1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Mil Mi-28 "Havoc"

Diskurzus a(z) 'Harci helikopterek' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Ugyanaz a technológia, ugyanaz a téma. A MI-28-asoknak, 35-ösöknek, 38-asnak, de még a Kamov 52-esnek és 62-esnek is kerámiaszálas vagy üvegszálas lapátjai vannak.
    Ezekkel már sokkal komolyabban lehet repülni, mint a régi alumínium szekciós kialakításokkal és még könnyebbek is.
    De a szíriai tapasztalatok szerint a homok megeszi őket. A karbonszálas lapátoknál nem tudok ilyen problémáról. Ami nem jelenti azt, hogy nincs, de én nem tudok róla és az oroszok is csak annyit mondtak, hogy a jelenlegi üveg/kerámiaszálas kompozit lapátozást bizony fel kéne váltani valami mással.
    Van orosz karbonszálas lapát? Van. Mennyi? Nagyon kevés, mert még gyerekcipőben jár náluk a technológia.
    A nagysebességű tesztplatform Mi-24K gép például már karbonszálas lapátokat tesztelt. Tehet nem csak anagysebességű lapátaerodinamika teszt platformja volt az a gép pár éve, hanem a leendő anyagtechnológiáé is. Az, hogy a kísérletnek vége lett, illetve nem látom, hogy jönne már bárhonnan az oroszoknál az ilyen kialakítású lapátozás, azt motatja, hogy valahol az alulfinanszírozottság eredményeként elakadt a dolog.
     
  2. Roni

    Roni Well-Known Member

  3. Roni

    Roni Well-Known Member

  4. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Ha megkésve is, de végre valami újdonság. Mi-28NE a levegőben, az adatlap szerint idén februári a kép.

    [​IMG]

    A porkiválsztó már új, a lapátok fajtáját ebből a képből nem tudom megállapítani.
    Ez a példány tavaly még a nyilazott végű lapátokkal volt statikusan kiállítva.

    [​IMG]

    [​IMG]

    A lapátok anyaga, konstrukciója nem ismert, szemre kb az, ami eddig is volt, vagyis csak a lapátok vége kapott másfajta kialakítást.
    A Mi-28-as (és azóta a Mi-35M-é is) lapátja kb 1982-ből származik, de a nyilazott végű variáns sem újdonásg, hiszen a MAKSz-95-ön (tehát immáron negyed százada) már ki volt állítva.

    [​IMG]

    [​IMG]

    A különbség talán annyi, hogy a 95-ös verzió lapátjainak vége nem csak nyilazott, de lefelé csapott is volt, ami amúgy a jelenlegi nyugati dizájnokkal teljesen rokon megoldás, míg a 2018-19-es verzió ezen a téren szemre visszalépésnek tűnik, hiszen csak az AH-64/UH-60-asok hetvenes évek végi egyszerű nyilazását követi. Pont, mint a Ka-50/52-esnél, vagy a Mi-38-asnál látható.

    Ilyen hátra- és lefelé nyilazott lapátvéget idáig repülni csak a vaidonat új Ka-62-esnél láthattunk:

    [​IMG]

    De összességében ezen a téren az oroszok nem léptek még akkorát, mint a Nyugat.
     
  5. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Vagy ennek a kialakításnak is vannak komoly hátrányai.
     
  6. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Te mire tippelsz?
     
  7. boki

    boki Well-Known Member

    1811-es Mi-28NE, ez júniusi kép

    [​IMG]
     
    fip7, szegcsab, fishbed and 1 other person like this.
  8. Capslock27

    Capslock27 Well-Known Member

    .
    .
    Ebben mi az újdonság?
     
  9. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    A legújabb kép, ami már végre mutat is valamit.

    [​IMG]

    A lapátok végei már újak, de az anyagukról nem lehet megállapítani semmit. Valószínű, ezek még az üvegszálas (vagyis pontosabban még a nem karbon szálas) lapátok, csak a lapátvég változott.

    Amúgy ez a Mi-28NE a klasszikus orosz többszintű és egymással átfedésben levő fejlesztési struktúra iskolapéldája.
    Mert adott volt ugye a Mi-28N, amiről Szíriában, meg odahaza is az elmúlt bő tíz évben kiderült, hogy milyen előnyei-hátrányai vannak.
    Erre jött a Mi-28NM, ahol erősebb lett a hajtómű, de maradtak a régi lapátok és a régi PZU-k (porkiválasztó).
    Itt viszont látjuk a MI-28NE export verziót (ilyen már korábban is volt, Irak például ilyen jelölés alatt kapott korábban eredeti Mi-28N szintű gépeket), ahol újak a lapátok, de régi a hajtómű, viszont újak, kisebb fojtásúak a PZU-k.

    De olyan kombináció nincs, mint az új hajtómű, új PZU, új lapátok egyben.

    Olyan ez, mint a Mi-24V/P/VP kontra Mi-35M.
    Van mindenféle mix, minthogy behúzható futómű régi, fém lapátokkal, három csuklós bekötéssel, van fix futóműves kialakítás kompozit lapátokkal, elasztomer lapátbekötéssel, de kompozit lapátozás, elasztomer bekötéssel és behúzható futóművel az valamiért nincs.
    Az egyikkel lehet gyorsan repülni, de manőverezni már nem olyan egyszerű, sok a limitáció a csukló miatt, míg a másik, merevebb, könnyebb konstrukció nagyobb manőverezőképességet enged, de a fix lábak megfogják a gépet.
    Miért nem akarják ezeket összehozni egy gépbe soha?

    Másik a 2A42-es ágyú lőszeres konténere. Az NM-verzión már a növelt beltartalmú van, mivel rájöttek, hogy a Mi-28N lőszerkészlete az kevés, 130-130 darab, oldalanként, típusonként, szemben a Ka-50/52-esek 250-250 darabjával.
    Most kifejlesztettek egy nagyobb lőszeres rakaszt a Mi-28NM-hez, de nem alkalmazzák a Mi-28NE-nél.

    Szóval egyszerűbb lenne itt is alkalmazni azt, ami amúgy az egész orosz repülőiparra érvényes lehetne. Koncentrálni, fókuszálni a fejlesztéseket.
    Ne különféle típusokban jelenjenek meg a részfejlesztések, hanem egy gépen belül. És itt most még csak nem is arról van szó, hogy egybe kéne gyúrni a Ka-52-est a Mi-28N-el. Csak ne legyen a Mi-28-ason belül háromféle külön verzió.
     
    fip7, borisz, fishbed and 5 others like this.

Ezen oldal megosztása