1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

North American Aviation XB-70 Valkyrie

Diskurzus a(z) 'Stratégiai/taktikai bombázó repülőgépek' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. GrGLy

    GrGLy Active Member Szerkesztőségi tag Moderátor

  2. weasel007

    weasel007 Well-Known Member

  3. weasel007

    weasel007 Well-Known Member

  4. ghostrider

    ghostrider Well-Known Member

  5. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Azért furcsa belegondolni, hogy én nap mint nap elmegyek ennek a gépnek a gázturbinája mellett. Illetve, ami maradt belőle... :)
     
    endre and fishbed like this.
  6. wankel

    wankel Well-Known Member

  7. wankel

    wankel Well-Known Member

  8. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

  9. wankel

    wankel Well-Known Member

  10. wankel

    wankel Well-Known Member

  11. wankel

    wankel Well-Known Member

  12. wankel

    wankel Well-Known Member

  13. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Tu144?
     
  14. misinator

    misinator Well-Known Member

    Azt én is hiányoltam magamban!:hadonaszos:
     
  15. wankel

    wankel Well-Known Member

    [​IMG]
    Az XB-70 No.2 és egy kisérő F-104N ütközése. A Starfighter pilótája Joseph Walker (25 X-15 repülés) és a Valkyre Co-pilótája Carl S. Cross őrnagy életüket vesztették.
    Alvin White az XB-70-es pilótája sikeresen katapultált.
     
    endre and fishbed like this.
  16. wankel

    wankel Well-Known Member

  17. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Nagyon komoly aerodinamikája volt ennek a gépnek, de jellemző módon, extrém sok munka volt egy-egy szívócsatornával kiszolgálni 3-3 hajtóművet egy ilyen, a szívócsatornájára amúgy is kényes, nagysebességű gépnél. Mindezt azért, mert az USA-nak nem voltak akkora nagy teljesítményű sugárhajtóműveik, mint a szovjeteknek.
    Azaz, hogy mégis volt, mi több, pont a Valkyre hajtóművéből fejlsztették ki mind a mai napig a világ legerősebb utánégetős hajtóműveként számon tartott GE-4-esét.
    Viszont az a projekt az SST elkaszálásával elhalt, miközben érdekes mód, a Valkyre-hez soha nem merült fel az SR-71-esek P&W J58-asát igénybe venni.
    Helyette a GE YJ93-asaiból használtak hatot.
    Érdekesség, hogy az YJ93-as tulajdonképpen nem volt más, mint az amúgy igen jól sikerült GE J79-esének a felskálázott variációja, míg a GE-4 pedig az YJ93-asok méretnövelt, de fokozatszámban csökkentett verziója.
    Akkoriban a GE még ilyen sajátos módon fejlesztett különféle sugárhajtóműveket.
     
    wankel, svajcibeka, misinator and 2 others like this.
  18. misinator

    misinator Well-Known Member

    A Szuhoj T-5 (nagy kedvencem!) kísérleti gépről olvastam - valahol, fordítóval - hogy a közös szívócsatorna miatt a két hajtómű zavarta egymás működését.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Sőt; még a külön-külön szívócsatornával rendelkező Tu-144 protóról is ez volt olvasható; gondolom a belső gázturbinák "élvezhették" a helyzetet pl. indításnál...
    [​IMG]
    S erről jutott eszembe akkortájt, hogy akkor mi lehetett a Valkyrie három-három hajtóművével!?:eek:
     
    wankel and endre like this.
  19. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    A Tu-144-esnél a prototípusnál is szeparált volt az összes szívócsatorna.
    Ax XB-70-esnél így volt az elrendezés:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Hasonló, közös szívócsatorna nem a Tu-144-esnél volt, hanem a Szuhoj T-4-esnél:

    [​IMG]

    Csak itt 2-2 hajtómű jutott egy-egy szívócsatornára.

    Végezetül egy érdekes kép. Ezen látszik, hogy ahogy az YJ93-as a J79-esek felskálázott verziója volt, úgy örökölte meg az azokhoz kifejlesztett szabályozható kilépő keresztmetszettel szerelt Laval-fúvócsöveit is:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Azaz, itt nem csak a kritikus keresztmetszet volt vezérelhető, hanem a kilépő is, aminek nagyobb magasságban volt haszna.
    Ehhez hasonló fúvócsöve lett a későbbi J79-eseknek is:

    [​IMG]

    És egy kultúrtörténeti érdekesség, a legelső 9.01-es MiG-29-es prototípusa is ilyen fúvócsővel volt szerelve.
     
  20. misinator

    misinator Well-Known Member

    De há' én is ezt írtam:eek: - igaz kevésbé szakszerűen -s ezek szerint nem elég egyértelműen fogalmazva:confused::(
    Hogy tudtak probléma nélkül beindítani egy szívócsatornához tartozó három hajtóművet? Egyszerre pörgették fel őket?
     

Ezen oldal megosztása