F–20 Tigershark (Northrop F–5G)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 783
30 563
113
F5Bre találtam
f-5b_wpns.gif

F5E
f-5e%2Bto.jpg
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 783
30 563
113
A problémám az, hogy a belső tartó AIM-7 képességét nem tudom.
Az F-5 manual megvan. Abban semmi új nincs.
Emlékszem olyan képre,hogy a belsőkre voltak függesztve 7ek,külsókre 9ek.De elvileg 4db 7t tudott egyszerre vinni.Viszont nem emlékszem rá,hogy láttam volna ilyen képet.
90 után volt olyan merész elképzelés,hogy a csehekkel,lengyelekkel közösen gyártsuk a gépet.Persze hamar jött a hideg fal,de téma volt a kis aranyos.Nekem az egyik kedvencem.De valószinüleg nem volt olyan jó,mint amilyen szép.
Reklámképeken meg elképesztő dolgokkal volt feldiszitve.Még MW-1,meg JP233 aknaszórókkal függesztve is volt róla kép.Kötve hiszem,hogy fel tudott volna szállni velük.Leszállni meg semmiképpen.
northrop-f20-tigershark.jpg

Hát ilyen függesztés biztos nem volt,makettező fantáziája meglódult.Viszont arra jó,hogy szemléltesse,Verebek szárnyi lehet nem fértek volna el 4db függesztésénél.
pro-built-48-20-tigershark-421st_1_d6a12e5ee13abf8b7b4d06114a97b92e.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: enzo

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 171
113
ezt a repülőt sosem tudtam hova tenni.....(esztétikailag)......
Amerikai Gripen-előd.
Ott hamarabb kiderült, hogy nagynak kicsi, kicsinek nagy, avagy nincs olyan, hogy olcsó harcászati repülőgép, csak olyan, ami túl kicsi az összes valamirevaló fegyverzethez.
Másképp fogalmazva, a fejlesztések során bizonyos méretek alá tilos menni.
A Northrop megtette, de az F-16-os mindenhol ellopta előle a showt, már ami az egyhajtóműves gépeket illeti.
Az F-16-os egytonnás bombákat, komolyabb kapacitású póttartályokat és a Sidewinderek mellett BVR fegyverzetet is el tud vinni, akár egyszerre is, amire az ilyen kisebb gépek nem alkalmasak.
A Gripen, az F-20 mind-mind a régebbi F-5, illetve MiG-21 sárkány kategóriák, ahol a függesztett fegyverzetnek a mérete egy bizonyos értéket nem haladhatott meg, vagy ha igen, az már a használhatóság rovására ment.

Viszont üzleti-menedzseri szempontból adja magát a "könnyűvadász" kategória, szimplán csak mert meg lehet építeni és el lehet hinni róla, hogy a kevesebb nettó szerkezeti anyag az kölcséghatékonyabb is lehet.
Holott egy bizonyos gépméret alatt a fajlagos mutatók ugyanúgy romlanak, mint egy bizonyos darabszám alatt az adott flotta képességei és költséghatékonysága.
Ezt a kettőt lefordítva a 2001-es, 2003-as kortárs magyar védelempolitikai nyelvezetre: 14 darab Gripen rosszabb költséghatékonyságú beszerzés, mint 28 darab F-16C.
De ez már a múlt.

Viszont az beszédes, hogy az F-20-as Tigershark már tizenöt évvel korábban, a nyolcvanas évek közepén megmutatta, hogy ez az út nem járható.
Az F-20-as egyetlen létjogosultsága talán még 15, de inkább 20 évvel korábban, a hetvenes évek legelején, mi több, a hatvanas évek közepén (tehát lényegében az F-5-ösök helyett) lehetett volna, ha létezett volna akkoriban ilyen kis helyre beépíthető, ekkora teljesítményű, gazdaságosságú és megbízhatóságú hajtómű, mint az F404-es.
Mert abban az időben az úgynevezett MiG-21-es méret (21-es, F-5, SAAB J35 Draken, Mirage III) még a középkategóriát képviselte, hiszen a BVR az jóformán csak a nehézvadászok (F-4 Phantom, Szu-15, Tu-128, korai MiG-25-ösök) kiváltsága volt.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 783
30 563
113
Gyönyőrű kis gép volt.És a maga korában még nagyon is potens,főleg a méretéhez képest.
Az F-20-as egyetlen létjogosultsága talán még 15, de inkább 20 évvel korábban, a hetvenes évek legelején, mi több, a hatvanas évek közepén (tehát lényegében az F-5-ösök helyett) lehetett volna, ha létezett volna akkoriban ilyen kis helyre beépíthető, ekkora teljesítményű, gazdaságosságú és megbízhatóságú hajtómű, mint az F404-es.
Ami azt illeti,az F20 az F5 szerves továbfejlődése volt.Leánykori neve F5G.
Egyszerűen rosszkor jött ki.Valójában ekkor még több könnyűvadász program is nagyon is élt.MiG21 még gyártásban a Szovjetunióban exportcélra.De gyártják Indiában és a J7 klonját Kinában is.F5E gyártásban még Taiwanon és Svájcban.Mindkét ország elgondolkozott a gyártósor F20ra való átállitásán,Taiwan konkrétan meg is rendelte-csak a Carter kormányzat nem engedélyezte a technológiaátadást.(ekkoriban született az F16.J79 változat terve is).
Érdekesség,hogy mind az F5nek,mind az F20nak papiron voltak növelt változatai.F5 Big Wing az A4 leváltására volt javasolva
41048-8e9c595eb265e47a4a07d6b5d2631b02.jpg

F20 Canard meg az IAI Lavi programhoz született javaslat volt
111823-16213a1d3d3d7f9eec66755200b0ec47.jpg

Asztali modellnél egyik sem jutott tovább