MiG-29 / MiG-35 Fulcrum (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
968
3 387
93
Ez a cikk, ahogy írja is, a már több mint tíz éve felszámolt acig orgról van, ahol 2003-ban frissült utoljára! Az oldal beszántása előtt lementettem a teljes site-ot:

acig.jpg


Forrásként csak a korabeli sajtót használt (például az említett 2000. augusztusi AFM cikket és a hadviselő felek, háború alatti bejelentéseit a sajtóban), nulla interjúval a valóban résztvevő pilótákkal. Felejtős cikk, frissebb forrásokat érdemes használni:

The 'Africa@War' series covers African military history since 1945.

helion.jpg


Természetesen ezek sem tökéletesek, de egyrészt sokkal - 15 évvel - frissebb források, másrészt az eseményekben részvevő pilótákat szólítanak meg benne, akik elmondják, ők hogyan látták az eseményeket. Legyen az kiképzés, körülmények, és ők repültek ott a valóságban! Ez utóbbi miatt vásárlom ezeket!
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
968
3 387
93
E mellett, orosz forrásból begyűjthetőek az adott repülőgépek adatai. Mikor gyártották, mikor szállították le, mikor került nagyjavításra vissza. A kamerás mobiltelefonok korában pedig, fotók százait publikáltak, amik alapján alátámaszthatóak az orosz információk, nem ritkán gyáriszámokra bontott adatokkal. Így ha a mai napig ott repül, akkor nem lőhették le húsz éve.

A pilóták pedig a mai kommunikációs eszközökkel könnyen megszólíthatóak, ráadásul gyakran együtt söröznerk a korábbi ellenfelek egy kanadai ház teraszán.

Húsz évvel ezelőtt valóban sok kérdőjel volt, de az információs technológiák fejlődéséve, rengeteg mindent ki lehet pipálni, új információk megjelenése esetén frissíteni.


SU-27-bahir-dar.jpg
 
W

Wilson

Guest
A Bolgár Légierő MiG-29-es 39-es számú, 296053535101-számú gépének lezuhanásának oka a Fekete-tenger felett.

6304859_900.jpg


A MiG-29-es lezuhanásának és a pilóta tragikus halálának vizsgálata lezárult. Az orosz MiG repülőgépgyártó vállalat (RAC) egyik speciális alosztálya megfejtette a repülési adatrögzítő adatait, amelyet a baleset után a bolgár védelmi minisztérium képviselői tanulmányozásra átadtak az orosz félnek.


Idén júniusban a repülőgép a Shabla-21 bolgár-szerb közös gyakorlat keretében hajtott végre feladatokat. Június nyolcadikáról kilencedikére virradó éjszaka a gép eltűnt a radarról, és a parancsnokság bejelentette a kiképzési manőverek befejezését és a keresési és mentési művelet megkezdését. A MiG-29-es vadászgép roncsait hamarosan megtalálták a Fekete-tenger bolgár partjaitnál mintegy 70 méter mélyen.

A pilóta, Valentin Terziev őrnagy, az ignatievói légibázis századának törzsfőnöke a bevetés során életét vesztette. Becsülettel temették el, posztumusz megkapta a legmagasabb kitüntetést és az alezredesi rangot. Két héttel később megtalálták a vadászgép fedélzeti adatrögzítőjét, amelyet a baleset helyszínén találtak meg. A felvevő megsérült, és úgy döntöttek, hogy orosz szakembereknek adják át az információk kinyerése érdekében.

Katonai bizottságot bíztak meg a baleset okainak kivizsgálásával. Kezdetben több verziót is fontolóra vettek - a pilóta hibájától kezdve a repülőgép fedélzetén lévő berendezések meghibásodásáig. Egyes jelentések szerint a Bolgár Légierő felszerelésének állapota 2021 elején sok kívánnivalót hagyott maga után. A "szovjet" korabeli századoknak csak egy része maradt repülőképes állapotban. A 12 MiG-29-es vadászgép és három MiG-29UB változat navigációs és egyéb felszerelése elavultnak minősült.

Egy külön erre a célra szervezett tájékoztatón Georgi Panayotov bolgár védelmi miniszter bejelentette a bizottság előzetes következtetéseit: a pilóta elvesztette a térbeli tájékozódását egy légi manőver során. Ez a változat képezte a bolgár nyomozók jelentésének alapját. Ezt később megerősítették a repülési adatrögzítő orosz szakértők által végzett alapos vizsgálata során, amelyet előző nap fejeztek be. Kiderült, hogy a repülőgép nem műszaki hiba miatt zuhant le...

Colonelcassad
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 919
73 337
113
Ez legyen meg itt is...


A Bolgár Légierő MiG-29-es 39-es számú, 296053535101-számú gépének lezuhanásának oka a Fekete-tenger felett.

6304859_900.jpg


A MiG-29-es lezuhanásának és a pilóta tragikus halálának vizsgálata lezárult. Az orosz MiG repülőgépgyártó vállalat (RAC) egyik speciális alosztálya megfejtette a repülési adatrögzítő adatait, amelyet a baleset után a bolgár védelmi minisztérium képviselői tanulmányozásra átadtak az orosz félnek.


Idén júniusban a repülőgép a Shabla-21 bolgár-szerb közös gyakorlat keretében hajtott végre feladatokat. Június nyolcadikáról kilencedikére virradó éjszaka a gép eltűnt a radarról, és a parancsnokság bejelentette a kiképzési manőverek befejezését és a keresési és mentési művelet megkezdését. A MiG-29-es vadászgép roncsait hamarosan megtalálták a Fekete-tenger bolgár partjaitnál mintegy 70 méter mélyen.

A pilóta, Valentin Terziev őrnagy, az ignatievói légibázis századának törzsfőnöke a bevetés során életét vesztette. Becsülettel temették el, posztumusz megkapta a legmagasabb kitüntetést és az alezredesi rangot. Két héttel később megtalálták a vadászgép fedélzeti adatrögzítőjét, amelyet a baleset helyszínén találtak meg. A felvevő megsérült, és úgy döntöttek, hogy orosz szakembereknek adják át az információk kinyerése érdekében.

Katonai bizottságot bíztak meg a baleset okainak kivizsgálásával. Kezdetben több verziót is fontolóra vettek - a pilóta hibájától kezdve a repülőgép fedélzetén lévő berendezések meghibásodásáig. Egyes jelentések szerint a Bolgár Légierő felszerelésének állapota 2021 elején sok kívánnivalót hagyott maga után. A "szovjet" korabeli századoknak csak egy része maradt repülőképes állapotban. A 12 MiG-29-es vadászgép és három MiG-29UB változat navigációs és egyéb felszerelése elavultnak minősült.

Egy külön erre a célra szervezett tájékoztatón Georgi Panayotov bolgár védelmi miniszter bejelentette a bizottság előzetes következtetéseit: a pilóta elvesztette a térbeli tájékozódását egy légi manőver során. Ez a változat képezte a bolgár nyomozók jelentésének alapját. Ezt később megerősítették a repülési adatrögzítő orosz szakértők által végzett alapos vizsgálata során, amelyet előző nap fejeztek be. Kiderült, hogy a repülőgép nem műszaki hiba miatt zuhant le...

Colonelcassad
 
  • Tetszik
Reactions: Wilson

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
968
3 387
93
Pár szó Kazahsztán MiG-29-eseiről. A Kazah Légierő közel negyven gépes MiG-29-es flottával rendelkezik, de ezek közül sohasem volt egyszerre egy századnál több hadrendben. Jelenleg az ország déli részén, Simkent repülőterén szolgál tizenöt darab kazah MiG-29-es, amelyek 2009 és a tízes évek első fele között voltak élettartamjavító nagyjavításon az ukrajnai Lvov városában található üzemben. Ekkor 10 darab 9.12-as harci és öt darab kétüléses újult meg, és kapott az azeri MiG-29-esekhez hasonló színvilágú festést.

04.jpg


Napjainkra a már 32-37 éves repülőgépek körül, gyanúsan kevés a mozgás. Az Oroszország által a közelmúltban Kazahsztán számára szállított Szu-30SzM repülőgépek elsősorban a MiG-27M bombázó, valamint a MiG-31-es elfogó repülőgépeket váltják le. És míg a kazah alapváltozatú Szu-27-esek nagyjavítása újra folyik Belorusziában, a kazah MiG-29-esek jövője kérdéses.

01.jpg


02.jpg


03.jpg
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 140
10 849
113
Pár szó Kazahsztán MiG-29-eseiről. A Kazah Légierő közel negyven gépes MiG-29-es flottával rendelkezik, de ezek közül sohasem volt egyszerre egy századnál több hadrendben. Jelenleg az ország déli részén, Simkent repülőterén szolgál tizenöt darab kazah MiG-29-es, amelyek 2009 és a tízes évek első fele között voltak élettartamjavító nagyjavításon az ukrajnai Lvov városában található üzemben. Ekkor 10 darab 9.12-as harci és öt darab kétüléses újult meg, és kapott az azeri MiG-29-esekhez hasonló színvilágú festést.

04.jpg


Napjainkra a már 32-37 éves repülőgépek körül, gyanúsan kevés a mozgás. Az Oroszország által a közelmúltban Kazahsztán számára szállított Szu-30SzM repülőgépek elsősorban a MiG-27M bombázó, valamint a MiG-31-es elfogó repülőgépeket váltják le. És míg a kazah alapváltozatú Szu-27-esek nagyjavítása újra folyik Belorusziában, a kazah MiG-29-esek jövője kérdéses.

01.jpg


02.jpg


03.jpg

Szerintem nincs kérdés a jövőjüket illetően.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 161
60 901
113
Az egykori Ukrán Sólymok bemutatókötelék egyik pilótájának, Szergej Dudkinnak az 1998 március végzetes balesete. Rendkívül rossz látási viszonyok között, a kelleténél jóval nagyobb függőleges sebességgel törénő bejövetelnél a gép a talajfogáskor balra élesen kitört és a zóna betonja felé csúszva a földön kettétört. Pont a kabinnál. Katapultát ugyan, de a kinyíló ernyő ellenére életét vesztette.

 
  • Szomorú
Reactions: enzo and fishbed
T

Törölt tag 1945

Guest
Nem tudom ki nézte a Netflixen a "Countdown Inspiration4 Mission To Space" sorozatot, de az unatkozó amcsi milliárdosnak például van egy MiG-29-ese, és azzal repked. Jobb felvételeket csinált a Netflix pár GoPro-val mint amik a Top Gun-ban voltak.
Tip-top állapotban volt a gép.
:D

Countdown-Inspiration4-Mission-To-Space-S01-E01-1080p-WEB-h264-GOSSIP-mkv-snapshot-05-18-2021-09-20.jpg

Countdown-Inspiration4-Mission-To-Space-S01-E01-1080p-WEB-h264-GOSSIP-mkv-snapshot-05-22-2021-09-20.jpg

Countdown-Inspiration4-Mission-To-Space-S01-E01-1080p-WEB-h264-GOSSIP-mkv-snapshot-05-38-2021-09-20.jpg

Countdown-Inspiration4-Mission-To-Space-S01-E01-1080p-WEB-h264-GOSSIP-mkv-snapshot-05-46-2021-09-20.jpg

Countdown-Inspiration4-Mission-To-Space-S01-E01-1080p-WEB-h264-GOSSIP-mkv-snapshot-05-46-2021-09-20.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 161
60 901
113
Ami számomra érthetetlen, az az, hogy egy ennyire mély modernizáció ellenére sem cserélték le a régi, füstös RD-33-asokat az újabb, erősebb, gazdaságosabb és jóval gyérebben füstölő RD-33MK-ra, aminek a gyártására is jótékony hatással lett volna a megnövekedett rendelési és üzemeltetési/szervizelési darabszám.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 262
76 812
113
Ami számomra érthetetlen, az az, hogy egy ennyire mély modernizáció ellenére sem cserélték le a régi, füstös RD-33-asokat az újabb, erősebb, gazdaságosabb és jóval gyérebben füstölő RD-33MK-ra, aminek a gyártására is jótékony hatással lett volna a megnövekedett rendelési és üzemeltetési/szervizelési darabszám.
Mit jelent az, hogy gazdaságosabb? Harcászati szempontból hasznos mértékben, vagy csak 1-2%-kal ami marha jól hangzik a reklámokban, de semmi jelentősége nincs neki.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 161
60 901
113
Mit jelent az, hogy gazdaságosabb? Harcászati szempontból hasznos mértékben, vagy csak 1-2%-kal ami marha jól hangzik a reklámokban, de semmi jelentősége nincs neki.
MInden attó függ, hogy a hajtómű melyik üzemmódját mennyit kell használni a feladat során. Ezen felül ott van még a lényegsen nagyobb élettartam is. Az is a gazdaságos üzem tárgykörébe tartozik.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 161
60 901
113
MiG-29KR és KUBR gépek kiképzési repülései. Szerintem jól néznek ki, bár az együléseseknél én még most se tudtam elfogadni a kétülésesek kaibintetejét. Ez legyen az én bajom.


Hanem érdekes, hogy azóta, hogy a Kuznyecov elhúzódó feljítása miatt jóideje szárazföldi üzemre lettek kényszerítve a gépek és a leszállást fékernyőkkel rövidítik, nekem feltűnt, hogy a típusváltozat sajátosssága, a LERX belépőéléről lenyíló Fowler-lapok itt nem működnek.

Itt kiengedve:


Itt behúzva:


A másik érdekesség, hogy a gépekhez szinte hozzánőtt a 2100 literes törzs alatti tartály.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Septimus

Well-Known Member
2018. november 22.
242
1 255
93
Valaki tudja, hogy hány kg üzemanyaggal tud többet vinni a MiG-29M (9.15), mint a sima MiG-29 (9.12)? Sehol nem találtam erre vonatkozó információt, csak találgatásokat.
 

Septimus

Well-Known Member
2018. november 22.
242
1 255
93
Ez az 5830 kg üzemanyag nekem teljesen rendben lévőnek tűnik. Ennyivel a világból ki tud menni, ha összehasonlítjuk a sima 9.12 MiG-29 4300 kg üzemanyagával. Nekem a MiG-29 a kedvencem, kár hogy ennyire félrevitték az elején a kopoltyúval és többi marhasággal ezt a gyönyörű vadászgépet. Ha már kezdetben egy MiG-29 M koncepcióval vágnak neki, a kutyának nem kellene a Gripen. :)
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Ez az 5830 kg üzemanyag nekem teljesen rendben lévőnek tűnik. Ennyivel a világból ki tud menni, ha összehasonlítjuk a sima 9.12 MiG-29 4300 kg üzemanyagával. Nekem a MiG-29 a kedvencem, kár hogy ennyire félrevitték az elején a kopoltyúval és többi marhasággal ezt a gyönyörű vadászgépet. Ha már kezdetben egy MiG-29 M koncepcióval vágnak neki, a kutyának nem kellene a Gripen. :)

Sajnos az liter, és nem kg.
Kis magasságon szubszonikusan repülve 4.5~5kg a gép fogyasztása km-ként.
 

Septimus

Well-Known Member
2018. november 22.
242
1 255
93
Sajnos az liter, és nem kg.
Kis magasságon szubszonikusan repülve 4.5~5kg a gép fogyasztása km-ként.
Ok, kicsit megkopott az orosz nyelvtudásom. Ez esetben kb. 4670 kg ez a 5830 liter. De ez még mindig nagyon jó, ha összehasonlítom a 9.12-es 3500 kg / 4300 liter adataival. Ez kb. 26%-kal több.