NH90 (NHIndustries) / UH-90A / SH-90 / MRH90 Taipan / Hkp 14

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

ambasa

Active Member
2010. április 18.
661
77
28
GrGLy!

talán azért hasonlítják össze, mert pl a svédek az NH90 késlekedése miatt, az S70 valamelyik változatát választották. Ugyan a tehertér belterében valóban jelentős különbség van, de pl a szállítható tömegben már nem. Ha valaki közepes szállítógépet szeretne beszerezni, akkor bizony elég tág határok között válogathat az S70-től Mi-171-ig., vagy a Merlinig.

A repülésben az oroszokat kivéve nem nagyon használnak metrikus szabványokat pl az Airbus sem (bár minden méretet és nyomatékot megad SI mértékegységben, de ma már a Boeing is), ezeken a repülőkön, bizony angolszász mértékegységű szerszámokat kell használni és az összes kötőelem is az. Ahogy megnézem az NH90 hajtóművét, kizártnak tartom, hogy ott metrikus szabványokat használtak volna. Nem is nagyon kell, mert minden nyugati-európai üzemeltetőnek kb 70 éve nincs is másmilyen szerszáma, kiszolgáló eszköze. Ettől függetlenül, nem csak az S70, de az NH90 esetében is elég sok csak oda gyártott kiszolgáló eszközt és szerszámot meg kell venned.

TG
 

sondor961

Member
2012. december 26.
562
3
18
T. GrGLy!
Hogy mi az olcsó és mi a drága, azt a jelenlegi illetve a jövőbeli megrendelők döntik el. De ha megnézem a közös európai fejlesztésekre /pl. A400M, Typhoon, NH90, Eurocopter Tiger etc./ érkezett rendeléseket, hát nem tapasztalok nagy "tolongást"...!

Igy meg nehéz gazdaságosan termelni...!
/Mint látod, én inkább gazdasági szempontból nézem a dolgokat, a katonai szempontokat inkább molnira hagyom..../
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 438
611
113
GrGLy!

talán azért hasonlítják össze, mert pl a svédek az NH90 késlekedése miatt, az S70 valamelyik változatát választották

Ez igaz, de ha jól tudom, akkor nem az NH90 helyett vettek S70-et, hanem hogy tudjanak mit Afganisztánba küldeni (meg hogy legyen egyáltalán helikopterük az NH90-esek megérkezéséig).

Ha valaki közepes szállítógépet szeretne beszerezni, akkor bizony elég tág határok között válogathat az S70-től Mi-171-ig., vagy a Merlinig.

Ez is igaz, de megint ott vagyunk, hogy 40-50 éves, ezres nagyságrendben gyártott, lassan már kifutó típusokat* akarunk hasonlítani egy alig 10 éveshez.

*Itt említeném meg, hogy az amerikaiak már keresik a Black Hawk váltótípusát.

Viszont érdekes, hogy nem a metrikus rendszer a szabvány a gépeknél. Gondolom olcsóbb volt megmaradni az angolszásznál, mint váltani.

T. GrGLy!
Hogy mi az olcsó és mi a drága, azt a jelenlegi illetve a jövőbeli megrendelők döntik el. De ha megnézem a közös európai fejlesztésekre /pl. A400M, Typhoon, NH90, Eurocopter Tiger etc./ érkezett rendeléseket, hát nem tapasztalok nagy "tolongást"...!

Mit értesz tolongás alatt? 200-1000-5000 darabos megrendelés?
Januárig az eddigi megrendelések:
- NH90: 496 + ~50 db opcióban
- A400M: 174
- EF: 571
- EC Tiger: ~250

Azért baromira nem rosszak ezek a számok ahhoz képest, hogy nincs 10 éve a prototípusok bemutatásának. Bár nyilván elvárható, hogy az oly mélységesen lenézett európai fejlesztésekből az első évben több mint 4 ezret adjanak el, mint a 40 éve az égen parolázó F-16-ból... A Sikorsky összeteszi a két kezét, ha sikerül 200-at eladnia H-92-ből, hát még az Iljusin az Il-476-tal. Bár nyilvánvalóan az amerikai megrendelések a mérvadóak, ahol a hadsereg egy csettintésre rendel 2000-et egy típusból...
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 438
611
113
@sondor961

Mondjuk valahol kezdem nem érteni, hogy még miért google-k órákat egy-egy válasz megírásáért. Hoztam neked árakat, éveket, típusokat, még darabszámokat is. Ezekre te meg azzal válaszolsz, hogy "<i>Kénytelen voltam általánosságokat írni</i>", "<i>Már megszokhattuk</i>", "<i>Hogy mi az olcsó és mi a drága, azt a jelenlegi illetve a jövőbeli megrendelők döntik el</i>", "<i>nem tapasztalok</i>". Konkrétan nem támasztod alá, amit írsz, az én érveimet meg félresöpröd valami általános megállapítással, mert ugye mennyivel könnyebb azt mondani, hogy "<i>Már megszokhattuk</i>", hogy az európai drágább, de hogy mennyivel, mikor és pontosan mi, az már persze lényegtelen. Így viszont nem látom értelmét ezt az eszmecserét folytatni.
 

ambasa

Active Member
2010. április 18.
661
77
28
Üdv GrGLy!

Köszi, úgy látszik rosszul emlékeztem a svéd S70 beszerzés okára. Viszont félreértesz a beszerzéssel kapcsolatban, igen, ha egy állam elhatározza, hogy lecseréli a közepes helikopter flottáját akkor a 20-40 éves eredetű típusok fognak versenyezni a megrendelésért a legmodernebbekkel. Tehát szerintem igen is van létalapja az összehasonlításnak, hiszen a leendő vevő is ezt fogja majd tenni. A vevő mérlegelni fogja majd, hogy vajon megéri-e azok a képességek amelyek alapból benne vannak az NH-90-ben, vagy megveszi az olcsóbb S70-et, vagy Mi-171-et és csak azt építi bele amire valóban szüksége van.

Tehát lehet, hogy nagyon jó az NH-90, csak ha vevőnek azokra képességekre nincs szüksége, vagy opcióként be tudja építtetni egy olcsóbb gépbe és a végösszeg alacsonyabb lesz akkor valószínűleg nem az NH-90-et fogja választani.

Ugyanakkor nem értek egyet azzal a szemlélettel, hogy mivel az európai gyártmányok (főként a kevesebb darabszám és az elhúzódó fejlesztések miatt) drágábbak, akkor nem is érdemes velük foglalkozni. Az Airbus indulásakor a kutya se gondolta, hogy egykor majd a Boeingal versenyezve 50-50%-ban fogja uralni a 100 személy feletti utasszállítók piacát. Igen a sikerhez csak fejlesztéseken keresztül megszerzett tapasztalatokon keresztül vezet az út, aminek ára van. Az EADS-ben (vagy újabban Airbusban) érdekelt államok a drága gépek árában a folyamatosan korszerű technológia fölényüket tartják meg, aminek az egész ipari fejlettségükre van hatással.

Más:

Az angolszász szabványú szerszámok beszerzése aprópénz a gépek rendszeresítésének árában, majd minden komoly szerszámgyártó (Snap-On, Gedore, Beta stb.) mindkét rendszerben forgalmazza termékeit. Ezek beszerzése nálunk sem okoz problémát, pl a székefehérvári Arzenál cégnél, vagy a ceredi Hársmetálnál Te is könnyedén tudsz venni, pl zollos villáskulcsot, de ma már az e-bay se akadály, a legtöbb kollégám, aki nekivágott a világnak innen szerezte be a szerszámait.

TG
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 822
81 173
113
Az elso belga NH90TTH

http://www.flightglobal.com/news/articles/belgium-introduces-first-nh90-transport-391543/
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 070
73 592
113
A belgák átvették a második NH90-est

http://www.belgianaviationnews.be/2014/02/second-nh90-tth-rn06-delivered-to.html
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 070
73 592
113
Újabb probléma az NH-90-nel: túl zajos, maradandóan károsíthatja a pilóták hallását egy óra repülés után.

http://forum.scramble.nl/viewtopic.php?f=48&t=102903&sid=71712f7faf95f1216968d87b49c1d4b7
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 070
73 592
113
A hollandok újabb problémát találtak

http://forum.scramble.nl/viewtopic.php?f=48&t=104010
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 070
73 592
113
Katar 2,8 milliárd USD-ért vesz 22 NH90-est?

http://www.flightglobal.com/news/articles/qatar-plans-2bn-nh90-acquisition-397582/
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
28 839
65 456
113
Ezért a 130 milláért 10 új Mi-171-est kapni vagy 2 gripent pl. 220 Milt az egészért...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 070
73 592
113
http://www.nu.nl/politiek/3814004/defensie-schort-afname-nh90-helikopters.html

A hollandoknak már megint nem tetszik valami
 

piratvitorla

Member
2013. március 4.
292
1
18
Közel 130 millió/db?

A gépek közel fele (10 darab) a haditengerészeti verzió, amelybe rengeteg különleges és drága berendezést építettek (pl. szonárboják, radarrendszerek, tűzvezető rendszer, behajtható lapátok stb.) . Ha jól emlékszem az a H-60 család esetében is kb. háromszor annyiba kerül, mint a "sima"...

Valószínűleg a vételár fele/harmada a többi szükséges kiegészítő: alkatrészek, tartalék hajtóművek, kiképzés, logisztikai csomag stb.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 070
73 592
113
http://www.nu.nl/politiek/3814004/defensie-schort-afname-nh90-helikopters.html

A hollandoknak már megint nem tetszik valami


A gyártó válasza a holland problémákra:

http://www.flightglobal.com/news/articles/farnborough-dutch-nh-90-corrosion-countered-401610/
 

warrior

Member
2014. február 25.
170
4
18
Egy kis "Hirhalmos" adalék a már többek által emlegetett hibákhoz:

"Újabb problémák hátráltatják a német NH90 flotta működését. Nyilvánosságra került egy júniusi eset, mikor egy helikopter Üzbegisztánból repült Afganisztánba evakuációs feladattal. A forgószárnyas egyik gázturbinája 4 perccel a felszállás utána felrobbant, ennek következtében pedig sok elektomos rendszer is felmondta a szolgálatot. A pilótáknak éppen csak sikerült kényszerleszállást végrehajtaniuk, elkerülve ezzel a katasztrófát. A helikopter azóta is Üzbegisztánban vesztegel, javításra várva. A mérnökök olyan problémát találtak a hajtóműben, mely bármelyik másik példánynál is előfordulhat, ezért tesztelést rendeltek el a 35 gépes flotta minden helikopterére. Félelmük beigazolódott, több forgószárnyasnál is felmerült a probléma – elsősorban azoknál, melyek gázturbináját napi többször is beindítják -, ezért átfogóbb átvizsgálásra van szükség. Addig is minden pilótának elmondták, hogy mennyi időt kéne hagyni az erőforrásnak a lehűlésre egy újabb beindítás előtt, de az is előfordulhat, hogy az egész flottára repülési tilalmat vonnak el.

Az NH90-es közösség életében ez az eset csak a „hab a tortán”, lévén gond van a pilóták sisakjával (túl nehéz), a korrózióval, a kompozit anyagok túlzott sérülékenységével és az energiaelnyelő ülésekkel is."
http://htka.hu/2014/10/27/htka-hirhalom-2014-43-het/
 

magic

Member
2012. február 22.
92
0
6
Tulajdonképp a NH90 legnagyobb trükkje a flybywire vezérlés meg a kompozik anyagok használata lenne?
 

weasel007

Well-Known Member
2011. július 15.
3 786
8 388
113
NH90_www.kepfeltoltes.hu_.jpg