MiG-29 / MiG-35 Fulcrum (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 903
8 188
113
Lehet, hogy nincs licenszük, de a 29-es flotta repül. Itt most csak pusztán jogászkodásról van szó. Az élet bizonyította, hogy a lengyelek képesek megoldani a feladatot, nem kell mindenhez Iván...

Egy f*szt. A 29-es flottájuk most még repül, amíg marad pótalkatrészük, illetve, az ukránoktól meg innen-onnan tudnak szerezni, Egyébként néhány hónapja írtak ki RD-33-as hajtóművekre közbeszerzést, ami azért vicces, mert oroszokon kívül senki sem nyerhet, ugyanis nem lehet a harci gépek gázturbináit adni-venni a gyártó engedélye nélkül.

A nagyjavítással és Misi által leírtak miatt a gépek hosszú idegi a földön voltak, az összes légibemutatót is lemondták, majd a tiltás feloldották. A bolgároknak, és senki másnak sem igazán ajánlott olyan országgal szerződni orosz repülőgépek nagyjavítására, karbantartására, amelyek nem bírnak a gyártó engedélyével. Oda a szupport és az alkatrészutánpótlás.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and gacsat

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 785
30 559
113
Lehet, hogy nincs licenszük, de a 29-es flotta repül. Itt most csak pusztán jogászkodásról van szó. Az élet bizonyította, hogy a lengyelek képesek megoldani a feladatot, nem kell mindenhez Iván...
Nem tudom megítélni, hogy iparilag meg emberileg milyen a karbantartópotenciáljuk, de két ország fegyverüzletébe harmadik ország nem szokott belematatni, mert aki kifejlesztette, legyártotta és eladta a gépeket, mégiscsak az a legokosabb a témában. Pl új autóknál a márkszervíz, lehet ha tudnak vele valamit kezdeni az egyik garázsban egy laptoppal ha valami baja van, de semmi garancia, hogy úgy végzik a dolgukat ahogy azt ténylegesen kellene.
 
M

molnibalage

Guest
Egy f*szt. A 29-es flottájuk most még repül, amíg marad pótalkatrészük, illetve, az ukránoktól meg innen-onnan tudnak szerezni, Egyébként néhány hónapja írtak ki RD-33-as hajtóművekre közbeszerzést, ami azért vicces, mert oroszokon kívül senki sem nyerhet, ugyanis nem lehet a harci gépek gázturbináit adni-venni a gyártó engedélye nélkül.

A nagyjavítással és Misi által leírtak miatt a gépek hosszú idegi a földön voltak, az összes légibemutatót is lemondták, majd a tiltás feloldották. A bolgároknak, és senki másnak sem igazán ajánlott olyan országgal szerződni orosz repülőgépek nagyjavítására, karbantartására, amelyek nem bírnak a gyártó engedélyével. Oda a szupport és az alkatrészutánpótlás.
Egy f*aszt. Csak a gyártói garancia. Ettől még lehet venni hozzá alkatrészt. Ez kb. akkora hülyeség, mintha te a saját számítógépedet szétszereled. A garancia ugrik, de attól a számítógép üzlet ad el neked alaplapot...

A PG is úgy nagyjavított, hogy beépített főelemeket. Ha az orosz elad hajtóművet és odaadják a lenegyelnek, akkor ő megcsinálja az ipari nagyjavítást...
 
M

molnibalage

Guest
Nem tudom megítélni, hogy iparilag meg emberileg milyen a karbantartópotenciáljuk, de két ország fegyverüzletébe harmadik ország nem szokott belematatni, mert aki kifejlesztette, legyártotta és eladta a gépeket, mégiscsak az a legokosabb a témában. Pl új autóknál a márkszervíz, lehet ha tudnak vele valamit kezdeni az egyik garázsban egy laptoppal ha valami baja van, de semmi garancia, hogy úgy végzik a dolgukat ahogy azt ténylegesen kellene.
Van olyan, aki saját hatáskörben túllépi a gyártói dolgokat. Itthon is üzemidő lejárt helikkel repkedtek az egyik árvíz idején...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 179
61 055
113
Itt a baj - amennyire én tudom - hogy a lengyelek az ukránoktól szereztek be a nagyjavításhoz olyan kritikus alkatrészeket, melyeket talán jobb lett volna tényleg a szentpétervári Csernyisev Gépgyártól beszerezni, mint például a segédberendezésházban szétrepült alkatrész, amit az ukránok - ki tudja miből kiépítve (lásd a horvát gépeket) adtak.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 785
30 559
113
Van olyan, aki saját hatáskörben túllépi a gyártói dolgokat. Itthon is üzemidő lejárt helikkel repkedtek az egyik árvíz idején...
Azért nem ugyanaz (épp?) lejárt üzemidejű szállítógépekkel vészhelyzetben kicsit repűlni (gondolom nem úgy építik, hogy az üzemóra elfogytával egyből darabokra szakadjon), meg egy ország vadászbombázóinak nagyszervízét átvállalni a gyártó ország beleegyezése nélkül.
 
M

molnibalage

Guest
Azért nem ugyanaz (épp?) lejárt üzemidejű szállítógépekkel vészhelyzetben kicsit repűlni (gondolom nem úgy építik, hogy az üzemóra elfogytával egyből darabokra szakadjon), meg egy ország vadászbombázóinak nagyszervízét átvállalni a gyártó ország beleegyezése nélkül.
Izrael folyamatosan ezt csinálja...
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 785
30 559
113
Konkrétabban? Engedély nélkül, a gyártó ország ellenzése ellenére nagyfelújít gépeket és hajtóműveket?
 
M

molnibalage

Guest
Konkrétabban? Engedély nélkül, a gyártó ország ellenzése ellenére nagyfelújít gépeket és hajtóműveket?
Hajtóművetet nem tudom, de az összes exszovjet típus korszerűsítését vállalják a 21-estől a 29-esig...
A hajtómáveket a bolgárok megvehetik az oroszoktól, ha eladják nekik. Ha nem, akkor nagyjavítani sem lehet a gépeket sehol... Ha nem kerülhet orosz hajtómá bolgár 29-esbe, akkor az orosz amúgy sem vállalhatja el az embergó miatt.

Mik az érvényben levő korlátok?
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 785
30 559
113
Ha korszerűsítést vállalnak, akkor valószínűleg abba az oroszok is belemennek. Hanem suport nélkül hagyhatnák a gépeket, mert biztosan van ilyen része a szerződésnek, ami alapján más nem matathat bele, csak engedéllyel.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 903
8 188
113
Hajtóművetet nem tudom, de az összes exszovjet típus korszerűsítését vállalják a 21-estől a 29-esig...
A hajtómáveket a bolgárok megvehetik az oroszoktól, ha eladják nekik. Ha nem, akkor nagyjavítani sem lehet a gépeket sehol... Ha nem kerülhet orosz hajtómá bolgár 29-esbe, akkor az orosz amúgy sem vállalhatja el az embergó miatt.

Mik az érvényben levő korlátok?

Azért ne felejtsük el, hogy nem a saját légierejüknek újítanak modernizálnak ruszki gépeket. Be van tudva az üzletbe, hogy a gyártó ország garanciája ugrik. Különben is a MIG-21-23 típusokhoz, nem rizikó, hiszen az oroszok helyett inkább Kínából lehet alkatrészt szerezni,bár orosz készletek is vannak bőven, és gyakorlatilag ez a "ipari gányolás"-t elnézik az Oroszok. De pld. a Sniper program leállításának hátterében, nem csak a minimális gépszám, és a viszonylagos drágaság volt, hanem az is, hogy amennyiben az Oroszok nem adnak ezekhez a gépekhez pótalkatrészt, se gyártó garanciát akkor lehetséges lett volna, hogy néhány év után az egész flottát le kell állítani. A 21MF-nél nem volt ilyen probléma, Gyéresen az mondták a műszakiak, hogy 2020-ig körülbelül van pótalkatrészük mindenhez.Itt a hajtómű a legproblémásabb rész.

A Lengyel "nagyjavítás, korszerűsítés" viszont a saját butaságuk és oroszellenességük miatt van. Részlegesen rendelkeznek a nagyjavításra kapacitással, de pótalkatrésszel nem, és azt ukrajnán kívül max, a fehéroroszoktól tudnának szerezni, de azok nem vagyok biztos hogy a mostani rezsimük miatt adnának. Ha az oroszok leállítják az alkatrészutánpótlást, - miért is ne, nem egy óriási üzlet - akkor kukába mehet/földre kényszerülhet a maradék 16 modernizált gépük és a nem modernizáltak is, amellyeket lassan majd kirepülnek. A Szukákkal nincs ilyen probléma. Az ukránoknak is van problémájuk a 29-esek üzemeltetésével, elsősorban RD-33-al..
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 179
61 055
113
A MiG-29-esek jelenkori történelmével több szempontból sem vagyok elégedett. A következő néhány dolgot nem értem, illetve csak sejtem, hogy anyagi/szaktudásbeli deficitre vezethető vissza a globális problémakör.

Az első, az új típusok kialakítása. A legnagyobb belenyúlás a sárkányba mindig is a MiG-29K vonalon volt, ebből az eredeti 9.31-es mechanizációja és növelt fesztávja sem volt elégséges a fedélzetre történő bejövetel állásszög/sebesség/merülés szentháromság kellő redukálásához. Ezt a 9.41/9.47-es K és KUB gépeknél mégnagyobb fékszárnnyal oldották meg, holott mind a hazai (Szuhoj) mind pediga külföldi példák szerint inkább az egész fesztáv mentén együttesen ívelő flaperonok kisebb kitérítési szöge a megoldás, semmint egy jókora nagy felület, ami bejövetelkor még a súlyponthoz relatíve közel, kis erőkar esetén is ronthatja az útirányú stabilitást.
Ugyanígy nem szimpatikus a kétüléses kabin használata az együléses gépen.
Azonban ez még nem akkora gond, mint az, hogy fenti mechanizáció, költséghatékonysági okokból a 9.61-es és 9.67-es MiG-29M2 vagy másképp MiG-35-nél is átmásolódott, miközben ide a felhajtható szárny is felesleges. Illetve - mint azt látjuk - úgy fest a módosított mechanizáció nem is kellően hatékony a hajófedélzeti leszállásnál.

A második problémám a nagy nehezen összehozott RD-33MK el nem terjedése.Ez a hajtómű a nyolcvanas évekbeli RD-33K továbbfejlesztése, tehát nem az alap RD-33-as vonal továbbvitele, így itt is a plusz egy állítható első lapátsor és a növelt levegőátfutás a jellemző, csak menet közben ellátták FADEC-el, redukálták a füstölést, növelték a tolóerőt és vele párhuzamosan még az élettartamot is. Miközben a beépítési méretek és a bekötési csomópontok maradtak azonosak. Kósza hírek voltak arról, hogy esetleg a régebbi gépek is megkaphatják, de jobb helyeken (nyugaton, vagy akár a Szuhojnál is, illetve régebben a MiG-nél) ilyenkor kiváló modernizációs csomag a már meglévő MiG-29-es flotta újrahajtóművezése. Erről azonban teljesen érthetetlen okokból annak ellenére nincs szó, hogy zajlik az indiai MiG-29UPG program. Arról az indiai félről, mint vevőről beszélünk, aki eleve rendelkezik már az RD-33MK-val, a saját tengerész gépein.
A napjainkra megmaradt összes 9.12-es és 9.13-as üzemeltetőnek jó lenne egy átfogó hajtómű csereprogram, de ilyet a MiG nem hirdet.
Ahogy szó nincs ilyesmiről a MiG-29SzMT programnál se, holott az is egy kifejezetten elnehezült variáns.
Azt még úgy-ahogy megértettem, hogy a nagy hirtelen rendszerbe állított ex-algériai SzMT-knél nincs ilyen hajtómű, de erre a típusra rárendeltek, ha valamikor, hát ott kellett volna meglépni a dolgot. Miért fontos ez? Nos, az eredeti RD-33-as körülbelül a 70-es évek második feléig volt világszínvonalú, ám elsősorban füstölése és relatíve rossz fajlagos fogyasztása, no meg különösen alacsony élettartama miatt már a nyolcvanas években (bő három évtizede) se volt korszerű szerkezet. Ehhez képest a mai napig gyártatják ezt a verziót egy olyan gyártóval, amely párhuzamosan készíti majdnem az összes hibájától megszabadított verzióját is. Ennek így nem sok értelme van.
Gondoljatok bele, ha csak az MK verziót gyártanák, azzal egyrészt meg lehetne tartani a legtöbb 29-es üzemeltetőt, miközben a felfuttatott szériával a még meglévő hibák is hamarabb jönnének ki. Mert jelenleg csak a pártíz darab K/KUB és KR/KUBR géphez meg néhány M2/35 prototípushoz kell ilyen hajtómű.

Érdekes, hogy a szintén UAC égisze alatt operáló Szuhoj simán meglépte az újrahajtóművezést AL-31F-ről AL-31FM-1-re a Szu-27SzM/SzM3, illetve a Szu-30M2 vonalon, ami miatt tudnak szállítani a J-10-eshez is módosított segédberendezésházzal, illetve a Szu-34-eseket eleve ezzel gyártják, pedig nem ez volt a terv.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 340
10 710
113
Amikor az utókor lehetőséget kap olvasni ilyen - olyan szervezetek korabeli működéséről, akkor egész döbbenetes dolgokat lehet olvasni arról, hogy mennyire alkalmatlan emberek mennyire alkalmatlan szemlélettel/módszerekkel próbálnak menedzselni dolgokat.

Tudod, mondta már nekem gépészmérnök /előtte hadiüzemben dolgozott, csápoltak is ott, amikor hozzánk ejtőernyőzött/ egy olyan bonyolultságú vitában, hogy 2+2=4, hogy:
"Misi ne akarjon megzavarni a tényekkel!"
S ezt szó szerint!
Azt hittem, hogy befordulok az árokba...

A MiG apró árnyéka önmagának, a "nagy" generáció kihalt, a működési kultúrának csak foszlányai maradtak meg szerintem.
Hol vannak a MiG szellemi erőforrásai, s alkalmas vezetői ahhoz képest, amikor a hidegháború alatt számolatlan prototípust építettek, jó párat rendszeresítettek, folyamatosan továbbfejlesztettek!? /Még ha igen erős politikai hátszéllel is/. Ez utóbbi Jakovlevnek is megvolt, de az ötvenes évek elejétől mondhatni csak kudarcot kudarcra halmozott/
http://www.airwar.ru/firm/mrus.html
http://www.airwar.ru/firm/yarus.html


Szerintem.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 179
61 055
113
Jó meglátás. Ha az ember ugyanis kissé megturkálja akár a MiG-31M, akár a MiG-29M (9.15-ös, eredeti) dizájnját, rájön, hogy ezeket még ésszel tervezték, a nagy generáció elméi, akik a korábbi típusokon nőttek fel, csak az utolsó gépeik alól kifújta a történelem a Szovjetúniót. Afganisztán, Csernobil, a különféle űrprogramok ha nem is teljes mértékben, de hozzájárult a gazdasági csődhöz, ami után Jelcinék alatt az akkori történelmi lehetőséget kihasználva a Szuhoj ugrott meg és a MiG taposódott bele a földbe.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
15 647
55 271
113
Amikor az utókor lehetőséget kap olvasni ilyen - olyan szervezetek korabeli működéséről, akkor egész döbbenetes dolgokat lehet olvasni arról, hogy mennyire alkalmatlan emberek mennyire alkalmatlan szemlélettel/módszerekkel próbálnak menedzselni dolgokat.

Tudod, mondta már nekem gépészmérnök /előtte hadiüzemben dolgozott, csápoltak is ott, amikor hozzánk ejtőernyőzött/ egy olyan bonyolultságú vitában, hogy 2+2=4, hogy:
"Misi ne akarjon megzavarni a tényekkel!"
S ezt szó szerint!
Azt hittem, hogy befordulok az árokba...

A MiG apró árnyéka önmagának, a "nagy" generáció kihalt, a működési kultúrának csak foszlányai maradtak meg szerintem.
Hol vannak a MiG szellemi erőforrásai, s alkalmas vezetői ahhoz képest, amikor a hidegháború alatt számolatlan prototípust építettek, jó párat rendszeresítettek, folyamatosan továbbfejlesztettek!? /Még ha igen erős politikai hátszéllel is/. Ez utóbbi Jakovlevnek is megvolt, de az ötvenes évek elejétől mondhatni csak kudarcot kudarcra halmozott/
http://www.airwar.ru/firm/mrus.html
http://www.airwar.ru/firm/yarus.html


Szerintem.
Nemcsak a korabeli szervezeteknèl volt ez igy. Igy van ez a ma is, szinte mindenütt a vilàgon. Vegyel egy multit....:)
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Allesmor
Ahogy írod, kellett volna a 29K és minden hajófedélzeti változatra a flaperon, és szerintem még elkelt volna a Szu-33-hoz hasonló kacsa-vezérsík is mint plusz felület a leszállósebesség csökkentésére és a kormányozhatóság növelésére, nemcsak a stabilizátor-felület növelése.
Az új hajtómű bevezetésével meg az is probléma lehet, hogy ha a saját légierő nem preferálja (bár nyilván főleg anyagi okokból) de ez a külföldi vevőket érthetően nem túlzottan lelkesíti. Ha esetleg a turbánosok jó tapasztalatokat szereznek vele a tengerész-gépeiken, akkor esetleg elgondolkoznak majd a hajtómű-váltáson - ha még érdemes lesz a gépek akkori életkora mellett.
 
M

molnibalage

Guest
A napjainkra megmaradt összes 9.12-es és 9.13-as üzemeltetőnek jó lenne egy átfogó hajtómű csereprogram, de ilyet a MiG nem hirdet.
Ez lehet, hogy nem publikusan megkérdeztek mindenki és a válasz "köszi nem" volt és ezt a témát inkább nem hozzák nyilvánnoságra? Elvégre a kudarcokkal senki nem kérkedik. Mármint műszakilag nem az, de ha nem talál magának utat, akkor sem lehet sikerként beállítani.

Azt még úgy-ahogy megértettem, hogy a nagy hirtelen rendszerbe állított ex-algériai SzMT-knél nincs ilyen hajtómű, de erre a típusra rárendeltek, ha valamikor, hát ott kellett volna meglépni a dolgot. Miért fontos ez? Nos, az eredeti RD-33-as körülbelül a 70-es évek második feléig volt világszínvonalú, ám elsősorban füstölése és relatíve rossz fajlagos fogyasztása, no meg különösen alacsony élettartama miatt már a nyolcvanas években (bő három évtizede) se volt korszerű szerkezet.
A relatíva fajlagos fogyasztás százalkéban tolóerőre vetítve hol van egy FADEC-es F100-PW-200/220/229-hez vagy GE 110-hez képest?

Ehhez képest a mai napig gyártatják ezt a verziót egy olyan gyártóval, amely párhuzamosan készíti majdnem az összes hibájától megszabadított verzióját is.
Ez kinek és mihez készül? Kínának?