír arról is hogy az örmény 29-esek helyét is Szu-30 veszi majd át és ezzel valóban kifutnak.
 
  • Tetszik
Reactions: Galcom

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 678
80 127
113
6 MiG-35 -re van megrendelés , amiből 1 UB már elkészült . További megrendelést én nem zárnék ki annak függvényében, hogyan szerepel a gép az állami teszteken. Két századnyi van tervben az orosz VM-nél.
 

therob

Active Member
2012. december 26.
922
247
43
6 MiG-35 -re van megrendelés , amiből 1 UB már elkészült . További megrendelést én nem zárnék ki annak függvényében, hogyan szerepel a gép az állami teszteken. Két századnyi van tervben az orosz VM-nél.
A bemutató köteléken kívül melyik alakulat kaphatná? Főleg úgy, hogy az SzMT-k is lógnak a levegőben. Esetleg a néhány régi Szu-27-es helyett? Mert azokat váltja ugye a Szu-27SzM3 és a Szu-35Sz, a MiG-29-eseket a Szu-30SzM váltotta, a Szu-24-esek helyett részben a Szu-34 lett. A MiG-31 és Szu-25 váltására nem alkalmas.
 
  • Tetszik
Reactions: Bleroka and Galcom

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 678
80 127
113
A bemutató köteléken kívül melyik alakulat kaphatná? Főleg úgy, hogy az SzMT-k is lógnak a levegőben. Esetleg a néhány régi Szu-27-es helyett? Mert azokat váltja ugye a Szu-27SzM3 és a Szu-35Sz, a MiG-29-eseket a Szu-30SzM váltotta, a Szu-24-esek helyett részben a Szu-34 lett. A MiG-31 és Szu-25 váltására nem alkalmas.

Korai kérdés ez még. Szergyukov sok légi bázist bezárt. Most több régi reptér modernizáció alatt. Szerintem üzembe helyezik valamelyiket.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 055
59 834
113
amiket a Kubinkai bemutató alakulat kapna meg, hogy az reklámozhassa külföldön a típust, valamint elmondhassák, hogy hadrendbe állította az Orosz Légierő is.

2002-ben kezdték meg a megmaradt Szu-35-ösök átfestését a Ruszkije Vityazi színeire és szállították át őket Kubinkába, hogy a számukra sikertelen 2001-es koreai tender után az akkori brazil tenderhez demonstrálják a típus "rendszeresítését".
A szinte szétrepült 703-as, a Barsz radartesztekhez használt 712-es és a mindösszesen három szériagép, a 86-os, 87-es és 88-as kapta meg a Vityazi festést és az 1-5 számozást. Nem tudtak összeszedni egy hatodik ilyen gépet is, így a Vityazi ekkor állt át ötös formációra.
Viszont a 2003-as debütálás elmaradt, mert a csoport a jóval nehezebb T-10M gépekkel a kötelékrepülést nem tartotta jónak, illetve teljesen szokatlan volt a 30 fokkal hátradöntött ülés is.
Az átvételi berepüléseket követően a gépeket leállították és az alakulat Szu-27P és UB gépeihez használták donnorként.
A brazil tenderről 2003-ban bukott ki a típus, ezután az egész programot végleg leállították.
Hivatalosan innentől "szabadult fel" a Szu-35-ös jelölés, amire alapozva indult el ebben az évben a Szu-35BM (Balsoje Modernizacija), amiből 2008-ra lett első felszállás, majd 2011-re készült el az első Szu-35Sz.

A MiG-35-ösök Sztrizsi-vel erőltetett PR "rendszeresítése" kb a Szu-27M/Szu-35 sorsára fogja juttatni nem csak a típust, de szerintem az RSzK MiG-et is.
 

Rotten878

Active Member
2018. november 21.
211
181
43
2002-ben kezdték meg a megmaradt Szu-35-ösök átfestését a Ruszkije Vityazi színeire és szállították át őket Kubinkába, hogy a számukra sikertelen 2001-es koreai tender után az akkori brazil tenderhez demonstrálják a típus "rendszeresítését".
A szinte szétrepült 703-as, a Barsz radartesztekhez használt 712-es és a mindösszesen három szériagép, a 86-os, 87-es és 88-as kapta meg a Vityazi festést és az 1-5 számozást. Nem tudtak összeszedni egy hatodik ilyen gépet is, így a Vityazi ekkor állt át ötös formációra.
Viszont a 2003-as debütálás elmaradt, mert a csoport a jóval nehezebb T-10M gépekkel a kötelékrepülést nem tartotta jónak, illetve teljesen szokatlan volt a 30 fokkal hátradöntött ülés is.
Az átvételi berepüléseket követően a gépeket leállították és az alakulat Szu-27P és UB gépeihez használták donnorként.
A brazil tenderről 2003-ban bukott ki a típus, ezután az egész programot végleg leállították.
Hivatalosan innentől "szabadult fel" a Szu-35-ös jelölés, amire alapozva indult el ebben az évben a Szu-35BM (Balsoje Modernizacija), amiből 2008-ra lett első felszállás, majd 2011-re készült el az első Szu-35Sz.

A MiG-35-ösök Sztrizsi-vel erőltetett PR "rendszeresítése" kb a Szu-27M/Szu-35 sorsára fogja juttatni nem csak a típust, de szerintem az RSzK MiG-et is.

Ettől félek sajnos; hogy ez fog történni. Márpedig nagyon valószínű.
Egy legendás iroda szűnhet meg.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 399
18 719
113
Egy legendás iroda szűnhet meg

Amúgy sem volt egy siker sorozat.
A koreai háborúban még jeleskedtek a mig-ek de a hidegháború nagy vesztesei voltak csak .
Remélem eltűnik a Mig végleg .Meg leygünk őszinték amúgy sem tettek le semmit az asztalra az elmúlt évben igaz pénzhiánnyal küszködtek de nem véletlenül jelentek meg a szuhoj gépek a hh végén .A mig-1.44 is egy borzalom volt .
 
M

molnibalage

Guest
Amúgy sem volt egy siker sorozat.
A koreai háborúban még jeleskedtek a mig-ek de a hidegháború nagy vesztesei voltak csak .
De nem a gépek minősége miatt. Az izraeli elemzés szinte mindenben jobbnak hozta ki az Irakból megszerzett 21-est, mint a saját Mirage gépeik. Vietnámban mennyiségileg olyan kevés volt, hogy alig rúgtak labdába. Ráadásul nem is a legkorszerűbb változatokat kapták meg. A HTÖ-ben ott van, hogy mennyire kevés forrást adtak a vadászoknak a földi légvédelemmel szemben.

Remélem eltűnik a Mig végleg .Meg leygünk őszinték amúgy sem tettek le semmit az asztalra
Mármint mikor? A MiG-29 hatótáv problémája enyhíthető lett volna, ahogy ma már a kopoltyú megszűnt és keró van a helyén. Arról a MiG iroda nem lehet, ha a megrendelő kérése a zárható beömlő, mert a szovjet repterek olyanok voltak, amilyenek...

A MiG-29 sírját elsősorban a mérete és tömege* okozta, hogy európai frontra és távolságra tervezték. Egész egyszerűen nem versenyképes azért, mert még az is bebizonyosodott, hogy a hatótáv által biztosított rugalmasság borzalmasan sokat ér. Ebben a kialakításban meg a Szu-27 család és leszármazott világbajnok, mert iszonyatosan sok kerót lehet beletölteni úgy, hogy póttartály nem kell. A gép szerkezeti tömege nagyobb, viszont a légellenállás kisebb. Légi utántöltéssel a többség számára sokkal vonzóbb volt ár/érték és absz. képesség arányban a Szu család.

Az EF Ty. belső keró kapacitása 5 tonna és a MiG-29 9.12-é 3,5 tonna úgy, hogy mindkét gép kéthajtóműves és mindkét gép üres tömege 11 tonna. Lehetne kisebb difi is a kettő között. Az RD-33 fajlagos fogyasztásáról annyira nem tudnék nyilatkozni. @Allesmor Obranna?

A mig-1.44 is egy borzalom volt .
Mi alapján ítéled meg a gépet, ami kvázi még techdemó szintjén sem lett befejezve...?
 

ghostface

Well-Known Member
2010. június 20.
2 842
9 605
113
Amúgy sem volt egy siker sorozat.
A koreai háborúban még jeleskedtek a mig-ek de a hidegháború nagy vesztesei voltak csak .
Remélem eltűnik a Mig végleg .Meg leygünk őszinték amúgy sem tettek le semmit az asztalra az elmúlt évben igaz pénzhiánnyal küszködtek de nem véletlenül jelentek meg a szuhoj gépek a hh végén .A mig-1.44 is egy borzalom volt .

Nem baj Roni, az a lényeg, hogy mi cipészek, bolti eladók, banki ügyintézők és zöldségesek itt a fórumon sokat, sokkal többet tettünk le az asztalra, mint az a sok száz mérnök a Mignél.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 399
18 719
113
Mi alapján ítéled meg a gépet, ami kvázi még techdemó szintjén sem lett befejezve...?

Hát nem tudom mennyit változott volna hisz Szu-57 sem változott sokat ránézésre 2010-óta.
Ráadásul meg a gép eleje kicsit EF-es( magas) ami nem hinném hogy jót tett volna a csökkentett észlelhetőségnek .