Milrem Robotics fejlesztései (Themis, Type-X, iMUGS)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

eSeM

Member
2012. június 12.
714
6
18
Észt fejlesztésű UGV "Kevadtorm"

bővebb specifikációk ebben a videóban vannak:

https://www.youtube.com/watch?v=8E10KASeo1

további bemutató videók

https://www.youtube.com/watch?v=HZgl-PvdJuw


https://www.youtube.com/watch?v=5YiRMULE1m8
 

eSeM

Member
2012. június 12.
714
6
18
az első videót elcsürtem, talán így (specifikációk)

https://www.youtube.com/watch?v=8E10KASeo1I
 
R

rejsz felügyelő

Guest
Egyre komolyabb az észt eredetű UGV.
http://defence-blog.com/army/ugv-milrem-robotics-themis-ugv-has-become-the-industry-standard.html
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
13 179
18 978
113
Mióta hazai fejlesztéses topicban nevesítették nekem a Milremet (ezúton is Pusszantás!), mint partnert a PESCO programban, egy picit jobban utánanéztem.
Egészen előrehaladott program ez már. Gyakolatilag az alap platform már él, bevethető, most a különböző gyártók integrálnak rá fegyverrendszereket.
Az ST, a Kongsber, az FN mind mind már működő rendszerekkel rendelkezik. A konsber Protectorja ráadásul ATGM-mel is rendelkezik, ami június közepén éleslövészeten is bizonyított.
Olyan amerikai partnerekkel jött létre a project, mint a Raytheon és a Lockheed Martin, valamint a Qinetiq North America. Az egész teszt az Army megbízásából készül.
Nekem ezek a nevek nagyon afelé mutatnak, hogy lehet belőle komolyabb megrendelés is.
Maga a Themis egy hihetetlenül okosan megtervezett platform, amit gyakorlatilag mindenre IS lehet használni.
A maximum 750Kg-os payload egy elég rugalmas alapot ad. Konkrétan 2-3 katonát el tud vinni felszerelésestűl.
Érdemes a jutub többi videóját is megnézni, mert az észtek elég jól ráéreztek arra, hogy az olyanok is ráérezzenek ezen eszköz értelmére, akik eddig csak direkt hadviselést tudtak elképzelni.
Ami érdekes még, hogy az elektromos hajtás mellett van hatótávnövelő dízel generátoros opciója is. 1,5km-es a távirányítás hatótávja. Hibrid módban 12-15 órán keresztül működőképes, de sunyiban tisztán elektromosan több mint fél órát bír.
És ami különösen érdekes, hogy 90-210cm szélességig szabadon változtatható (persze a gyártóval kooperálva) a szélessége, magyarán a két oldalán lévő meghajtó rendszerek tartalmaznak mindent. Hogy mi kerül a kettő közé, annak csak a képzelet, meg a jó ízlés szab határt (meg persze a payload korlátozás).
És ami extra!
Fejlesztés alatt állnak olyan funkciók, mint a "follow me" és a "swarming". Az egyik az irányítást könnyíti meg, a másik viszont megsokszorozhatja a képességeket.
Nekem az a tippem, hogy ez utóbbiba kerültek képbe a magyar fejlesztők is. Ugyebár a drón swarming egy igen komoly magyar fejlesztési terület.
Mindenesetre az látszik, hogy ebbe a projektbe mindenképpen előny, hogy benne vagyunk!
És maga az eszköz honlapja.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
13 179
18 978
113
Na úgy néz ki, hogy ez a szárazföldi távirányított jármű dolog is felpöröghet.
Az angolok megrendeltek 2db Themis-t tesztelésre, és gondolom a saját katonai integrálásra.
Érdekes, hogy a Themis tulajdonképpen mindkét a cikkben szereplő nagy kaliberű fejlesztési program alanya is lehet.
Az egyik a JTARR (Joint Tactical Autonomous Resupply and Replenishment)
A másik pedig a RPV (Robotic Platoon Vehicle). Mindkét esetre van Themis alkalmazási példa.

Másrészt @rejsz felügyelő is felhívta a figyelmemet egy olyan megoldásra, ami a Themis további használhatóságát növeli.
Ezt a légiszállítási platformot hozták létre a IrvinGQ-nál, hogy lehetővé válljon a Themis kezelő nélküli műveleti területre kijuttatása:

Ha jól értettem a működését, akkor emberi beavatkozás nélkül kicsomagolja magát a Themis a rögzítésből, és olyan helyszíneken is elkezdheti a feladatot távirányítva, ahol vagy közvetlen életveszélyben lenne a kezelő, vagy szimplán egy felderítő küldetés kisebb "lábnyommal" véghezvihető, ha nincs élő felderítő katona a helyszínen.
Pl. Több hétre ki lehet szórni a Themist az ellenséges vonalak mögé passzív figyelőbe, amit később önálló feladatra indíthatnak.
 
  • Tetszik
Reactions: anonim999 and Ocses

Galthran

Well-Known Member
2020. január 31.
1 943
7 249
113
az észtek mernek nagyot álmodni!
távirányított könnyű harckocsi, egyelőre csak számítógépes terveket láttam róla, gondolom olyan fegyverzete lenne mint egy gyalogsági harcjárműneik
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
13 179
18 978
113
az észtek mernek nagyot álmodni!
távirányított könnyű harckocsi, egyelőre csak számítógépes terveket láttam róla, gondolom olyan fegyverzete lenne mint egy gyalogsági harcjárműneik
Az az igazság, hogy ha már van egy jól működő platformod (Themis) akkor azért ez nem nagy kunszt.
Itt a platform elsősorban az érzékelő rendszert, az útkereső algoritmust, valamint a védett kommunikációt jelenti. Ha belegondolunk egy távirányított tank esetében még annyi érzékelőre sincs szükség, mint egy autóban. Ha azt vesszük, egy tank vezetője oldalra igen korlátozottan lát. Persze ritkán is vesz részt egy tank a forgalomban. ;)
Nem véletlen, hogy a Patria AMV is ott szokott lenni a robotizált/távirányított katonai járművek versenyén.
Én az ilyen nagy méretű járművek esetén azt látom viszonylag gyorsan meghonosodó gyakorlatnak, hogy a járművek opcionálisan távirányíthatóakká válnak.
Azaz a személyzet akár minden tagja IS deszantolhat annak ellenére, hogy odabent megvan a helyük.
Az új izraeli félig virtualizált ( tulajdonképpen augmented reality) lehetővé teszi egyrészt az általánosan használt 3 fős személyzet csökkentését (akár 1-re is), másrészt a teljes kezelőfelület virtualizálható, és akár külső kezelőfelületre is átrakható. Így lehetséges a teljes személyzet kiszállása.
A virtualizált kezelőfelület továbbá abban is segíthet, hogy a kezelőszemélyzet függetlenné válik a fizikai kezelőszervektől. Tehát nem fontos, hogy a sofőr vagy a toronykezelő hol ül. Ezzel optimalizálható a belső tér kihasználása. Azaz az eddigi 3+6, 3+8-as, általánosnak mondható kialakítások átalakulhatnak 0+10, 0+12-re. És még a jármű mérete is lehet, hogy minimálisan csökkenhet.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
13 179
18 978
113
Úgy néz ki Európa standardizálja az iMUGS platfomot, és ezzel egy időben a cég egyéb fejlesztései is villámrajtot vesznek.
Azt gondolom, hogy mindenképpen megérdemel egy saját Topic-ot!
 
  • Tetszik
Reactions: endre

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
13 179
18 978
113
az észtek mernek nagyot álmodni!
távirányított könnyű harckocsi, egyelőre csak számítógépes terveket láttam róla, gondolom olyan fegyverzete lenne mint egy gyalogsági harcjárműneik
Hoppá!
Ez nem nagyot álmodás. Már működő prototípusok léteznek. Mi több, már egy Cockerill torony is felkerült rá!
Íme.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
13 179
18 978
113

Ezek a prototípus képei. Szeptemberben készülnek indítani a mobil teszteket.
Ez pedig egy bő ismertető (fontos! nem az én anyagom, az eredeti szerző Paolo Valpolini):
The Type-X RCV is 6 meters long, 2.9 meters wide and 2.2 meters high, at the top of the turret, and has a weight of 12 tonnes. For comparison purposes, a CV-90 Mk III IFV is 6.8 meters long, 3.2 meters wide and 2.8 meters high, with a GVW of 35 tonnes, the MK IV GVW reaching 37 tonnes, which means more than three times that of the Type-X, while dimensions are in the same order of magnitude: “this was a decision we took in order to provide it with a mobility comparable to that of IFVs, with which it will operate,” the company CEO explains, the vehicle reaching a maximum speed on road of 80 km/h, its series hybrid propulsion system providing a better mobility thanks to higher acceleration, while the inherent reduced fuel consumption provides a range of 600 km. Operating along Infantry Fighting Vehicles, the Type-X can accompany the infantry without putting at risk the IFVs, carrying a weapon of the same calibre, its turret hosting a cope with a 50 mm calibre cannon, the lightweight chassis not affecting accuracy up to this calibre, even when firing on the move. “As far as the turret is concerned, we are working currently with three major turret manufacturers that I cannot yet mention, the gun being considered the mission critical element and being thus protected at Level 4, while the chassis is protected at Level 1,” Kuldar Väärsi tells us.


Propulsion is provided by a series hybrid powerpack in which the diesel engine is used to reload batteries that in turn power the electric motors that provide the traction, no more details being available for the time being, although to maintain a mobility compatible with that of IFVs that typically have a power-to-weight ratio around 18-20 kW/t the Type-X motors should provide an overall power of 215-240 kW. The series hybrid solution allows to have a very high peak power capacity and reduces fuel consumption even more than the parallel solution, where the electric component adds its power to that of the diesel. The engine is fitted at the back, thus sprockets will also be at the back as in most tanks, the main reason being to keep the hot part of the vehicle away from the direct view of the enemy, thus reducing the thermal signature. The Type-X is fitted with Soucy rubber tracks, and considering dimensions and weight its specific ground pressure should be less than half that of an IFV, thus ensuring maximum mobility on difficult terrains such as snow, mud, etc.

Rubber tracks also reduce the vehicle acoustic signature, which becomes minimal considering an all-electric propulsion in the last phase of the approach, the small size providing a reduced visual signature, the vehicle being definitely as stealth as possible. On-board batteries are able to provide a one hour silent drive or a 24 hours silent surveillance, keeping the vehicle static. Väärsi underlines that his company has learned a lot with the THeMIS programme, which fifth generation has twice the power of the original one thanks to a much more efficient energy control system.


“The vehicle maximum height was a key design feature in order to allow our Type-X to cope with the C-130 Hercules size,” the CEO says. The C-130J and the KC-390 can carry one such vehicle, an A400M two and a C-17 5-6 of them. The Type-X is designed to be air-droppable, providing vital fire support to airborne troops while maintaining a logistic footprint compatible with the logistics of a parachute-deployed force.

Viewgraphs provided by Milrem Robotics show a Command Post dedicated to the control of Type-X vehicles, hosting four operators. “Currently each Type-X will have two operators, a driver and a gunner, however we plan to increase autonomies capabilities and in the end each vehicle will have just one remote operator responsible for mission payload, as we will always keep the man-in-the-loop when a weapon system is installed,” Väärsi states. Milrem Robotics broke down autonomy into functions that were tested in the sand-box, which allowed developing algorithms, either in house or with the support of external partners.


“Since inception it will have embedded functionalities such as way-point navigation, follow-me mode, particularly useful when operating in convoys together with manned vehicles, obstacle detection, Artificial Intelligence being part of the algorithms, which gives the system a machine-learning capability.” As for the payload, that is the turret with the gun, autonomous modes will be the responsibility of the selected provider and of the customer, Milrem Robotics being responsible for the mobility platform. That said, in perspective vehicle and payload sensors will become integrated, increasing the capacities of the Type-X. Operationally speaking, the advent of the Type-X may well bring some armies to think of a mix of Armoured Personnel Carriers, with limited firepower, and unmanned fire support vehicles, which would bring considerable savings.

According to Milrem Robotics its Type-X not only allows reducing the risks for personnel, but is also cost-efficient, its cost being 2-3 times lower compared to a conventional IFV, the vehicle being also designed for reducing life cycle cost both in terms of maintenance and upgrade. For maintenance, the adoption of the Line Replaceable Unit concept allows ease of maintenance, reduction of manpower and increase of availability on the battlefield, rubber tracks reducing vibrations hence the wear and tear of many components, especially vetronics. As for upgrade, the Type-X has been designed with a modular approach, which allows technology insertions in the form of new subsystems based on the same interface.


The use of standard interfaces might well bring to the development of a family of vehicles, which might include engineer, antitank and air-defence versions.


“While we planned to bring the mock-up at Eursatory, we are also building our first prototype that should start its first mobility tests in September, shortly followed by the first firing tests,” Keldar Väärsi concludes, adding that the Type-X development was planned since the beginning as a three-year programme.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
3 270
5 381
113
Az az igazság, hogy ha már van egy jól működő platformod (Themis) akkor azért ez nem nagy kunszt.
Itt a platform elsősorban az érzékelő rendszert, az útkereső algoritmust, valamint a védett kommunikációt jelenti. Ha belegondolunk egy távirányított tank esetében még annyi érzékelőre sincs szükség, mint egy autóban. Ha azt vesszük, egy tank vezetője oldalra igen korlátozottan lát. Persze ritkán is vesz részt egy tank a forgalomban. ;)
Nem véletlen, hogy a Patria AMV is ott szokott lenni a robotizált/távirányított katonai járművek versenyén.
Én az ilyen nagy méretű járművek esetén azt látom viszonylag gyorsan meghonosodó gyakorlatnak, hogy a járművek opcionálisan távirányíthatóakká válnak.
Azaz a személyzet akár minden tagja IS deszantolhat annak ellenére, hogy odabent megvan a helyük.
Az új izraeli félig virtualizált ( tulajdonképpen augmented reality) lehetővé teszi egyrészt az általánosan használt 3 fős személyzet csökkentését (akár 1-re is), másrészt a teljes kezelőfelület virtualizálható, és akár külső kezelőfelületre is átrakható. Így lehetséges a teljes személyzet kiszállása.
A virtualizált kezelőfelület továbbá abban is segíthet, hogy a kezelőszemélyzet függetlenné válik a fizikai kezelőszervektől. Tehát nem fontos, hogy a sofőr vagy a toronykezelő hol ül. Ezzel optimalizálható a belső tér kihasználása. Azaz az eddigi 3+6, 3+8-as, általánosnak mondható kialakítások átalakulhatnak 0+10, 0+12-re. És még a jármű mérete is lehet, hogy minimálisan csökkenhet.


A svédek ezt megcsinálták a harckocsijukkal "korábban" a vezetővel...: Strv 103 tank

 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
13 179
18 978
113
Durván felgyorsultak az események a Milremnél:
Ugye korábban már szinte mindenki aki számít, elkészítette a saját implementációját a Themis platformra. FN Herstal, Kongsberg, ST Engineering, MBDA (Brimstone), stb.
Úgy néz ki az EU is a program mögé állt - észt (5,5M EUR) és emirátusok beli befektetők után(kitudja mennyi! :rolleyes:) - 30,6M EUR erejéig, amiben az EDIDP és 6 másik ország támogatása van benne.
A pénz nem csak a Milrem-é, hanem az általa és 14 európai tech és hadipari cégből összeállt konzorciumé. A támogatás célja, hogy sztenderdizált platformot hozzanak létre, mintegy egységesített fejlesztői környezetet, ami alkalmas arra, hogy gyakorlatilag bárki további fejlesztéseket hozhasson létre a Themis, vagy más néven az iMUGS kategóriájába. Innentől pedig gyakorlatilag a határ a csillagos ég.

Ne feledjük, hogy tavasszal jelentették be, hogy a Patria támogatásával (később abba belépve) saját 6x6-os páncélozott járművet fejlesztenek.

Ugye volt róla szó, hogy az észtek által vezetett PESCO programban mi is benne vagyunk. Nagyon remélem, hogy ebből a "buzz"-ból mi is kivesszük a részünket!!! :)
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
3 270
5 381
113
A svédek ezt megcsinálták a harckocsijukkal "korábban" a vezetővel...: Strv 103 tank



...és szerintem ez a harckocsi jövője, és nem a Leopard 2-3-4...
2 fő kezelő, +szabad hely (hátul) más technikának, + lövészeknek (3-4-5 lövész)
...de ez nem ide tartozik, csak gondolat-ébresztő, nehogy elfelejtsem.

...ja: "... In service 1967–1997..." Opppááaaaaa