Összefoglaló a légvédelmi eszközök működéséről...

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
“Almost half of the Luftwaffe’s pilots were unable to meet NATO’s target of 180 flight hours last year because their aircraft were grounded by maintenance issues,”
Nem ment át az üzenet?
Nem ilyen nationalinsterest és más himimhumi izé Milyen hivatalos irat ajánlja ezt?
Ha semmi, akkor ez egy forrás nélküli claim.

A zsugorodáshoz hozzá tartozik az is, hogy a 2022-es orosz legierő sokkal modernebb 2022-ben mint az 1995-ös orosz légierő 1995-ben és emiatt a technikából adódó harcértéke is magasabb.
Némileg. Mert egy FAB-ozgató Szu-24 könnyebben használható, de nem sokkal tud többet, mint egy Szu-24M buta bombázgatva. Csak egyszerűbb a célt vele összehozni, de a képesség plafonja a célbajuttatást nézve nem magasabb. A fizika a gát.
Az önvédelem is lehet jobb, ha van rajta MAWS, de hát dual seekeres Iglát ezt papíron annyira nem érdekli.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 229
76 758
113
Nem ment át az üzenet?
Nem ilyen nationalinsterest és más himimhumi izé Milyen hivatalos irat ajánlja ezt?
Ha semmi, akkor ez egy forrás nélküli claim.


Némileg. Mert egy FAB-ozgató Szu-24 könnyebben használható, de nem sokkal tud többet, mint egy Szu-24M buta bombázgatva. Csak egyszerűbb a célt vele összehozni, de a képesség plafonja a célbajuttatást nézve nem magasabb. A fizika a gát.
Az önvédelem is lehet jobb, ha van rajta MAWS, de hát dual seekeres Iglát ezt papíron annyira nem érdekli.
Ezeknél a látványos dolgoknál vannak kevésbé látványos de mégis nagyon fontos dolgok amiben pl egy SZU-34 jobb mint egy SZU-24. Nem kell messzire menni eleg csak a glass cockpitig, 1000× kisebb terhelést ró a pilótákra a SZU-34 pilótaülkéje mint az óraerdő a SZU-24-ben és ez a hatékonyságot nagyon megdobja. De még van 1000+1 ilyen "apróság" ami nem látványos, de megis rendkívül fonts amikor egy modern és egy elavult gép harcértékét vizsgáljuk.
 
M

molnibalage

Guest
Olybá tűnik, hogy a T2 drónok mintha ott tudnánk működni, ahol az orosz vadászgépek nem repülhetnek az Sz-300PSz veszély miatt.
Ez érdekes tanulság lehet arra, hogy valójában az area denial SAM egyes a drónozás biztosítása is a repülőgépek fenyegetése ellen?
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 946
30 801
113
Olybá tűnik, hogy a T2 drónok mintha ott tudnánk működni, ahol az orosz vadászgépek nem repülhetnek az Sz-300PSz veszély miatt.
Ez érdekes tanulság lehet arra, hogy valójában az area denial SAM egyes a drónozás biztosítása is a repülőgépek fenyegetése ellen?
Egy Su35 be tudja fogni radarral?Rávezetés nélkül,gondolva.Ha igen,elég elrepülnie mellette.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 327
13 648
113
Egy Su35 be tudja fogni radarral?Rávezetés nélkül,gondolva.Ha igen,elég elrepülnie mellette.
Elvileg igen, legalábbis a reklámanyagok szerint - tekintve, hogy CMek elfogása is a kívánalmak között szerepelt, azokat meg alacsony RCS és kis repülési magasság jellemzi. PESA, szóval elvileg képes ezt mai szinten elvégezni (bár állítólag az egyiptomi lemondás egyik oka volt, hogy a Rafale radarja és EW-je kenterbe verte).

Viszont úgy nem harcol senki, hogy elrepül mellette. Egyrészt kockéztatod, hogy neki mész, másrészt nem bohóckodni kell, hanem villámgyorsan ráküldeni a raksit aztán pucolni - a légvédelem ha gerilla üzemmódban is, de még van. És valszeg, ahogy molni is írja, ahol bájraktár van, ott alatta légvédelem is.

Köszönjük Vlagyimir Vlagyimirovics! Brutális gyomrost adott a repülőgépiparnak az orosz elnök

Így is lehet nézni - vagy úgy is, hogy végre ráfekszenek ők is a TGP beszerzésre meg a 5.th gen gépekre, mert megtapasztalták, mekkora hátrány, ha ezek nincsenek. Szíria tapasztalatban össze sem vethető ezzel, itt egyoldalú bombázgatás helyett valódi hadseregek közti összecsapás van, ellenséges vadásztevékenység, erős légvédelem. Kincsesbánya tapasztalati szempontból. Régen láttunk igazi hagyományos háborút, nem egyoldalú darálást - ez a háború az elmúlt évtizedek legjobb referenciája lesz hagyományos hadviselés szempontjából.
Hogy pénz meg lesz-e rá? Pénz pont arra van, amire a vezetés akarja...

Amúgy ha valamit ez a háború nekem megerősített, az az, hogy a 21. század az APSről fog szólni. Levegőben, földön egyaránt (haditengerészetnél évtizedek óta ez van....).
Mára minden létező eszköz ami harci zónába lép, lehetőleg a legutolsó teherautóig APS-t kell, hogy kapjon, egyszerűen a handheld eszközök olyan szinten elterjednek azonnal, ha ott az ellen ártani akar a támadónak (vagyis azonnal öntik őket a harci zónába). Hogy ez az APS hard kill, lézer vagy bármi is lesz lényegtelen - aktív védelem nélkül ma harceszköz nem megy sehova, vagy ottpusztul.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 946
30 801
113
Elvileg igen, legalábbis a reklámanyagok szerint - tekintve, hogy CMek elfogása is a kívánalmak között szerepelt, azokat meg alacsony RCS és kis repülési magasság jellemzi. PESA, szóval elvileg képes ezt mai szinten elvégezni (bár állítólag az egyiptomi lemondás egyik oka volt, hogy a Rafale radarja és EW-je kenterbe verte).

Viszont úgy nem harcol senki, hogy elrepül mellette. Egyrészt kockéztatod, hogy neki mész, másrészt nem bohóckodni kell, hanem villámgyorsan ráküldeni a raksit aztán pucolni - a légvédelem ha gerilla üzemmódban is, de még van. És valszeg, ahogy molni is írja, ahol bájraktár van, ott alatta légvédelem is.


Így is lehet nézni - vagy úgy is, hogy végre ráfekszenek ők is a TGP beszerzésre meg a 5.th gen gépekre, mert megtapasztalták, mekkora hátrány, ha ezek nincsenek. Szíria tapasztalatban össze sem vethető ezzel, itt egyoldalú bombázgatás helyett valódi hadseregek közti összecsapás van, ellenséges vadásztevékenység, erős légvédelem. Kincsesbánya tapasztalati szempontból. Régen láttunk igazi hagyományos háborút, nem egyoldalú darálást - ez a háború az elmúlt évtizedek legjobb referenciája lesz hagyományos hadviselés szempontjából.
Hogy pénz meg lesz-e rá? Pénz pont arra van, amire a vezetés akarja...

Amúgy ha valamit ez a háború nekem megerősített, az az, hogy a 21. század az APSről fog szólni. Levegőben, földön egyaránt (haditengerészetnél évtizedek óta ez van....).
Mára minden létező eszköz ami harci zónába lép, lehetőleg a legutolsó teherautóig APS-t kell, hogy kapjon, egyszerűen a handheld eszközök olyan szinten elterjednek azonnal, ha ott az ellen ártani akar a támadónak (vagyis azonnal öntik őket a harci zónába). Hogy ez az APS hard kill, lézer vagy bármi is lesz lényegtelen - aktív védelem nélkül ma harceszköz nem megy sehova, vagy ottpusztul.
Van lehetőség már mindenre tenni APSt-csak legyen rá pénz
ironfist.jpg

Bekaa völgyi érdekesség.Shrike gyorsitó fokozattal,Sherman alvázon.
kilshon.jpg
 
W

Wilson

Guest
már általam korábban lefordított és ide illetve a légiharc topikba betett orosz elemzés következő része.....

Légiharc Ukrajna felett 2022. március 3-án és 4-én.

A 2022. februári hadműveletek során az Orosz Fegyveres Erők nagyszámú cirkálórakétát vetettek be "stratégiai" ellenséges célpontok ellen, és a frontvonal légierejét nagymértékben bevetették Ukrajna szervezett légvédelmének visszaszorítására. Az áttekintés I. része - Repülés az orosz-ukrán háborúban.


3P-14 missile at Kiev


3P-14 rakéta Kijevnél

A március 3-án Kijev felett lelőtt orosz 3P-14 rakéta roncsai. Valószínűleg ez az egyetlen hiteles eset, amikor az ukrán légvédelem lelőtt egy cirkálórakétát .

Miután 2022 februárjában a hadműveletek során legyőzték Ukrajna fő légvédelmi erőit, az orosz légierő március elején elkezdte aktívan támogatni erőit a levegőből. Valójában ekkorra a látszólag elégtelen erőkkel indított orosz "villámháború" minden hadműveleti irányban kudarcot vallott, kivéve talán a déli részen. A harcok kezdtek elhúzódó jelleget ölteni, és a közvetlen légi támogatás különösen fontossá vált.

Március 3-án reggel az orosz hadsereg 49 földi és 13 légi repülőgép, valamint 53 drón megsemmisítéséről számolt be.

Március 3-án az összes ukrán média arról számolt be, hogy az ukrán légvédelem lelőtt egy orosz Szu-30-as bombázót Irpen városa felett, továbbá egy Szu-34-est a DNR-fronton lévő Volnovakha közelében és egy ismeretlen vadászgépet Belgorod-Dnyisztrovszkij felett. Az általában komolyan vehető https://aviation-safety.net/ weboldal a ruszofóbia hullámán azonnal felveszi ezeket a "veszteségeket" az adatbázisába, kizárólag fotó- és videó bizonyítékokkal nem alátámasztott ukrán állítások alapján.

Sőt, ha az elsődleges forrásokba mélyedünk, a Belgorod-Dnyisztrovszkij feletti repülőgép esete így néz ki. A város polgármestere a Facebookon jelenti: "A helyzet nem nyugodt. Egy belenkei katonai egység elleni támadási kísérletet rögzítettek! A támadást visszaverték! Úgy tűnik, hogy a gépet lelőtték!!!" Következő üzenet tőle - "Sürgős információ, egy ejtőernyős kiugrott a lezuhant gépből! Aki látta, jelentse a call centerben!!!"

További megerősítés nincs, sem szemtanúk, sem fotók a roncsokról, az ukrán sajtó azonban már felkapta: "Belgorod-Dnyisztrovszkij felett lelőttek egy orosz gépet. A pilóta katapultált, keresik. Az AFU katonai parancsnoksága megismétli, és a túlkapások hosszú listáját már hozzáadták.

Az egyetlen látszólag megerősített, március 3-án lelőtt repülőgép az Irpin város felett eltalált gép. Bár azt állították, hogy Szu-30-as volt, valójában egy Szu-25 N07 RF-91961-es lőtte le, amely Makarov város közelében zuhant le, amelynek roncsairól másnap fotók jelentek meg
Szu-25 N06 RF-91961 lelőtték 2022-03-03-án Irpen felett.


Su-25 N06 RF-91961 shotdown 2022-03-03 over Irpen



A március 3-án Irpen felett lelőtt és Makarov közelében lezuhant Szu-25 N07 RF-91961 roncsai.


Tail of Su-25 N07 RF-91961 at Makarov


A Szu-25 N07 RF-91961 fara Makarovnál.A Szu-25-ös farka, farokszám 07



A helyzet március 4-én drámaian megváltozott - az ukrán hadsereg által állított 4 lezuhant gépből legalább hármat valóban megerősítettek. Csernihiv közelében az ukránok lelőttek egy N04-es orosz Szu-25-ös támadógépet, amelynek pilótája belehalt a lőtt sebekbe - a földön vette fel a harcot, vagy még a levegőben lőtték le.


Ru-Su-25-N04-Lost-2022-03-04-near-Chernigov-01.jpg


A két orosz Szu-25-ös egyikét lelőtték Csernyihiv térségében, N04-es repülőgép.
A Szu-25 N04 lezuhant pilótájának felszerelése.


Su-25 N08 RF-93026 shotdown near Volnovakha 2022-03-04


Ugyanezen a napon egy másik Szu-25-öst is lelőttek Volnovakha közelében az 54. AFU gépesített dandár légvédelmi tüzérei.
A Szu-25 N08 RF-93026-ot március 4-én lőtték le Volnovakha felett.


Ru-Mi-17-Lost-2022-03-04-Volnovaha-02.jpg


A pilóta sorsa ismeretlen, de egy Mi-17-es kutató-mentő helikoptert és az abban Lévő SAR csapatottt a közelben lelőttek, miközben megpróbálták a mentést végrehajtani.
A lezuhant Mi-17-es kutató-mentő helikopter, amely megpróbálja kimenekíteni a lezuhant Szu-25 N08 pilótáját.


Reutin-Ivan-001.jpg


A legénység és a SAR-csapat tagjai közül csak ketten maradtak életben - az egyik pilóta (Ivan Reutin főhadnagy) és a SAR-kapitány (a vezetéknevét nem tudtam megfejteni). Van egy ukrán videó arról, ahogy a foglyokat egy kisteherautóval viszik, és egyértelmű, hogy mindkettőjüket brutálisan megverték a szó szoros értelmében - mindkettőjük arca véres volt, és a kezük meg volt kötözve. A foglyokat megfélemlíteni próbáló, üvöltő, hisztérikus ukránok hátterében mindkét tiszt nagyon méltóságteljesen viselkedik, a SAR-ember egyértelműen lábsérülést szenvedett.
Az elfogott Mi-17-es pilóta, Ivan Reutin főhadnagy és a mentőcsapat sebesült kapitánya. Mindkettőjüket megverték.

Van egy fotó is, amelyen ugyanezek a tisztek térdre ereszkedve állnak a fallal szemben. A SAR-tisztnek legalább még egy sebe van, a pilótának pedig lábáig égett a ruhája.


Ru-Mi-17-Lost-2022-03-04-Volnovaha-01.jpg



A nap végére az ukrán parancsnokság három lelőtt Szu-25-ösről (mindegyik megerősítve) és három lelőtt helikopterről (legalább egy Mi-17-es megerősítve) számolt be. Így a megsemmisített orosz repülőgépek száma 39-re, a helikoptereké pedig 40-re emelkedett. Ismét ez volt az első nap a háborúban, amikor az AFU által állított "győzelmek" nagymértékben hitelesek voltak. Az orosz légiközlekedés valós veszteségei akkoriban körülbelül 10 repülőgép és helikopter voltak (az Ukrajna által bejelentett 80-ból).

Az Ukrán Légierő a maga részéről azt állította, hogy Szu-25-ös és Szu-24M típusú repülőgépeivel csapásokat mért Kijev, Szumi, Csernyihiv és Harkiv térségében.

Az orosz védelmi minisztérium közölte, hogy az ellenségeskedések kezdete óta 65 irányító és kommunikációs pontot, 56 ukrán SAM-rakétát és 59 radart semmisítettek meg. A repülőgépek számát tekintve nem történt változás - ugyanaz a 49 repülőgép a földön és 13 a levegőben, egy UAV-vel bővült, így 54 drónt használnak.

Amint láthatjuk, az orosz légiközlekedés veszteségei március 4-én meglehetősen súlyosak voltak. Az orosz légierő igazi fekete napja azonban 2022. március 5-e volt, de erről majd a következő részben lesz szó.


 
W

Wilson

Guest
Berakom ide is az orosz elemzés harmadik részét az ukrajnai orosz invázió légihadműveleteiről amely egyetlen napról a 2022.03.05-ről szól...

Ha a március 4-i veszteségek elég súlyosak voltak, március 5-e fekete nap volt az ukrajnai orosz légierő számára. Ezen a napon a repülőgépek igazolt veszteségei (6) a háború előző 10 napja alatt ismert veszteségek egyharmadát tették ki.

A háború első napjaiban az ukrán hadsereg állításai a megsemmisített orosz repülőgépekről mintegy ötszörösen meghaladták a valós veszteségeket, míg március 5-én már szinte mindent fotó- és videoanyagok igazoltak, és az orosz légierő veszteségei valóban katasztrofálisak voltak.

És fordítva, ha a háború elején az orosz jelentések az ellenséges repülőgépek lelövéséről a közöltek kb. 50%-át megerősítették, akkor ezekben a napokban szinte semmi megerősítés nem történt.

Szu-34 N24 lelőtték Csernigov felett
Su-34 N24 shot down over Chernigov


A Csernyigov felett lelőtt Szu-34 N24 roncsai, a város blokádjánál .
Su-34 engine at Chernigov streets


Szu-34-es hajtómű a Csernyigov utcáján

Csernigov felett az ukrán légvédelem lelőtte a Szu-34 N24 bombázót RF-81879. A repülőgép a város külterületén, zuhant le, lőszer nélkül. A legénység parancsnoka, Krasznojarcev őrnagy fogságba esett, navigátora, Krivolapov őrnagy pedig meghalt.

Szu-34-es pilóta az ellenség fogságában.Krasznojarcev őrnagyot elfogták
Su-34 pilot captured by enemy


FAB a lezuhant Szu-34-esből
FAB from downed Su-34


Csernihiv külvárosában több FAB zuhant le a lezuhant Szu-34-ről. Valószínűleg a legénység dobta le a bombákat a "nem robbantak fel", különben a képen máshogy néznének ki.

Su-34 N24 RF-81879 second at line

A lezuhant Szu-34 N24 RF-81879 a második a sorban.

Ezzel egyidejűleg jelentették, hogy ugyanezt a tipusú a repülőgépet "eltalálta" az 58. Önálló gépesített gyalogsági dandár légvédelme, amelynek roncsai a Kulikovka járás Grabovka területén zuhantak le. A roncsról készült képek alapján - a festés színe és a jelvény alapján - egyértelműen egy Szu-34-esről van szó, és ugyanannak a 2. vegyes repülőezrednek a repülőgépe, amelyet közvetlenül Csernyihiv felett lőttek le. A fotósorozatban volt egy fotó az egyik halott pilótáról is (nem Krivolapov őrnagyról), tehát nyilvánvalóan ez volt a második Szu-34-es, amelyet ugyanazon a területen lőttek le ugyanazon a napon, a 2. SAR napján.

Su-34 shot down at Grabovka by 58 independent Brigade


Az 58. Önálló Dandár lőtte le a Szu-34-est Grabovkánál
Emblem on board of Su-34 shot down near Grabovka

Egy Szu-34-es, amelyet az 58. AMBrS lőtt le Grabovka közelében, Csernyihiv közelében.
A 2. vegyes repülőezred Szu-34-eseinek roncsain lévő embléma.

Csapajevka közelében (Mykolajivi terület) az ukrán tengerészgyalogosok bejelentették, hogy lelőttek egy a Szu-25-öst, de valójában a Fekete-tengeri Flotta 43. tengeri támadó repülőezredének egy sokkal erősebb Szu-30SM-jét lőtték le, mindkét pilóta - Alekszej Golovenszkij őrnagy parancsnok és Alekszej Kozlov százados, a század navigátora - sikeresen katapultált és fogságba esett.

Su-30SM shot down 5-02-2022 at Chapaevka near Nikolaev


A 43. MSChap egyik Szu-30SM-jét március 5-én lőtték le a nikolajevi területen lévő Csapajevka közelében.

Később mindkét pilóta az ukrán show "sztárja" lett, amelyet sajtókonferencia formájában szerveztek. A műsor viccesre sikeredett. Először is, a két pilótát elválasztották egymástól, és egy másik egységből egy fogságban lévő pilótát ültettek közéjük. Golovenszkij őrnagy elmondta, hogy február 24-től március 5-ig hét harci bevetést hajtott végre Ukrajna légvédelmi létesítményeinek felderítésére, és megnevezte egységét - a 43. MSChap, Saki repülőtér, Krím. Társa, Kozlov százados február 24. és március 5. között 5 bevetést hajtott végre, szintén az ellenséges rádiós kommunikációs rendszerek felderítése céljából.

A lezuhant Szu-30-as pilótája, Alekszej Golovenszkij őrnagy közvetlenül az elfogása után és az ukrán "showműsorban".
Su-30SM pilot major Aleksey Golovensky at captivity
 
W

Wilson

Guest
Az egész cirkusz arról szól, hogy Golovensky őrnagy 43. OMSChap néven nevezte el az egységét, Kozlov százados pedig v. 59882 néven, ami valójában ugyanaz, mint a 43. OMSChap. Ráadásul egyszer sem említették, hogy ugyanannak a kétüléses Szu-30SM repülőgépnek a legénységéről van szó, mert a beavatatlanok számára az egész úgy néz ki, mint két lezuhant pilóta és következésképpen mint két lezuhant orosz gép amelyet az ukrán légvédelm lőtt le.
A második pilóta a lezuhant Szu-30-as legénységéből Andrej Kozlov százados volt. Az ukránok megpróbálták azt a látszatot kelteni, hogy két különböző lezuhant gép pilótái voltak

Kozlov-Andrej-captured-2022-03-05.jpg


Úgy tűnik, a két pilótát a fogság után együtt tartották, mert "összejöttek", és együtt kezdték el a szokásos "fehér bika mesét" - az Ukrán Légvédelmi Erők rádiófelderítő repüléseiről. Elvileg érthető ,hogy a fogságba esett pilóták ezt mondják - "nem bombáztam senkit, szinte békés felderítő vagyok". Az igazság azonban az, hogy a 43. MPCG a rádiós felderítésre régi, kifejezetten erre a célra tervezett Szu-24MR felderítőgépeket használ, a lezuhant Szu-30SM pedig nem kifejezetten erre a célra van felszerelve, és inkább a felderítés által azonosított célpontok leküzdésére alkalmas.


Aleksej-Hasanov-KIA-2022-03-05-001.jpg
П

Nyilvánvaló, hogy az ukrajnai bemutatón az elfogott pilóták kénytelenek "énekelni a fülemülét" a "bűnös parancsokról", az "ukrán civilek otthonainak bombázásáról" és más propagandisztikus eretnekségről, amiért valójában ezt a sajtótájékoztatót szervezték.

Az ukrán légvédelmi rendszert is kötelező volt minden "szónok" számára dicsérni, a "minket szegény embereket vak cicaként küldtek a vágóhídra", "mi vagyunk a hús" stb. szellemében. Itt persze némi ellentmondás történt a szervezőkkel - a pilótáknak megengedték, hogy azt meséljék, hogy csak az ukrán légvédelmi erők felderítésében vettek részt, aztán hirtelen, ugyanezen pilóták számára a háború 11. napján kiderül, hogy Ukrajnának van egy méltó légvédelmi ereje, amely, úgy tűnik, mindvégig olyan csendes volt, mint egér a seprű alatt. Ellentmondás, de a logika úgy tűnik nemcsak az ukrán propaganda tömegfogyasztójának, hanem a "show" szervezőinek is nehéz feladvány

A március 5-én elhunyt Alekszej Haszanov alezredes temetésével kapcsolatban cikkek és gyászjelentések jelentek meg a hálózat orosz szegmensében. A legvalószínűbb, hogy ő volt a 31. IAP parancsnokhelyettese Millerovóban, és feltételezhetően ő repült a Szu-30SM-ekkel. Így valószínűleg lesz még egy le nem lőtt Szu-30-as.
Alekszej Haszanov alezredes, aki március 5-én halt meg Ukrajnában.

A három modern harci repülőgép mellett három helikopter elvesztését is megerősítették. Kijev térségében, Kazarovicsi közelében MANPADS-ok lőttek le egy Mi-24-es (vagy Mi-35-ös) harci helikoptert, amelynek legénységéből a földön történt robbanásból ítélve senki sem élte túl.

A Mi-24 vagy Mi-35 helikopter pillanatokkal a rakétacsapás előtt. Egy lángokba borult helikopter zuhanás közben felrobban a földön.
Mi-24 or Mi-35 before missile strike and after fall at land

Mi-24 vagy Mi-35 a rakétacsapás előtt és a földre esés után

Délen az ukrán hadsereg szerint négy helikoptert lőttek le, ebből kettőt megerősítettek.

Lelőttek egy RF-13017 Mi-35-öst Nyikolajev térségében. Hogy mi történt a legénységgel, nem világos.
Mi-35M RF-13017 shot down near Nikolaev
О
Mi-35M RF-13017 lelőtték Nyikolajev közelében A Mi-35M RF-13017 roncsai. A helikopter típusa könnyen azonosítható X alakú farokrotorjáról.

Mi-8AMTSh RF-91165-öt lőttek le Odessza térségében. A legénység sorsa ismeretlen.

A március 5-én Odessza térségében lelőtt Mi-8AMTSh RF-91165 hátsó gémje.
Mi-8 RF-91165 shot down at Odessa region
Х

A lelőtt Mi-8AMTSh RF-91165 általános képe
Mi-8 RF-91165 shot down 5 march


Ez a helikopter 2018-ban más színösszeállítású volt.
Mi-8 RF-91165 2018-ban
Mi-8 RF-91165 at 2018
М
Mi-8 RF-91165 néhány évvel a háború előtt, más festésben.
 
W

Wilson

Guest
Március 5-én az ukrán fél összesen 2 lelőtt repülőgépet jelentett be, 3 pilótát elfogtak és egyet megöltek (valójában még alul is jelentették - 3 kétüléses repülőgépet lőttek le). Továbbá 5 helikopter (3 megerősített) és 1 drón, az Orlan-10 lelövése megerősítetve, Odessza közelében .

Russian UAV Orlan-10 lost near Odessa
О
Orlan-10 orosz UAV Odessza közelében



Az interneten fennt van egy kollázs, amely 9 megerősített lelövést tartalmaz március 5-től, de nem pontosan március 5-től, hanem az elmúlt 24 órából, azaz három március 4-i veszteséget is tartalmaz, amelyekről az előző cikkben írtunk.

A március 5-i a légiháború összesített eredményét az ukrán fél 33 lelőtt orosz repülőgépre és 37 helikopterre, azaz 70 repülőgépre becsülte (jelenleg 20 megerősített, a valóságban mintegy 25-öt lőhettek le).

Az orosz védelmi minisztérium a maga részéről közölte, hogy május 5-én Zsitomir közelében légi harcban lelőttek 4 ukrán Szu-27-est, Nizsin közelében a légvédelmi erők Szu-25-ösöket lőttek le, az ukrán légierő egy Mi-8-as helikopterét és egy Bayraktar TB-2 drónt pedig a légvédelmi csapatok megsemmisítettek. A földön öt radart és két Buk M-1 SAM-et semmisítettek meg.

Egy későbbi jelentés szerint az elmúlt 24 órában az orosz légierő vadászgépei és a légvédelmi erők négy Szu-27-es és egy MiG-29-es repülőgépet lőttek le Zsitomir közelében, egy Szu-27-est és egy Szu-25-öst Radomyshl közelében, egy Szu-25-öst Nyizsnyin közelében, két Mi-8-as helikoptert Kijev közelében, valamint hat drónt, köztük a Bayraktar TB-2-eseket.

Összesen a háború kezdete óta az orosz hadsereg az ukrán fegyveres erők 74 parancsnoki állását és kommunikációs csomópontját, 108 légvédelmi rakétarendszert S-300, Buk M-1 és Osa, valamint 68 radarállomást nyilvánított megsemmisítettnek. Megsemmisült: 69 földi és 21 légi jármű, valamint 59 pilóta nélküli légi jármű.

Következtetések

A háború első tíz napjának eredményei alapján. Az Orosz Fegyveres Erők történelmük során először alkalmaztak nagy pontosságú cirkálórakétákat és operatív-taktikai ballisztikus rakétákat nagy mennyiségben az ellenséges területen lévő legfontosabb célpontok megsemmisítésére. A rakétákat a fegyveres erők valamennyi ága - a haditengerészet, a szárazföldi erők és a légierő - használta. Meg kell érteni, hogy az olyan cirkálórakéták, mint a tengerészeti Kalibr és a légi X-101 nem olyan egyszerűek. Bár a modern inerciális irányítórendszerek meglehetősen pontosak, mégis felhalmozódhatnak a hibák, amely megakadályozhatja a célpont közvetlen eltalálását a távolság növekedésével arányosan. Ezért használnak korrekciós rendszereket: a műholdas navigációt (amely elnyomható vagy meghibásodhat) és a radarkorrekciót, amikor a rakéta a rádiós magasságmérőjével pásztázza a terepet, és összehasonlítja azt az agyába programozott elektronikus térképpel. Következésképpen a kilövés előkészítése egy egész rendszer működését igényli: a felderítésen és a célpontok meghatározásán kívül szükség van erre az elektronikus térképre, az adatoknak a fegyverszállítóra - hajóra, repülőgépre vagy földi hordozórakétára - történő továbbítására, az adatoknak közvetlenül a rakétára történő letöltésére, és csak ezután következik a rakéta célra indítása. A rakéták tömeges alkalmazásával járó katonai műveletek megmutatták, hogy ez a rendszer igen hatékony. Nem hiába, hogy egy időben "macskákon", azaz szíriai "barmokon" edzettek. Kétségtelen, hogy Oroszország az USA után szilárdan a második helyen áll a világon az ilyen megsemmisítő eszközök alkalmazása terén.

Feltűnő azonban, hogy az orosz frontrepülés jelenleg nem rendelkezik saját "hosszú karral" - a Kh-555 és Kh-101 cirkálórakéták több ezer kilométeres túlzott stratégiai hatótávolsággal rendelkeznek, és csak Tu-95 és Tu-160 stratégiai bombázókról vetik be őket, miközben a jelenlegi hadszíntér ideális lenne a hasonló tulajdonságú, 500-700 kilométeres hatótávolságú rakéták alkalmazására, amelyeket nemcsak a "stratégák" Tu-160, Tu-95 és Tu-22M, hanem a Szu-30 és Szu-34 is bevethetne. Az egyetlen alkalmas fegyver ebből az osztályból a MiG-31-esből indított "Dagger" aeroballisztikus rakétarendszer, amelynek harci alkalmazásáról még nem állnak rendelkezésre adatok, bár bizonyosan használták már. De nem sok MiG-31-es van felfegyverezve ezzel a rendszerrel, alig több mint két század.

Ez az első alkalom, hogy az orosz légierő teljes körű hadműveletet hajt végre az ellenséges légvédelem visszaszorítására egy Németországhoz vagy Franciaországhoz hasonló területű ország léptékében. Radarállomások, légvédelmi rakétarendszerek és kommunikációs csomópontok célzott kiiktatása, valamint kísérletek a repülőterek elleni fellépésre és az ellenséges repülőgépek megsemmisítésére légi harcokban. Összességében az az érzésünk, hogy ezt a félelmetes feladatot B-vel oldották meg, az egyetlen dolog, ami talán csalódást okozott, a repülőterekre mért csapások voltak - míg a légibázisok létesítményeit eltalálták, addig az ukrán harci gépek többségét a repülőtereken nem iktatták ki egy váratlan csapással, (erre utal a lelőtt Szu-25-ös pilóta és az ukrán gépek folyamatos megjelenése a levegőben a háború alatt). Most, a díványról nézve ez tévedésnek tűnik - az üzemanyag- és kenőanyagraktár nem menekül ki a reptérről, de az ukrán gépek eléggé szétszóródtak a különböző tartalékrepülőtereken, amelyekből legalább 40 van Ukrajnában.

Az Orosz Légierő nem rendelkezik az amerikai MALD típusú, repülőgéppel indítható szimulációs célokkal a légvédelmi behatolás és provokáció céljából. A földi célpontokról indított, a légvédelmi tüzérek kiképzésére szolgáló, az ukránok által talált E-95 Dlanhoz hasonló rakéták nyilvánvalóan korlátozottan használhatóak, de hatékony felhasználásuk a harci műveletek során sokkal kevésbé rugalmas - indításuk csak a földről lehetséges a területünkről, plusz a légi felderítő és csapásmérő csoportok akcióinak nehéz megfelelni.

Sajnos március 5-én az ellenséges hordozható légvédelmi rendszerek szó szerint véres kaszabolást hajtottak végre az orosz légierő repülőgépein és helikopterein. Mint általában, minden katasztrófának több oka van. Valójában a legfontosabb az, hogy a légi közlekedés alacsony magasságban, a MANPAD-ok hatósugarában kezdte meg működését. Ugyanakkor azt látjuk, hogy a legtöbb repülőgépen és helikopteren a MANPAD-ok elleni hatékony elhárítás problémája nem megoldott, és a legtöbb repülőgépet és helikoptert hőérzékelős MANPAD-rakéták találják el.


És míg a helikopterek, valamint a Szu-25-ös támadó repülőgépek esetében az alacsony és lassú repülés elkerülhetetlen, a modern Szu-30-as és Szu-34-esek elvesztése kissé vadnak tűnik, bár az okok valójában egyértelműek. Az orosz légierő felszereltségében egyes nyugati országokhoz képest nagy hiányosságot jelent a minden időjárási körülmények között működő optronikus felderítő és célzókonténerek hiánya, amelyek segítségével közepes magasságból (a MANPAD-ok hatótávolságán kívülről) fel lehet fedezni a harcmezőn lévő kisebb célpontokat, és precíziós lőszerekkel, például irányított bombákkal és rakétákkal lehet eltalálni őket. A televíziós vagy lézeres irányítás nagy pontossága lehetővé teszi a lőszer súlyának csökkentését közvetlen találat révén, és a kisebb súly lehetővé teszi 16 kisebb, nagy pontosságú lőszert, mondjuk hat 500 kg-os bomba helyett. Ezt a problémát még nem sikerült megoldani.

Nos, és a jelek szerint a március 5-i súlyos veszteségeket is egyértelmű "sikerszédület" okozta. Ukrajna "felnőtt" légvédelmi rendszerének elnyomása után a parancsnokság nyilvánvalóan alábecsülte a MANPAD-ok tömeges használatát az ellenség részéről, különösen mivel a szárazföldi egységek növekvő ellenállása hatékony légi támogatást igényel, amely a fent említett problémák miatt kisebb magasságot igényel a célpontok azonosításához és a pontos csapás méréséhez. Általánosságban elmondható, hogy a "felnőtt" légvédelem és az ellenséges repülés elfojtása után az amerikaiak általában 7 km feletti magasságba emelkednek, hogy büntetlenül cselekedhessenek a MANPADS, a kis kaliberű tüzérség és a rövid hatótávolságú SAM-ek magasságán túl. Ugyanakkor az USA és más nyugati országok ilyenkor általában egy hónapig kizárólag légi hadjáratot folytatnak (Irak, Jugoszlávia, Líbia), szárazföldi csapataik ebben a szakaszban nem vesznek részt harci cselekményekben, ami lehetővé teszi, hogy a repülés minimális kockázattal járjon.

De ezt a pontot is meg kell értenünk. Igen, a repülőgépek és helikopterek elvesztése, valamint a pilóták halála és elfogása nagy visszhangot kelt. A repülés szerepe a háborúban azonban olyan nagy, hogy a szárazföldi csapatok harci műveleteire gyakorolt hatása gyakran többszörösen meghaladja a repülőgépek és a repülő személyzet anyagi és erkölcsi veszteségeit.


 
M

molnibalage

Guest
Nah, hát kérem a harci helik túlélőképessége LOS fegyverekkel, ha nincs DIRCM és akár MAWS sem...
NIR-rel ballisztikus rakétásat játszanak. Az, hogy ennek pontossága mekkora gondolom nem kell kifejteni.
Ezzel kb. stadion méretű cél se nagyon lehet eltalálni.

Őszintén szólva nem tudom, hogy ennél beszédesebb videó van-e arról, hogy a hagyományos értelemben vett harci helikoper és a gá + NIR mennyire anakronizmus és öngyilkosság a használata...

 

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
1 891
5 178
113
Nah, hát kérem a harci helik túlélőképessége LOS fegyverekkel, ha nincs DIRCM és akár MAWS sem...
NIR-rel ballisztikus rakétásat játszanak. Az, hogy ennek pontossága mekkora gondolom nem kell kifejteni.
Ezzel kb. stadion méretű cél se nagyon lehet eltalálni.

Őszintén szólva nem tudom, hogy ennél beszédesebb videó van-e arról, hogy a hagyományos értelemben vett harci helikoper és a gá + NIR mennyire anakronizmus és öngyilkosság a használata...

Ennek kb annyi értelme hogy feladat végrahajtva és mehet "haza".Lehet túlzóak az ukrán jelentések de nem véletlen hogy így "oldja"meg a feladatot néhány orosz pilóta!Valahogy így kéne használni de ahoz be kéne repülni manpadsok fölé!Videóban fogalmam sincs hogy ukrán vagy orsoz a mi 24-es
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and Catles

Gungnir (F1End)

Well-Known Member
2021. március 24.
442
1 189
93
Nah, hát kérem a harci helik túlélőképessége LOS fegyverekkel, ha nincs DIRCM és akár MAWS sem...
NIR-rel ballisztikus rakétásat játszanak. Az, hogy ennek pontossága mekkora gondolom nem kell kifejteni.
Ezzel kb. stadion méretű cél se nagyon lehet eltalálni.

Őszintén szólva nem tudom, hogy ennél beszédesebb videó van-e arról, hogy a hagyományos értelemben vett harci helikoper és a gá + NIR mennyire anakronizmus és öngyilkosság a használata...

Egyébként még működhetne is, ha lenne valami olcsóbb, INS -el pontosságot növelt "kevésbébuta" rakéta, plusz a helikopterben ilyen típusú műveletre kihegyezett tűzvezető rendszer, ami mutatja/automatikusan irányítja a megfelelő helyzetbe/sebességre a helikoptert és indítja a rakétákat.
Persze ha létezne ilyen, már pár hadgyakorlaton biztos láttuk volna.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
M

molnibalage

Guest
Egyébként még működhetne is, ha lenne valami olcsóbb, INS -el pontosságot növelt "kevésbébuta" rakéta, plusz a helikopterben ilyen típusú műveletre kihegyezett tűzvezető rendszer, ami mutatja/automatikusan irányítja a megfelelő helyzetbe/sebességre a helikoptert és indítja a rakétákat.
Persze ha létezne ilyen, már pár hadgyakorlaton biztos láttuk volna.
Túl drága lenne, ennyire kis tűzerejű fegyverre. Van önirányítás kell, vagy APWKS szerű dolog, de akkor a végfázisban valaminek meg kell világítani a célt, akár a földről.

A NIR, mint maga elavult.
30+ éves hh-s légvédelem ellen ennyit tud egy dedikált harci heli.
Ha engem kérdel, akkor nem is kell harci heli. Legyen egy hullaolcsó szárazföldi paltfrom, amit század szinten odacsapasz ahova kell és arra pakolsz fel pár rakétablokkot és csá. Kinematikailag tök ua. a kettő.

A heli mobilabb platfrom és nagyságrendileg többől repül és úgy százszor kerül többe a járműnél.

Ahogy anno rudi is említett és egyetértettem vele.
A mai értelemben vett heli egy evolúciós zsákutva, ha engem kérdezel.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and alali77

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Elvileg igen, legalábbis a reklámanyagok szerint - tekintve, hogy CMek elfogása is a kívánalmak között szerepelt, azokat meg alacsony RCS és kis repülési magasság jellemzi. PESA, szóval elvileg képes ezt mai szinten elvégezni (bár állítólag az egyiptomi lemondás egyik oka volt, hogy a Rafale radarja és EW-je kenterbe verte).

Viszont úgy nem harcol senki, hogy elrepül mellette. Egyrészt kockéztatod, hogy neki mész, másrészt nem bohóckodni kell, hanem villámgyorsan ráküldeni a raksit aztán pucolni - a légvédelem ha gerilla üzemmódban is, de még van. És valszeg, ahogy molni is írja, ahol bájraktár van, ott alatta légvédelem is.


Így is lehet nézni - vagy úgy is, hogy végre ráfekszenek ők is a TGP beszerzésre meg a 5.th gen gépekre, mert megtapasztalták, mekkora hátrány, ha ezek nincsenek. Szíria tapasztalatban össze sem vethető ezzel, itt egyoldalú bombázgatás helyett valódi hadseregek közti összecsapás van, ellenséges vadásztevékenység, erős légvédelem. Kincsesbánya tapasztalati szempontból. Régen láttunk igazi hagyományos háborút, nem egyoldalú darálást - ez a háború az elmúlt évtizedek legjobb referenciája lesz hagyományos hadviselés szempontjából.
Hogy pénz meg lesz-e rá? Pénz pont arra van, amire a vezetés akarja...

Amúgy ha valamit ez a háború nekem megerősített, az az, hogy a 21. század az APSről fog szólni. Levegőben, földön egyaránt (haditengerészetnél évtizedek óta ez van....).
Mára minden létező eszköz ami harci zónába lép, lehetőleg a legutolsó teherautóig APS-t kell, hogy kapjon, egyszerűen a handheld eszközök olyan szinten elterjednek azonnal, ha ott az ellen ártani akar a támadónak (vagyis azonnal öntik őket a harci zónába). Hogy ez az APS hard kill, lézer vagy bármi is lesz lényegtelen - aktív védelem nélkül ma harceszköz nem megy sehova, vagy ottpusztul.
Mijen ukrán vadásztevékenység? Az utolsó ukrán vadász egy hete lőtték le.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Ennek kb annyi értelme hogy feladat végrahajtva és mehet "haza".Lehet túlzóak az ukrán jelentések de nem véletlen hogy így "oldja"meg a feladatot néhány orosz pilóta!Valahogy így kéne használni de ahoz be kéne repülni manpadsok fölé!Videóban fogalmam sincs hogy ukrán vagy orsoz a mi 24-es
Hát a kilőtt járgányok ukránok.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Egyébként még működhetne is, ha lenne valami olcsóbb, INS -el pontosságot növelt "kevésbébuta" rakéta, plusz a helikopterben ilyen típusú műveletre kihegyezett tűzvezető rendszer, ami mutatja/automatikusan irányítja a megfelelő helyzetbe/sebességre a helikoptert és indítja a rakétákat.
Persze ha létezne ilyen, már pár hadgyakorlaton biztos láttuk volna.
Márminthogy a nem irányított rakétákkal nem közvetlenül célozni? Mert azt tegnap láthattuk élesben. Egyből egy Mi-28as és egy Ka-52estől egyszerre. Aztán, hogy mit találtak el, azt nem láttuk.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0