Nem tudom volt-e már? A pont egy évvel ezelőtt az oroszországi berepülésről készült első fotók után, az ez év október végén publikált fényképek szerint, Algériába megérkeztek az új MiG-29M/M2-es vadászrepülőgépek első példányai:
Véleményem szerint egy teljesen értelmetlen beszerzésről van szó! Végig nézve az Algériai Légierő fejlesztéseit:
- Három századnyi MiG-21MF/bis/UM frontvadászt leváltottak, 37 db használt MiG-29 9.13-assal (meg 6 db UB-val), amit 1999 és 2002 között vettek át belorusz, ukrán és orosz készletekből. (Köztük több korábban Magyarországon szolgált példányt is!)
- Majd a MiG-29SzMT fiaskó mellett ráfordultak a Szu-30MKA típusra, ami az indiai MKI változatnak felel meg, több francia és izraeli eredetű berendezéssel (utóbbiból mű balhé is volt). A múlt évtizedben a kétüléses Szu-30MKA repülőgépek váltak a fő algériai vadászrepülőgép típussá. 2011 és 2018 között 58 darabot szállított le számukra az orosz fél, feladatkörében leváltva a MiG-23MF típust, és a MiG-29-esek nagyrészét.
Ezek után beszerezni újra a MiG-29-es típust, majd üzemeltetni a MiG-29M/M2” változatott, mindössze egy századnyi mennyiségben, katonailag, logisztikailag is értelmetlen. Ebből is látszik, hogy az új orosz MiG-29-est csak oda sikerül eladni, ahol az orosz nagyhatalmi támogatásért cserébe, megkövetelei azt az orosz fél (Algéria, Egyiptom), ezzel életben tartva a gyártósort.
Az indiánok már nagyon afelé tendálnak, hogy a MiG-29K/KUB gépeiket is Rafale-al váltanák le, akkor is, ha a Rafale M egy katapultos gép.
Ezt támasztja, vagy támaszthatja alá az is, hogy a Dassault is dolgozik a Rafale M ugrósáncos üzemeltetésén.
Ha ez bejön, akkor a jóisten se akadályozza meg, hogy azt a nem túl sok indiai MiG-29K/KUB gépet kivonják.
Egyiptom - ahogy Galcom is írta - muszájmegrendelője volt a MiG-29M/M2-nek, amelyről amúgy is ismert, hogy a K/KUB gépek minimális módosítással készült alternatívája.
Itt már nem igaz az a különbség, ami az eredeti M (9.15) és K (9.31) között még megvolt.
Az új 9.61/9.67 M/M2 gépek szárnya, futóműve teljesen azonos a 9.41/9.47 K/KUB gépekével.
Egyiptomnak ugyanakkor szintén ott van a Rafale és emellé orosz gépnek a Szu-35Sz is.
Algéria pedig… ott tényleg nem volt értelme ezt az egy századnyit beszerezni.
Az van, hogy ahhoz, hogy a jóég tudja mikor elkészülő Kuznyecov így harminc hosszú év után végre egy normális hajófedélzeti gépet kapjon, az orosz MiG-29KR/KUBR mellé kellett még gyártani hasonló 29-eseket.
Ezeket tukmálták rá az indiai, egyiptomi és algériai légierőkre.
Itt már nagyon elmentek a rossz irányba, hiszen a MiG munkásságára már nem nagyon van szükség, talán a MiG-31 modernizációt leszámítva. De ez utóbbiakat eleve helyi bázisokon, vagy ARZ-kben csinálták, a MiG csak a modernizációs csomag terveit dolgozta ki.
De ez utóbbit az UAC égisze alatt akár egy kisebb projektiroda is megcsinálhatta volna. Ehhez igazán nem kéne az egykor szebb napokat látott céget feleslegesen fenntartani.
És erre jönne a MiG-35 megrendeltetése az orosz légierővel, ami már igazán a Szu-57 fele mozdulna el…