1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Mil Mi-24/-35 "Hind", "Superhind"

Diskurzus a(z) 'Szállító és egyéb vegyes feladatú helikopterek' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    "A forgószárny agy nem teljesen függőleges beépítésű, hanem meg van döntve jobbra 2 fokot. Ez a függeszkedés megkönnyítésére és az abból való esetleges fegyveralakalmazás könnyebbé tétele miatt van."
    ??o_O
     
  2. emel

    emel Well-Known Member

    Egész pontosan nem a forgószárny-agy, hanem a teljes főreduktornak ilyen a beépítése, hogy ferdén álljon a tengelye. Ráadásként a függőleges vezérsík is aszimmetrikus profilozású, hogy bizonyos sebességeken a faroklégcsavar sérülése vagy hajtásának kiesése esetén is legyen esély a hazarepülésre és a repülőgépszerű leszállásra.
     
    endre, gacsat, fip7 and 2 others like this.
  3. rudi

    rudi Well-Known Member

    Nem igazán..
    A választ úgy hívják hogy "tail rotor drift"
    [​IMG]

    A főrotor függőleges tengely körüli nyomatékát a farokrotor kompenzálja a teljes rendszer wredő nyomatéka viszont egy a kereszt tengely irányú nyomaték.
    Ennek hatásàra lebegésben a gépet mindig a főrotor forgányirányának megfelelő irányba kell kicsit csűrni VAGY a főrotor tengelyét kicsit megdöntik.
    [​IMG]
     
    gacsat and fishbed like this.
  4. emel

    emel Well-Known Member

    Miért, én talán mást írtam? Az első mondatban leírtam hogyan van végrehajtva a Mi-24-nél az, amit utána te is leírtál. A második mondatban meg leírtam egy másik dolgot, az elcsavart, aszimmetrikus profilú függ. vezérsíkot, meg azt is hogy az miért van úgy. A két dolog viszont nem függ össze. Melyikre írtad hogy "Nem igazán ..."?
     
  5. rudi

    rudi Well-Known Member

    Erre:
    Nincs olyan hagyományos farokrotoros kialakítású helikopter amelyiknél a függőleges vezérsík önnmagában kompenzálni tudná a főrotor nyomatékát.
     
  6. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Emel nem függésről beszél. Ezt ki is hangsúlyozta.
     
    Rotten878, fishbed and vilmoci like this.
  7. rudi

    rudi Well-Known Member

    Én sem...
    Farokrotor nélkül nincs ami kompenzálha a főrotor nyomatékát.
    A max. amit el tudok képzelni farokrotor nélküli leszállásra az a körülmények olyan szerencsés egybeesése hogy még az előtt hogy a helikopter bepörögne, lekapcsolják a főrotort a hajtóműről (értsd: átmennek autorotációba), és pont alattuk haladási irànyban van épp van egy szabad placc ahol le tudják tenni a gépet. Persze ennek az esélye gyakorlatilag 0.
    Az hogy farokrotor nélkül hazarepülnek meg repülőgépszerűen leszállnak tévedés...
     
  8. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Haza nem repülnek, ebben igazad van, de a forgószárnyat se kapcsolják le, ez nem Ka-26-os.

    Azért aszimmetrikus a farokrész, mert ezzel csökkenteni tudják a faroklégcsavar teljesítmény igényét nagyobb sebességeken.
     
    sidewinder12, Rotten878 and vilmoci like this.
  9. rudi

    rudi Well-Known Member

    Nem csak a Ka-26 on van kuplung hanem az àltalam ismert valamennyi helikopteren. (R-22, Bel 206, stb..)
    A Mi-24 / 35 öt nem ismerem ilyen szinten de mivel a Mi-17- en van (minden hajtóműhöz 1-1) ezért feltételezem hogy a Mi-24 /35 nél is így van.
    Lsd.: Mi-17 hajtàslànc 7. és 21. számmal jelölt alkatrészek
    [​IMG]
     
  10. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    A Ka-26-ost csak példának mondtam. Minden dugattyús motoros helikopteren van oldható tengelykapcsoló, de a Mi-8-ason, Mi-24-esen ilyesmire nincs szükség, mert szabadturbinás hajtásúak.
    A dugattyús gépeken a kabinból kell összekuplungolni a már járó motort, vagy motorokat a forgószárnnyal (hogy precízek legyünk: annak reduktorával), míg az általad mutatott sémán szerepelő tengelykapcsók feladata csak a hajtóművek ki- és beszerelése és a hajtás iránytörése, de ezt a kabinból nem oldják. Tehát ez nem abban az értelemben oldható tengelykapcsoló, mint az általad említett gépeken. Ehhez a pilótának nincs köze.
    Azt mondod, hogy a Bell 206-osban is kuplungolni kell. Nos, ahogy én tudom, az Allison 250-es is szabadturbinás, azt se kell össze-, illetve szétkapcsolni indítás után, illetve leállítás előtt.
     
  11. rudi

    rudi Well-Known Member

    Hát ezt rosszul tudod.
    Idézet a Mi-8 hajtáslánc angol nyelvű technikai leírásából:
    "...There are freewheeling clutches in the input quills to provide a quick-disconnect of one or both engine in case of a power failure. This allows for safe flight with one engine inoperative and allows the main and tail rotors to rotate in order to accomplish a safe autorotational landing..."
    Ha gondolod nézz utána alaposabban.
     
  12. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Én hiszek neked, főleg, hogy ezt a DCS flight manual-jából másoltad ki. Csak én idáig még nem láttam tengelykapcsoló kart Mi-8-ason, se 24-esen, illetve nem értem, hogy egy szabad turbinás gépen minek lekötni manuálisan a reduktort a szabadturbináról.

    Ezek a szabadonfutók ugyanis a VR-14-es reduktor részei és automatikusan oldanak-zárnak egy bizonyos nyomatékkülönbségnél. Ehhez a pilótának - mint mondtam - nincs köze.

    Amikor az egyik hajtómű gázgenerátora (N1) elér egy bizonyos fordulatszámot, akkor előbb elkezd forogni az N2, ami elkezdi forgatni a reduktort, de az nem forgatja vissza a még álló másik hajtómű N2-es forgórészét.
    Ez eredményezi azt, hogyha az egyik hajtóművet alapra lehúzzák, akkor annak szabadturbináját a reduktor nem forgatja tovább az üzemelő hajtómű N2-esének fordulatszámával, mert a szabadonfutó leold.
    Illetve ugyanez van, ha netán az egyik, vagy mindkét hajtómű mindkét forgórésze beékelődne.
    Attól még a forgószárny és a faroklégcsavar el tud forogni.
    Az igazán nagy baj akkor van, ha a reduktor állna be.
     
    borisz, vilmoci and Luthero like this.
  13. rudi

    rudi Well-Known Member

    Nem is fogsz mert ott van hogy freewheeling, vagyis szabadonfutó. (Ilyen van a biciklik hátsó agyában is)
    Ennek az az értelme hogy ha a hajtómű megáll (mondjuk beékelődik) akkor a főrotor még tud forogni.
    Egy autorotálásnàl ez nem.hátràny...
     
    borisz likes this.
  14. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Akkor meg minek vitatkozol velem, ha szóról szóra velem értesz egyet? :)

    Annyit írtam, hogy szabadturbinásoknál nincs manuális tengelykapcsoló, erre jössz nekem a szabadonfutóval, meg, hogy nézzek a dolognak utána alaposabban.
     
  15. emel

    emel Well-Known Member

    A 7-el és 21-el jelölt tengelykapcsolókat nem a pilóta kezeli, ezek ún. egyirányú automata tengelykapcsolók, csak a hajtómű felől teszi lehetővé a hajtást. Mindkét hajtómű működésekor átadják a nyomatékot a főreduktorba, de ha leáll egyik hajtómű akkor adott fordulatszám-különbségnél szétkapcsol, hogy lehetővé tegye az egy hajtóművel történő repülést, a reduktortól való "visszahajtással" ne vegyen el teljesítményt a másik hajtóműtől.
     
    fishbed, Luthero, fip7 and 2 others like this.
  16. emel

    emel Well-Known Member

    Bocs, most látom hogy tegnap ezt már rendesen kitárgyaltátok. :);)
     
  17. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Nézzetek át a nemzetközi Mi-8/17 topikba is. A horvátok viszonylag részletesen ismertetik, hogy mi a probléma a most nagyjavított gépeikkel.
    Valami olajhűtő csőről magyaráznak. Érdekelne a véleményetek, hogy ez mekkora probléma valójában.
     
  18. sidewinder12

    sidewinder12 Well-Known Member

    Ezt a berepülőpilóta mondta a gépről. Konkrétan a függeszkedés közbeni fegyveralakalmazás ezáltali megkönnyítését mondta,plusz, hogy a gép,amikor megfüggenek vele, elindulna oldalirányba, amit ellenkező irányú csűréssel kéne megfogjon a pilóta. A 2,5 fokos (újra megnéztem a videót,csak 2-őt írnak ki, de valójában 2,5-ről beszélnek) megdöntött beépítésnek köszönhetően nem kell ezzel küzdjön a pilóta, könnyebb vele megfüggeni minden esetben,és így jobban tud koncentrálni az esetleges függésből való fegyverhasználatra.Plusz nyilván a robot is segít benne. Ez csak annyiból lepett meg engem, hogy az oroszoktól, egy két Ka-50-es bemutató tesztvideó kivételével, ahol függésből gépágyúztak, sosem láttam azt, hogy függésből alkalmaznának fegyvert. Mindig nagy sebességgel közelítik meg a célterületet, a lehető leghamarabb használják a fegyverzetet majd szintén a lehető leghamarabb kifordulnak a lőirányról,az ellenség folyamatos tűz alatt tartását, pedig a "karusszellel" (körhinta) biztosítják, vagyis több gép támadja a célpontot, úgy elosztva,térben, időben,hogy ahogy az első kifordul, akkor már rögtön utána indítja a következő a NIR-blokkokból a rakétákat, vagy gépágyúzik. Nyilván PTUR alkalmazásnál némileg más a helyzet,mert ott ha egy eltalálta a kiválasztott tankot/pszh-t bármit, akkor a következő nem fog már ugyanoda lőni irányított fegyverrel, hanem keres egy másik célpontot,de ott is ugyanazt látom, hogy a PTUR-t sem függésből, hanem nagy sebességgel, messziről indítják, majd ha talált,akkor egy "dolgoztam, kifordulok jobbra/balra" rádiózás kíséretében odébbállnak/következő körre mennek. Ezt láttam a szíriai videók alapján legalábbis.
     
    fishbed, Luthero and gacsat like this.
  19. rudi

    rudi Well-Known Member

    Lehet hogy volt ilyen is de én sokkal inkább azt láttam hogy így támadnak:

    Alacsonyan jönnek vonalban, a cél előtt sok km-re emelkedésből indítják a NIR ket és utána vad infracsali szórás közepette kifordulnak és fűnívóban elhúznak haza.
     
    fishbed, Rotten878 and gacsat like this.
  20. sidewinder12

    sidewinder12 Well-Known Member

    А "Halálos Karusszel" :
     
    fishbed likes this.

Ezen oldal megosztása