Mil Mi-28 "Havoc"

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
7 892
23 753
113
Ugyanaz a technológia, ugyanaz a téma. A MI-28-asoknak, 35-ösöknek, 38-asnak, de még a Kamov 52-esnek és 62-esnek is kerámiaszálas vagy üvegszálas lapátjai vannak.
Ezekkel már sokkal komolyabban lehet repülni, mint a régi alumínium szekciós kialakításokkal és még könnyebbek is.
De a szíriai tapasztalatok szerint a homok megeszi őket. A karbonszálas lapátoknál nem tudok ilyen problémáról. Ami nem jelenti azt, hogy nincs, de én nem tudok róla és az oroszok is csak annyit mondtak, hogy a jelenlegi üveg/kerámiaszálas kompozit lapátozást bizony fel kéne váltani valami mással.
Van orosz karbonszálas lapát? Van. Mennyi? Nagyon kevés, mert még gyerekcipőben jár náluk a technológia.
A nagysebességű tesztplatform Mi-24K gép például már karbonszálas lapátokat tesztelt. Tehet nem csak anagysebességű lapátaerodinamika teszt platformja volt az a gép pár éve, hanem a leendő anyagtechnológiáé is. Az, hogy a kísérletnek vége lett, illetve nem látom, hogy jönne már bárhonnan az oroszoknál az ilyen kialakítású lapátozás, azt motatja, hogy valahol az alulfinanszírozottság eredményeként elakadt a dolog.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
11 955
6 349
113
https://tass.com/defense/991220
Erről van valami új infó? ?
https://www.haborumuveszete.hu/minden-ami-repul/a-mil-nagysebessegu-helikoptere-lett-a-befuto
"Andrej Bogyinszkij, az „Orosz Helikopterek” holding vezérigazgatója megerősítette, hogy a nagysebességű projekt első kísérleti példánya 2019-ben már repülni fog"
Tehát nem koaxos hanem valami ehez hasonló lesz.


 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
7 892
23 753
113
Ha megkésve is, de végre valami újdonság. Mi-28NE a levegőben, az adatlap szerint idén februári a kép.



A porkiválsztó már új, a lapátok fajtáját ebből a képből nem tudom megállapítani.
Ez a példány tavaly még a nyilazott végű lapátokkal volt statikusan kiállítva.





A lapátok anyaga, konstrukciója nem ismert, szemre kb az, ami eddig is volt, vagyis csak a lapátok vége kapott másfajta kialakítást.
A Mi-28-as (és azóta a Mi-35M-é is) lapátja kb 1982-ből származik, de a nyilazott végű variáns sem újdonásg, hiszen a MAKSz-95-ön (tehát immáron negyed százada) már ki volt állítva.





A különbség talán annyi, hogy a 95-ös verzió lapátjainak vége nem csak nyilazott, de lefelé csapott is volt, ami amúgy a jelenlegi nyugati dizájnokkal teljesen rokon megoldás, míg a 2018-19-es verzió ezen a téren szemre visszalépésnek tűnik, hiszen csak az AH-64/UH-60-asok hetvenes évek végi egyszerű nyilazását követi. Pont, mint a Ka-50/52-esnél, vagy a Mi-38-asnál látható.

Ilyen hátra- és lefelé nyilazott lapátvéget idáig repülni csak a vaidonat új Ka-62-esnél láthattunk:



De összességében ezen a téren az oroszok nem léptek még akkorát, mint a Nyugat.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
10 604
3 486
113
Ha megkésve is, de végre valami újdonság. Mi-28NE a levegőben, az adatlap szerint idén februári a kép.



A porkiválsztó már új, a lapátok fajtáját ebből a képből nem tudom megállapítani.
Ez a példány tavaly még a nyilazott végű lapátokkal volt statikusan kiállítva.





A lapátok anyaga, konstrukciója nem ismert, szemre kb az, ami eddig is volt, vagyis csak a lapátok vége kapott másfajta kialakítást.
A Mi-28-as (és azóta a Mi-35M-é is) lapátja kb 1982-ből származik, de a nyilazott végű variáns sem újdonásg, hiszen a MAKSz-95-ön (tehát immáron negyed százada) már ki volt állítva.





A különbség talán annyi, hogy a 95-ös verzió lapátjainak vége nem csak nyilazott, de lefelé csapott is volt, ami amúgy a jelenlegi nyugati dizájnokkal teljesen rokon megoldás, míg a 2018-19-es verzió ezen a téren szemre visszalépésnek tűnik, hiszen csak az AH-64/UH-60-asok hetvenes évek végi egyszerű nyilazását követi. Pont, mint a Ka-50/52-esnél, vagy a Mi-38-asnál látható.

Ilyen hátra- és lefelé nyilazott lapátvéget idáig repülni csak a vaidonat új Ka-62-esnél láthattunk:



De összességében ezen a téren az oroszok nem léptek még akkorát, mint a Nyugat.
Vagy ennek a kialakításnak is vannak komoly hátrányai.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
7 892
23 753
113
A legújabb kép, ami már végre mutat is valamit.



A lapátok végei már újak, de az anyagukról nem lehet megállapítani semmit. Valószínű, ezek még az üvegszálas (vagyis pontosabban még a nem karbon szálas) lapátok, csak a lapátvég változott.

Amúgy ez a Mi-28NE a klasszikus orosz többszintű és egymással átfedésben levő fejlesztési struktúra iskolapéldája.
Mert adott volt ugye a Mi-28N, amiről Szíriában, meg odahaza is az elmúlt bő tíz évben kiderült, hogy milyen előnyei-hátrányai vannak.
Erre jött a Mi-28NM, ahol erősebb lett a hajtómű, de maradtak a régi lapátok és a régi PZU-k (porkiválasztó).
Itt viszont látjuk a MI-28NE export verziót (ilyen már korábban is volt, Irak például ilyen jelölés alatt kapott korábban eredeti Mi-28N szintű gépeket), ahol újak a lapátok, de régi a hajtómű, viszont újak, kisebb fojtásúak a PZU-k.

De olyan kombináció nincs, mint az új hajtómű, új PZU, új lapátok egyben.

Olyan ez, mint a Mi-24V/P/VP kontra Mi-35M.
Van mindenféle mix, minthogy behúzható futómű régi, fém lapátokkal, három csuklós bekötéssel, van fix futóműves kialakítás kompozit lapátokkal, elasztomer lapátbekötéssel, de kompozit lapátozás, elasztomer bekötéssel és behúzható futóművel az valamiért nincs.
Az egyikkel lehet gyorsan repülni, de manőverezni már nem olyan egyszerű, sok a limitáció a csukló miatt, míg a másik, merevebb, könnyebb konstrukció nagyobb manőverezőképességet enged, de a fix lábak megfogják a gépet.
Miért nem akarják ezeket összehozni egy gépbe soha?

Másik a 2A42-es ágyú lőszeres konténere. Az NM-verzión már a növelt beltartalmú van, mivel rájöttek, hogy a Mi-28N lőszerkészlete az kevés, 130-130 darab, oldalanként, típusonként, szemben a Ka-50/52-esek 250-250 darabjával.
Most kifejlesztettek egy nagyobb lőszeres rakaszt a Mi-28NM-hez, de nem alkalmazzák a Mi-28NE-nél.

Szóval egyszerűbb lenne itt is alkalmazni azt, ami amúgy az egész orosz repülőiparra érvényes lehetne. Koncentrálni, fókuszálni a fejlesztéseket.
Ne különféle típusokban jelenjenek meg a részfejlesztések, hanem egy gépen belül. És itt most még csak nem is arról van szó, hogy egybe kéne gyúrni a Ka-52-est a Mi-28N-el. Csak ne legyen a Mi-28-ason belül háromféle külön verzió.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
37 647
31 260
113
Lassan megérkeznek az új lapátok :)

Вертолет Ми-28Н "Ночной охотник" проходит испытания с новыми саблевидными лопастями, которые призваны увеличить максимальную скорость российских боевых вертолетов. Как сообщили в четверг, 20 августа, в пресс-службе госкорпорации "Ростех", инновационные лопасти впервые представят на международном военно-техническом форуме "Армия-2020".
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
7 892
23 753
113
Ezekkel még nem repült korábban Mi-28-as. Se A, se N, se UB és NM típus. Ezek új lapátok, melyek közvetlen elődeit a kísérleti Mi-24K gépen próbálták ki, 2015 környékén.
De azok még nem elasztomer bekötésűek voltak.
Elviekben majd az újabb, erősebb hajtóművekkel, a kisebb ellenállású porkiválasztókkal ez a lapátozás majd nagyobb repülési teljesítményt fog eredményezni.
Mivel ez a lapát nem csak a korábbinak az egyszerű, nyilazott lapátvégű módosulata, hanem a tövétől a lapátvégig egy teljesen új dizájn (aerodinamika és szerkezet), ez javítani fogja a Mi-28-as típuscsalád repülési jellemzőit és így némiképp a harcértéket is kedvezően fogja befolyásolni.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
7 892
23 753
113
Itt van az első, egyértelmű kép az új, kompozit lapátokkal.



Látszik, hogy az aerodinamikába komoly munkát fektettek, ahogy valószínű a szerkezeti kialakítás is sokat fejlődött. A lapátok húrhossza és profilozása a lapát fesztávja mentén végig akkurátusan, a kerületi sebességhez van igazítva. Ezen túlmenőleg változik a be- és kilépőél nyilazása is. Ez mind-mind az egymás nyomában haladó lapátok mögötti (vagy előtti) áramláskép hatékony, pontos lekövetése miatt lett így kialakítva.
Így bár a lapátok gyártása bonyolultabb és valószínű drágáb is, az egyenszilárdságuk és az élettartamuk is nagyobb lesz.

Ezzel a Mi-28-as típuscsalád így negyven év után el végre minden aspektusból utol fogja érni magát.
Az eredeti nagy manőverigény, amit az amerikai AH-64-es megjelenése kényszerített ki, az elektronika, a fegyverzet és a páncélzat miatt fokozatosan háttérbe szorult, így végül a gép különféle, egymást követő változatainak repülési képessége szép lassan az egykori Mi-24-es szintjére szorult vissza.
Gyanítom, hogy most ezekkel a teljesen kompozit, ugyanakkor nagyobb sebességre optimalizált lapát szettekkel a gép manőverjellemzői is fejlődni fognak.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
27 876
22 703
113
Itt van az első, egyértelmű kép az új, kompozit lapátokkal.



Látszik, hogy az aerodinamikába komoly munkát fektettek, ahogy valószínű a szerkezeti kialakítás is sokat fejlődött. A lapátok húrhossza és profilozása a lapát fesztávja mentén végig akkurátusan, a kerületi sebességhez van igazítva. Ezen túlmenőleg változik a be- és kilépőél nyilazása is. Ez mind-mind az egymás nyomában haladó lapátok mögötti (vagy előtti) áramláskép hatékony, pontos lekövetése miatt lett így kialakítva.
Így bár a lapátok gyártása bonyolultabb és valószínű drágáb is, az egyenszilárdságuk és az élettartamuk is nagyobb lesz.

Ezzel a Mi-28-as típuscsalád így negyven év után el végre minden aspektusból utol fogja érni magát.
Az eredeti nagy manőverigény, amit az amerikai AH-64-es megjelenése kényszerített ki, az elektronika, a fegyverzet és a páncélzat miatt fokozatosan háttérbe szorult, így végül a gép különféle, egymást követő változatainak repülési képessége szép lassan az egykori Mi-24-es szintjére szorult vissza.
Gyanítom, hogy most ezekkel a teljesen kompozit, ugyanakkor nagyobb sebességre optimalizált lapát szettekkel a gép manőverjellemzői is fejlődni fognak.

Legyünk őszinték!A MI-28-nak léteznie sem kéne a KA-52 mellett.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
7 892
23 753
113
Legyünk őszinték!A MI-28-nak léteznie sem kéne a KA-52 mellett.
Mivel én a katonai repülést is magáért a repülésért szeretem, engem személy szerint lenyűgöz, hogy a Mi-28NM az erősebb gázturbinák mellé korszerűbb és hatékonyabb forgószárnyak fog kapni. Csodálatos.

De mint forgószárnyas harcászati repülőplatform, ez tulajdonképpen huszadrangú kérdés.
Ezzel egy időben a Ka-52-esre épp most integrálják az AESA radart az orrba... na, annak már komoly harcászati jelentősége van.
 

Littlejohn

Well-Known Member
2010. április 20.
2 389
6 015
113
Én sem értem Ivánt! Rendben, hogy munkahelyek, presztízs, stb... De mi megy veszendőbe. Ha csak egy típus lenne gyártásban/fejlesztésben, már 1000 Ka-52 repülne...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
7 892
23 753
113
Én sem értem Ivánt! Rendben, hogy munkahelyek, presztízs, stb... De mi megy veszendőbe. Ha csak egy típus lenne gyártásban/fejlesztésben, már 1000 Ka-52 repülne...
Az a helyzet, hogy ez nem piacgazdasági kérdés.
Anno, még javában a szovjet érában, a harci helikopteres kérdéskörben, odaengedték az asztalhoz a Kamovot és azóta is etetik.
Miért?
Mert már akkor is látszott, hogy érdemes foglalkozni a projektjükkel. És a kilencvenes évek kellős közepéig nem tudták eldönteni, hogy akkor most Ka-50, vagy Mi-28A.
Akkorra meg beköszöntött már náluk is a piacgazdaság, ahol is piac az volt, gazdaság meg sehol.
Ekkor, 1995-97-től datálódik a Ka-52-es és a Mi-28N megjelenése. Mind a kettő szigorúan csak prototípus, szigorúan csak mint ígéret.
Majd jött a kétezres évek elejétől a nagy megindulás és az orosz állam úgy találta, hogy még jól is jön egy kis diverzitás.
Ezért aztán mikor pénz is volt, megrendelték egyszerre a Ka-52-est és a Mi-28N-t. Sőt, még a Mi-35M-et is.
Innen már nem lehetett visszalapátolni a szart a tehénbe.
2015-2016-ban aztán Szíriában kiderült, hogy a három külön típus helyett elég lett volna csak egy nagyon jó.
És mi történt?
Mivel a már átvett, amúgy még relatíve egészen új Mi-28N-eket nem akarják kidobni, megrendelték a Mi-28NM-et, de nem csak upgrade-ként, hanem további új példányok képében!
Normálisan ez azt feltételezné, hogy akkor legalább a meglévő másik gépeket, de legalább a kifutó Mi-24P-ket akkor kivonják.
Nem, mert ugyan a Mi-24-eseknek valóban végük lesz, de modernizálják a Mi-35-ösöket és emellett a Ka-52-eseknek is jön az M változata!
Ez utóbbiak valószínű csak a meglévő gépek átépítései lesznek, de így is komoly mennyiségű eltérő típus fog még mindig ugyanarra a feladatkörre operálni az oroszoknál.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
4 871
4 056
113
Szerintem ezek a típusok nem pont ugyan arra vannak kitalálva.

Legyünk őszinték!A MI-28-nak léteznie sem kéne a KA-52 mellett.

Az a helyzet, hogy ez nem piacgazdasági kérdés.
Anno, még javában a szovjet érában, a harci helikopteres kérdéskörben, odaengedték az asztalhoz a Kamovot és azóta is etetik.
Miért?
Mert már akkor is látszott, hogy érdemes foglalkozni a projektjükkel. És a kilencvenes évek kellős közepéig nem tudták eldönteni, hogy akkor most Ka-50, vagy Mi-28A.
Akkorra meg beköszöntött már náluk is a piacgazdaság, ahol is piac az volt, gazdaság meg sehol.
Ekkor, 1995-97-től datálódik a Ka-52-es és a Mi-28N megjelenése. Mind a kettő szigorúan csak prototípus, szigorúan csak mint ígéret.
Majd jött a kétezres évek elejétől a nagy megindulás és az orosz állam úgy találta, hogy még jól is jön egy kis diverzitás.
Ezért aztán mikor pénz is volt, megrendelték egyszerre a Ka-52-est és a Mi-28N-t. Sőt, még a Mi-35M-et is.
Innen már nem lehetett visszalapátolni a szart a tehénbe.
2015-2016-ban aztán Szíriában kiderült, hogy a három külön típus helyett elég lett volna csak egy nagyon jó.
És mi történt?
Mivel a már átvett, amúgy még relatíve egészen új Mi-28N-eket nem akarják kidobni, megrendelték a Mi-28NM-et, de nem csak upgrade-ként, hanem további új példányok képében!
Normálisan ez azt feltételezné, hogy akkor legalább a meglévő másik gépeket, de legalább a kifutó Mi-24P-ket akkor kivonják.
Nem, mert ugyan a Mi-24-eseknek valóban végük lesz, de modernizálják a Mi-35-ösöket és emellett a Ka-52-eseknek is jön az M változata!
Ez utóbbiak valószínű csak a meglévő gépek átépítései lesznek, de így is komoly mennyiségű eltérő típus fog még mindig ugyanarra a feladatkörre operálni az oroszoknál.