1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Mikojan-Gurjevics MiG-29, -35 "Fulcrum"

Diskurzus a(z) '4/4+/4.5 generációs vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. honved

    honved Well-Known Member

  2. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    A válasz ugyanaz, mint 1993 nyarán, amikor eldőlt, hogy mi az orosz államadósság fejében MiG-29-eseket fogunk kapni. A szakma a 9.15-ösöket (az akkori MiG-29M) remélte, csak mert egy évvel korábban már bemutatkozott Farnboroughban, ehelyett 1990-es 9.12B és 1993-as 9.51UB gépek jöttek. Miért? Mert csak az volt. Most is így van. A 9.15-ösből annó hat prototípus készült, melyből 5 volt repülőképes, egy földi példány. Aztán 1993 decemberében a 9.31-es ős-MiG-29K-val, a MiG-31M-el és a Buran-Enyergija párossal egyetemben mentek is a levesbe. Minden, ami MiG. A szuhojos Mihail Szimonovnak akkor nagyon messzire ért a keze.

    Most ugyanez van. Egy kezemen meg tudom számolni, összesen hány 9.61-es, vagy 9.67-es MiG-29M, vagy M2 proto épült. Vagy hívd MiG-35-nek, ugyanaz a pár gép. Ami kvázi-széria, az a pártíz darabos indiai és orosz K/KUB és KR/KUBR. Nem véletlen, hogy Bangladesh is "kőkorszaki" 9.12-eseket kapott. Most szerbia kap 9.13-ast is, mert csak egy ilyen mixet tudtak jóformán összekukázni ennyiért az oroszok. Ezért a pénzért ez a realitás. Ma Oroszországból kompletten, alkatrésztámogatással csak Szu-30MK(X)-et, vagy nagyon belsős vevőknek (Kazahsztán) Szu-30SzM-et lehet épkézláb mennyiségben és szállítási határidővel, újonnan venni, nagyon sok pénzért. Ezért modern, nyitott architektúrájú, de relatíve drága üzemű típushoz lehet hozzájutni, ami azonban potens. Képességeit és költségét tekintve fényévekkel túlhaladja a jelenkori szerb realitást. Szerbiának ma innen-onnan öszeválogatott pár darab, akár még korlátozottan modernizálható, de elsősorban donnor-bázis, vagy nagyjavítva donnor-cél ős 29-esekre van lehetősége, a meglévő képességei továbbvegetáltatására, semmi többre. Ennyi pénzből ez a realitás.
     
    nyugger, Python, Phoenix and 3 others like this.
  3. kelepisti

    kelepisti Well-Known Member

    Ismét egyetértek Misivel. Ennyi pénzből erre futja. Egyébként a MiG-29M2, turnéztak az oroszok Batajnican és Sliacon 2012-ben. Nem rendeltek belőlük. Most egyetlen "titkos" 50 db-os Egyiptomi megrendelés van. Mire azokat legyártják az néhány év, mivel még maga a repülőgép sincs teljesen készen, pontosan a fene se tudja mi lesz bennünk, de tudtommal, régi doppler-impulzus lokátor R-77 támogatással. MAWS, célzókonténer stb ne is álmodjanak. Kb. a 29KR-el egyenértékű gépet kapnak.
    A szerbeknek meg most kell repülőgép, mert nem tudnak keszit adni..

    Ami nekem érdekes, hogy a Kurszki ezredet a SzMT-k helyett átfegyverzik, és azokat meg más alakulatok kapják meg. Maga az SzMT sem egy nagyobb sorozatban gyártott verzió, Misi biztos jobban tudja, hogy a modernizált UPG-k (peru, indiai) gyakorlatilag SZMT változatra.átépítést jelentenek? Cserélik a radart, a fedélzeti számítógépet és R-77 is hordozhatnak? A t9bbi oroszországban repülő 9.13-at miért nem építik át a nagyobb harcértékű SzMT-re, egyáltalán utóbbi nagyobb harcértékű, vagy csak a hatótávja növekedett?
     
  4. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Az SzMT egy "tovább púposított" 9.13-as, ami a zavarórendszer púpjára kapta a plusz tüzelőanyag tartályt. Kis túlzással.
    Nőtt a hatótáv, de érdemileg módosult a kabinbelső, megkapta az utólagosan ráherbákolt utántöltőcsövet, plusz infracsapdák is megjelentek, de a hajtómű a jó öreg füstös RD-33-as alapváltozatának talán kissé üzemidőhosszított alszériája. Nem egy RD-33MK. Az SzMT nehezebb, de cserébe jobb a radarja, van R-77 lehetőség, KAB-500Kr bomba és kb ennyi. Ennek a tupírozásnak (modernizációnak, vagy képességnövelésnek) az exportváltozata az UPG csomag, ahol is az indiaiak kérték az extra gerinctartályok ráaplikálását, míg a peruiak nem. Nekik csak az utántöltés kellett. Ez a csomag igazából minden 9.12 és 9.13, vagy akár 9.51-es UB üzemeltetőnek elérhető, így került be MFD képernyő a szlovák 9.12A MiG-29AS-ekbe is. Nekem kissé ledegradáló a véleményem erről a csomagról, de ez szigorúan magánvélemény, innen a fotelből. Létjogosultsága a csomag modularitásának és flexibilitásának van, meg annak, hogy tényleg kispénzű 29-es üzemeltetők jutnak némi pluszhoz egy olyan átalakítással, amit a manufakturális szinten vegetáló MiG Luhoviciben el tud végezni. A csomag egyes részei a belorusz Baranovicsi gyárban is kiépíthető. Tehát valakinek csak képernyő, meg néhány antenna, valakinek H-31-es lokátor elleni rakéta (Szudán, vagy Belarusz), netán R-77-es, mint Szíria, vagy akár extra tartály,mint India is elérhető.

    A korábbi eszmefuttatásomat kissé revideálva most azt mondanám, ha szerbia megkapná a kurszki 16 darab MiG-29SzMT-t (majd kijavítotok, hogy pontosan hány SzMT van ott), akkor járna jól technikailag, harcászatilag, anyagilag egyaránt. Így csak nem költenek annyit és lesz pár plusz régi gépük, amivel mehet tovább a PR.
     
    Python and fishbed like this.
  5. dudi

    dudi Well-Known Member


    Nem értek veled egyet!Már mint abban igazad van,hogy az SzMT nem egy nagy durranás ellenben nézzük meg kiknek van 29-esük?Csupa nem túl tehetős ország akik kis befektetéssel olyan képességnövekedést érhetnek el(úgy tudom új radar és besugárzásjelző is elérhető az SzMT-hez)ami a tökéletesen használhatatlan 9.12-es MIG-eket ha nem is csúcsvadásszá de olyan géppé tenné ami legalább használható a modern 4+ gen gépek közt.Nézzük meg Abszurdisztánt:vettünk Gripent ami tizen évekre úgy tönkre vágta a védelmi költségvetést ami a mostani állapothoz vezetett.Nem lett volna jobb az egész haderő szempontjából,hogy ha a 26 MIG-ből az összes még javíthatót SzMT-re modernizálni amivel lett volna integrált ECM,új radar,R-77 valamilyen prec csapásmérő képesség meg légi utántölthetőség és maradt volna pénz a KUB-ok cseréjére a tüzérségre,egyéni felszerelésre harckocsikra stb?Igaz így a légierőnk nem lenne olyan modern mint most de maga az egész honvédség sokkal ütőképesebb lenne.
     
    Panzerfaust, fishbed and fip7 like this.
  6. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Azt magyarázza el nekem, hogy a honvédelmi költségvetés 10%-át elvivő program hogyan dönti romba a MH képességeit? A Gripen kb. az egyetlen olyan eszköze a MH-nek, aminek értelmezhető reális képessége van... A maradék 90% pénnzköltés harcászati értéke a nullához közelít.

    Mennyi gránát van a lószar T-72-höz, amit már 35 éve is minden komolyabb harckocski körberöhögött? Egy 35 éves Leo2A1 darabokra cincálja őket.
    Hol van új ATGM a kis hatótávolságú Metisz-M-en kívül?
    Hol van korszarű APC vagy IFV?
    Hol van önjáró tüzérség, tüzérségi radar?
    A Kub 40 évesnél idősebb alaptechnikát használ.
    A Mistral korszerű, csak szar platformon van.

    stb.
    Ennyire elég a 90%...
     
    fishbed likes this.
  7. dudi

    dudi Well-Known Member


    A jelenlegi költségvetés minimum kétharmada bér,így vizsgáld a 10 százalékos Gripen programot.
    Azt se felejtsd el,hogy nem csak Gripenre meg ililletményre kell költeni hanem venni kell a lőszert,alkatrészt,ruházatot,üzemanyagot kaját a katonáknak,rezsi stb.Ezen kívül van még egy halom kiadás.
     
    Panzerfaust, nyugger and fishbed like this.
  8. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Ez nem feltétlen a Gripen hibája. Drága gép, drága projekt, de arról nem tehet, hogy a 14 géphez 1000 fő környéki a kecskeméti állomány és minösszesen 22-24 ezer fős a Honvédség, melyből 12 ezer fő minimum kétes produktivitású minisztériumi bürokrata. Nagy honvédségi átlagban nem is rossz illetménnyel. Így az általad vázolt kétharmados bérköltség célközönsége inkább a probléma, nem a Gripen rezsije. A MiG-ek és Szuhojok se voltak olcsók, de darabszámban messze felülmúlták a jelenlegi állapotot, a hozzájuk közvetlenül köthető állományról és a bázisaik infrastruktúrájról nem is beszélve. A közvetett állomány és infrastruktúra meg még erre jött rá.
    Vagyis azonos(?) költségtömegre messze nagyobb képesség jutott, de mégis egészségesebb arányok mellett.

    Megoldás: legalább egy ezrednyi Gripen, a jelenleginél fajlagosan jóval alacsonyabb adminisztratív és magasabb operatív állománnyal, több garnitúra fegyverzet, elsősorban légiharc és másodsorban csapásmérő eszközökkel (Mk82 és Maverick, de józan darabszámban, ami normálisan megtámogatja a kiképzést), emelett a Honvédség létszámát vissza kell emelni 45-55 ezer főre és még emellé kell látványosan redukálni a bürokraták részarányát.

    A Honvédség egy netto költségvetési fogyasztó, annak ellenére, hogy a kilencvenes években fel akarták találni a fából vaskarika "legyen a Honvédség gazdálkodó szerv" őrületet és elkezdték először a sorkatonákkal nevelgetni a disznókat meg művelteteni a konyhakerteket a telephelyeken. Miután ez nem jött be, megkezdték az ész nélküli ingatlanhasznosítást, amihez ugye párhuzamosan le kellett építeni bizonyos képességeket. A mérleg csak a döntés pillanatában tűnhetett pozitívank, hiszen számos nem sokkal korábban felújított honvédségi ingatlan értékesítését a rákövetkező költségvetési évben tervezték, amikor az adott alakulat már amúgy sem szerepelhetett a büdzsében. Orbitális hiba volt, hogy ezekből relatíve nulla érdemi értékesítés született, ellenben ráfordítás annál több, miközben az elveszett képességek pótlása szintén elmaradt. Külön problémahalmazt generált a megszüntetett alakulatok tevékenysége egy részének kényszerű átruházása nyomán keletkezett aránytalan túlterhelések.
    Majd az ezeket követő elvándorlás. Stb stb sokat beszéltünk már erről...

    A "sokszor a kevesebb több" most úgy érvényes, hogy jelenleg a Honvédség jóval kevesebb képessége bizony jóval többe kerül, mint húsz éve.
     
  9. shornet24

    shornet24 Member

    Úgy tudom a zavaros magyar turul programban a szívócsatorna fölé a kopoltyúk helyére került volna 600 literes üzemanyag tank csak nem tudom hogy darabonként 600 vagy összesen!
    Biztosan lehetett volna fullos gépet faragni a magyar flottából de már teljesen mindegy! Itt minden elbaszva lett, és lesz kivitelezve nem csak a honvédség szintjén! Az átlagemberek ugyanolyanok mint az átlag politikusok, csak ők nem jutottak el a húsos fazékig! Szerintem innen fakad minden baj ebben az országban!
     
    fip7 likes this.
  10. fishbed

    fishbed Active Member

  11. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Azokat a kopoltyúkat csak úgy eltüntetni nem lehet. A kopoltyú nélkül épült 9.15, 9.31, 9.41, 9.47, 9.61 és 9.67 sárkányok mind új építésüek. Az UPG és SzMT programok se tartalmazzák a kopoltyúk utólagos kiváltását üzemanyagtartályokra. Nehezen tudom elképzelni, hogy ezt pont a mi pár darab gépünkön meglépték volna úgy, hogy ilyen módon utólag átplasztikázott példány se előtte, se azóta nem épült egy se a MiG gyárban. Azt se feledjük, hogy a kopoltyúk elhagyásával megjelent a beömlőben a rácsozat és a beömlő mérete is nőtt, miközben az alsó belépőéle mozgatható lett. A 600 liter plusz talán a teljes sárkányra összesen értendő, csak a kopoltyúk helyére ha jól tudom, együttesen 300 liter került, de ebben nem vagyok biztos.
     
    Panzerfaust, Python and fishbed like this.
  12. ssvenom

    ssvenom Member

    Ertem,koszonom az eszreveteleket!egy kerdesem volna meg!a MiG 29 M2 az alias MiG 35?amit majd most fognak promozni?azaz egy es ugyanaz?
     
  13. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Lényegében igen. Hol így hívják, hol meg amúgy. A 154-es oldalszámú 9.15-ös (értsd: 9.15-4, azaz a negyedikként megépült együléses M prototípust) 2002-2003 körül alakították át kétülésessé, ezután kezdték el hívni MiG-29M2-nek. Ezzel a géppel lényegében párban promózták szó szerint a világ körül a hatodik prototípus M-ből (156-os oldalszámú) kialakított MiG-29M-OVT-t is. Ez utóbbi lett a vektorálós gép, de a KLIVT fúvócső rendszer, mint opcionális extra nem kellett senkinek.

    [​IMG]

    Azaz pontosítok, nem kellet az indaiaknak, akiknél az MMRCA tender miatt házaltak az oroszok. Ekkor nevezték egy rövid ideig a 154-est MiG-29MRCA-nak is.

    [​IMG]

    A 2005-ös MAKSz után került a repülős médiába először, hogy a MiG-29OVT ha megrendelésre kerül, akkor MiG-35 lesz. Majd ezután az AESA radarral alkalmilag módosított 154-es M2-t promózták úgy az oroszok, hogy ha a TVC-t (OVT) megkapja a kétüléses gép, akkor az lesz a MiG-35. Vagy épp MiG-35M3. Ez még mindig ugyanaz a gép, csak a festés lett más.

    [​IMG]

    Ja és kapott új szenzorokat a szívócsatorna alá:

    [​IMG]
    [​IMG]
    Így se kellett.
    Ezt követően jött a kézenfekvő ötlet, hogy lehetne faragni a fejlesztési költségeken, ha hagyják a fenébe a KLIVT fúvócsöveket (és itt lett vége az OVT programnak, ami után a 156-os már csak repülőnapi látványosság lett és már csak a MAKSz-on) és az Indiának már amúgy is eladásra kínált új K/KUB gépekből csinálnak szárazföldi változatot.
    2010-ben szállt fel először az új MiG-29M1 és M2, a 961-es és 967-es oldalszámmal. Ezek egy-egy MiG-29K és KUB gépből lettek némileg átépítve, konkrétan elhagyták róluk a fékhorgot:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Maradt tehát a megerősített futó, fixen rögzítették az amúgy felhajthatóra épített szárnyakat, láthatók a Kruger-lapok, a nagyobb fékszárny, szóval minden K/KUB jegy, csak az új szenzorok tűntek el a szívócsatornák alól.

    2011 decemberében aztán 747-es oldalszámmal egy új gép jelent meg Zsukovszkijban, amit szintén MiG-29M2-nek, vagy MiG-35-nek neveztek.

    [​IMG]

    Még 2012 februárjában követte a már ismert (új) logika szerint a 741-es együléses gép is:

    [​IMG]

    (9.41:K, 9.47:KUB, 9.61:M, 9.67:M2, 7.41:M1, 7.47:M2. Egyszerű számmisztika, csak az egyeseket és heteseket kell figyelni a végén, meg az ülések számát)

    Erről akkor mi is értekeztünk itt, hiszen felmerült, hogy ez már a Szíriának szánt verzió, hiszen Szíria lesz az első vevője ennek a gépnek (az indiai tender ekkor már eldőlt).
    A szír bizniszből nem lett semmi, de látható volt, hogy az új páros az addigi gépektől eltérően (máig ismeretlen okból) nem rendelkezett légiutántöltő csonkkal.
    Semmi gond, megrendelő nélkül is ment tovább az élet és kétüléses 747-es megfordult többek között a szlovákoknál és a szerbeknél is. Igaz, oldalszám nélkül:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Most itt van a 747-es idén januárból:

    [​IMG]

    Érdemes megfigyelni, hogy valami megjelent a szívócsatorna alján a főfutók szárai mellett.
    A tavaly novemberben először feltűnt 702-es MiG-35-ösön is van, igaz, azon van utántöltő csonk is. [​IMG]

    A 702-es egy új oldalszámozási mód, hiszen ez egy együléses gép.

    Tehát a válaszom az, hogy a MiG-35 és a MiG-29M2 az egy és ugyanaz a gép volt idáig, akkor is, ha rendre új gépeket kezdtek el így nevezni. Korábban, ha egy csavar már eltért, nem hogy utótagot váltott a típusjel, de egyenesen új számozást kapott.
    Most meg már a sokadik új gép kapja meg vagy az M2, vagy a 35-ös jelölést.
     
    misinator, endre, Python and 5 others like this.
  14. fishbed

    fishbed Active Member

    Ez már egy brazil szappanopera sorozatot megszégyenítő történet!
    Allesmor hogy te ezt így végig tudtad követni.... :)
    Nálam a 2017 kommentelője címet megkaptad!
     
    borisz likes this.
  15. boki

    boki Well-Known Member

    A "mostani" MiG-35 tulajdonképpen az orosz védelmi minisztérium igényei-kovetelményei alapján továbbfejlesztett MiG-29/K/MiG-29M2 (új elektronika, radar)
    Két proto építését rendeltek. A gép tesztjei alapján(ami 2017 elso negyedévében kezzdodnek) dont az orosz VM a gépek megrendelésérol.

    Érdekességként:
    Idén 300 milliárd Rubellel csokken a katonai koltségvetés . Már fiókba kerult az orosz gyorsasági helikopter fejlesztése (prioritás a Mi-38 és a Ka-62) é
    s a PAK-DA fejlesztése is.
     
    Python and fishbed like this.
  16. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    A történetben egy apróságra hívnám fel a figyelmet. A Szu-30MKI TVC-s hajtóművel bír. TVC hajtóműves 29-es már nekik sem kellett...
     
    borisz likes this.
  17. ssvenom

    ssvenom Member

    Ismetelten koszonom a kimerito,perfekt tajekoztatast toletek!ez kuriozum!el is mentettem magamnak !
     
  18. Roni

    Roni Well-Known Member

    Megijedtem azt hittem a pakfa

    Na de mi a helyzet a ka-92-vel?
     
  19. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    A Ka-92 a gyorsasági helikopter lényegében, amihez csak elméleti előtanulményok voltak, a Mil viszont a saját gépéhez már átépített egy Mi-24-est, amivel repültek párat. Az orosz gyorsasági helikopter koncepció elnapolása ezt a két projektet érinti.
     
  20. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Köszi :)

    Utólag elolvasva az nem MiG-35M3, hanem MiG-29M3, de ez lényegtelen. Csak nem akarok fals dezignációkat pumpálni a rendszerbe :)
     
    fishbed likes this.

Ezen oldal megosztása