MiG-29 / MiG-35 Fulcrum (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
Maradt ugyanakkora, mint a 9.12-esé.
A MiG-29K annál érdekesebb. 3500-ról 5760 kg-ra nőtt a belső kapacitás miközben a gép tömege 1,7 tonnával lett nagyobb, de az RD-33 erősebb változata utánégetővel majd egy tonnával többet tol fékpadon. Kicsit amolyan Super Hornet szerű hízásnak tűnik. Kb. ilyen arányok kellettek volna a kezdetektől a gépnek. Még, ha összességében kisebb is a gép repülési teljesítménye ez még bőven a C Hornet és F-16C közé teszi úgy érzésre, csak éppen a plusz függesztési pontokkal a flexibilitás is jobb.

Az persze már kérdés, hogy '70-es évek végén vagy '80-as évek elején hogyan lett volna eladható ez a gép, mint "könnyű" vadász, mert a 12,7 tonna azért nem annyival van a cirka 16 tonnás Szu-27(Sz) alatt. Persze ez az egész sci-fi, hiszen a 29K alapvető dolgokban tér el, mint nincs kopoltyú, ha jól tudom.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Python

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 055
59 830
113
A 9.15/9.31, vagyis a MiG-29M és K koncepció rögvest akkor került kifejlesztére, amikor 1983-ban a 9.12-es sorozatgyártását elkezdték.
Vagyis épphogy beindult a kényszeredett gyártás, amikor a MiG már revideálta a kopoltyús megoldást, a tüzelőanyag mennyiséget, a felfüggesztők darabszámát, a LERX profilját, ami azért lett lekerekített, mert az F-14-esen és 15-ösön is ilyen volt, megnövelte a lehajtható belépőél és a csűrők oldalviszonyát, illetve a fesztávhoz képesti felületét, intergrálta az FbW-t és az F-16A block 15-öshöz hasonlóan megnövelte a vízszintes vezérsík felületét is.
Kiemelték a kabintetőt (ami szerintem hülyeség volt, mert inkább a kabinkeret övvonalát kellett volna lejjebb vinni - ezt a mai napig nem sikerült abszolválni, helyette van a nagyobb légellenállású kabintető, ami csak tovább nőtt a kétüléses dekkni kizárólagos alkalmazásával), megemelték a katapultülés helyzetét.
Viszont progresszív módon, a Szu-27M és MiG-31M-hez hasonlóan megjelentek a monochrome MFD-k, behozva ezzel a nyugatiakkal szembeni kabinergonómia lemaradást.
A Klimov a többi hajtóműgyártóhoz hasonlóan ejtette a régebbről maradt előperdítőt az első fokozat előtti belső palástról és az RD-33K hajtóműnél állítható terelőlapátsort alkalmazott.
Szóval alapjaiban lett áttervezve a gép, de elkéstek vele. A MiG-29M és K gépekkel egyaránt.
Amit ma MiG-29M2 illetve MiG-35-ként, továbbá MiG-29K/KUB-ként ismerünk, az a fenti 9.15 és 9.31 továbbvitele.
 
M

molnibalage

Guest
A 9.15/9.31, vagyis a MiG-29M és K koncepció rögvest akkor került kifejlesztére, amikor 1983-ban a 9.12-es sorozatgyártását elkezdték.
Vagyis épphogy beindult a kényszeredett gyártás, amikor a MiG már revideálta a kopoltyús megoldást, a tüzelőanyag mennyiséget, a felfüggesztők darabszámát, a LERX profilját, ami azért lett lekerekített, mert az F-14-esen és 15-ösön is ilyen volt, megnövelte a lehajtható belépőél és a csűrők oldalviszonyát, illetve a fesztávhoz képesti felületét, intergrálta az FbW-t és az F-16A block 15-öshöz hasonlóan megnövelte a vízszintes vezérsík felületét is.
Kiemelték a kabintetőt (ami szerintem hülyeség volt, mert inkább a kabinkeret övvonalát kellett volna lejjebb vinni - ezt a mai napig nem sikerült abszolválni, helyette van a nagyobb légellenállású kabintető, ami csak tovább nőtt a kétüléses dekkni kizárólagos alkalmazásával), megemelték a katapultülés helyzetét.
Viszont progresszív módon, a Szu-27M és MiG-31M-hez hasonlóan megjelentek a monochrome MFD-k, behozva ezzel a nyugatiakkal szembeni kabinergonómia lemaradást.
A Klimov a többi hajtóműgyártóhoz hasonlóan ejtette a régebbről maradt előperdítőt az első fokozat előtti belső palástról és az RD-33K hajtóműnél állítható terelőlapátsort alkalmazott.
Szóval alapjaiban lett áttervezve a gép, de elkéstek vele. A MiG-29M és K gépekkel egyaránt.
Amit ma MiG-29M2 illetve MiG-35-ként, továbbá MiG-29K/KUB-ként ismerünk, az a fenti 9.15 és 9.31 továbbvitele.
Kicsit erőltetett hasonlat, de az 9.12 és az M változat viszonya az olyan, mint az első Osza és az AKM közötti fejlesztések, ahol kitolták a koncepciót az ésszerűség és viszonylag gyors változtatások keretein belül? Ok, ez kicsit erős, mert az Osza ergonómiája tudtommal nem változat komolyan, de + rakéta = több függesztő, stb. fejlesztések, ami belefért a tömeglimitbe és helybe, azt belezsúfolták. Csak amíg a Osza AKM mögött még ott volt az akkor viszonylag erős Szu addig a MiG-29M mögül eltűnt minden háttér? Ez az egyik ok?

Az oroszoknak nem kellett/telt már az M-re és furcsa módon külföldre sem tudták eladni a koncepciót. Ez azért furcsa, mert amikor a Szuhoj elkezdett házalni az első "multirole" Szu-27 leszármazottakkal, azok sem voltak készen, de a megrendelők kvázi megfinanszírozták a fejlesztést és lett ebből a kismilló Szu-30 változat két eltérő evolúciós ágon is. A MiG-29M vonallal ez nem történt meg az indiai K megrendelést leszámítva.

A MiG-29-est a VSz/KGST-be már csak korlátozott mennyiségben tudták már csak eladni, utólag 9.12-es sárkányból utólag meg M-es varázsolni az olyan költség volt, amit a csóró ex. KGST államok nem tudtak/akartak megfinanszírozni*. Ez egyáltalán lehetséges lett volna? (*India sem, aki asszem az első külföldi 9.12-es alkalmazó volt.)

Ez volt nagyjából a helyzet?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 055
59 830
113
1993 decemberében, az októberi moszkvai Haszbullatov-Ruckoj féle államcsíny leverése (a "Fehér Ház" szétlövetése) után Jelcin végleg megerősödött, ezután Mihail Szimonov, a Szuhoj főkonstruktőre és igazgatója kifejezte lojalitását, majd beült egyenest a Duma honvédelmi bizottságába, közvetlen kontrollt gyakorolva a fejlesztési pénzek és a futó projektek sorsa felett. A MiG prominenseinek nem jutott szerep.
El is kaszálták a Szu-27-es család exportjára mindenképpen veszélyes MiG-29M és K projekteket, pedig azok már lényegében kulcsrakészen működtek, a MiG-31M-et és a MiG iroda koronaékszerét, a Buran űrrepülőgépet és az Enyergija rakétát is. Mondjuk a Buran elkaszálása a technológiai eredmények és vívmányok ellenére is jogos volt, a többi viszont a Szuhoj OKB számára létkérdés.
 
M

molnibalage

Guest
1993 decemberében, az októberi moszkvai Haszbullatov-Ruckoj féle államcsíny leverése (a "Fehér Ház" szétlövetése) után Jelcin végleg megerősödött, ezután Mihail Szimonov, a Szuhoj főkonstruktőre és igazgatója kifejezte lojalitását, majd beült egyenest a Duma honvédelmi bizottságába, közvetlen kontrollt gyakorolva a fejlesztési pénzek és a futó projektek sorsa felett.
Csak "kicsit" hasonlít arra, amikor a 30+ évig boeingos ex. CEO helyettes (ha jól emlékszem) védelmi miniszter lett és "hogyhogynem" rendeltek F-15-öst az F-35A-k mellé...

A MiG prominenseinek nem jutott szerep.
Egyszerű véletlen volt, hogy éppen jó helyre feküdt be a Szuhoj vagy ez régmúltra nyúló kapcsolat volt, hogy a Szuhoj mindig jobban feküdt be a politikának? Volt ilyen befolyása valaha a MiG-nek? Vagy az idők változó szelét éppen jobban lovagolta meg a Szuhoj iroda + szerencséjük is volt?

El is kaszálták a Szu-27-es család exportjára mindenképpen veszélyes MiG-29M és K projekteket, pedig azok már lényegében kulcsrakészen működtek
Ez a kulcsrakész az akkori műszaki tartalom volt? Mert az indiai 29K gépeket szofveresen nézve kb. alfa állapotban szállították le.

Mondjuk a Buran elkaszálása a technológiai eredmények és vívmányok ellenére is jogos volt, a többi viszont a Szuhoj OKB számára létkérdés.
Amen.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 050
10 642
113
A MiG-29-est a VSz/KGST-be már csak korlátozott mennyiségben tudták már csak eladni, utólag 9.12-es sárkányból utólag meg M-es varázsolni az olyan költség volt, amit a csóró ex. KGST államok nem tudtak/akartak megfinanszírozni*. Ez egyáltalán lehetséges lett volna? (*India sem, aki asszem az első külföldi 9.12-es alkalmazó volt.)

Ez volt nagyjából a helyzet?

Az UPG verziót hogy hozta össze India?
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
16 902
53 288
113
A 9.15/9.31, vagyis a MiG-29M és K koncepció rögvest akkor került kifejlesztére, amikor 1983-ban a 9.12-es sorozatgyártását elkezdték.
Vagyis épphogy beindult a kényszeredett gyártás, amikor a MiG már revideálta a kopoltyús megoldást, a tüzelőanyag mennyiséget, a felfüggesztők darabszámát, a LERX profilját, ami azért lett lekerekített, mert az F-14-esen és 15-ösön is ilyen volt, megnövelte a lehajtható belépőél és a csűrők oldalviszonyát, illetve a fesztávhoz képesti felületét, intergrálta az FbW-t és az F-16A block 15-öshöz hasonlóan megnövelte a vízszintes vezérsík felületét is.
Kiemelték a kabintetőt (ami szerintem hülyeség volt, mert inkább a kabinkeret övvonalát kellett volna lejjebb vinni - ezt a mai napig nem sikerült abszolválni, helyette van a nagyobb légellenállású kabintető, ami csak tovább nőtt a kétüléses dekkni kizárólagos alkalmazásával), megemelték a katapultülés helyzetét.
Viszont progresszív módon, a Szu-27M és MiG-31M-hez hasonlóan megjelentek a monochrome MFD-k, behozva ezzel a nyugatiakkal szembeni kabinergonómia lemaradást.
A Klimov a többi hajtóműgyártóhoz hasonlóan ejtette a régebbről maradt előperdítőt az első fokozat előtti belső palástról és az RD-33K hajtóműnél állítható terelőlapátsort alkalmazott.
Szóval alapjaiban lett áttervezve a gép, de elkéstek vele. A MiG-29M és K gépekkel egyaránt.
Amit ma MiG-29M2 illetve MiG-35-ként, továbbá MiG-29K/KUB-ként ismerünk, az a fenti 9.15 és 9.31 továbbvitele.



"A Klimov a többi hajtóműgyártóhoz hasonlóan ejtette a régebbről maradt előperdítőt az első fokozat előtti belső palástról és az RD-33K hajtóműnél állítható terelőlapátsort alkalmazott."

Erre kaphatnók valami vizuális segédanyagot?
Mi az az előperdítő,mi az első fokozat előtti palást,és helyettük az állítható terelőlapátsor?


https://media.giphy.com/media/cmrWcwC3A4ryH437Ru/giphy.gif
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 274
10 173
113
.


Egyszerű véletlen volt, hogy éppen jó helyre feküdt be a Szuhoj vagy ez régmúltra nyúló kapcsolat volt, hogy a Szuhoj mindig jobban feküdt be a politikának? Volt ilyen befolyása valaha a MiG-nek? Vagy az idők változó szelét éppen jobban lovagolta meg a Szuhoj iroda + szerencséjük is volt?
Artyjom báttya, Anasztaz Mikojan személye az egyik legnagyobb politikai befolyás volt a szovjet történelemben.

Ahogy ÍAllesmor írta.

Ha jól tudom/ jól raktam össze a mozaikokat, akkor a MiG iroda "érdekes" történet.

Valamiért úgy rémlik, hogy Polikarpovot megpuccsolták Artyomék. Abból lett a MiG iroda!

( Közben utánanéztem; jól emlékeztem az Aeromagazinos cikkre:
https://hu.wikipedia.org/wiki/Nyikolaj_Nyikolajevics_Polikarpov )

Az első repülőgépeik gyakorlatilag megbuktak (MiG-1, MiG-3), de a bizalom és a türelem az ő esetükben valahogy mégsem múlt el...
https://hu.wikipedia.org/wiki/Anasztasz_Mikoján

A világháború után gyakorlatilag felülről nyitott költségvetést kaptak. Annyiféle prototípust, azon belüli átépítést szerintem a világ az összes tervezőirodája nem készített akkoriban összesen, mint ők...

A "bukott" projektek:
Е-2 Экспериментальный истребитель
Е-4 Экспериментальный истребитель
Е-5 Экспериментальный истребитель

Е-8 Экспериментальный истребитель
Е-50 Экспериментальный истребитель-перехватчик
Е-50А Экспериментальный истребитель-перехватчик
Е-150 Экспериментальный истребитель-перехватчик
Е-152 Экспериментальный истребитель-перехватчик
Е-152А Экспериментальный истребитель-перехватчик

Е-152М Экспериментальный истребитель-перехватчик
Е-152П Экспериментальный истребитель-перехватчик

И-1Л ЛЕШИЙ Легкий многоцелевой самолет
И-3 Фронтовой истребитель
И-7 Истребитель-перехватчик
И-75 Истребитель-перехватчик

И-200 Истребитель
ИП-201 Пушечный истребитель
И-210 Истребитель
И-211 Фронтовой истребитель
И-220 Высотный истребитель
И-221 Высотный истребитель-перехватчик
И-222 Высотный истребитель-перехватчик
И-224 Высотный истребитель-перехватчик
И-225 Высотный истребитель
И-230 Истребитель-перехватчик
И-231 Истребитель-перехватчик

И-250 Истребитель морской авиации
И-270 Экспериментальный истребитель-перехватчик
И-301Т Учебно-тренировочный истребитель
И-302 Многоцелевой истребитель
И-305 Многоцелевой истребитель
И-307 Многоцелевой истребитель
И-310 Фронтовой истребитель

И-320 Всепогодный истребитель-перехватчик
И-340 Фронтовой истребитель
И-350 Фронтовой истребитель
И-360 Истребитель
И-370 Фронтовой истребитель
И-380 Фронтовой истребитель
И-410 Истребитель-перехватчик

И-420 Истребитель-перехватчик
К Экспериментальный самолет
М-19 БПЛА-мишень
М-21 БПЛА-мишень
МИГ-1 Истребитель
МИГ-1 АМ-37 Истребитель
МИГ-3 Истребитель
МИГ-3 АМ-38 Истребитель
МИГ-3У Истребитель-перехватчик
МИГ-5 (Т) Дальний эскортный истребитель
МИГ-5 (ИТ) Дальний эскортный истребитель
МИГ-7 Истребитель

МИГ-8 УТКА Легкий вспомогательный самолет
МИГ-9 Многоцелевой истребитель
МИГ-11 Высотный истребитель
МИГ-13 Истребитель морской авиации


http://www.airwar.ru/firm/mrus.html

Ehhez képest Szuhoj:
АНТ-5 Истребитель
АНТ-25 Многоцелевой самолет
АНТ-37бис РОДИНА Самолет для дальних перелетов
И-4 Истребитель
И-14 Истребитель

И-330 Истребитель
И-360 Истребитель
П-1 Экспериментальный истребитель
СЗ-2 Легкий бомбардировщик

СУ-1 Истребитель
СУ-2 Легкий бомбардировщик-разведчик
СУ-3 Истребитель
СУ-4 Легкий бомбардировщик-штурмовик
СУ-5 Истребитель-перехватчик
СУ-6 Штурмовик
СУ-7 (ПЕРВЫЙ) Истребитель-перехватчик
СУ-9 (ПЕРВЫЙ) Истребитель-бомбардировщик
СУ-11 (ПЕРВЫЙ) Истребитель-бомбардировщик
СУ-15 (ПЕРВЫЙ) Истребитель-перехватчик
СУ-17 (ПЕРВЫЙ) Фронтовой истребитель

http://www.airwar.ru/firm/srus.html

(Tételesen, precízen nem gyomláltam ki, de az arányok szerintem elég beszédesek)

Szuhoj irodája csak Sztálin halála után nyitott ki újra, de akkor egyből szárnyra kapott:
Az SZ-1 sokadik modifikációja még most is bombázgat Szíriában, meg hadrendben áll a NATO-ban!
su7-1_small.jpg
Опытный истребитель С-1

A T-4-et meg Tupoljevék fúrták meg - technokrata énem ma is tiltakozik, de lássuk be, az idő őket igazolta.

A Szovjetunióban, de a mai Oroszországban is a típusok kiválasztása kamarillapolitika útján történik.
De tegyük a szívünkre a kezünket: Nekünk, laikus rajongóknak ez sokszor kedves produktumokat eredményezett:rolleyes:
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci and fip7

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 055
59 830
113
"A Klimov a többi hajtóműgyártóhoz hasonlóan ejtette a régebbről maradt előperdítőt az első fokozat előtti belső palástról és az RD-33K hajtóműnél állítható terelőlapátsort alkalmazott."

Erre kaphatnók valami vizuális segédanyagot?
Mi az az előperdítő,mi az első fokozat előtti palást,és helyettük az állítható terelőlapátsor?


https://media.giphy.com/media/cmrWcwC3A4ryH437Ru/giphy.gif

Az előperdítő az első forgó kompresszor lapátfokozatnál, a lapátok végeinél a hengerpsláston az a perforált, rovátkolt rész, ami a lapátvégi vibrációt hivatott csökkenteni.

RD-33-4.jpg


Az R-25-ösön is volt ilyen.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 248
71 917
113
Russian MiG-35D Loses Wing Panel During Flight Demo at MAKS 2019

https://theaviationist.com/2019/08/...s-wing-panel-during-flight-demo-at-maks-2019/


Megy am a ruszki marketing 1000el...mien fasza kisgep aztan meg szetesik az egyik legfontosabb bemutaton..


Miután az amerikaiak idén bevezették ezt az új látványelemet a bemutatóikon az F-16 Demo team-nél, utána már az oroszok sem nélkülözhették tovább... :cool:

https://theaviationist.com/2019/08/...ay-practice-at-thunder-over-michigan-airshow/

https://theaviationist.com/2019/07/...er-damage-during-display-flight-at-riat-2019/

F16MissingPanel_top.jpg


67384626_2337152916368078_7714948371101777920_o.jpg
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
:D:D:D

A Tu 144es esete után már semmin se csodálkozom. Ezt is a sufniban rakhatta össze néhány nyugdíjas, akik nosztalgiából maradtak.