MiG-29 / MiG-35 Fulcrum (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
A 4 gen gépekre már alig alig lesz igény a 20 évektől.
Vannak bőven helyek, ahova eladható, de csak használt gépek.

Még lehet az ukránok is bevásárolnak majd a j-31-ből -hogy hülyére verjék az oroszokat .
Remélem ezt csak viccnek szántad. Ukrajna egy gazdasági csőd. Hülyére verni nem tudnák, az ukrán haderő színvonala tisztán láható volt az utolsó két évben. A béke alfele...
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 468
19 036
113
Hahaha, az Oroszok Sz-300 családot ajánlanak Iránnak, amiből az ahogy tud be is vásárol, hogy az F-15 el hemzsegő arabok ne akarjanak annyira pofont osztogatni


Nem tudom milyen az arabok f-15 sead képessége vehetnek agm-158-st is vagy GBU-39 amivel szétkapják őket .
Ráadásúl a jneki töviről hegyire ismeri az sz-300:confused:
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 896
8 163
113
Misi MIG-29M2 okfejtése teljesen helytálló, csak egyvalami hiányzik. A Miért! A MIG RSZK nagy valószínűséggel komoly nyomás alatt dolgozik. Kevés pénz, korszerűtlen üzem, drága munkások, és nem is a legjobbak, minőségellenőrzés hektikus stb. Az orosz igényekre készített szárazföldi 29-es tehát egy olyan repülőgép, amelybe a legkevesebb fejlesztési pénzt toltak bele. Ezért marad a szárny, a futómű és szinte minden a navalizált változatból. Hozzá kell tenni, éppen a beszállítói kör csökkenéséből, gyengeségéből, valamint elsősorban a pénzhiányból, hogy prototípusokra, és 20-30 gépes sorozatokra felesleges egyszeri nagy költségráfordítást fordítani, úgy hogy nincs piac. Az pedig nincs, mert a régi MIG-29 vásárolok, kelet-közép Europában már nyugati gépeken repülnek, a világ más tájain szintén vagy pedig Szu-30-on. És ott van utána a SzU-35 export verzió.. Mégis akkor miért támogatják? Mert a MIG még mindig Brand! és marginális piaca lehet. Pld. akik még 29-est üzemeltetnek, azok orosz bankok vagy állami garanciavállalással, átállnának a 9.12/9,13 vonalnál azért jóval nagyobb harcértékű M2-re. Másik, hogy 100-150 géphez már érdemes egy szupportot úhhászervezni, alkatrész utánpótlást gyártani stb. Ebbe a mennyiségbe a tengerészeti gépek is szerepelnek, mert Kuznyecov van, addig a MIG-gépekkel akár 2 századot is lehet telepíteni rá, ha megnövelik a hangárt. Az orosz légierő ezért 1-2 ezrede fogja repülni a szárazföldi verziót is, mert ha nem lenne hadrendbe, akkor nem lesz export sem. A MIG-nek ha kialakítanak egy új könnyűvadászt amely alacsony észlelhetőségű, akkor lehet még valami keresnivalója a piacon, bár szerintem a PAK-FA méreténél kisebb alacsony észlelhetőségű gép már túl kicsi. El kell helyezni a fegyverzetet hajtóművet, elektronikát és nem kevés hely kell az üzemanyagnak is, mert akiknek nincs tankerük, és nem szövetségben lévő országok, azoknak sok kero kell, részint az őrjárati idő növelésére, másrészt aki hamarabb fogy ki a harcban és menekül, az kapja a hőérzékelő rakétát (boccs már képalkotót) a seggébe, ha már eldurrogtatták a BVR-t.. Viszont a könnyűvadász legegyszerübben a PAK-FA egyhajtómúves változata lehetne egy kicsitnyitett, könnyített változattal. (lásd az F-22, F-35 amelyek között azért laikusok számára is látszik az azonos alapkoncepció, ami-t csak az változatát, hogy az egyik követelmnyrendszere légifölény vadász, a másik multirole, az F-35 olcsóbbnak és kevésbé alacsony érzékelhetőnek kellett lennie. .. és persze a két gép fejlesztése közti időkülömbség, a technologiai fejlődés..

Ez a MIG-29M2 egy kényszerből kifejlesztett változat, nagy piacot nem jósolok neki, de 1-2 exportesélye lehet még a világon.
 
  • Tetszik
Reactions: Roni

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 293
54 658
113
Szerintem ha a MIG a 80's években nem a Mig-29-est fejleszti ki, hanem egy J-10-hez hasonló 1 hajtóműves (AL-31F) gépet akkor a mai napig talpon lenne.
A 90's évek elején lett volna még erre lehetőség, de e helyet semmi értelmeset nem tettek. Megcsinálták a méreg drága MIG-1.42/44 protót, csak tudnám minek? Milyen piaci igény volt arra? :-O
De ha már megcsinálták legalább próbálták volna végig vinni a dolgot, hogy ne legyen kidobott pénz, hátha jó lett volna exportra. De még az sem. És e mellet volt mindenféle szir-szar programjuk, ami csak vitte a pénzt. Közben meg a MIG-29-hez üzemeltetőként vagy tudtál venni alkatrész vagy nem...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 207
76 681
113
Senki nem fog az oroszoknál egyhajtóműves gépet venni mert a légierőnek nem kell!
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 606
8 787
113
Senki nem fog az oroszoknál egyhajtóműves gépet venni mert a légierőnek nem kell!
Ez a 90-es évek óta ott alapszabály, hogy repülésbiztonsági okokból csak 2 hajtóműves gépeket rendszeresítenek. Kivétel az alapfokú kiképző repülőgép. Ott a Jak-52 utódja is egyhajtóműves lesz természetesen. Ehhez az "egyhajtóművest nem veszünk" dologhoz,annyira ragaszkodtak, hogy amikor az L-39-es pótlására középfokú kiképzőgépet válaszottak, akkor a Jak-130 győzelmét is nem kis részben ez döntötte el. A Top gun-ban volt erről cikk még régen. A Szuhoj is indult a tenderen és a három jelölt közül(Szuhoj,MiG-AT,Jak-130) a teszteken Szuhoj gépe teljesített a legjobban. A Jak kb 90%-ban tudta ugyanazt,mint a Szuhoj gépe, a MiG-AT pedig messze lemaradt tőlük, mint a borravaló. Aztán kihirdették a Jak-ot győztesként, a Szuhojt pedig kizárták mivel egyhajtóműves volt, így nem felelt meg a követelményeknek. A MiG-el nem kellett sokat kezdeni, mert az nagyon régimódi, konzervatív konstrukció volt a másik kettőhöz képest, hogy tulajdonképp saját magát írta ki a buliból. A Jak-130 sztori további érdekessége,hogy az 1960-as években létezett egy Jak-30 nevű kiképző gép. A gépet, a Jakovlaev iroda a Varsói Szerződés egységes kiképzőrepülőgép tenderére tervezte. A tenderen még kettő másik induló volt, az L-29 Delfin és a lengyelek Iskra-ja. Az összehasonlító teszteken a Jak sokkal jobban teljesített mint a két rivális gép. Az,hogy végül mégis a Delfin lett a VSZ országok egységes kiképzőgépe, az annak volt köszönhető, hogy Hruscsov személyesen döntötte el, hogy (a látható objektív adatok ellenére is) a csehszlovákok erőtlen "lendületgépe" lesz a VSZ egységes sugárhajtású kiképzőgéptípusa. Így a szovjet akadémiák is azt rendszeresítették a Jak helyett,ami múzeumba került. A lengyelek külön utat jártak, ők nem vették meg a Delfint, hanem a saját fejlesztésű Iskrát választották helyette.A Jak-30-as együléses változata a Jak-32 volt, az elmúlt években felújítottak és repülőképessé tettek egy ilyen gépet Oroszországban.
Itt éppen Tver városának közelében bemutatózik:
 
  • Tetszik
Reactions: misinator and fip7

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 153
60 802
113
Misi MIG-29M2 okfejtése teljesen helytálló, csak egyvalami hiányzik. A Miért! A MIG RSZK nagy valószínűséggel komoly nyomás alatt dolgozik. Kevés pénz, korszerűtlen üzem, drága munkások, és nem is a legjobbak, minőségellenőrzés hektikus stb. Az orosz igényekre készített szárazföldi 29-es tehát egy olyan repülőgép, amelybe a legkevesebb fejlesztési pénzt toltak bele. Ezért marad a szárny, a futómű és szinte minden a navalizált változatból. Hozzá kell tenni, éppen a beszállítói kör csökkenéséből, gyengeségéből, valamint elsősorban a pénzhiányból, hogy prototípusokra, és 20-30 gépes sorozatokra felesleges egyszeri nagy költségráfordítást fordítani, úgy hogy nincs piac. Az pedig nincs, mert a régi MIG-29 vásárolok, kelet-közép Europában már nyugati gépeken repülnek, a világ más tájain szintén vagy pedig Szu-30-on. És ott van utána a SzU-35 export verzió.. Mégis akkor miért támogatják? Mert a MIG még mindig Brand! és marginális piaca lehet. Pld. akik még 29-est üzemeltetnek, azok orosz bankok vagy állami garanciavállalással, átállnának a 9.12/9,13 vonalnál azért jóval nagyobb harcértékű M2-re. Másik, hogy 100-150 géphez már érdemes egy szupportot úhhászervezni, alkatrész utánpótlást gyártani stb. Ebbe a mennyiségbe a tengerészeti gépek is szerepelnek, mert Kuznyecov van, addig a MIG-gépekkel akár 2 századot is lehet telepíteni rá, ha megnövelik a hangárt. Az orosz légierő ezért 1-2 ezrede fogja repülni a szárazföldi verziót is, mert ha nem lenne hadrendbe, akkor nem lesz export sem. A MIG-nek ha kialakítanak egy új könnyűvadászt amely alacsony észlelhetőségű, akkor lehet még valami keresnivalója a piacon, bár szerintem a PAK-FA méreténél kisebb alacsony észlelhetőségű gép már túl kicsi. El kell helyezni a fegyverzetet hajtóművet, elektronikát és nem kevés hely kell az üzemanyagnak is, mert akiknek nincs tankerük, és nem szövetségben lévő országok, azoknak sok kero kell, részint az őrjárati idő növelésére, másrészt aki hamarabb fogy ki a harcban és menekül, az kapja a hőérzékelő rakétát (boccs már képalkotót) a seggébe, ha már eldurrogtatták a BVR-t.. Viszont a könnyűvadász legegyszerübben a PAK-FA egyhajtómúves változata lehetne egy kicsitnyitett, könnyített változattal. (lásd az F-22, F-35 amelyek között azért laikusok számára is látszik az azonos alapkoncepció, ami-t csak az változatát, hogy az egyik követelmnyrendszere légifölény vadász, a másik multirole, az F-35 olcsóbbnak és kevésbé alacsony érzékelhetőnek kellett lennie. .. és persze a két gép fejlesztése közti időkülömbség, a technologiai fejlődés..

Ez a MIG-29M2 egy kényszerből kifejlesztett változat, nagy piacot nem jósolok neki, de 1-2 exportesélye lehet még a világon.


Nagyon jó meglátások.

Ugyanakkor használva az utólag könnyű okosnak lenni elvét, azt mondom, az AL-31F-re alapozva bizony nagyon sok egyhajtóműves gépet fel lehetett volna hozni, lásd Szu-22, vagy MiG-23.
De ezek felett előbb járt el az idő, minthogy létrejöttek volna. Ha a nyolcvanas években lett volna HTKA, egyikünk se írta volna, hogy a Lacházára települt 9.13-as MiG-29-esek helyett miért nem Al-31F-el szerelt MiG-23MLD-2-esek repülnek...
És nem csak a hajtóművel volt a gond.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 054
33 229
113
A jf 17 direkt a pakiknak készült arra hogy ők azt gyartsak otthon reszelfessek... mint az indiaiak az 5gen gepuket az iroszokal csinaltatjak/tatnak nem tudom hogy áll a dolog az első 250 millió után elvesztettem a fonalat... na de a lényeg ugyan az a konstrukció kína a pakik igénye szerint kifejlesztette a jf17 et (nem butitott változat meg ilyenek) majd legyartotta az első szeriat hogy a gyartosor is osszealjon...(a gyartosor összeállítása gyártás technológiák munkafazisok hasonlók is nagy melo)
Kína a már kifelylesztett gép licensejet odaadta a pakiknak a megbeszélt összegért... ennyi...
A jelenlegi gyártó pakisztán a jelenlegi üzemeltető pakisztán.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 054
33 229
113
Annyi hogy kínának mint fejlesztenek is meg van a joga gyártani forgalmazni (nem kizárólagos license eladás volt) de a kínaiak által ajánlott gépek más felszereltseguek mint a pali gépek on
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 207
76 681
113
Pont eről van szó hogy vehették volna a pakik ezeket is, nekik mégis a JF-17 kellett, amit a kínaiak nem is rendszeresítettek.
A JF-17-ben van Pakisztáni fejlesztés ezért rendszeresítették ők.Lényegében Kína nekik fejlesztette ki a gépet.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 153
60 802
113
Törölték a néhány napja felbukkant rejtélyes MiG fotóját az összes orosz internetes oldalról
http://www.aerotech.hu/newsdetail.php?tdate=2016-12-16&ttitle=Törölték_a_néhány_napja_felbukkant_rejtélyes_MiG_fotóját_az_összes_orosz_internetes_oldalról


2019-ben mi értelme egy újabb 4 gen gép rendszerebe állítása?:confused:


Megint ez a vektorálós téma. NINCS napirenden a KLIVT fúvócsövek sorozatgyártása, nincs tervben TVC (OVT) MiG-29-es vairáns.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 468
19 036
113
A cikkben sok a butaság nem is kicsit!

'1 A MiG-35-ös a vektorálható hajtóművének köszönhetően szupermanőverező

Jó legyen vektorálható és akkor mivan? Ezek nem halottak még a JHMCS aim-9x párosról?


2"és ami ennél sokkal fontosabb, olyan célzókonténert is kap, aminek segítségével jelentősen növekedhet majd a földi célok felderítési távolsága, illetve egyszerűbbé (és pontosabbá) válik azok leküzdése."

Nem kicsit vicces mert egy célzókonténert miden gépre lehet integrálni lényegében a szu-30sm és as szu-35 gépeket kéne elsőzőr ellátni vele:confused:


3 Nagy gondot fordítottak a gép önvédelmi képességének a javítására is, melyet rakéta-közeledést jelző szenzorok, illetve elektronikus zavarórendszer beépítésével oldottak meg.


Ilyenek nincsenek a szu-30/35 gépeken?
 
  • Tetszik
Reactions: wolfram

weasel007

Well-Known Member
2011. július 15.
3 785
8 380
113
202211.jpg

Nem értem én ezeket az oroszokat, hogyan merik UB blokk nélkül reptetni a csúnya gépeket? :rolleyes:
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
202211.jpg

Nem értem én ezeket az oroszokat, hogyan merik UB blokk nélkül reptetni a csúnya gépeket? :rolleyes:
Más nem jutott eszedbe a képről? :)
A jobboldali gépen (#21) nem azonos üzemmódban dolgozik a két hajtómű, a jobb hajtómű áll vagy legalábbis alapgázon van, teljesen nyitva vannak rajta a GSF-rdőnyök.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

weasel007

Well-Known Member
2011. július 15.
3 785
8 380
113
Más nem jutott eszedbe a képről? :)
A jobboldali gépen (#21) nem azonos üzemmódban dolgozik a két hajtómű, a jobb hajtómű áll vagy legalábbis alapgázon van, teljesen nyitva vannak rajta a GSF-rdőnyök.
Nem mertem szóvá tenni, mert valaki biztos közölte volna, hogy azért ilyen mert így lemanőverezi az F-35 -öst :)